nvidia gtx 670 2gb 965mhz, random black screens i spel och redscreen i bf3

Permalänk
Medlem

nvidia gtx 670 2gb 965mhz, random black screens i spel och redscreen i bf3

ibland händer det med bara kanske 20 min mellanrum och ibland så kan det ta upp till 2-4 timmar innan det händer, oftast är ända sättet att komma ur det att stänga av datorn manuellt.

Är det själva grafikkortet som är trasigt eller kan det vara något annat problem ? känns ju lite surt att punga ut 11tusen å få ett grafikkort som tydligen inte ens testats innan det hamnade i min thor dator

Permalänk
Medlem

Det enklaste sättet att testa om det är grafikkortet är väl att inte köra 965MHz helt enkelt. Kör stock och se om problemet uppstår.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zillyme:

ibland händer det med bara kanske 20 min mellanrum och ibland så kan det ta upp till 2-4 timmar innan det händer, oftast är ända sättet att komma ur det att stänga av datorn manuellt.

Är det själva grafikkortet som är trasigt eller kan det vara något annat problem ? känns ju lite surt att punga ut 11tusen å få ett grafikkort som tydligen inte ens testats innan det hamnade i min thor dator

Om detta är stockhastighet för kortet så skall du klaga på köpet, om inte.... you do the math.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

noob som jag är har jag ingen jättekoll men coreclock är inställt på 705mhz och memoryclock ligger på max 3266mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zillyme:

noob som jag är har jag ingen jättekoll men coreclock är inställt på 705mhz och memoryclock ligger på max 3266mhz

Men du skriver ju 965MHz i första posten?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Men du skriver ju 965MHz i första posten?!

e ja det är vad som står på kortet när man kollar spec på sidan där jag köpte datorn

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zillyme:

e ja det är vad som står på kortet när man kollar spec på sidan där jag köpte datorn

Om du inte har klockat kortet på egen hand så är det ju inte så bra. Hör av dig till CDON och hör vad du skall göra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillyme:

e ja det är vad som står på kortet när man kollar spec på sidan där jag köpte datorn

Skulle du inte kunna länka vilket kort du har här i tråden så vi kan hjälpa dig bättre.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Skulle du inte kunna länka vilket kort du har här i tråden så vi kan hjälpa dig bättre.

hade kunnat göra om jag visste mer exakt vad det heter annat än nvidia geforce gtx 670

Permalänk
Medlem

Hmm när jag tänker efter så är det ju lite skumt att det bara händer när jag spelar, aldrig när jag är inne på youtube eller andra sidor eller gör andra saker på datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillyme:

hade kunnat göra om jag visste mer exakt vad det heter annat än nvidia geforce gtx 670

Du hade ju kartongen? Vad står det exakt. Gigabyte, evga, zotac etc?

Skrivet av zillyme:

Hmm när jag tänker efter så är det ju lite skumt att det bara händer när jag spelar, aldrig när jag är inne på youtube eller andra sidor eller gör andra saker på datorn

Nej det är inte så konstigt, eftersom om det är något som blir för varmt så sker det inte vid youtube tittande, är det t.ex. nätagget så viker det sig inte om det inte ansträngs. Är det en felaktig klock så händer det inte när kortet inte går i 3d läge. Omöjligt att felsöka på det viset. Det behövs mer information.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Du hade ju kartongen? Vad står det exakt. Gigabyte, evga, zotac etc?

Nej det är inte så konstigt, eftersom om det är något som blir för varmt så sker det inte vid youtube tittande, är det t.ex. nätagget så viker det sig inte om det inte ansträngs. Är det en felaktig klock så händer det inte när kortet inte går i 3d läge. Omöjligt att felsöka på det viset. Det behövs mer information.

har ingen kartong till graffet om det är det du menar då det är en färdigbygd dator jag köpte, tempsen är väl inget fel på vad jag kan se, grafikkortet ligger på runt 60-76 grader vid spel och resten ligger på 55c

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillyme:

har ingen kartong till graffet om det är det du menar då det är en färdigbygd dator jag köpte, tempsen är väl inget fel på vad jag kan se, grafikkortet ligger på runt 60-76 grader vid spel och resten ligger på 55c

Tänk på att GTX 6xx serien påbörjar sin första nedklockning vid 70c så försök att inte överstiga 70c. Men det ska inte ge svartskräm. Vad har du för nätagg?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Tänk på att GTX 6xx serien påbörjar sin första nedklockning vid 70c så försök att inte överstiga 70c. Men det ska inte ge svartskräm. Vad har du för nätagg?

Corsair CX 600W V2 80+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Tänk på att GTX 6xx serien påbörjar sin första nedklockning vid 70c så försök att inte överstiga 70c. Men det ska inte ge svartskräm. Vad har du för nätagg?

källa på det där? det är ju normalt att ha 70-80 temp om man ahr ett refernskort och inte klockar det ner sig vid såna temps? ett modernt grafikkort klarar väl lätt 80 och upp utan större problem?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillyme:

Corsair CX 600W V2 80+

Då kan vi utesluta att grafikkortet får för lite kräm.
Hur kollar du temperaturen förresten? Inne i spelet, tabbar du ut eller kollar du när du stängt av spelet?

Jag förutsätter att du har senaste drivrutinerna till din hårdvara så vi kan utesluta så mycket som möjligt.

Till Laggzor. Det är rätt allmänt känt, hur du missat det vet jag inte. "If the card gets too hot, then the Kepler Boost value will be throttled down below its true maximum in 13MHz increments. The first thermal throttle point is at 70C, then 80C, then 85C and lastly at 95C."
http://www.overclock.net/t/1265110/the-gtx-670-overclocking-m...

Finns källor överallt, du kan googla eller testa själv men jag länkade ändå scrolla ner.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Då kan vi utesluta att grafikkortet får för lite kräm.
Hur kollar du temperaturen förresten? Inne i spelet, tabbar du ut eller kollar du när du stängt av spelet?

Jag förutsätter att du har senaste drivrutinerna till din hårdvara så vi kan utesluta så mycket som möjligt.

Till Laggzor. Det är rätt allmänt känt, hur du missat det vet jag inte. "If the card gets too hot, then the Kepler Boost value will be throttled down below its true maximum in 13MHz increments. The first thermal throttle point is at 70C, then 80C, then 85C and lastly at 95C."
http://www.overclock.net/t/1265110/the-gtx-670-overclocking-m...

Finns källor överallt, du kan googla eller testa själv men jag länkade ändå scrolla ner.

har alltid afterburner på när jag spelar så därför jag vet att det aldrig går över 76c har aldrig heller klockat kortet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devil May Cry:

Då kan vi utesluta att grafikkortet får för lite kräm.
Hur kollar du temperaturen förresten? Inne i spelet, tabbar du ut eller kollar du när du stängt av spelet?

Jag förutsätter att du har senaste drivrutinerna till din hårdvara så vi kan utesluta så mycket som möjligt.

Finns källor överallt, du kan googla eller testa själv men jag länkade ändå scrolla ner.

Tyvärr kan vi ändå inte utesluta att det är inte är nätagget som spökar då detta fortfarande är CX-serien, dvs den sämsta Corsairserien som gjorts. Visst är V2 bättre men det är inget jag skulle stoppat i någon av mina burkar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

kan felaktiga drivisar skapa dessa problem ? installerade aldrig dom från skivan men tog aldrig heller bort några som redan fanns

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zillyme:

kan felaktiga drivisar skapa dessa problem ? installerade aldrig dom från skivan men tog aldrig heller bort några som redan fanns

Du kan ju testa flera versioner av grafikdrivisarna ja och använd dig då av reninstallation valet som finns som val i drivrutinens installationsprogram.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillyme:

kan felaktiga drivisar skapa dessa problem ? installerade aldrig dom från skivan men tog aldrig heller bort några som redan fanns

Som jag skrev innan, du ska alltid ha senaste drivrutinerna och absolut inte dem som kommer med skivan. När man felsöker vill man utesluta så mycket så möjligt för att till slut kunna lokalisera felet det går inte om man har för många parametrar som kan spöka.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Då kan vi utesluta att grafikkortet får för lite kräm.
Hur kollar du temperaturen förresten? Inne i spelet, tabbar du ut eller kollar du när du stängt av spelet?

Jag förutsätter att du har senaste drivrutinerna till din hårdvara så vi kan utesluta så mycket som möjligt.

Till Laggzor. Det är rätt allmänt känt, hur du missat det vet jag inte. "If the card gets too hot, then the Kepler Boost value will be throttled down below its true maximum in 13MHz increments. The first thermal throttle point is at 70C, then 80C, then 85C and lastly at 95C."
http://www.overclock.net/t/1265110/the-gtx-670-overclocking-m...

Finns källor överallt, du kan googla eller testa själv men jag länkade ändå scrolla ner.

Gäller inte bara det turbo funktionen och inte själva kortet?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Gäller inte bara det turbo funktionen och inte själva kortet?

Det är ju turbofunktionen som når max klocken i spel. Så "bara" vet jag inte att det är. Turboklocken skulle jag argumentera är den viktigare klocken.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

efter att ha kollat runt lite så verkar detta vara ett spritt problem bland just gtx 670 kort =_= ibland kan jag spela en hel dag utan att något händer, andra dagar bara 10 min, och nu helt plötsligt har jag börjat få directX errors på vissa banor i bf3 vilket gör det hela ännu skummare, jag har installerat om drivisar för grafiken, installerat om directx och bf3 men problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem

Kan det få för lite gas, öka spänningen lite?

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Kan det få för lite gas, öka spänningen lite?

vad skulle en lagom spänning vara ?

Permalänk
Medlem

Öka liiiite i taget, tex min är 1038 0ch jag skulle öka till typ 1050. Sedan ta steg på 0,010- 0,020 i taget. Håll koll på värmen med msi afterburner, för den kan skena iväg när du höjer. Jag får höja min varje gång jag kör Crysis 2 till 1070 för att det inte ska stängas ner, så det är värt att prova.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gorham:

Öka liiiite i taget, tex min är 1038 0ch jag skulle öka till typ 1050. Sedan ta steg på 0,010- 0,020 i taget. Håll koll på värmen med msi afterburner, för den kan skena iväg när du höjer. Jag får höja min varje gång jag kör Crysis 2 till 1070 för att det inte ska stängas ner, så det är värt att prova.

Du ska inte behöva ha problem om du inte har överklockat kortet i något spel, så om detta är fallet och du testat med olika drivisar så skicka tillbaka kortet ASAP. Det ska funka som tänkt och inte lägga av.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

FUUUUUUUUUUUU DirectX function "GetDeviceRemovedReason" failed with DXGI_ERROR_DEVICE_HUNG: Device hung due to badly formed commands

Permalänk
Medlem

Hmm detta är bara ett sista hopp men om man kör en sån där performance test, så vist borde det också fucka upp om det verkligen är fel på kortet ?