Asetek introducerar fjärde generationens slutna vätskekylningssystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Är det någon som vet hur man gör de här "micro-kanalerna"? Det ser onekligen extremt ut på bilden, som om man staplat en hög med kopparfolie på högkant eller något...

Man använder slitsfräsar/skivfräsar.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

När det kommer till ljud är vi olika känsliga. Sen är bakgrundsljudet olika i våra hem.
Är själv galen när det kommer till ljud och har därför lagt mkt pengar på att få mitt system tyst.
I i stort sett alla tester visar det att vatten låter mer än de tysta luftkylarna. Mao inte ett alternativ för mig.
Kör så mkt passivt jag bara kan. Därav lider jag av lite för höga temperaturer.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan det nog vara, man löder nog ihop veckad folie mot en kopparplåt och skär det sedan plant och blir av med "övre vecket" med en laser.
Det som är klurigt är nog att hitta rätt distans så det inte täpps igen eller blir för högt tryckfall.

Den där "förklaringen" skriker okunskap.
Inte en chans i hela världen att de gör så. Det skulle ta alldeles för lång tid och vara
vansinnigt ineffektivt att tillverka.
Det troligaste är att de gjuter vattenblocken till mer eller mindre sin slutgiltiga form, för att sedan CNC-bearbetas till färdig bit.
Men knappast någon "veckad plåt" o laserskärning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Du skämtar va? Folk skaffar väl en vattenkylning för att slippa ljudet från fläktar, vilket innebär att vattenkylning låter ingenting, men du vill ha ännu tystare?

Ursäkta, du skämtar va? Sen när har man INTE fläkt på ett vattenkylningssystem???
Det är nog väldigt få som kör passiv vattenkylning. Även radiatorernas storlek är anpassad efter fläktstorlekar, 120, 240,140,280mm.
Många skaffar en vattenkylning för att man kan transportera bort mer värme från en cpu/gpu till en "lägre ljudnivå".

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BigRedMachine:

Den där "förklaringen" skriker okunskap.
Inte en chans i hela världen att de gör så. Det skulle ta alldeles för lång tid och vara
vansinnigt ineffektivt att tillverka.
Det troligaste är att de gjuter vattenblocken till mer eller mindre sin slutgiltiga form, för att sedan CNC-bearbetas till färdig bit.
Men knappast någon "veckad plåt" o laserskärning.

Veckade plåtband är den normala metoden att göra kylare men hur de gör det som kallas mikrokanaler vet jag inte, men nån mekaniskt skärande maskin lär de inte använda som det ser ut på vänstra bilden, för det är väl det som är mikrokanaler? De grova sakerna under plexit på högra bilden är ju nått annat, den biten pressar eller fräser man fram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nja, jag tror inte det. De komponenterna kommer inte precis få några speciellt bra temperaturer även med fläktar på 2x120mm radiatorer, jag finner det väldigt otroligt att det skulle fungera passivt.

För arthur funkade det iallafall galant utan några större värmeproblem

Permalänk
Medlem

Intressant att fjärde generationens vattenkylning är en kopia av Whitewater-blocket från 2002, ner till antalet kanaler och användandet av ett spår vid inloppet för att öka vattnets hastighet.

En riktig blast from the past för oss som hängde i procooling-forumet en gång i tiden.

Edit:
Här är en länk med bilder som fortfarande fungerar:
http://www.procooling.com/index.php?func=articles&disp=80&pg=...

Edit2:
My bad, bilden på blocket till höger är alltså deras gamla kopia av whitewater, den där mystiska saken till vänster är det nya med micro-kanaler.

Om de hade snott bildtexten också hade det varit tydligare: "Asetek Gen4 micro-channel cold plate (left) incorporates center inlet, dual outlet flow first introduced in Asetek WaterChill Antarctica design." - saxat från http://www.xbitlabs.com/news/coolers/display/20121030224929_A...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Veckade plåtband är den normala metoden att göra kylare men hur de gör det som kallas mikrokanaler vet jag inte, men nån mekaniskt skärande maskin lär de inte använda som det ser ut på vänstra bilden, för det är väl det som är mikrokanaler? De grova sakerna under plexit på högra bilden är ju nått annat, den biten pressar eller fräser man fram.

De använder faktiskt en mekaniskt skärande maskin. Jag minns inte exakt vad den hette dock.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Veckade plåtband är den normala metoden att göra kylare men hur de gör det som kallas mikrokanaler vet jag inte, men nån mekaniskt skärande maskin lär de inte använda som det ser ut på vänstra bilden, för det är väl det som är mikrokanaler? De grova sakerna under plexit på högra bilden är ju nått annat, den biten pressar eller fräser man fram.

Ja, visst används "veckade plåtband" till radiatorer, men knappast till vattenblock. Inget jag någonsin stött på under de 8-10 år jag kört med vatte/vätskekylda datorer..
Som både NidoKing och Marcuk säger så bearbetas de mekaniskt.
Dyrare vattenblock görs i ett solitt kopparblock som cnc-fräses och billigare gjuts i en form.
Microkanaler är bara ett ord för att beskriva flänsarna, eller rättare sagt mellanrummet mellan dem.
Pressa koppar (eller andra vanliga metaller) i den godstjockleken är kanske ingen omöjlighet, men bra nära..

Om man inte gjuter "microkanaler", så använder man slitsfräsar: http://shop.otdtools.se/skarande-verktyg/frasar/slitsfrasar-sagklingor-hss/269

Här har du ett exempel på hur ett GPU-block tillverkas (ja, CPU-block tillverkas på samma sätt...) http://www.youtube.com/watch?v=X-Yd8v2Ub9E

Permalänk
Rekordmedlem

Så det är alltså de relativt grova slitsarna som är mikro, i min värld är det inte mikro, men om det är de som avses så går de ju bra att fräsa, jag trodde att det var den andra bilden som visade nått som var mikro, men mikro var mest marknadsföringsfloskler alltså.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Man använder slitsfräsar/skivfräsar.

Det har jag svårt att se, så tunna fräsar som skulle behövas för detta hade slitits ut av att fräsa ett halvt sådant block.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Det har jag svårt att se, så tunna fräsar som skulle behövas för detta hade slitits ut av att fräsa ett halvt sådant block.

Skickades från m.sweclockers.com

Har själv fräst vattenblock med 0,3mm slitsfräsar och det går utmärkt. Det är ju bara koppar i blocket.

Med rätt grejor och kunskap går det bra ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Har själv fräst vattenblock med 0,3mm slitsfräsar och det går utmärkt. Det är ju bara koppar i blocket.

Med rätt grejor och kunskap går det bra ;-D

Jo men här handlar det om kanaler som är 0,05 mm breda, om inte ännu mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Jo men här handlar det om kanaler som är 0,05 mm breda, om inte ännu mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Var står de måtten, jag måste missat dem?

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Var står de måtten, jag måste missat dem?

Jag uppskattar med hjälp av bilden på det nya blocket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Du skämtar också va? Ett slutet vattenkit har 1 fläkt samt pump mot en torn kylare som har 1 fläkt så är din poäng med vad som är tystast på grund av vilka principer?

Har inte vatten kylning fläktar? Varför låter inte vattenlösningar nåt enligt dig när många har högre ljud en klassikern cm212?

Tornkylare är oftast passiva och klarar sig normalt utan fläkt. Fläkten kan behövas om du hänger allt på den och börjar med överklockning.
Mitt problem med tornkylaren är att jag ite vet om den är på eller inte. Har en indikator som ska visa om det är ett flöde eller inte men är lite svår att se. Har hänt att jag kört utan kylning i början, blir tvärstopp efter ett tag. Numer har jag en kontaktlist som jag bryter trömmen till allt med 1 knapp.

Sen har vissa problem med porlande ljud, med ett torn har man det i samband med byte av kylvätska men under kort tid.