Installerat minne (RAM): 6,00 GB (3,00 GB går att använda)

Permalänk
Medlem

Installerat minne (RAM): 6,00 GB (3,00 GB går att använda)

Haloj

För att göra en lång historia kort, vad gör datorn med minnet?

Hade Vista-32bit innan men har nu bytt upp mig till 7-64bit, delvis för att Vista var irriterande ostabilt och för att jag skaffade mer minne (hade 2 GB)

Problemet som jag har är att Windows säger, "Installerat minne (RAM): 6,00 GB (3,00 GB går att använda)" och förstår inte riktigt vad detta innebär, i aktivitetshanteraren står att det totala fysiska minnet uppgår till 3070MB medans "dxdiag" visar 6144 MB.

Vad ännu konstigare är att i dxdiag under fliken Bildskärm, så säger den att uppskattat totalt minne är 2290 MB, hur kommer det sig när jag använder mig av 2st 4870 512 MB i Crossfire?

Det jag egentligen undrar är om minnes användningen begränsas på något sett eller vad det egentligen är som händer.
Googlat massor och många har problem men inte hittat någon lösning för det. :/

http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Skulle tro att du har i moderkortets bios nån inställning som heter memory remap eller liknade, denna ska vara eneblad, om inte enebla den.

Däremot är det där med grafikminnet inget konstigt, är som det ska, grafikkort kan låna vid behov viss mängd från RAM nämligen, och det är totala minnesmängden du ser där grafikkortets egna + vad det kan använda från RAM

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Skulle tro att du har i moderkortets bios nån inställning som heter memory remap eller liknade, denna ska vara eneblad, om inte enebla den.

Däremot är det där med grafikminnet inget konstigt, är som det ska, grafikkort kan låna vid behov viss mängd från RAM nämligen, och det är totala minnesmängden du ser där grafikkortets egna + vad det kan använda från RAM

Verkar tyvärr inte så då jag sökt på just memory remap och mitt moderkort Gigabyte EP45-DS3, och det verkar som att den inställningen inte finns på mitt kort, har givetvis letat i bios men inte funnit något.

Skönt å höra att det inte är något problem med grafikminnet iaf, man kan det inte bli så att när datorn behöver ram så finn det inte tillräckligt då grafikkortet lånat?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat msconfig? Systemstart -> Avancerade alternativ. Ta bort krysset på ("högsta mängd minne") om det finns en och starta om datorn.

Permalänk
Medlem

Finns/fanns en begränsning i arkitekturen på chipset som gjorde att det inte spelade någon roll hur mycket RAM man hade.
Minns dock inte vilka chipset det gällde, utom att det var runt C2D-processorer.
Därför jag bytte ut C2D mot core-i7

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk

Kan vara så att moderkortet inte stödjer så pass mycket?
Obs. att jag bara lästa rubriken.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Har du kontrollerat msconfig? Systemstart -> Avancerade alternativ. Ta bort krysset på ("högsta mängd minne") om det finns en och starta om datorn.

Jajjemen, har även testat med att kryssa i och skriva in den maximala mängden som jag faktiskt har, alltså 6144 MB men tyvärr var även det för gäves :/

Skrivet av Kantal:

Finns/fanns en begränsning i arkitekturen på chipset som gjorde att det inte spelade någon roll hur mycket RAM man hade.
Minns dock inte vilka chipset det gällde, utom att det var runt C2D-processorer.
Därför jag bytte ut C2D mot core-i7

Jasså, det hade jag inte hört talas om, får luska mer på det!

Skrivet av HElephant:

Kan vara så att moderkortet inte stödjer så pass mycket?
Obs. att jag bara lästa rubriken.

Kan dock säga att själva moderkortet har stöd för 16 GB så inget hinder där heller. Har ett Gigabyte EP45 DS3 om ni vet något som jag har missat.

Vill så gärna få bukt med detta problemet en gång för alla.

Måste också tilläga att jag i bios har någon slags inställning som är ställd på 32-bit och som jag inte rört(vågat) då jag inte vet vad den gör, kan återkomma mer med det om det kan vara något.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa hela tråden såhär på kvällskvisten, men jag skulle ha uppdaterat BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

Orkar inte läsa hela tråden såhär på kvällskvisten, men jag skulle ha uppdaterat BIOS.

Hemsidan för mitt moderkort med dess olika bios http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=2843#bi...

Hm har uppdaterat till det näst senaste F9, det finns ett bios som är cirka ett år nyare, F10b detta är dock i beta fas vilket gjort att jag inte riktigt vågat testa det men man kanske borde?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem, har 4GB men kunde bara använda 2GB, felet som var på mitt var att dom små pinnarna på moderkortet hade på nått jävla sätt böjt sig. Den pinnen som var böjd skötte minnekontrollern så bara 2GB gick att använda.

Visa signatur

CPU:Intel Core i5 4670K @stock Mobo:MSI z87 G-45 GPU:MSI GeForce GTX 1070 6GB Minne:Corsair Vengeance 1600Mhz 2x4GB HDD:Samsung 103SJ 1Tb SSD:Samsung 830 128GB PSU:Fractal Design 650Watt Chassi:InWin 303 Svart
www.surfburken.se

Permalänk
Medlem

Det kanske är så att memory remap återfinns under Gigabytes avancerade meny de håller gömd. För att låsa upp denna tryck CTRL+F1 inne i bios. Kolla även runt då det ibland kan lägga till mer val under de andra huvud menyerna.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geffel:

Hade exakt samma problem, har 4GB men kunde bara använda 2GB, felet som var på mitt var att dom små pinnarna på moderkortet hade på nått jävla sätt böjt sig. Den pinnen som var böjd skötte minnekontrollern så bara 2GB gick att använda.

Förstår inte riktigt vilka "pinnar" du menar men jag lär iaf märka om det är något som böjer dom.

Skrivet av Eltarion:

Det kanske är så att memory remap återfinns under Gigabytes avancerade meny de håller gömd. För att låsa upp denna tryck CTRL+F1 inne i bios. Kolla även runt då det ibland kan lägga till mer val under de andra huvud menyerna.

Va? har dom dolda bios inställningar, hade jag ingen aning om... skall kollas på momangen

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Förstår inte riktigt vilka "pinnar" du menar men jag lär iaf märka om det är något som böjer dom.

Hehe, får ursäkta för jag var lite otydlig. Jag menade dom jätte små pinnarna som är till processorn. är antigen på processorn eller på moderkortet.

Visa signatur

CPU:Intel Core i5 4670K @stock Mobo:MSI z87 G-45 GPU:MSI GeForce GTX 1070 6GB Minne:Corsair Vengeance 1600Mhz 2x4GB HDD:Samsung 103SJ 1Tb SSD:Samsung 830 128GB PSU:Fractal Design 650Watt Chassi:InWin 303 Svart
www.surfburken.se

Permalänk
Medlem

Har sett detta när man råkat blandat registred och unbuffered minnen. Annars trial and error, se om du kan låna några minnen av en kompis att testa med.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att minnerna fungerar ihop med moderkortet??

EDIT: och att modulerna gör det med varandra iom att du kör olika minnes storlekar på minnena.

Permalänk

Testa köra med bara 2gigarna....får du 4gb nu?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Haloj

Har på 4 månader fortfarande inte kunnat lösa problemet :/

Finns möjligtvis inte någon här nu som är super haj på just detta problemet?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Hjälpsam

Tryck på start och skriv diagnos i sökrutan, välj diagnosticera minnesproblem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Haloj

Har på 4 månader fortfarande inte kunnat lösa problemet :/

Finns möjligtvis inte någon här nu som är super haj på just detta problemet?

Konstigt, att antingen aktivera Memory remap (om man har i BIOS som inställning) eller att ticka bort maximala minne i msconfig, borde ha löst problemet.
Har du provat installera om Windows?

Enda andra sak jag kan tänka mig som annars äter upp minnet, är AMDs HyperMemory function för grafikkorten. Men det används i huvudsak för mobila grafikkort, och borde inte äta upp 3GB heller.. så det är tveksamt det är orsaken.
Men jag tror du ska kunna kolla upp det i catalyst control center, i hardware information. Borde stå där om korten använder HyperMemory.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Haloj

Har på 4 månader fortfarande inte kunnat lösa problemet :/

Finns möjligtvis inte någon här nu som är super haj på just detta problemet?

Run Msconfig then go under the "boot" tab.
1. click "advanced options" button
2. uncheck "Maximum memory"
3. reboot

Kan vara värt att testa.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tryck på start och skriv diagnos i sökrutan, välj diagnosticera minnesproblem.

Oj kände jag inte ens till men skall testas, enda problemet kan vara att windows i bland hänger sig vid skärmen "windows startar" där loggan kommer fram, händer ibland och alltid efter omstart, stänger man av datorn så måste man vänta ett tag innan man kan starta den igen konstigt nog :S

Skrivet av ParasiteX:

Konstigt, att antingen aktivera Memory remap (om man har i BIOS som inställning) eller att ticka bort maximala minne i msconfig, borde ha löst problemet.
Har du provat installera om Windows?

Enda andra sak jag kan tänka mig som annars äter upp minnet, är AMDs HyperMemory function för grafikkorten. Men det används i huvudsak för mobila grafikkort, och borde inte äta upp 3GB heller.. så det är tveksamt det är orsaken.
Men jag tror du ska kunna kolla upp det i catalyst control center, i hardware information. Borde stå där om korten använder HyperMemory.

Tror jag kom fram till att den inställingen (remap) inte fanns på mitt moderkort va dock ett tag sedan så skal kolla igen!
Maximal minne har jag också testat utan framgång tyvärr.

Hmm läste på lite mer om AMDs HyperMemory och det verkar kunna vara en variant av problemet, skall försöka lista ut hur man kan disabel Hyper memory bara, läste att det gick via ATI tray tool så skall testa med det

Skrivet av Eltarion:

Run Msconfig then go under the "boot" tab.
1. click "advanced options" button
2. uncheck "Maximum memory"
3. reboot

Kan vara värt att testa.

Testat och tyvärr ingen framgång :/

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Uppdate!

Märkte dock nu att när jag var inne i BIOS och sänkte minnes hastigheten från 1066 till 800 så står det nu att 3.88GB går att använde, skall kanske testa att sänka ännu mera?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Märkte dock nu att när jag var inne i BIOS och sänkte minnes hastigheten från 1066 till 800 så står det nu att 3.88GB går att använde, skall kanske testa att sänka ännu mera?

Fixa memtest 86 och kör på ett minne i taget. Sen om alla är okej läg till en sticka och kör igen. Detta för att utesluta minnesfel. Onödigt felsöka om minnena ändå ej fungerar som dom ska.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Är det inte så att moderkort är begränsade på hur mycket ram som kan användas? En del klarar ju inte så mycket, speciellt inte budgetkorten

Permalänk
Medlem

Finns flera trådar om liknande problem, men jag fick nått liknande när jag stoppade i mer minne i min burk men jag flyttade bara runt mina minnen sen funkade det helt plötsligt. Så det kan ju vara värt att testa.

Edit: #12283286

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Märkte dock nu att när jag var inne i BIOS och sänkte minnes hastigheten från 1066 till 800 så står det nu att 3.88GB går att använde, skall kanske testa att sänka ännu mera?

Om windows detekterar att en minnesmodul eller minnesslot inte fungerar ordentligt reserveras det minnesområdet så att minnesmodulen inte används. I praktiken blir det att minnesmodulen stängs av.

Pröva en minnesmodul i taget. Om alla minnesmoduler fungerar så pröva ett minne i minnesslot efter minnesslot.
Du bör komma fram till att några av minnena eller minnesslotarna inte fungerar.
Gör testerna i den hastighet minnet är avsett för. Som du märkte så kan ett trasigt minne fungera i lägre hastighet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Om windows detekterar att en minnesmodul eller minnesslot inte fungerar ordentligt reserveras det minnesområdet så att minnesmodulen inte används. I praktiken blir det att minnesmodulen stängs av.

Pröva en minnesmodul i taget. Om alla minnesmoduler fungerar så pröva ett minne i minnesslot efter minnesslot.
Du bör komma fram till att några av minnena eller minnesslotarna inte fungerar.
Gör testerna i den hastighet minnet är avsett för. Som du märkte så kan ett trasigt minne fungera i lägre hastighet.

Oh det hade jag ingen aning om, tackar för informationen!

Har ganska länge haft problem med blåskärm och fått felmeddelandet IRQL not less or equal vilket oftast brukar tyda på problem med minnena.
Har testat en del olika konfigurationer med dessa minnena men har aldrig gjort någon ordentlig felsökning på det sättet, vilket jag iof borde ha gjort.

Men skall göra det och återkommer med resultat!

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Om windows detekterar att en minnesmodul eller minnesslot inte fungerar ordentligt reserveras det minnesområdet så att minnesmodulen inte används. I praktiken blir det att minnesmodulen stängs av.

Pröva en minnesmodul i taget. Om alla minnesmoduler fungerar så pröva ett minne i minnesslot efter minnesslot.
Du bör komma fram till att några av minnena eller minnesslotarna inte fungerar.
Gör testerna i den hastighet minnet är avsett för. Som du märkte så kan ett trasigt minne fungera i lägre hastighet.

Har nu efter en evighet testat minnena och kan konstatera att alla minnen funkar i alla slottar oavsett hur dom sitter.

Problem nu verkar vara att oavsett konfiguration så kommer jag inte över 3.88GB i minne som går att använda, dock anger datorn alltid att korrekt mängd är installerad. alltså spelar det ingen roll om det är 4,5 eller 6GB som är installerat så går alltid högst 3.88GB att användas,

DOCK
Så testade jag även att ta ut ena grafikkortet och då plötsligt gick 4.13GB att använda så problemet måste väll ligga där någonstans?

Skall tillägga att det spelade ingen roll vilket grafikkort eller i vilken slott det satt i, har jag bara ett kort i så ökar det till 4.13GB

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera tråden att problemet är löst, Installerade Windows 8 och nu är allt minne tillgängligt, lustigt nog.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zibbit:

Tänkte uppdatera tråden att problemet är löst, Installerade Windows 8 och nu är allt minne tillgängligt, lustigt nog.

Huh! det var som fan!
Skönt att det löste sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |