Intel släpper 335-serien SSD – först ut i generation 20 nm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Justbecause:

PGA att kraschar den så är det svårare att rädda det som är på den jämfört med en HDD, servrar kommer aldrig att använda sig av SSD pga just det

Vilken server admin räddar någonsin data från en disk? Man kör så klart en raid för data som man inte kan bli av med och i andra hand förlitar man sig på band.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Dyrt, och en värdelös kontrollerkrets. VARFÖR skulle NÅGON köpa denhär när man kan få tag på Samsungs SSD 830 256GB för ~1500Kr inklussive frakt?

Intel har bäst rykte bland många konsumenter vad gäller pålitlighet, stabilitet och kvalitet på SSD. Det betyder att de kan ta ~10% mer för samma prestanda/produkt.

Och kontrollkretsen är långt ifrån allt. Intel har tidigare tagit kontrollkretsar med extremt dåligt rykte och som första tillverkare klarat av att leverera stabila SSD diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Dyrt, och en värdelös kontrollerkrets. VARFÖR skulle NÅGON köpa denhär när man kan få tag på Samsungs SSD 830 256GB för ~1500Kr inklussive frakt?

Personligen så köper jag Intel på grund av de har ruggigt bra garanti. Vid problem så är det bara att ringa Intel så skickar de i regel ut en ny disk med flygpost samma dag för leverans dagen efter varpå du skickar tillbaka din trasiga produkt. När det kommer till de andra märkena så är det samma procedur som med alla andra komponenter, dvs. anmäla till ÅF, invänta svar, skicka iväg och vänta i någon/några veckor.

Skrivet av Ixos:

Intel har bäst rykte bland många konsumenter vad gäller pålitlighet, stabilitet och kvalitet på SSD. Det betyder att de kan ta ~10% mer för samma prestanda/produkt.

Och kontrollkretsen är långt ifrån allt. Intel har tidigare tagit kontrollkretsar med extremt dåligt rykte och som första tillverkare klarat av att leverera stabila SSD diskar.

Se svar ovan. I min värld så är det jag får extra för den 10% högre kostnaden väl värt varenda öre.

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

PGA att kraschar den så är det svårare att rädda det som är på den jämfört med en HDD, servrar kommer aldrig att använda sig av SSD pga just det
Skickades från m.sweclockers.com

Det finns redan serverlösningar med SSD (exempel: http://techworld.idg.se/2.2524/1.471706/ssd-uppstickare-utmanar-serverlagring) och det kommer nog att bli vanligare och vanligare. Säkert med RAID för att minska risken för dataförlust.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av backfeed:

Bah. Kom med 1 TB lagringsutrymme istället, det vore intressantare.

Man klarar sig på mindre som systemdisk. Jag har t ex svårt att tro att du har fyllt din 512GB:are om du inte lagrar massa video på den, och det har man ju antingen en intern eller en extern disk till. Själv har jag 120 GB + 1 TB i datorn och 2 + 1 TB utanför, och även om 120 GB är lite väl lite klarar jag mig bra genom att hushålla lite. Hade jag haft 256 GB hade jag kunnat fläska på.

Självklart hade det varit nice med 1 TB SSD, och det kommer nog så småningom i rimliga prisklasser. Men vi har iallafall kommit till en punkt där vi kan köpa en SSD för 1500 spänn och få plats med alla våra program och spel på den. Lite skillnad mot för ett par år sedan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Intel har bäst rykte bland många konsumenter vad gäller pålitlighet, stabilitet och kvalitet på SSD. Det betyder att de kan ta ~10% mer för samma prestanda/produkt.

Och kontrollkretsen är långt ifrån allt. Intel har tidigare tagit kontrollkretsar med extremt dåligt rykte och som första tillverkare klarat av att leverera stabila SSD diskar.

På just den här modellen lär garantin behövas då den knappt klarar 1000P/E cykler (se längre upp i tråden)

Skrivet av Aze:

Personligen så köper jag Intel på grund av de har ruggigt bra garanti. Vid problem så är det bara att ringa Intel så skickar de i regel ut en ny disk med flygpost samma dag för leverans dagen efter varpå du skickar tillbaka din trasiga produkt. När det kommer till de andra märkena så är det samma procedur som med alla andra komponenter, dvs. anmäla till ÅF, invänta svar, skicka iväg och vänta i någon/några veckor..

Hos de flesta tillvverkarna brukar det räcka med att man mailar kvittot och skriver "Återförsäljaren hänvisar till tillverkaren för garantiärenden".

Min G500 krånglade (vänster musknapp dubbelklickade spontant vid enkelklick). Jag skrev till logitech och beskrev mitt problem. De skickade en ny dagen efter och de begärde inte att jag skulle skicka in min gamla ens. Så nog finns det fler tillverkare som vet hur man ska behandla sina kunder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

På just den här modellen lär garantin behövas då den knappt klarar 1000P/E cykler (se längre upp i tråden)

Ah så en person på ett forum på internet har gjort ett test på en modell och därför vet du att så är fallet!

Jag föredrar dock att lita på respektabla källor som har betalt för att veta vad de sysslar med typ:

http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-335-240-gb-benchmark,...

"Even if you use an exaggerated number, basic math assures us that you almost can't render your SSD useless within its warranty period. If you were to run into a reliability issue, it'd be far more likely to come from some sort of firmware-oriented bug."

"You see, P/E-cycle ratings apply to each flash cell. But because higher-capacity SSDs employ more flash, it takes longer to write across all of their cells, yielding a higher endurance rating. Intel’s decision to only launch a 240 GB SSD 335 makes a lot of sense in that context. If you assume 10 GB of writes per day (which is already exaggerated, since the SandForce controller compresses data), it’d take more than 100 years to wear down the drive's NAND cells using our workload."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

PGA att kraschar den så är det svårare att rädda det som är på den jämfört med en HDD, servrar kommer aldrig att använda sig av SSD pga just det

Skickades från m.sweclockers.com

Eventuellt ja, men det egentliga problemet är i så fall att man saknar backup.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Man klarar sig på mindre som systemdisk. Jag har t ex svårt att tro att du har fyllt din 512GB:are om du inte lagrar massa video på den, och det har man ju antingen en intern eller en extern disk till. Själv har jag 120 GB + 1 TB i datorn och 2 + 1 TB utanför, och även om 120 GB är lite väl lite klarar jag mig bra genom att hushålla lite. Hade jag haft 256 GB hade jag kunnat fläska på.

Det som slukar mest utrymme för mig är virtuella maskiner, varav jag har många som används dagligen, parallellt. Av i första hand prestandamässiga skäl vill jag inte ha dem på hårddisk eller än värre på filserver. Men det är även för att just slippa hårddisk - det är fantastiskt trevligt att ha en 2,5" ssd som enda lagringsenhet i ett chassi, så jag slipper eller kan montera bort eventuella hårddiskburar och annat skräp som bara är i vägen (jag har ett Silverstone TJ08B-E, och det är härligt att slippa båda 3,5"-burarna och bara ha en ssd fastskruvad i chassigolvets 2,5"-plats).

Som bonus så slipper jag förstås bry mig om ljudnivå, vibrationsdämpning, luftflöde osv också.

Skrivet av Zuggmate:

Självklart hade det varit nice med 1 TB SSD, och det kommer nog så småningom i rimliga prisklasser. Men vi har iallafall kommit till en punkt där vi kan köpa en SSD för 1500 spänn och få plats med alla våra program och spel på den. Lite skillnad mot för ett par år sedan.

Absolut, det har gått ordentligt framåt på alla sätt, vilket är bra för alla!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Ah så en person på ett forum på internet har gjort ett test på en modell och därför vet du att så är fallet!

Jag föredrar dock att lita på respektabla källor som har betalt för att veta vad de sysslar med typ:

http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-335-240-gb-benchmark,...

"Even if you use an exaggerated number, basic math assures us that you almost can't render your SSD useless within its warranty period. If you were to run into a reliability issue, it'd be far more likely to come from some sort of firmware-oriented bug."

"You see, P/E-cycle ratings apply to each flash cell. But because higher-capacity SSDs employ more flash, it takes longer to write across all of their cells, yielding a higher endurance rating. Intel’s decision to only launch a 240 GB SSD 335 makes a lot of sense in that context. If you assume 10 GB of writes per day (which is already exaggerated, since the SandForce controller compresses data), it’d take more than 100 years to wear down the drive's NAND cells using our workload."

Nu var iofs hans källa Anandtech, men tycker du inte att de är att lita på så är det väl din sak. Sedan är det också så att ju färre skrivningar ett minne tål, desto känsligare blir de även vid "vardagligt bruk".

Sedan som sagt så finns det i dagsläget en uppsjö SSD's som både är pålitligare och billigare än 335. Dessutom, om 335 nu är en så fantastisk produkt kunde intel gott ge 5 års garanti som de gör till alla sina välbyggda SSD's. Men de räknar väl med att skiten går sönder efter 3-4 år så det vågar de inte.

En SSD skall vara en investering. Det är inget man tjänar mycket på att köpa nytt... Alltså om man går från en SSD till en annan, så de som köper SSD's sitter oftast på dem ett tag. DÄRFÖR tycker jag det är viktigt med stabilitet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men de räknar väl med att skiten går sönder efter 3-4 år så det vågar de inte.

Vilket Samsung också gör I såfall då de inte heller ger mer än 3 års garanti. Eller hur?

Själv tror jag inte jag använder mer än 10GB/dag i snitt så nöjer mig nog med 100år att slita ut den

Edit:

Skrivet av Ozzed:

En SSD skall vara en investering. Det är inget man tjänar mycket på att köpa nytt... Alltså om man går från en SSD till en annan, så de som köper SSD's sitter oftast på dem ett tag. DÄRFÖR tycker jag det är viktigt med stabilitet.

För att få lite perspektiv på saken. För 3 år sedan lanserades de första 240GB SSD diskarna till oss privatkonsumenter, priserna låg runt 7000-10000kr.

Med samma prisutveckling kommer du om 3 år kunna köpa en ny 240 GB SSD för 260kronor (om "så små" diskar öht säljs fortfarande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Vilket Samsung också gör I såfall då de inte heller ger mer än 3 års garanti. Eller hur?

Själv tror jag inte jag använder mer än 10GB/dag i snitt så nöjer mig nog med 100år att slita ut den

Edit:

För att få lite perspektiv på saken. För 3 år sedan lanserades de första 240GB SSD diskarna till oss privatkonsumenter, priserna låg runt 7000-10000kr.

Med samma prisutveckling kommer du om 3 år kunna köpa en ny 240 GB SSD för 260kronor (om "så små" diskar öht säljs fortfarande).

Samsung ger inte 5 år på någon av sina produkter vad jag vet. De tester jag sett på 830 gör mig dock lugn. 840 är dock ett orosmåln då den verkar använda en billigare variant av MLC. Pro-varianten verkar dock OK.

Om vi kan köpa 240GB för 260Kr kan jag hålla med om att det känna mindre viktigt att de håller "i evighet" men där är vi inte än. Jag hoppas att du har rätt dock, för i så fall lär vanliga hårddiskar bli ovanliga då pris och kapacitet inte på långa vägar ändrats lika mycket på 3 år som SSD's har gjort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

X25-M var rätt trasig med, exempelvis: http://www.sweclockers.com/nyhet/10208-intel-slapper-buggfixa...

Idag är det ju tyvärr mer regel än undantag att varje serie från alla tillverkare har mer eller mindre allvarliga problem med en eller flera firmwares. Inget som egentligen bör hindra någon att köpa produkterna då felen normalt sett lagas. Backup bör man ju göra oavsett.

Den är knappast "rätt trasig" om det bara är en firmware för nördar som måste laddas hem och flashas manuellt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Den är knappast "rätt trasig" om det bara är en firmware för nördar som måste laddas hem och flashas manuellt.

Nej, de skickades även ut med trasig firmware från fabrik. Vilket kan bli ett problem för icke-"nördar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nej, de skickades även ut med trasig firmware från fabrik. Vilket kan bli ett problem för icke-"nördar".

Har du någon hänvisning till detta ? Vad jag förstått fanns den bara för nerladdning och skickades aldrig ut från fabrik.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W