Permalänk

behöver man verkligen vattenkylning?

Frågan är lite dumt kanske men behöver man verkligen vattenkylning i dagens läge? Om man vill få tyst på datorn så är man ju lite fel ute då det oftast brukar sitta en 2-3 stora fläktar på radiatorn. Min kylare håller processorns temp just nu i skrivande stund på 29* och i rummet är det 24* alltså får jag aldrig under 24* med vattenkylning.

Jag har haft vattenkylning en gång i tiden då det verkligen behövdes till min gamla athlon.

Visa signatur

Overloaded

Permalänk

Det beror egentligen helt på kraven du ställer. Rent tekniskt säger jag nej. Man behöver inte det. Men i vissa fall då man har tex små chassin med tex mITX så kan det vara motiverat. Jag har tex en Noctua-NH-D14 i mitt spelchassi (Define mini) och processorn på 4.8GHz är inte ens i närheten till att nyttja denna helt. Som sagt, det beror på vad du ska ha men man behöver definitivt inte vattenkylning om du frågar mig.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Hedersmedlem

Har man 3st av de värsta grafikkorten som finns på marknaden så kan man säkert få ner ljudet något från dessa med vattenkylning. Men för processorn har jag svårt att se att det verkligen behövs när dagens luftkylare är så pass kompetenta och tysta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Förutom ovannämnda skäl är vattenkylning även en hobby >: )

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke_92:

Det beror egentligen helt på kraven du ställer. Rent tekniskt säger jag nej. Man behöver inte det. Men i vissa fall då man har tex små chassin med tex mITX så kan det vara motiverat. Jag har tex en Noctua-NH-D14 i mitt spelchassi (Define mini) och processorn på 4.8GHz är inte ens i närheten till att nyttja denna helt. Som sagt, det beror på vad du ska ha men man behöver definitivt inte vattenkylning om du frågar mig.

beror på vad för vattenkylning, custom eller slutet.
försök sätta in ett custom kit i ett mITX

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Vattenkylning haller ljudnivan nere eftersom man behover mindre flaktar for att kyla samma antal watt i princip.
Sen att idle-temperaturen inte blir sarskilt battre med vattenkylning ar ju sjalvklart, ium att vattnet kommer ligga pa en viss grad.

For att verkligen se skillnad pa luftkylning/vattenkylning maste man dra systemet i full load, da vatten ALLTID vinner OVERLAGSET mot luftkylning.

Sen ar det ju som sagt en hobby, gillar man inte att pilla och krangla ska man ge fan i vattenkylning helt enkelt.
Nar vi snackar vattenkylning sa menar jag inte fusk-kylning som Corsair H, Kuhler och annat skrap.

Daremot sa ar vattenkylning helt onodigt, da komponenterna kan koras varmt utan att ga sonder.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Förutom ovannämnda skäl är vattenkylning även en hobby >: )

Detta, är absolut inte bara om hög klocks eller låga temperaturer. Är mer om att det är en kul grej att pröva på åtminstone en gång, sen håller vattenkylnings grejer en stund så man behöver inte byta det på kanske länge.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av Xelathur:

For att verkligen se skillnad pa luftkylning/vattenkylning maste man dra systemet i full load, da vatten ALLTID vinner OVERLAGSET mot luftkylning.

Det är inte helt sant. Allt beror på vilka mängder man använder sig av. Tex så har jag en kylare vars fläkthastighet inte påverkas av en processor som är ganska överklockad i full load. Men luftkylningen är inte lika kompetent på grafikkortet så det låter i så fall mer. Med rätt mängd kan man dra med vad som helst. Man kan tex ha en gigantisk reservoar för vattnet så att man kan dra full load väldigt länge innan vattnet är uppvärmt till den nivån att fläktarnas hastighet behöver stiga. Och nej, vatten är inte överlägset, det är bara en annan metod som funkar lika bra beroende på förhållanden. Hade det vart så överlägset som du säger hade luftkylning försvunnigt länge sedan. Dock kör jag personligen med luftkylning då jag inte känner att vattenkylning är säkert ännu till nivån där jag känner mig bekväm nog att lita på det till 100%

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Om vattenkylning behövdes skulle det följa med processor/grafikkort som standard.

Så nej, det behövs inte. Det kan däremot vara både effektivare än luftkylning, snyggt och kul att pyssla med.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Som någon skrev ovanför så är vattenkylning en hobby. Det är ruskigt kul att knåpa ihop ett vattenkylt system.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB

Permalänk
Skrivet av Calle_p40:

Frågan är lite dumt kanske men behöver man verkligen vattenkylning i dagens läge? Om man vill få tyst på datorn så är man ju lite fel ute då det oftast brukar sitta en 2-3 stora fläktar på radiatorn. Min kylare håller processorns temp just nu i skrivande stund på 29* och i rummet är det 24* alltså får jag aldrig under 24* med vattenkylning.

Jag har haft vattenkylning en gång i tiden då det verkligen behövdes till min gamla athlon.

Jo, fast du har inte 29* när processorn är under belastning. Visst, det behövs sällan för att temperaturen blir för hög med dagens processorer, grafikkort däremot är det lite annorlunda med. Sen blir det tystare om man bygger ordentligt. Få behöver vattenkylning, det är en kul hobby som gör att datorn blir trevligare och man kan pressa den lite hårdare.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Det behövs inte per se men vattenkylning ger överlägsen prestanda. Baksidan är att det kostar mer för samma prestanda. Alltså lämpar sig vattenkylning till den som vill ha bättre kylning än vad luftkylning kan erbjuda. Luftkylning kan bara kyla till en viss gräns utan att förstöra trumhinnorna med 5k rpm fläktar. Vattenkylning kan i princip utbyggas till att kyla även de kraftfullaste system ner till antingen mycket låga temperaturer eller med bibehållen ljudnivå.

Två stora radiatorer ger helt enkelt mer yta än vad du någonsin skulle kunna klämma fast på en CPU, än mindre GPU. Det är just GPU som jag ser att största vinsten finns med egenbyggd vattenkylning med tanke på att dessa nu för tiden kan ge lika mycket värme som en CPU samtidigt som utrymmet är begränsat till 2-3 pci-slots (än värre i SLI/Crossfire). Dessutom finns det mycket kompetenta slutna vattensystem för CPU.

En användare som beslutat att kyla sitt Crossfiresystem med vattenkylning kan lika gärna lägga till de hundringar i skillnad mot luftkylning det kostar för att även vattenkyla CPU.