Google släpper surfplattan Nexus 10 med högupplöst skärmpanel på 300 ppi

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

27 tums skärmar med upplösningen 2560x1600 har aldrig tillverkats.

Ok, my bad isf. Låter dock väldigt konstigt i mina öron, det borde absolut finnas en 27" för professionellt bruk som har 16:10 för att ge mer yta att jobba på. Men jag har ingen kännedom om det så jag ska inte bråka om den saken då det är en bit OT.

Det jag vill ha sagt iaf är att mobila enheter behöver högre PPI mot en dator-monitor eftersom man har de mobila enheterna närmare ögat = högre pixel-densitet behövs för att undvika pixlig bild.

Om jag sitter nära min Dell U2711 @ native 2560*1440 px kan jag lätt se pixlarna, men på min Galaxy S3 @ 1280*720 px som jag skriver på nu och har den kanske 10 cm från ögonen så ser jag inte pixlarna just nu iaf. På min äldre S2 kunde jag ana de om jag tittade riktigt nära skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Måste säga att tableten är mycket snyggare än i de läckta bilderna för några dar sen.
Får se när man hållit i en ifall det blir ett köp eller ej. Gillar Android eko systemet, så mycket frihet

Däremot blir det en nexus 4 telefon, trodde aldrig jag skulle köpa en LG telefon, men detta är precis vad jag letar efter så det får bli en sån ändå.

Sweclockers, det är denna video ni skulle länkat till

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=66-4uM...

En Nexus 10 tack! Går den att förhandsboka någonstans än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

det är samsung som är tillvärkare av varan

The new device, made by Samsung, reportedly features the latest version of Google's Android operating system, Android 4.2 Jelly Bean, and will have a 10.1 inch touch-screen with a resolution that is significantly higher than that of the iPad 4.

Read more: http://www.theweek.co.uk/technology/49805/google-nexus-10-ima...

Jo jag vet att det är Samsung som tillverkar den, det jag menade är nog att Google är ansvariga för design, patent och allt som allt eftersom de är de som säljer produkten samt har bestämt utseendet, specs och allt som har med produkten att göra.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Ja, du! Det är Samsungs hårdvara inte Googles.

Verkligen inte. Samsung har tillverkat den enligt Googles önskemål.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Varför kopiera något man redan har? iPad har redan liknande upplösning, flertalet bättre cpu och gpu. Är det något med Android 4.2 du tror Apple vill kopiera? Kanske bör du specificera dig innan du slänger ut massa dynga.

Plattan ser väl rätt trevlig ut, dock lär det väl vara plast igenom som vanligt när det gäller Samsung tråkigt nog. Varför kunde man inte låtit Asus göra även denna? Sedan känns det rätt onödigt med 2 Nexusplattor. 7" är perfekt storlek, 10,1" är alldeles för stort.

Fast nu råkar ju Samsungs senaste plattform inte ens blivit benchad. Dessutom snackar vi om en färsk ARM arkitektur.

Grejen med Nexus familjen är att det ska finnas en Nexus för alla. Så det är inte alls onödigt med flera Nexus produkter.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Nice! Ser fram emot alla tidningsrubriker vi kommer att få se om plattan som krossar retina-upplösningen! Nej just ja, sådant är bara intressant att skriva om när det är Apple som är tillverkaren.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Verkligen inte. Samsung har tillverkat den enligt Googles önskemål.

Nja, snarare att tillverkarna får tillåtelse av Google att släppa en enhet som går under varumärket Nexus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Apple har vetenskapen på sin sida, om man räknar med att man inte har perfekt syn och håller prylen på tillräckligt avstånd (12" ~ 30.5 cm för iPhone 4).
Bättre än 326 ppi skadar ju dock inte, så att även
1) de med ovanligt bra syn inte heller kan se pixlar, och
2) man inte behöver hålla den 12" (30.5 cm) bort, utan inte kan se pixlar på närmare avstånd heller.

Det beror som sagt på hur man räknar. Någon annan hade kommit fram till 900 ppi. Klart är i alla fall att alla ungdomar med bra syn som hänger över sina telefoner med nästippen inte kommer att ha några som helst problem med att se skillnad på betydligt högre upplösningar. Och då kan man fråga sig vad Apple ska kalla sina framtida skärmar när de tidigare redan var så bra att ögat inte kunde tillgodogöra sig bättre.

Permalänk
Medlem

Okej gjorde lite matte.

Nexus 7 16 GB kostar 249 dollar idag i USA. I sverige kostar den 2290:-. Detta ger ett snittpris krona per dollar på 9,19 SEK. Då borde väl 16GB versionen av nexus 10 kosta 399 * 9,19 = 3 670:- eller något liknande. Under 4000 iaf!

EDIT:

Sedan den här pixeldiskussionen kring PPI, så är det väl när värdet når någonstans runt 300/400 som ögat slutar uppfatta pixlar, men det motsäger ju inte att det är en märkbar förbättring mellan högre och lägre upplösningar över den punkttätheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Nja, snarare att tillverkarna får tillåtelse av Google att släppa en enhet som går under varumärket Nexus.

Du kan ju börja med att se viden som är länkad ovan så slipper du svara fel nästa gång.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Nu skippar vi tramset med Apple och stämningar i den här tråden va.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du kan ju börja med att se viden som är länkad ovan så slipper du svara fel nästa gång.

Uppenbarligen har Google gått in och börjat styra mer än de gjorde tidigare. Dock håller jag fortfarande inte riktigt med om att Samsung eller LG "bara" tillverkar hårdvaran "på beställning" av Google. Det är nog snarare ett samarbete där Google antagligen fokuserar på användarupplevelsen och Samsung, LG etc. fokuserar på att lösa den tekniska biten. Jag är väldigt tveksam till att Google har folk som konstruerar hela plattan/mobilen och bara skickar iväg ritningar och specar till tillverkare.

Permalänk
Medlem

Nu finns det inte längre en orsak att köpa en ipad.

Ska nog beställa en sån här.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Nu finns det inte längre en orsak att köpa en ipad.

Ska nog beställa en sån här.

Hade tänkt byta min ipad 2 mot denna men avsaknande av SD/microSD plats går den tyvärr bort :/

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Hade tänkt byta min ipad 2 mot denna men avsaknande av SD/microSD plats går den tyvärr bort :/

Är du säker?
Annars blir det att vänta på 64gb versionen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Är du säker?
Annars blir det att vänta på 64gb versionen.

Inte 100% men 95%

Från --> http://reviews.cnet.com/tablets/google-nexus-10/4505-3126_7-3...

....5-megapixel back camera with LED flash. The Nexus 10 will not include a microSD slot.....

Från --> http://www.techradar.com/news/mobile-computing/tablets/google...

Unlike many other Android devices, however, that storage can't be supplemented with flash media such as microSD cards.

64GB klarar jag inte heller mig på idag, idag brukar jag ha med mig 3-5st 32GB SDHC kort med film/tv-serier på som jag kollar i ipad'en med (i XBMC).

Är största orsaken jag vill till android, mycket bättre filsystem/struktur och nu finns ju även XBMC till den så

Men denna platta blir det inte.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Inte 100% men 95%

Från --> http://reviews.cnet.com/tablets/google-nexus-10/4505-3126_7-3...

....5-megapixel back camera with LED flash. The Nexus 10 will not include a microSD slot.....

Från --> http://www.techradar.com/news/mobile-computing/tablets/google...

Unlike many other Android devices, however, that storage can't be supplemented with flash media such as microSD cards.

64GB klarar jag inte heller mig på idag, idag brukar jag ha med mig 3-5st 32GB SDHC kort med film/tv-serier på som jag kollar i ipad'en med (i XBMC).

Är största orsaken jag vill till android, mycket bättre filsystem/struktur och nu finns ju även XBMC till den så

Men denna platta blir det inte.

Låter som att det är dags att skaffa sig dropbox eller streama det du vill åt
Free Dropbox med lite extra utrymme.

Har man trådlöst nätverk så brukar det fungera ganska bra med streaming med t.ex. en musik eller film-katalog som man ändrar från datorn/nätverksdisken istället för på plattan.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Låter som att det är dags att skaffa sig dropbox eller streama det du vill åt
Free Dropbox med lite extra utrymme.

Har man trådlöst nätverk så brukar det fungera ganska bra med streaming med t.ex. en musik eller film-katalog som man ändrar från datorn/nätverksdisken istället för på plattan.

Problemet då är ju att där jag är när jag använder plattan (flyg/hotell m.m.) har jag inte nog bra nätverk samt filmerna är ju oftast 1080p med en bitrate på ca 6-15mbit.
Så det löser inte mitt problem, skulle det ha fungerat att strema så skulle jag streamat mot mina egna servrar hemma.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

Attans oxå!! Det var ju så nära

Detta verkar jag vara en helt underbar liten platta.....

Bra skärm Android 4.2 HDMI , MIMO
...men vänta nu lite här.....
...inget stöd för 5GHz????? FAIL!!!!
Då blir det att stå över eller köpa en Samsung 10.1 eller gud förbjude en iPad (båda stödjer 5GHz men utan MIMO som bara Kindle Fire HD har)

Varför fattar inte Google att det måste vara 5GHz stöd för WiFi för att klara av framtida krav och höga klientdensiteter.
Möjligheten att köra 40MHz mode i 2,4GHz är ju ett skämt eftersom det aldrig finns lediga kanaler eller basar som kör i detta mode.
5GHz stöd hade gjort plattan c:a 200kr dyrare vilket jag gladeligen.

Sorry guys

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Uppenbarligen har Google gått in och börjat styra mer än de gjorde tidigare. Dock håller jag fortfarande inte riktigt med om att Samsung eller LG "bara" tillverkar hårdvaran "på beställning" av Google. Det är nog snarare ett samarbete där Google antagligen fokuserar på användarupplevelsen och Samsung, LG etc. fokuserar på att lösa den tekniska biten. Jag är väldigt tveksam till att Google har folk som konstruerar hela plattan/mobilen och bara skickar iväg ritningar och specar till tillverkare.

"Galaxy" och Samsung är ett betydligt tyngre varumärke än "Nexus" och Google, speciellt hos den stora skaran av icke-insatta köpare. Samsung har redan en familj av telefoner och plattor som säljer mer än väl. Varför skulle då Samsung trycka på Google att få släppa Nexus?

Nej, det är Google som önskar ha en egen familj med hårdvara för sitt operativsystem. Precis som Apple låter giganten Foxcon tillverka iPhone och iPad låter då Google giganten Samsung göra deras. Samsung säger så klart inte nej till att få bygga fler telefoner och surfplattor. Det är heller inte ovanligt att större samarbeten av denna typ ger båda parterna tillgång till både kunskap, patent och rabatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Nja, snarare att tillverkarna får tillåtelse av Google att släppa en enhet som går under varumärket Nexus.

Du vet väl att företag friar till Google om att få göra nästa Nexus? Vet du också att tillverkarna (Samsung eller LG till exempel) sitter i samma byggnad som folket från Google? De är praktiskt taget gifta.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Hade tänkt byta min ipad 2 mot denna men avsaknande av SD/microSD plats går den tyvärr bort :/

Med tanke på att den har USB Host stöd, och micro-usb port, kan du inte bara köra med usb stickor istället om du skall ha med dig filmsamlingen ?
Desto smidigare, då den även funkar i laptop, desktop, mediaspelare etc.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Inte 100% men 95%

Från --> http://reviews.cnet.com/tablets/google-nexus-10/4505-3126_7-3...

....5-megapixel back camera with LED flash. The Nexus 10 will not include a microSD slot.....

Från --> http://www.techradar.com/news/mobile-computing/tablets/google...

Unlike many other Android devices, however, that storage can't be supplemented with flash media such as microSD cards.

64GB klarar jag inte heller mig på idag, idag brukar jag ha med mig 3-5st 32GB SDHC kort med film/tv-serier på som jag kollar i ipad'en med (i XBMC).

Är största orsaken jag vill till android, mycket bättre filsystem/struktur och nu finns ju även XBMC till den så

Men denna platta blir det inte.

Hur för du över film ifrån SDHC kort till din ipad? Ingen iDevice produkt ifrån Apple har heller stöd för minneskort.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Inte 100% men 95%

Från --> http://reviews.cnet.com/tablets/google-nexus-10/4505-3126_7-3...

....5-megapixel back camera with LED flash. The Nexus 10 will not include a microSD slot.....

Från --> http://www.techradar.com/news/mobile-computing/tablets/google...

Unlike many other Android devices, however, that storage can't be supplemented with flash media such as microSD cards.

64GB klarar jag inte heller mig på idag, idag brukar jag ha med mig 3-5st 32GB SDHC kort med film/tv-serier på som jag kollar i ipad'en med (i XBMC).

Är största orsaken jag vill till android, mycket bättre filsystem/struktur och nu finns ju även XBMC till den så

Men denna platta blir det inte.

Bara att lägga in filmerna på USB istället Funkar dessutom på din dator, din laptop osv

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Med tanke på att den har USB Host stöd, och micro-usb port, kan du inte bara köra med usb stickor istället om du skall ha med dig filmsamlingen ?
Desto smidigare, då den även funkar i laptop, desktop, mediaspelare etc.

Det problemet jag har haft hittils (5 android + ipad 1,2) med mina tablets är att dom orkar inte driva USB stickor :/
Samma med andorid plattor och ipad.

Samt min desktop,laptop och mediaspelare kan läsa SD kort
Fast hemma använder man inte det än då...

Skrivet av Cove:

Hur för du över film ifrån SDHC kort till din ipad? Ingen iDevice produkt ifrån Apple har heller stöd för minneskort.

Appels camera connection kit använder jag.

Skrivet av KingCobra:

Bara att lägga in filmerna på USB istället Funkar dessutom på din dator, din laptop osv

Se mitt svar ovan.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

"Galaxy" och Samsung är ett betydligt tyngre varumärke än "Nexus" och Google, speciellt hos den stora skaran av icke-insatta köpare. Samsung har redan en familj av telefoner och plattor som säljer mer än väl. Varför skulle då Samsung trycka på Google att få släppa Nexus?

Nej, det är Google som önskar ha en egen familj med hårdvara för sitt operativsystem. Precis som Apple låter giganten Foxcon tillverka iPhone och iPad låter då Google giganten Samsung göra deras. Samsung säger så klart inte nej till att få bygga fler telefoner och surfplattor. Det är heller inte ovanligt att större samarbeten av denna typ ger båda parterna tillgång till både kunskap, patent och rabatter.

Skrivet av m1ntos:

Du vet väl att företag friar till Google om att få göra nästa Nexus? Vet du också att tillverkarna (Samsung eller LG till exempel) sitter i samma byggnad som folket från Google? De är praktiskt taget gifta.

Lite läsning till er båda: http://www.swedroid.se/lg-vill-gora-nasta-nexus-har-inlett-samtal-med-google-rykten/

Om man ser till N1 och NS är de väldigt lika HTC Desire respektive SGS, nu kan jag väl iof hålla med om att Nexus-enheterna skiljer sig mer ifrån de plattformar de bygger på. Det däremot låter ju sannolikt ha med att Google är inblandat, böjda skärmen på GN t.ex.

Permalänk
Medlem

jag ska köpa en ny mobil och en tablet , "tablet" jag har varit sugen på surface pro sedan 2 månader bakåt då jag hörde om den , men det låter som att den kommer bli svin dyr och isf blev jag sugen på nexus 10 pga uplösningen och processorn, men att den bara kan ha wifi och inte kan använda sdkort är ett minus. hjälp mig gott folk ge lite goda råd :)?

sedan har jag samma problem i princip åt mobil hållet. jag är lite sugen på samsung galaxy s3 men samtidigt sugen på nexus 4, men nexus 4 är minnet, 8 eller 16 gb. då s3 har slots för 64gb kort så kändes det bra men eftersom jag inte varit insatt i mobiler de senaste åren så har jag ärligt talat ingen erfarenhet om hur mycket minne man använder normalt. min gamla mobil har 4gb minne men den mobilen har problem så det ryker om det, den går knappt använda.

jag tycker om nexus UI / andoid eller vad det är men ändå känns det som att de minus med nexus/arna "tablet och mobil" är rätt stora då jag ex på tablet sidan vill ha bra uplösning för film osv, och telefonmässigt osäker då det känns som om jag ska köpa en bil som man ska leva med ett bra tag :P.

skulle var tacksam för tipps och rekommendationer av eran erfarenhet :), har nuvarande 12 000:- som ska spenderas på båda prylarna, då 12k är budget och ska räcka för mobil och tablet :).

btw det skulle vara ett stort + om det var möjligt att spela exempel diablo 1 och 2 på tablet'en och liknande lite äldre spel som inte är krävande idag.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

något tipps ?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Jo jag vet att det är Samsung som tillverkar den, det jag menade är nog att Google är ansvariga för design, patent och allt som allt eftersom de är de som säljer produkten samt har bestämt utseendet, specs och allt som har med produkten att göra.

Det är Samsungs hårdvara, konstruktion och design och den säljs av Samsung. Google levererar mjukvaran på vanliga Nexus-viset. Vilket man bland annat i princip gör för Motorola Xoom också, där du kan baka egna images och använda som utvecklarenhet. Det är däremot leverantörerna som bidragit med det hårdvaru-nära som drivrutiner osv. Nexusprodukter ingick i Samsungrättegången, och inte för att de skulle vara kontrakttillverkare. Det är leverantören som utvecklat den. Nexus 10 har processor (SoC) från Samsung, ram från Samsung, NAND (förmodligen, men bara kanske de är kända att använda konkurrenters också) från Samsung, batteri från Samsung och skärm från Samsung. Som de har tillverkat själva inom koncernen. Dessa har de utvecklat åt sig själva / övriga kunder och är de som tagit fram plattan i samarbete med Google som inte har mycket av formspråk, de verkar bara utvecklat sitt eget och Nexus-telefonernas formspråk i den rundade designen, som liknar sin egen Tab/Note-serie i formspråk. Högtalaran på sidorna (framsidan) med sidorna/chassit som går som en ram runt den liknar formspråket och designen av Galaxy Tab 2 och Note 10.1. Nexus 4 har likheter med andra LG-produkter som Optimus G, t ex processor och skärm. LG Displays egna skärm alltså. Möjligen LG Chem-battericeller också. Google presenterar det själv som produkter av dessa tillverkare t ex "in partnership with Samsung" i beskrivningen av produkterna. Avsändarna är tydliga det står tom LG respektive Samsung, respektive Asus på produkterna. Det är inte som när Amazon beställer en egenutvecklad produkt av Quanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är Samsungs hårdvara, konstruktion och design och den säljs av Samsung. Google levererar mjukvaran på vanliga Nexus-viset. Vilket man bland annat i princip gör för Motorola Xoom också, där du kan baka egna images och använda som utvecklarenhet. Det är däremot leverantörerna som bidragit med det hårdvaru-nära som drivrutiner osv. Nexusprodukter ingick i Samsungrättegången, och inte för att de skulle vara kontrakttillverkare. Det är leverantören som utvecklat den. Nexus 10 har processor (SoC) från Samsung, ram från Samsung, NAND (förmodligen, men bara kanske de är kända att använda konkurrenters också) från Samsung, batteri från Samsung och skärm från Samsung. Som de har tillverkat själva inom koncernen. Dessa har de utvecklat åt sig själva / övriga kunder och är de som tagit fram plattan i samarbete med Google som inte har mycket av formspråk, de verkar bara utvecklat sitt eget och Nexus-telefonernas formspråk i den rundade designen, som liknar sin egen Tab/Note-serie i formspråk. Högtalaran på sidorna (framsidan) med sidorna/chassit som går som en ram runt den liknar formspråket och designen av Galaxy Tab 2 och Note 10.1. Nexus 4 har likheter med andra LG-produkter som Optimus G, t ex processor och skärm. LG Displays egna skärm alltså. Möjligen LG Chem-battericeller också. Google presenterar det själv som produkter av dessa tillverkare t ex "in partnership with Samsung" i beskrivningen av produkterna. Avsändarna är tydliga det står tom LG respektive Samsung, respektive Asus på produkterna. Det är inte som när Amazon beställer en egenutvecklad produkt av Quanta.

Nexus 4 är baserad helt på LG Optimus G, men har Google’s Nexus-design/formspråk - Nexus 10 baseras till stor del på Galaxy Tab 2/Note 10.1 men också där med en Nexus-design/formspråk, och att de äntligen insett att högtalarna ska sitta på framsidan tycker jag är bra då jag aldrig förstått varför man har dessa bakåtvända, varken på mobiler eller Plattor.

Dock skulle jag inte säga att den liknar en Tab 2/Note 10 även om den har dessa högtalare, de har fortfarande en hel glasskiva på framsidan med en "osynlig" RGB-LED och inte lika mycket plast runt om som Samsungs vanliga design - så det skriker inte Samsung om den egentligen, men definitivt Nexus!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kim McWest