Copyswede får rätt mot UMA, kopieringsavgift på hårddiskar slås fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldwind:

Vilken hets!
Efter att ha läst igenom denna tråd, vilket tog ett tag, så slog det mig att folk inte ens gör minsta ansats till att kolla upp huruvida deras påståenden faktiskt stämmer med verkligheten.

Att Copyswede inte skulle redovisa sina finanser verkar vara en "sanning", men bara om man inte har hör talas om årsredovisningar.

Ca 75% av copyswedes inkomster 2011 fördelades bland anslutna organisationer och privata upphovsmän. Av resterande del gick det mesta till att driva verksamheten. Mer exakta uppgifter finns i deras årsredovisning.

........

(med risk för att det jag skriver redan har sagts, efter att jag började skriva)

75% av copysweds inkomster ?
Av de pengar som kommer in så tar staten 20%, kvar har vi 80%.
Ser man i årsredovisningen så är deras omkostnader ca 18%, kvar har vi ca 66%
Till det så fördelas en hel del pengar via andra organisationer och skulle tro att de har lika höga omkostnader.
Gissar vi på att hälften vidarefördelas via annan organisation så faller ytterligare 9% bort. Så i slutänden så går 60% vidare till den som ska ha? pengarna(i bästa fall).
Det skulle vara betydligt enklare och mer effektivt att påföra avgiften direkt på varan i stället för att utnyttja andra personers arbete. Orsaken till det hela är inte copyswed utan våra politiker som fallit offer för en maffia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Varför ska jag betala en endaste krona extra för något som någon annan påstår att jag använder en ev extern hårddisk till. Det handlar inte riktigt om summan i sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Läs gärna andra inlägg också innan du citerar mig på ett gammalt..

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Vad är vitsen? Skulle du sakna deras website?

Nej, är aldrig inne där. Men det är mer vettigt än att ta ner myndighets siter.

Bryr mig överlag väldigt lite om det här, kommer råda vänner och bekanta att köpa separata HDD+chassi om dom ska ha externa diskar. Om jag inte minns fel säljer väl både Inet och Komplett redan färdiga kit med installations anvisningar.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

najs. känner att disk import kommer bli väldigt vanligt då enl min mening har jag ingen annledning i hela världen att ge copyswede pengar. som många andra sagt.... OTROLIGT löjligt,rent barnsligt.kommer bara ta några dagar innan usb minnen och hårddiskar får en ny benämmning då dom inte kommer "ingå" i lagring utan heta något helt annat i sverige

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem

Jag anser därmed att tankadet av illegalt material precis blev berättigat, hur fanken kan de ha en häxjakt mot folk som fildelar och ändå ha en avgift för det? För det är ju precis vad det egentligen. (oavsett alla j*kla ridåer om vad lagen innebär..)
Så sinnesjukt trött på Sveriges politiktänk här.. piratpartiet får nog fanken ännu en röst till för närkommande val!

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Skrivet av Mr.Berling:

Jag anser därmed att tankadet av illegalt material precis blev berättigat, hur fanken kan de ha en häxjakt mot folk som fildelar och ändå ha en avgift för det? För det är ju precis vad det egentligen. (oavsett alla j*kla ridåer om vad lagen innebär..)
Så sinnesjukt trött på Sveriges politiktänk här.. piratpartiet får nog fanken ännu en röst till för närkommande val!

Och vad har privatkopiering med piratkopiering att göra?
Piratkopiering = Olagligt
Privatkopiering = Lagligt men inte alltid pga kopieringsskydd och drmskydd av olika slag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaskkaffe:

Och vad har privatkopiering med piratkopiering att göra?
Piratkopiering = Olagligt
Privatkopiering = Lagligt men inte alltid pga kopieringsskydd och drmskydd av olika slag.

Jag är fullt medveten vad skillnaden mellan dessa är, men snälla..
Problemet är att alla som har någon form av material på sina externa lagringsenhter/media framöver blir drabbade av avgiften, kollektivbestraffning kallas detta och det är orimligt/fel! Oavsett om du håller på med pirat eller privatkopiering..

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Det resonemanget är ren semantik och beror enbart på att Copyswede både vill ha kakan och äta den, dvs ta betalt för något påstått lagligt, när de egentligen menar något olagligt, dvs piratkopiering. Var ärliga med vad det handlar om och för diskussionerna utifrån det, då kommer garanterat förståelsen för avgiften öka och även förutsättningarna för att den accepteras av alla.

Får först säga att jag inte var nog påläst i frågan, syns i mina andra svar nedan. Men är det i grunden rimligt att avgiftsbelägga något som inte är lagligt från början? Ja, kanske, privatkopieringsavgiften råkar vara ett lysande exempel, men då måste det först ändras lite i lagarna så att piratkoiering tillåts om man betalar en avgift för detta. Innan denna lagändring genomförts kan man hamna i en märklig sits där en person kan ha betalat för att piratkopiera och sedan ändå kan sättas dit för just denna piratkopiering. I lagens mening är ju fortfarande skillnaden på begreppen ganska stor.

Skrivet av henkiii:

Du har rätt att TVavgiften är väldigt snarlik, men man skulle kunna argumentera att de flesta ändå använder en tvmottagare för att se på TV, än så länge. Är personligen inget fan av den heller.

Men angående kopieringsskydd tolkar jag i alla fall denna text som att det är helt olagligt att kringå den. Straffpåföljdet vet jag inget om.
http://www.regeringen.se/sb/d/1920/a/55368

You are right and i am wrong. Här var jag dåligt uppdaterad. Men jag har lärt mig något nytt här som var väldigt intressant! Tackar.

Skrivet av DaBone:

Jo, det gör jag.. Det står klart och tydligt på en del av mina skivor och DVD:er, att man inte får kopiera dem ens för privat bruk.

Då man inte får kringå kopieringsskyddet, så ser jag inte hur det kan vara lagligt.. Om det ska vara lagligt och den här avgiften ska vara tillämplig, så bör alla skivor/DVD:er vara utan kopieringsskydd eller att det är tillåtet att kringå dem.

Henkiii hade en bra länk om detta.. i #414.

Yes, jag är ute och cyklar här. Ber verkligen om ursäkt! Det här var ytterst beklämmande (inte att jag hade fel, det händer titt som tätt utan att man tvingas betala för att få utföra något som man fortfarande inte får göra på grund av en annan bestämmelse). Så illa trodde jag inte att det var ställt...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av soulblade:

najs. känner att disk import kommer bli väldigt vanligt då enl min mening har jag ingen annledning i hela världen att ge copyswede pengar. som många andra sagt.... OTROLIGT löjligt,rent barnsligt.kommer bara ta några dagar innan usb minnen och hårddiskar får en ny benämmning då dom inte kommer "ingå" i lagring utan heta något helt annat i sverige

Är det inte så att denna typ av organisation och påläggsavgift är ganska vanligt förekommande? Exempelvis alla länder inom EU som tillåter privatkopiering( vilket vad jag förstått är i princip alla länder) har liknande arrangemang för att plocka in denna avgift. Man kan säkerligen hitta billigare diskar i Tyskland, men är det en principfråga snarare än ett ekonomiskt incitament att undvika avgiften så får man nog göra lite research på vilka länder det är OK att handla ifrån för att pengar inte skall gå till dessa organisationer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldwind:

1. "Det finns vissa kriterier för att som privatperson få individuell ersättning direkt från Copyswede. Istället får man gå med i anslutna branschorganisationer (exempelvis STIM om man är musiker) för att ta del av ersättningen. Hur de sen betalar ut ersättning till de anslutna lär och bör nog inte vara Copyswedes angelägenhet."

2. "Copyswede agerar för en större mängd anslutna upphovsrättsinnehavare vilket ger dem rätten att göra deta. Det är upp till vem som helst att skapa motsvarande organisation, men man måste ha backning för detta."

3. "Och hur kan det vara så fruktansvärt svårt att skilja på privatkopiering och piratkopiering? Det ena är lagligt och det andra är det inte. Tradeoffen för att ha privatkopieringen är just att sådana organisationer som Copyswede måste finnas."

4. "Däremot så är ju inte Copyswedes fel att det finns kopieringsskydd som inte får knäckas utan beror på lagstiftningen."

5. "Föreslå en modell som du tycker skulle vara mer rättvis och som är praktiskt genomförbar."

6. "Allt detta kanske inte rättfärdigar Copyswedes agerande, men se till att ha grundläggande koll på det du kritiserar, annars blir du tagen för en idiot och då blir din åsikt inte mycket värd."

1. Men det är ju den enda anledning enligt dom själva att dom finns överhuvudtaget...

2. Finns det någon mera info om det här ?
Något som jag har funderat över hur det kan gå till.

3. Problemet med det är ju att du INTE får kopiera överhuvudtaget, läs vad som står på svenska när man startar en DVD till exempel(det om något borde ju vissa hur fel Copyswede är) sen så kan man ju nämna kopierings skydden också.

4. Hur kan du ens säga så ? Det är ju det dom är till för.

5. Lägg ner Copysweden

6. Man skulle väl framstå mindre som en idiot om Copyswede hade mer information på sin hemsida, jag mailade dom förut när sweclockers skrev om dom, dom har inte bemödat sig att maila tillbaka, vilket får dom ju att framtså som en oseriös organisation. Men det är ju så det fungerar framtså så otydligt som möjligt så är det upp till den som tolkar det, i det här fallet så är det väl Copysweden advokater med uppbackning av alla pengar dom har, så lycka till
med att ändra på det...

Man kan ju också undra varför en bransch ska ha en egen avgift som bara går till den branschen när folk köper saker som inte har med det att göra.
Orättvist mot andra branscher.

Klart att det ser ut som att musik branschen går bra när dom har staffavgifter på saker som inte har med dom att göra.

Alltså för att samanfatta: en olaglig organisation som inte borde finnas.

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Medlem

Om man betalar en avgift, är det inte okej att kopiera då pengarna handlar om just det? Eller betalar vi för något vi ändå inte får göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Finns rätt många filmer som har en digital copy-skiva med sig. Innebär att man kan använda den skivan till att privatkopiera filmen till sin PC, Mac, mobil, surfplatta etc. Har man köpt filmer på sistone så vet man detta.

Insinuerar du att jag inte köper film eller?
Jag antar att du menar den lilla lappen där det står någon om att man kan ladda ner ett exemplar (eller streama?) om man registrerar sig på nån tjänst, det är fullmåne, man fyller i ett serienummer och blablabla.
Jag har inte ens läst igenom den helt om jag ska vara ärlig, har utgått ifrån att det är onödiga restriktioner som i slutändan gör att jag ändå inte kan göra vad jag vill med filmen.

Filmen är ju dessutom redan digital på skivan, vaf** ska jag behöva gå ut på internet för?
Om något är det ju orginalskivan jag skulle vilja göra en kopia/backup av, men det går inte.

Hur som helst använder jag inte mina USBminnen/diskar för film/musik kopior, ingen i min vänskapskrets heller.
Vi vill inte ha någon straffavgift på lagring av semesterbilder.

Permalänk

Så om jag kopierar mina egetfotograferade bilder på katter och solnedgångar till ett USB-minne så har Copyswede rätt att kräva pengar pga min fruktansvärda förbrytelse och ge till några hjon som titulerar sig själva kulturarbetare, plingar på gitarrer med andra otvättade haschkommunister eller rappar om sin trängtan att vara kriminella gettonegrer? Låter vettigt. Jag ska genast köpa en drös med USB-minnen så Petter får råd med nya fälgar på BMW:n.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Fick ett svar från copyswede på ett mail jag drog iväg häromdagen. Om någon är intresserad så kommer det här:

__________________________________________________________________________________________
Tack för ditt mejl.

Privatkopieringsersättningen kompenserar den kopiering som rent faktiskt sker och som de facto kan ske, exempelvis från radio- och TV-utsändningar, DVD-filmer eller CD-skivor och det är således den kopieringen som ersätts genom kompensationssystemet. Att det sedan finns produkter som man inte kan kopiera från är alltså omständigheter som inte påverkar den kopiering som faktiskt sker.
Om tekniska spärrar används på ett sätt som gör att konsumenten betalar extra för de ytterligare kopior han eller hon vill göra för privat bruk och upphovsmannen därmed redan har erhållit ersättning för kopieringen finns i lagen möjlighet till nedsättning av ersättningen för sådana situationer.
Läs gärna mer på Regeringens hemsida: http://regeringen.se/sb/d/1920/a/55368

Med vänlig hälsning

Egil Ekbom
Copyswede
__________________________________________________________________________________________

Man ska med andra ord betala även för sådan kopiering som kan ske. Kan tyckas va lite märkligt, ganska mycket i samhället som skulle behöva betala avgifter och/eller böter för, för sådant som kan ske.
Och vadå, det spelar alltså ingen roll hur mycket kopiering det är, utan det är att kopiering faktiskt sker som då avgör att avgiften skall finnas. Om det sen är 1 promille spelar ingen roll enligt resonemanget...

Permalänk
Skrivet av PippiRull:

Fick ett svar från copyswede på ett mail jag drog iväg häromdagen. Om någon är intresserad så kommer det här:

__________________________________________________________________________________________
Tack för ditt mejl.

Privatkopieringsersättningen kompenserar den kopiering som rent faktiskt sker och som de facto kan ske, exempelvis från radio- och TV-utsändningar, DVD-filmer eller CD-skivor och det är således den kopieringen som ersätts genom kompensationssystemet. Att det sedan finns produkter som man inte kan kopiera från är alltså omständigheter som inte påverkar den kopiering som faktiskt sker.
Om tekniska spärrar används på ett sätt som gör att konsumenten betalar extra för de ytterligare kopior han eller hon vill göra för privat bruk och upphovsmannen därmed redan har erhållit ersättning för kopieringen finns i lagen möjlighet till nedsättning av ersättningen för sådana situationer.
Läs gärna mer på Regeringens hemsida: http://regeringen.se/sb/d/1920/a/55368

Med vänlig hälsning

Egil Ekbom
Copyswede
__________________________________________________________________________________________

Man ska med andra ord betala även för sådan kopiering som kan ske. Kan tyckas va lite märkligt, ganska mycket i samhället som skulle behöva betala avgifter och/eller böter för, för sådant som kan ske.
Och vadå, det spelar alltså ingen roll hur mycket kopiering det är, utan det är att kopiering faktiskt sker som då avgör att avgiften skall finnas. Om det sen är 1 promille spelar ingen roll enligt resonemanget...

Får tacka får det. Så jag kan alltså få sänkt pris för alla filmer jag har hemma jag inte kan kopiera?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Får tacka får det. Så jag kan alltså få sänkt pris för alla filmer jag har hemma jag inte kan kopiera?

Ja, borde man kunna tolka det. Sen vad dom menar med att man betalar extra för att ta de kopior man vill ha, är det att lämna filmen till en "professionell" kopierare som tar en privat kopia eller vad menar dom? Kostnad för att köpa program för kopiering? Inte riktigt med där

Permalänk
Skrivet av PippiRull:

Ja, borde man kunna tolka det. Sen vad dom menar med att man betalar extra för att ta de kopior man vill ha, är det att lämna filmen till en "professionell" kopierare som tar en privat kopia eller vad menar dom? Kostnad för att köpa program för kopiering? Inte riktigt med där

mmm man kan ju undra:D Känns som lagen är lite för luddig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Ja, borde man kunna tolka det. Sen vad dom menar med att man betalar extra för att ta de kopior man vill ha, är det att lämna filmen till en "professionell" kopierare som tar en privat kopia eller vad menar dom? Kostnad för att köpa program för kopiering? Inte riktigt med där

Jag ser en ny affärsidé blomma upp...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag ser en ny affärsidé blomma upp...

Tänker tillbaka när jag var liten, typ några år gammal bara. Mina föräldrar sprang till grannen som hade utrustning för att kopiera kassettband eller vinylskivor till kassett. Tror dom fick pröjsa en 50-lapp eller nåt. Inte direkt som idag
Men, då fyllde ju kassettavgiften ett syfte, idag känns den bara bajsnödig ärligt talat Nu ska jag ta en whisky och filosofera lite ^^

Permalänk

Jag vill ha min ersättning

Jag vill ha betalt av Copyswede för alla mina foton och filmer som ligger på mina hårddiskar och som jag är upphovsman till.
När får jag pengarna?

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coraydus:

Helt klart! Tack för en kul diskussion på en sen onsdag

Tack själv! För min del var det dock tidigt, är på jobbet och har nattvakt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Jävla fucking shit och helvete, BLODIGLAR som suger livet ur det svenska folket!
Snart kommer sverige att vara som USA.
En liten del av befolkingen är stenrik och alla andra är fattiga.
Skolor, sjukhus, transport privatiseras.
Snart kommer vi behöva sjukförsäkring som i USA för att få sjukvård som inte kostar miljoner + vår världshöga skatt.
Och så kommer staten ta och låna pengar för att stoppa i egen ficka så vi tillslut ägs av ett annat land, som Kina äger USA ekonomi.
När ska våra politiker ta den massiva pinnen ur sin kollektiva röv och göra som folket VILL. Inte deras massiva ego och inkomster.
Dom vill Betala av statskulden, ändå ger vi miljardbelop till andra länder för de ''behöver det''.
(Gör inte vi svenskar det? Skolor, sjukhus, vägar och kollektiv trafik e inte grattis gubbar).
Ut ur EU, sluta med sånt här shit som göra den vanlija svenssons liv svårare och STYR LANDET I RÄTT RIKTNING!
*FOR THE SWEDISH PEOPLE!*

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem

När kommer denna avgift att införas, något datum satt?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

jag betalar gärna om jag får rätten att ladda ner

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldwind:

Och varför är inte den självklara lösningen att lägga skatten på orginalmediat?
För att kopiera måste man ha
1. orginalmediat (ex orginal CD eller DVD) och
2. tom lagringsmedia (exempelvis en hårddisk).
Sannolikheten att du har 1 men inte 2 lär vara större än tvärtom. (Detta är dock egna spekulationer)
Alltså skulle man teoretiskt sett avgiftsbelägga fler som ej har möjlighet att utnyttja rättigheten att privatkopiera om avgiften läggs på orginalmediat. Som bonus får ju dessutom upphovsrättsinnehavaren pengar om någon bränner en piratkopierad skiva med hans musik, vilket inte skulle ha hänt om orginalmediat skulle vara beskattat. Att det sen finns det ju andra argument mot på detta vet jag, men jag vill påvisa att allt inte bara är svart eller vitt.

Hedersvärt att du försöker reda ut alla begrepp (som jag inte citerade) på ett sansat sätt då jag håller med om att det är många okunniga/förutfattade/omogna åsikter och kommentarer kring detta. Men även de lyckas ändå ofta pricka rätt i sin slutsats att hela det här påhittet är vansinnigt ur alla tänkbara perspektiv förutom ett, närmligen ur dess som tjänar pengar på detta.

Ville dock speciellt kommentera det jag citerade ovan då jag tycker att du som i stort verkar påläst och förståndig haft väldig otur när du tänkte till där. Som du själv försöker förklara handlar detta om PRIVATkopiering och inte PIRATkopiering. Således kan man inte utforma lagen för att den på ett praktiskt "bonus sätt" även ska ge en intäkt för PIRATkopieringen. Denna är fortfarande olaglig och ska beivras på andra sätt. Det är lite som att lägga spritskatt på dricksglas istället för spritflaskan (eller innehållet) därför att det då som en bonus även skulle ge intäkt på potentiell smuggelsprit.

Att lägga avgiften på originalet (om man nu tvunget ska ha avgiften) är utan tvekan det enda vettiga då originalet är det enda som garanterat måste finnas med i bilden för en PRIVATkopiering. Att man inte kan/vill göra detta beror säkert mycket på att priserna redan är omotiverat höga och ett ytterligare pålägg skulle ge incitament för ytterligare PIRATkopiering. MEN det är ett helt annat problem som man inte bör ta hänsyn till i denna lagstiftning. Det är något branschen själv får lösa genom förändringar som kan leda till attraktivare prissättning, samt i andra hand något för rättsväsendet att hantera när den potentiella PIRATkopieringen väl begåtts.

Detta är en förlegad modell för en förlegad bransch som tjänat massor med pengar på ingenting (för att hårddra det) och hellre vill fortsätta göra det än att anstränga sig för att hitta en idag hållbar modell. Det finns ingen självutnämnd rättighet att kunna tjäna pengar på vad vad som helst, det finns massor med yrken som inte längre går att tjäna pengar på för att världen förändrats, det finns ingen anledning att just detta ska särbehandlas på samhällets bekostnad. Speciellt inte om/när samhället inte står bakom det! Så gör om, gör rätt.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

detta gäller bara externa än så länge va och inte interna hårddiskar?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Chassitillverkarnas chans att glänsa

Som titeln lyder så är det nu chassitillverkarna kan pumpa ut chassin med dockning för hårdiskar utanpå chassit.
Och Dropbox och andra moln baserade lagringsmedium att komma med bra erbjudanden för de svenska kunderna.

Jag har inte fattat riktigt om avgiften gäller alla lagringsmedium som är/kan bli externa. Isåfall kan ju butikerna börja sälja paket med 1st hårddisk och 1st kabinett och gratis ihop skruvande.

Visa signatur

**Inget värt att skryta om**

Permalänk

Japp, och dem vill säkert lägga avgifter på spel man köper också och säkert för import av dator komponenter, varor och tjänster.

Permalänk
Skrivet av Fronix:

Men snälla nån det är inte många kronor det kommer höjas!!!!
Är ni seriöst så snåla att ni inte kan ge 100kr extra för en hårddisk.. Troligtvis kommer affärerna att sänka sina priser så att dom kostar exakt lika mycket som innan...

Får hoppas det annars så blir det nog att importera lite ^^ fast då lär väll copyswede lägga avgifter på det

Permalänk

Dags att skaffa disketter igen eller och en gammal dator?