32 Gig ram, storlek på Pagefile?

Permalänk
Avstängd

32 Gig ram, storlek på Pagefile?

32 gig av min 120 gigs SSD är rätt mycket så jag tänkte få bort lite av det. Googlade runt lite och stänga av den helt verkar inte vara att rekommendera läste på lite och det verkar som att man ska sätta min 1024 mb och max 2048 mb.

Vad säger ni om detta, låter det bra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har ställt in Pagefile (Växlingfilen) till 1024MB för både ursprunglig och maximal och det fungerar utan problem, och om jag förstår rätt så blir det mindre skrivningar till SSD/HDD om man ställer in en fast storlek på Växlingfilen.

Visa signatur

janee

Permalänk

Jag tror inte det går att stänga av helt, windows använder en viss men ganska liten mängd ändå, även om den är på 0.

Jag har iallafall kört på 0 i flera år nu. Den dagen jag börjar få regelbundna bluescreens och vill läsa minnesdumpar slår jag nog på den igen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Jag tror inte det går att stänga av helt, windows använder en viss men ganska liten mängd ändå, även om den är på 0.

Jag har iallafall kört på 0 i flera år nu. Den dagen jag börjar få regelbundna bluescreens och vill läsa minnesdumpar slår jag nog på den igen.

Kör utan pagefile med 2GB på min laptop. Aldrig toppat det med normalt användande.

Edit: med windows 7

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

CyberVillain:
Max och min 1024.

Vissa har mindre eller t.o.m den avstängd med det varierar med vad man har installerat. Har du lust kan du testa att stänga av den och se om du får fel oftare än förut.

Permalänk
Avstängd

Ändrade till 1024 nu, funkar bra en så länge. 22% fysiskt minne använt

Visa signatur
Permalänk

Jag stängde av min när jag uppgraderade till 16GB. Aldrig varit något problem.

Permalänk
Avstängd

powercfg -h off

Sparade ytterligare 30 gig

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Varför är det på default på en icke laptop, jag har inte noterat det förut

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Jag stängde av min när jag uppgraderade till 16GB. Aldrig varit något problem.

Kör också med 0 i växlingsfil. Har inte märkt av några blåskärmar pga detta.

Tipset är kör 0. Du märker om det på din konfiguration blåskärmar och ändra då till 1 GB.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Same same. 16 GB minne, swapless. Det är väl egentligen bara om man kör extremt minneskrävande prylar a la seriös bildbehandling eller videoredigering det alls är någon ide att köra med swapfil.

Har inga stabilitetsproblem alls.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Problemet ligger väl snarare i att vissa (äldre?) program förväntade sig en växlingsfil av någon anledning och inte kan hantera situationen om den sen saknades. Vet inte hur vanligt detta problem är nuförtiden, men ser ingen större förlust att sätta av 512-1024 MiB, vilket får anses som peanuts i dagsläget, bara för att slippa eventuella blåskärmar.

Som jag har förstått det så är det även fördelaktigt att inte ha växlingsfilen på samma HD som OS är installerat på, så om man t.ex. har en mekanisk lagringsdisk så hade jag valt att placera växlingsfilen där.

Permalänk
Skrivet av psiko:

Problemet ligger väl snarare i att vissa (äldre?) program förväntade sig en växlingsfil av någon anledning och inte kan hantera situationen om den sen saknades. Vet inte hur vanligt detta problem är nuförtiden, men ser ingen större förlust att sätta av 512-1024 MiB, vilket får anses som peanuts i dagsläget, bara för att slippa eventuella blåskärmar.

Som jag har förstått det så är det även fördelaktigt att inte ha växlingsfilen på samma HD som OS är installerat på, så om man t.ex. har en mekanisk lagringsdisk så hade jag valt att placera växlingsfilen där.

För mig har det inte spelat någon egentlig roll, jag satte bara 1024 MB på både initial- och maximum size på min SSD och det fungerar grymt.

Permalänk
Skrivet av psiko:

Problemet ligger väl snarare i att vissa (äldre?) program förväntade sig en växlingsfil av någon anledning och inte kan hantera situationen om den sen saknades. Vet inte hur vanligt detta problem är nuförtiden, men ser ingen större förlust att sätta av 512-1024 MiB, vilket får anses som peanuts i dagsläget, bara för att slippa eventuella blåskärmar.

Som jag har förstått det så är det även fördelaktigt att inte ha växlingsfilen på samma HD som OS är installerat på, så om man t.ex. har en mekanisk lagringsdisk så hade jag valt att placera växlingsfilen där.

Dom programen är sällsynta, har man dom, så märker man av det

Jag vet inte hur det faktiskt ligger till, men jag får för mig att det är betydligt bättre att ha växlingsfil på en delad SSD istället för på en egen HDD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Gör såhär. Stäng av den gör en mental note och om du inte har problem de näsmsta två månaderna glöm att du hade en pagefile. Om du behöver den gör den liten eller släng den på en diskl du inte behöver. typ ett usb minne med bra hastighet. (jag rekomenderar att ha pagefile på men många har inga problem med den av)
Skriv powercfg /hibernate off
för att bli av med hib filen på disken.

Edit:
bör kanske tilläga att om windows inte får en pagefile som den tycker är tillräkligt stor så expanderar den filen skjälv till det den vill ha. Men de program som brukar krashs för att de inte hittar en pagefile/tyker den är för liten fattar inte det. Vi pratar om mjukvaraor som inte är så nya då de skrevs eller updaterades. Så du kan säkert hitta ett supper bra sound studio program. (bara ett exempel) eller en gammal felconfad photoshop som bråkar. Men då kanske det kan vara värt en till ssd för 700kr inc moms.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Efter problem med att köra utan pagefile skapade jag en 8gb ramdisk där jag har min pagefile. Nu är mina program och spel glada för att dom har en pagefile att skriva till och jag är glad för den skriver inte till ssdn.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Pimpom666 kanske borde skapa en sådan där ramdisk. Har bara 8gb. Valde 1069,9MhZ (266Mhz) 9-11-10-12 1T tRC 22 i stället för 16gb.
Tror inte krossaren vet att han kört utan pagefile i 2 år nu. 120gb ocz vertex3(fick flaha den några ggr innan den fungerade bra) som os och intel softraid som extra lagring. (z67 2600k samt ett gtx580(den sparkar fortfarande))
Edit: har oifs symlinkat en del filer på has och minna ssd för att spara platts. De kan vara värt att titta på för att spara utrymem. http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS_symbolic_link

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Varför är det på default på en icke laptop, jag har inte noterat det förut

Tror det har med att det sparar ström om datorn kan hibernata. Ser bra ut på pappret. Och på ett kontor där man glömmer stänga av datorn och all drvs är kompatibla så ja. Ingen funktion jag gillar på en desktop. Har stält mig samma fråga mer än en gång. Men det är tyderligen så man lär sig powercfg =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag lyfter upp den här tråden istället för att starta en ny.
Jag har 16GB ram, SSD, och jag lyckas inte stänga av pagefilen !!!

På SSD'n och lagringsdisken har jag fått det till noll, men på ramdisken (2GB) så går det inte att stänga av, den kör på 1023MB oavsett hur många gånger jag väljer "No paging file" och klickar "Set", följt av omstarten som windows vill ha...

Börjar bli tokig, en detalj som bara ska fungera !

Några förslag ?

edit: Angående program som "kräver" pagefile (varit med om ett gammalt spel som vägrade starta utan att det fanns), så går det att lösa med flaggan
"-disablepagefilecheck" i genvägen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av psiko:

Problemet ligger väl snarare i att vissa (äldre?) program förväntade sig en växlingsfil av någon anledning och inte kan hantera situationen om den sen saknades. Vet inte hur vanligt detta problem är nuförtiden, men ser ingen större förlust att sätta av 512-1024 MiB, vilket får anses som peanuts i dagsläget, bara för att slippa eventuella blåskärmar.

Som jag har förstått det så är det även fördelaktigt att inte ha växlingsfilen på samma HD som OS är installerat på, så om man t.ex. har en mekanisk lagringsdisk så hade jag valt att placera växlingsfilen där.

Program kan inte använda växlingsfilen själva. Det är windows som har total kontroll över den.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Jag lyfter upp den här tråden istället för att starta en ny.
Jag har 16GB ram, SSD, och jag lyckas inte stänga av pagefilen !!!

På SSD'n och lagringsdisken har jag fått det till noll, men på ramdisken (2GB) så går det inte att stänga av, den kör på 1023MB oavsett hur många gånger jag väljer "No paging file" och klickar "Set", följt av omstarten som windows vill ha...

Börjar bli tokig, en detalj som bara ska fungera !

Några förslag ?

Hm, Har ingen vidare erfarenhet av ramdiskar, så detta är mest en vild chansning.
Men, det är inte så att programvaran för ramdisken själv tillsätter en pagefile?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Hm, Har ingen vidare erfarenhet av ramdiskar, så detta är mest en vild chansning.
Men, det är inte så att programvaran för ramdisken själv tillsätter en pagefile?

TACK !
Det hade hoppat tillbaks till "default" värdet som var att det skulle köra en pagefile på ramdisken.. nu känner jag mig dum

Visa signatur
Permalänk

Hoppar in i denna tråden lite..

pagefilens vara eller icke..

Windows partition börjar bli för trång (på ssd), vill öppna upp lite! inte säker på att jag förstått pagefilens existensberättigande, men ska jag styra om den till ramdisk? (32gb ram 20gb ramdisk) eller till annan ssd?

Eller sätta på 0 ? (har ju ändå 12gb ram över efter ramsdisken, och win7 verkar bara äta dryga 2gb i idle..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Hoppar in i denna tråden lite..

pagefilens vara eller icke..

Windows partition börjar bli för trång (på ssd), vill öppna upp lite! inte säker på att jag förstått pagefilens existensberättigande, men ska jag styra om den till ramdisk? (32gb ram 20gb ramdisk) eller till annan ssd?

Eller sätta på 0 ? (har ju ändå 12gb ram över efter ramsdisken, och win7 verkar bara äta dryga 2gb i idle..

Varför hålla på med ramdisk? Kör swapless bara, effekten är densamma.

Det där med att programvara kräver swapfil har jag inte stött på på många år nu.

Har kört swapless sedan mitt förra inlägg i tråden för 1.5 år sedan och längre därtill, minnesmängden är oförändrat 16 GB, har hittills inte stött på ett enda problem med det. Du borde klara dig finfint med det dubbla

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Kör utan pagefile med 2GB på min laptop. Aldrig toppat det med normalt användande.

Edit: med windows 7

Probelemet är att en del program är skriva så de antar att det finns en pagefile. Så även om du har 128GB ram så kommer du få issues med vissa prgram utan en page file.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inquam:

Probelemet är att en del program är skriva så de antar att det finns en pagefile. Så även om du har 128GB ram så kommer du få issues med vissa prgram utan en page file.

Vilka program?
Har kört utan växlingfil i åratal nu.
Började med det för att få plats med WinXP (program) på den 4GB inbyggda lagringen i en EeePC 701 2008.

Kör idag med två datorer vars växlingsfil är avstängd, för att få maximalt ut av 60GB SSD:erna.

Har hittills inte stött på något program som behöver Windows swap/växlings-fil. Däremot finns det många program som skapar tillfälliga filer/buffertar själva för att inte överbelasta arbetsminnet.

Visa signatur
Permalänk
Sötast

Har kört med 1GB swap sen jag uppgraderade mitt minne till 16, men lärde mig även powercfg tack vare denna tråden

Fresh install av Win7 :
48 GB ledigt
Efter avstängning av powerfg samt minskat page till 1GB :
75GB ledigt!

Permalänk
Medlem

Kan även vara värt att kolla (visa dolt) "C:\Users\username\AppData\Local\Temp" om man vill spara plats. Efter att ha installerat BF4 och lite annat var där 17Gb i oanvända tempfiler på min 128Gb SSD. På min laptop var där bara 4Mb men har inga spel på den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Jag tror inte det går att stänga av helt, windows använder en viss men ganska liten mängd ändå, även om den är på 0.

Jag har iallafall kört på 0 i flera år nu. Den dagen jag börjar få regelbundna bluescreens och vill läsa minnesdumpar slår jag nog på den igen.

Man kan stänga av den helt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Probelemet är att en del program är skriva så de antar att det finns en pagefile. Så även om du har 128GB ram så kommer du få issues med vissa prgram utan en page file.

Har aldrig hört talas om detta. Vilka program menar du då?