Permalänk
Medlem

överklocka pentium 4 3.0gHz????

Hello!

Jag har precis överklockat mitt grafikkort (nvidia geforce 8800gts)
och jag undrar om jag kan överklocka cpun med?

det är en dell dimension 5000 (win XP 32bit home edition)

med:
pentium 4 3,0gHz
moderkort ow5363
2G ram
nvidia geforce 8800gts

se bilder>

Edit: länk till bilder http://www.bildalbumet.se/gallery.php?i=7115a78577c7fe61cce97...

Mvh//

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

humm såg de nu :/ provar att lädda upp igen..

Permalänk
Medlem

nu finns de en länk till bilderna

Permalänk
Medlem

Jävligt tveksamt, då flesta märkes datorer brukar inte ha mycket till överklockning functioner.

Du får som sagt ta en titt i BIOS, och se om det finns valmöjligheter att justera clocken.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Svar på din fråga är nej det går inte med med dell datorer som är ett par år gamla, vet inte så mycket om nyare modeller men från 5000-9200 går det ej.

Sedan om du tänker att du vill byta moderkort till ett bättre atx kort så går det men det blir krångligt, dell maskinerna har btx kort i sig och lådorna är också således btx kompatibla.

Så det blir att köpa ny låda, nytt=bättre begagnat moderkort som passar din processor, troligen ett nytt kraftaggregat, då sladdarna som sitter i din burk är för korta.

Kort och gott glöm detta och fixa en ny dator när du får råd.

Visa signatur

Det är bättre att brinna intensivt i stället för att vittra bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jävligt tveksamt, då flesta märkes datorer brukar inte ha mycket till överklockning functioner.

Du får som sagt ta en titt i BIOS, och se om det finns valmöjligheter att justera clocken.

har kollat i bios men hittar inte mycket där

men de ska väll finnas program som man kan klock igenom tex: riva turner för grafikkort..
eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pkpk:

har kollat i bios men hittar inte mycket där

men de ska väll finnas program som man kan klock igenom tex: riva turner för grafikkort..
eller?

Nej, CPUer klockas enbart via BIOS. Finns inte functionerna där, så går det inte.

Iofs, har för mig det ska finnas nått program som man ska kunna klocka med. Ingen aning hur stabilt det funkar.

Men hittade nån Youtube länk du ka checka.
http://www.youtube.com/watch?v=7yXW4pqLE70

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dan_The_Man:

Svar på din fråga är nej det går inte med med dell datorer som är ett par år gamla, vet inte så mycket om nyare modeller men från 5000-9200 går det ej.

Sedan om du tänker att du vill byta moderkort till ett bättre atx kort så går det men det blir krångligt, dell maskinerna har btx kort i sig och lådorna är också således btx kompatibla.

Så det blir att köpa ny låda, nytt=bättre begagnat moderkort som passar din processor, troligen ett nytt kraftaggregat, då sladdarna som sitter i din burk är för korta.

Kort och gott glöm detta och fixa en ny dator när du får råd.

oki..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Nej, CPUer klockas enbart via BIOS. Finns inte functionerna där, så går det inte.

Iofs, har för mig det ska finnas nått program som man ska kunna klocka med. Ingen aning hur stabilt det funkar.

Men hittade nån Youtube länk du ka checka.
http://www.youtube.com/watch?v=7yXW4pqLE70

ja de va de programet ja tänkte på

får kolla om de funkar

Permalänk
Medlem

en dum fråga kanske vad är en pll model??

Permalänk

jag måste bara fråga! varför ska du klocka en p4 HT??? vad använder du datorn till?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

jag måste bara fråga! varför ska du klocka en p4 HT??? vad använder du datorn till?

troligen av samma anledning jag klockar min i5:a... för att jag kan.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ParasiteX:

Nej, CPUer klockas enbart via BIOS. [/URL]

AMD CPU:er går ju att klocka i windows om man ska vara petig

--

On topic: Som alla andra säger här, är nog rätt kört angående din P4:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

troligen av samma anledning jag klockar min i5:a... för att jag kan.

du har nytta av din i5:a
Edit:
P4: lyckas du kanske ha nytta för om du drar upp den i 3.4 så det går att köra den som slö HTPC.
Tycker inte jämförelsen är jämförbara.

Edit:
Jag har BClockat både P4 och AMD 64 (därav x64 på i386) från Microsoft fönster så det går nog att skrämma upp P4 lite om vi går tillbaks till gamla mjukvaror för Kryss P Sp 1 eller 2. Via Kernell 2.4 borde det garanterat gå. (testa 2.6) men kan inte Linux. Men tvivlar på att det kommer ge något vettigt prestandamässigt. Mer mer än hög ström förbrukning om det nu är en bra sak. Innan x264 så kunde en 3,4hgz klara 1080p i .ts format med typ ingen efterbehandling. Programvarorna har gått fram sedan dess. Nu klarar din mobil det förmoderligen bättre än din gamla P4.

White.By.Design
skrev om inläggen med winword och en kvart så får jag till det lite bättre i alla fall.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

gämförelsen ---> jämförelsen
gämförbar ---> jämförbar
vättigt ---> vettigt
up ---> upp
bclockat ,fråw,mjukvarur,

Jag förtydligade ditt inlägg lite !!

Permalänk
Medlem

tack. jag skriver som en kratta

Edit:
Finns det något vettigt slang för att överklocka en CPU old style. (BClock)?

Edit:
Stavning

White.By.Design
skrev om inläggen med winword och en kvart så får jag till det lite bättre i alla fall.

Edit:
White.By.Design
Du förstog i alla fall vad jag menade. credit for that. Vissa fattar inte als om man skriver j eller g eller 1 eller ett.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ja fast jag hade nog kunnat bättre. Vet att jag kan bättre. Men orkar ofta inte lägga ner den extra tiden. Har däxelyxa bdw.
Men du påpekade det bra. Vissa bara klagar. En eloge till dig.
Edit:
winword igen

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Är inte P4:orna ruggigt varma redan från default klocken?

Permalänk
Medlem

nja. den tål en del. Tacka NetBurst för det. Den klarar en hel del och mår bra av att man sänker timings. Den som men alla Intel CPU ‘er har en tendens att dö pga. volt innan man kommer till t. Max i dagligt arbete.

Edit:
Det var lättare för... Då värmen bara var problemet. Minns inte vilken sida det var som lyckades spränga en p4 så att den visade sig i lager. (var kväve klockning) Den ville intel ha tillbaks. Den visade både hur chippet såg ut och hur det fungerade. Tror det var några av de som var stora på den tiden. tom eller anantec eller shark. någon sådan sida.

Edit:
Glömde http://en.wikipedia.org/wiki/NetBurst_(microarchitecture)

Edit:
Vad ska man säga. MHZ sålde på den tiden, inte IPC (iofs inte sant jag som många andra körde AMD då pga det) (samt tempen)

Edit:
Intel låg decennier före AMD på minnes delen då så skulle man rendera och behövde minnesbandbred så tog man en p4 annars tog man en "fusk" Opteron (ingen ECC) för beräkningen. Pratar p4 fall innan core som inte är core generation 1 utan core -1 eller -2. Blir nostalgisk. Snyft.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

AMD CPU:er går ju att klocka i windows om man ska vara petig

--

On topic: Som alla andra säger här, är nog rätt kört angående din P4:a

Jo, men det kan man med Intel CPUer också, beroende på vilka program som moderkort tillverkaren har. Men inget som fanns till gamla P4orna direkt.

Men som jag googlade fram i mitt förra inlägg, så finns det 3:e part program som låter än ändra FSB via mjukvara.

Sen får man undra vad fan för mening det är i att klocka en gammal P4. Lär nog inte kunna klocka den så långt, för att ge nån vettig prestanda ökning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är en Prescott cpu så var de extremt heta och krafthungriga redan original, klockade lär de behöva bra kylning och kanske även moddad strömförsörjning, (mobilversionerna drog tex 74 och 94 W) den tidens prylar var inte så roliga, det var med p4 som den separata strömkabeln till cpun kom för att inte moderkorten skulle brinna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

det att jag vill överklocka min P4 är ätt få ut lLITE mer prestanda... kan spela GTA IV på medel i grafik settings o 19,12 i fraps i Benchmarks vilket jag tycker är väldigt bra för min data men vill ha lite bättre FPS

Benchmark gta iv
"Statistics
Average FPS: 19.12
Duration: 41.99 sec
CPU Usage: 91%
System memory usage: 77%
Video memory usage: 95%

Graphics Settings
Video Mode: 1024 x 768 (60 Hz)
Texture Quality: Medium
Shadow Quality: Medium
Reflection Resolution: Off
Water Quality: Medium
Texture Filter Quality: Anisotropic x2
Night Shadows: Off
View Distance: 50
Detail Distance: 30

Hardware
Microsoft Windows XP Home Edition
Service Pack 3
Video Adapter: NVIDIA GeForce 8800 GTS
Video Driver version: 306.23
Audio Adapter: Sound Blaster Live! 24-bit
Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz

o tempraturen ligger på ca 42.6 - 51.2 C` på cpun när jag har spelat i ca3 timar.
så den blir ju inte värm. och GPU på 43,3 C` PCB på 41,5 C`

skulle vilja få upp CPUn till 3.4-3.6GHz

kollade om ja kunde använda clockgen men min PLL fanns inte med där så de programet kan man glömma

finns de inge annat sätt att klocka cpun på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pkpk:

det att jag vill överklocka min P4 är ätt få ut lLITE mer prestanda... kan spela GTA IV på medel i grafik settings o 19,12 i fraps i Benchmarks vilket jag tycker är väldigt bra för min data men vill ha lite bättre FPS

Benchmark gta iv
"Statistics
Average FPS: 19.12
Duration: 41.99 sec
CPU Usage: 91%
System memory usage: 77%
Video memory usage: 95%

Graphics Settings
Video Mode: 1024 x 768 (60 Hz)
Texture Quality: Medium
Shadow Quality: Medium
Reflection Resolution: Off
Water Quality: Medium
Texture Filter Quality: Anisotropic x2
Night Shadows: Off
View Distance: 50
Detail Distance: 30

Hardware
Microsoft Windows XP Home Edition
Service Pack 3
Video Adapter: NVIDIA GeForce 8800 GTS
Video Driver version: 306.23
Audio Adapter: Sound Blaster Live! 24-bit
Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz

o tempraturen ligger på ca 42.6 - 51.2 C` på cpun när jag har spelat i ca3 timar.
så den blir ju inte värm. och GPU på 43,3 C` PCB på 41,5 C`

skulle vilja få upp CPUn till 3.4-3.6GHz

kollade om ja kunde använda clockgen men min PLL fanns inte med där så de programet kan man glömma

finns de inge annat sätt att klocka cpun på?

nää, köp nytt chassi, moderkort, minnen, cpu och psu och flytta över HDD grafikkort och dvd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

nää, köp nytt chassi, moderkort, minnen, cpu och psu och flytta över HDD grafikkort och dvd

ja de får la bli så då :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pkpk:

ja de får la bli så då :/

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2474900/2012-10-30

här har du ett riktigt budgetpaket som skulle väcka liv på din dator igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2474900/2012-10-30

här har du ett riktigt budgetpaket som skulle väcka liv på din dator igen!

burken har ja 2st av o de sitter ett nästan nytt nätaggregatet i.. så dom pengarna som blir över där skulle mankunna köpa ett nytt grafikkort
men de får bli senare har en annan dator som jag försöker få igång med.

spec:
amd athlon 64 x2 Dual core processor 5200+ 2.70 GHz
asus a8ne-fm/s moderkort
1G ram
nvidia geforce 8800gts
win xp
200G hdd

men när man ska starta den så kommer de upp NTLDR saknas??? har provat att byta hdd men hjälpte inte (kan inte ens på in i BIOS) så ska försöka få igång den först. om de går...

Permalänk
Medlem

NTLDR är en fill som ligger på os disken och som behös för att starta windows om man kör 2000 eller XP
Kolla dinna boot devices.

Edit:
tog inte många s
http://www.resoo.org/docs/ntldr/ntldrismissing.htm

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

NTLDR är en fill som ligger på os disken och som behös för att starta windows om man kör 2000 eller XP
Kolla dinna boot devices.

Edit:
tog inte många s
http://www.resoo.org/docs/ntldr/ntldrismissing.htm

ja jag har provat de men funkar inte. har även provat byta hdd utan resultat