Logitech smyger ut G710 – mekaniskt tangentbord med MX Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeye01:

Jag använder dpi knapparna på min mus varje dag. Riktigt användbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok låter ju bra att de kommer till användning.
På vilket sätt använder du dem ? När har man nytta av att ändra dpi eller sensitivity under ett spel ?
Om man som sniper zoomar in så kan jag tänka mig att man vill ha lägre dpi /sens, men då borde man väl scripta det istället så att det automatiskt byter dpi när man zoomar in ? Annars behöver man ju trycka på två knappar, dels zoom och dels byt dpi ?
Fast det är antagligen i någon helt annan sorts spel än FPS man kan ha nytta av det, eller ?

Någon liknande på tangentbord som vore trevligt vore förresten om man kunde ställa in känsligheterna på knapparna.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det finns inte många mekaniska tangentbord som kostar mindre än 600kr, de flesta ligger runt 1000kr. Vilka är så billiga som 100kr som du påstår?

Slant med fingrarna, saknades en nolla!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Trevligt med bruna switchar på ett gaming-tgb
Beställde nyss ett Qpad MK-50 med bruna switchar. Satt och surade över att MK-50 bara fanns med svarta och röda switchar, men efter att jag hoppade in på qpads hemsida så såg jag att de till skillnad från webhallen och andra återförsäljare säljer MK-50 med samtliga switch-uppsättningar Verkar vara något tillfälligt de kör för att se vad folk tycker om dom. Så fick precis det jag ville ha

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

Tycker det är väldigt många som gör två grova generaliseringar här:

1. Att gamers enbart använder datorn till gaming. Kom igen, många är aktiva i yrkesliv eller högre studier och behöver datorn till att skriva texter också. Att skriva med röda/svarta är ingen höjdare.

2. Att alla gamers spelar fps-spel. Spelar man RTS kan det vara nog så skönt att ha bruna eller till och med blå brytare.

Det är väl iofs inte så konstigt att tangentbord med röda/svarta brytare säljer bra. De är ju klart det är lättare att sälja ett tangetbord som heter "Pro gaming keyboard extreme" än "ultra office typing keyboard", eftersom kontorsjobb inte anses lika coolt. Ska man ha något som fungerar bra till både och måste man kompromissa och det tycker jag logitech verkar ha gjort rätt bra. Macroknappar till exempel gör det ju inte direkt svårare att skriva med. Sen att alla kanske inte heller vill ha dem är väl en fråga för sig, likaså vad som motiverar det höga priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Knapparna som har rubberdome är mediaknapparna och F-knapparna, resten är mekaniska. Så man skulle lägga ut 500kr extra på ett tangentbord i sämre material, men med 16 extra switchar? Helt bortkastat på F-knappar som sällan används imo, kan räkna på en hand hur många gånger jag använt mina F-knappar.

Helt värdelöst att köpa ett tangentbord med rubber dome-knappar om man nu gillar mekaniska tangenter. Jag använder hela tangentbordet, även om vissa tangenter förstås används oftare. Corsairs tangentbord riktar sig knappast till kundgruppen med lite pengar, så det är dumsnålt.

Citat:

22 av de ordinarie tangenterna (F1-F12, Esc och Pgup/Pgdown-rutan) samt makrotangenterna använder sig istället av avsevärt billigare rubber dome-brytare.

Dessutom är det fult också. Men det är en smaksak, vilket inte rubber dome-tangenter på ett "mekaniskt" tangentbord är.

Permalänk
Medlem

för dyrt för mig, sen är det ju inte det snyggaste

Permalänk
Medlem

Fräänt !

Hoppas detta blir bra. Utseendet är annorlunda det gillar jag.

Sen att folk nämner att det är för dyrt och att det är för mycket knappar på det känns som förhastade kommentarer.

Priset har väl alldrig legat kvar på ordinarie nypris någongång. Har för mig att Steelseries och qpad också haft dessa priser i början.

känns väldigt smart att ha ett tangentbord utan funktioner när man som jag endast har en dator som hela familjen delar på. Så numpad,volymkontroll mm är trevliga inslag i dessa tangentbord då dom blir mer allsidig och inte alls är ivägen när man spelar.

Tangentbord som Ultra X och illuminated har lågprofilstangenter och vad jag vet går det inte riktigt ihop med mekansika brytare.

Enterknappen är nog för att bordet är amerikanskt och detta kommer säkert åtgärdas då Logitech har "Nordiskt" layout på allt som säljs här.

Folk får väl självklart säga vad man vill, men ord som suger,värdelöst,skitfult mfl är inte bra kritik tycker jag.

Själv hoppas jag också på att detta tangentbord landar på ca 1100:- så blir det nog att jag byter ut mitt G110 som saknar mekaniska knappar.

Permalänk

Det var ju inte speciellt snyggt.

Permalänk
Medlem

Hade för mig att Logitech skulle sluta med G serien?

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem

Behöver man har extra färglagt på wasd behöver man inte ett gamingtangentbord...

Permalänk
Medlem

Finns ett enkelt sätt att summera det här tangentbordet:
Man kan inte polera en bajskorv, men man kan i alla fall rulla den i glitter...
Funkar säkert bra maskinellt, men 1500 för ett tangentbord?
Börjar inte logitech bli ett prylbögs-märke som kostar bara på grund utav att det just är logitech?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Hmm, håller helt med om din första mening.
Fast jag misstänker att ditt inlägg här är ironiskt menat ?

Knappar för justerbar dpi på möss har iallafall jag aldrig någonsin använt mig av (även om jag justerar dpi:n i mjukvaran då och då, men att göra det "on the fly" har jag aldrig sett något behov av). Makroknappar både på musen och tangentbordet använder jag flitigt i spel, inte då för långa uppsatser, utan för enklare två och treknapparskombinationer.
Sista meningen om gamingtangentborden från Steelseries har jag svårt att tolka. De gör bla mekaniska gamingtangentbord som ofta får bra omdömen. De är fula som stryk, totalt avskalade på alla finesser och all "estetik" som tilltalar p12or (inga färgglada lampor och dylikt). Dock anses de robusta och tåliga.
De ser ut som raka motsatsen som något som skulle tilltala en p12:a, tycker jag.
Sådana där föredömen för gamingtangentbord tycker jag inte heller att de är, pga att de verkar för avskalade på finesser, ser osköna ut, samt har för höga knappar. Vill man ha ett "gaming" tangentbord, utan finesser kan man ju lika bra låta bli att köpa ett..

Så jag misstänker att hela din sista mening ironi, eller åtminstone den andra halvan.

Det jag syftade på var merc eller z-board tangentborden t.ex. Där finns det knappsatser som är anpassade för att spela med, till skillnad från de flesta var främsta syfte fortfarande är att skriva på. Visst man kan ju skaffa sig en gamepad/joystick men vad är det då för vitts med ett gaming tangentbord?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

Finns ett enkelt sätt att summera det här tangentbordet:
Man kan inte polera en bajskorv, men man kan i alla fall rulla den i glitter...
Funkar säkert bra maskinellt, men 1500 för ett tangentbord?
Börjar inte logitech bli ett prylbögs-märke som kostar bara på grund utav att det just är logitech?

Finns Ducky tangentbord med färre funktioner för samma pris, så nej inte riktigt än.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Kanon!

Precis vad jag väntat på nämligen: ett gamingtangentbord med cherry browns, bakgrundsbelysning, lagom med macro knappar för jag behöver några stycken men inte typ 30 st som det är på andra modeller. Hoppas att Swecklockers kommer med ett test snart.

När kan man hoppas att någon tillverkare kommer med ljudlösa mekaniska lågprofiltangenter? Jag hatar tangenter med högprofil.

Permalänk
Avstängd

För dyrt.

Dom kanske borde ha olika knappswitchar på A-Z woch piltangenterna och macroknapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

Finns ett enkelt sätt att summera det här tangentbordet:
Man kan inte polera en bajskorv, men man kan i alla fall rulla den i glitter...
Funkar säkert bra maskinellt, men 1500 för ett tangentbord?
Börjar inte logitech bli ett prylbögs-märke som kostar bara på grund utav att det just är logitech?

Jorå det går visst polera skit
http://www.youtube.com/watch?v=yiJ9fy1qSFI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogus68:

Jo visst, men är det värt mödan i slutändan?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bogus68:

Haha, riktigt kul klipp.

Jag gillade först inte tangentbordet, men jag börjar tycka om det. Gillar den grå färgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Haha, riktigt kul klipp.

Jag gillade först inte tangentbordet, men jag börjar tycka om det. Gillar den grå färgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Den är väl dock blå eller äre bara jag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Extrapaj:

Den är väl dock blå eller äre bara jag?

Det är någon konstig färgton, faktiskt lite svårt att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det är någon konstig färgton, faktiskt lite svårt att se

Haha ja, gråblå säger vi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Finns ju dedikerade mediaknappar på Corsair K90 med, sen chassi i aluminium, för ~400kr mindre.

Corsair 1 - 0 Logitech.

Hade det varit aluminiumchassi och tangenter på Logitech hade det varit värt 1500kr.

Oh, yes. Har tittat på det. Men bakgrundsbelysningen suger enligt mig, läcker från under tangenterna, media knapparna ska kännas dåliga och alla knappar är inte mekaniska. Sedan är jag inte mycket för borstad aluminium. Föredrar mina saker svarta.

När det kommer till Logitech som företag och deras produkter har jag bara bra erfarenheter så man skulle väl kunna säga att jag är något indoktrinerad/hjärntvättad. Måste bara vänta tills det har gott ner lite i pris.

Visa signatur

I love the smell of fresh components in the morning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kopfy:

Oh, yes. Har tittat på det. Men bakgrundsbelysningen suger enligt mig, läcker från under tangenterna, media knapparna ska kännas dåliga och alla knappar är inte mekaniska. Sedan är jag inte mycket för borstad aluminium. Föredrar mina saker svarta.

När det kommer till Logitech som företag och deras produkter har jag bara bra erfarenheter så man skulle väl kunna säga att jag är något indoktrinerad/hjärntvättad. Måste bara vänta tills det har gott ner lite i pris.

Det får vara vilken färg som helst, sålänge det inte är plast :). Det känns så extremt tattigt med plast i den prisklassen, för tangentbord under 800kr kan det gå an. Känns som dem tummar på kvaliteten för att öka sin vinstmarginal ännu mer. Tvivlar på att det kostar mer än 2-300kr att tillverka det i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Finns ju dedikerade mediaknappar på Corsair K90 med, sen chassi i aluminium, för ~400kr mindre.

Corsair 1 - 0 Logitech.

Hade det varit aluminiumchassi och tangenter på Logitech hade det varit värt 1500kr.

Fast K90 har Cherry MX röd som är OTROLIGT tryckkänsligt. Röda switchen känns skön som fan men jag vet inte om man vill ha ett tangentbord som registrerar knapptryckningar bara av att man vilar ett finger på en tangent.

Men jag kan hålla med om att logitechs t-bord antingen borde sänkas till halva priset eller att de borde gett lite mer kvalitet för pengarna.

Permalänk

Varför finns det en som heter G710+?
Vad är det för skillnad mellan G710 och G710+..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Varför finns det en som heter G710+?
Vad är det för skillnad mellan G710 och G710+..?

Mer ris

Permalänk
Medlem

Fick ett mail från Logitech idag om ett erbjudande på 30% rabatt och fraktfritt, beställde ett G710 för 1049kr inkl moms!

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Skrivet av Johan_Carlsson71:

Fick ett mail från Logitech idag om ett erbjudande på 30% rabatt och fraktfritt, beställde ett G710 för 1049kr inkl moms!

Ehh?
Är du uppskriven på något Logitech nyhetsbrev eller nåt?
Har du nån aning om varför just du fick ett sånt erbjudande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ehh?
Är du uppskriven på något Logitech nyhetsbrev eller nåt?
Har du nån aning om varför just du fick ett sånt erbjudande?

När jag köpte min joystick registrerade jag den på Logitechs hemsida och efter det får jag nyhetsbrev och erbjudanden lite då och då!

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100