Permalänk
Medlem

ESXI-strategi

Hej hopp,

Som den glada server-amatör jag är har jag nu köpt den server som omnämns i tråden om server för den tunna plånboken. Omedelbart börjar mina funderingar och google får börja jobba, men nu hittar jag ingen enkel förklaring på nätet och därför skickar jag ut frågan här.

Min plan är att ha en VM med WHS2011 och en Ubuntu som bas på min ESXI-burk. I och med att dessa ska snurra jämt vill jag gärna att dessa ska ligga på den 120gb ssd jag tänkte ha i datashare med de vanliga diskarna. Kan jag styra detta? Eller hamnar VMarna jämnt fördelat över datashare? Kan jag lura in dessa två VMar på SSD genom att bara ha SSDn i sharen först och installare guest-OS och sedan komplettera med de andra HDD?

Tackar på förhand!

//Kalle

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem

Du kan fritt välja hur du vill placera dina virtuella maskiner. Mitt förslag är att du kör ESXi från en USB-sticka och använder SSDn som datastore. På datastoret ligger sedan varje virtuell maskin som en fil/filer så det är inga problem att dela datastore.

Det är givetvis även möjligt att ha flera diskar kopplade till dina virtuella maskiner och dessa kan ligga på olika datastores.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Naturligtvis kan du också flytta VMar - dock inte under drift med gratislicensen (mig veterligt) utan man får stänga av VMarna först, "remove from inventory", kopiera/flytta, högerklicka i browsern för datastores och välja "add to inventory".

Själv har jag skapat ett datastore för några små VMar på samma SSD som ESXi är installerat. Där har jag också ISOs som används när jag ska sätta upp nya VMar - går galet snabbt att installera då.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Naturligtvis kan du också flytta VMar - dock inte under drift med gratislicensen (mig veterligt) utan man får stänga av VMarna först,

Stämmer. För att flytta maskiner under drift krävs vMotion i VMware världen vilket inte ingår i vSphere Hypervisor.

Permalänk
Medlem

Om man ska vara riktigt petig så innebär väl vMotion att flytta en VM till en annan host med delad lagring medan Storage vMotion innebär att man flyttar VM:ens filer också?

Storage vMotion ingår inte heller med de billigare licensformerna utan man måste upp på lite ballare grejer. vMotion ingår däremot även med liiite billigare licenser.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Om man ska vara riktigt petig så innebär väl vMotion att flytta en VM till en annan host med delad lagring medan Storage vMotion innebär att man flyttar VM:ens filer också?

Storage vMotion ingår inte heller med de billigare licensformerna utan man måste upp på lite ballare grejer. vMotion ingår däremot även med liiite billigare licenser.

Jag är absolut ingen expert men med senare versioner av vMotion så fungerar det att även flytta maskinen till en annan datastore under drift.
http://www.vmware.com/products/datacenter-virtualization/vsph...
Om jag har läst det rätt dvs.
/Offtopic ftw

Permalänk
Medlem

vMotion och Storage vMotion licensieras som två enskilda features, iaf i vissa licensformer:

http://www.vmware.com/products/datacenter-virtualization/vsphere/compare-kits.html

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

vMotion och Storage vMotion licensieras som två enskilda features, iaf i vissa licensformer:

http://www.vmware.com/products/datacenter-virtualization/vsphere/compare-kits.html

Märks att jag inte har koll på min vSphere när det kommer till Enterprise. Tack för länken, förklarade saken bra.