Stockkylare till i3 3225, hurdan är ljudnivån?

Permalänk
Medlem

Stockkylare till i3 3225, hurdan är ljudnivån?

Håller på och spånar på HTPC, planen är att köra en i3 3225 i den. Det råkar inte finnas någon som kan göra ett utlåtande om ljudnivån från dess stockkylare? Är den acceptabel i en HTPC?

Förresten, när jag ändå är i farten, är det någon som vet om Intel kör samma stockkylare across the block, eller om det är olika modeller beroende på CPU? Har en stockkylare från den i7 3770K som sitter i min nya workstation över; är den av en annan, effektivare modell än den som följer med i3 3225, kan man ju ändå hålla an lite med att köpa en tredjepartskylare till HTPC:n tills man testat huruvida den låter mindre eller ej.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Tror inte det kommer vara något problem vid låg belastning men om du vill ha den helt tyst kan du alltid köpa en billig kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som ovan säger, köp en eftermarknads kylare om du vill ha det tyst. Stockkylaren är allt förutom tyst, inte exakt effektiv heller.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748
Ganska billig och väldigt effektiv kylare, en av dom mest prisvärd om inte den mest prisvärda på marknaden.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Jag tror att Intel har åtminstone 2 olika stockkylare (socket 2011 exkluderat). Båda har liknande design, men processorer med lägre TDP har en kylare som är lite lägre än de processorer med högre TDP. i7 3770K har förmodligen den större varianten och i3 3225 den mindre. Eftersom de har samma socket så borde du nog kunna montera din överblivna kylare på i3 3225.

Skrivet av JohanFalk:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748
Ganska billig och väldigt effektiv kylare, en av dom mest prisvärd om inte den mest prisvärda på marknaden.

Tror den där kan bli lite svår att få in i de flesta HTPC-chassin tyvärr, den bygger på rätt så mycket ovanför moderkortet (159 mm).

Personligen hade jag nog tagit något i stil med Noctua LH-N12 eller Scythe Shuriken. Se till så du har åtminstone någon centimeter eller två mellan kylaren och toppanelen så att den kan ta in luft. Beroende på vilket chassi du har så kan du eventuellt använda en större kylare och kanske t.o.m. köra CPUn helt passiv.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Tror den där kan bli lite svår att få in i de flesta HTPC-chassin tyvärr, den bygger på rätt så mycket ovanför moderkortet (159 mm).

Personligen hade jag nog tagit något i stil med Noctua LH-N12 eller Scythe Shuriken. Se till så du har åtminstone någon centimeter eller två mellan kylaren och toppanelen så att den kan ta in luft. Beroende på vilket chassi du har så kan du eventuellt använda en större kylare och kanske t.o.m. köra CPUn helt passiv.

Du har helt rätt, tänkte inte på att han skrev HTPC. Håller med angående val av kylare, om man inte har ens så mycket plats kanske man kan pröva den nya Noctua kylaren ?

http://www.inet.se/produkt/6308801/noctua-nh-l9i-low-profile-...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag tror att Intel har åtminstone 2 olika stockkylare (socket 2011 exkluderat). Båda har liknande design, men processorer med lägre TDP har en kylare som är lite lägre än de processorer med högre TDP. i7 3770K har förmodligen den större varianten och i3 3225 den mindre. Eftersom de har samma socket så borde du nog kunna montera din överblivna kylare på i3 3225.

Ja, det svarar på min fråga. Då finns det i alla fall två olika; jag tror man kan utgå från att 3225 levereras med en mindre variant. Att 3770K levereras med den största råder det knappast någon tvekan om

Skrivet av Casgar:

Tror den där kan bli lite svår att få in i de flesta HTPC-chassin tyvärr, den bygger på rätt så mycket ovanför moderkortet (159 mm).

Personligen hade jag nog tagit något i stil med Noctua LH-N12 eller Scythe Shuriken. Se till så du har åtminstone någon centimeter eller två mellan kylaren och toppanelen så att den kan ta in luft. Beroende på vilket chassi du har så kan du eventuellt använda en större kylare och kanske t.o.m. köra CPUn helt passiv.

Jo, har beställt hem ett Antec ISK-310-150, så det kommer nog bli rätt tight, ja.

Men det verkar ändå som att det vore vettigt att hålla an med att köpa kylare nu, och testa mig fram med de jag har/kommer ha. Börja med 3225:ans stockkylare, och om den inte håller måttet ljudmässigt, så hoppas jag på att 3770:ans stockkylare får plats i chassit. Den torde ju vara effektivare, och fläkten bör därmed gå med ett lägre varvtal. Funkar inte det är det läge att kolla tredjepartslösningar.

CPU med ordentlig passiv kylare är faktiskt ett intressant alternativ. Chassit är fläktventilerat, det bör ju räcka med den för en propp med 55W TDP tycker man. Kommer dessutom inte ha någon diskret GPU till en början, det blir aktuellt först när/om jag skaffar en 4k-kapabel TV, och jag därmed behöver trycka ut högre upplösningar än HDMI-porten på moderkortet klarar av.

---

Tack för inputen, gott folk

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!