Permalänk
Medlem

Tips om radiator fläkt.

Hade tänkt att ta bort min original fläkt från min CoolIT VANTAGE A.L.C. CPU Kylare och bytta ut den mot 2st nya fläktar med andra ord Push & Pull.

Har då kommit fram efter min sökning över 2st olika.

Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP
http://www.inet.se/produkt/5321910/cougar-vortex-120mm-pwm-cf...

Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm
http://www.inet.se/produkt/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Det verkar vara väldigt stora trådar över just val över dessa två.
Dock är jag osäker vilket som skulle göra mest underverk med kylning i mitt Fractal Design Define R4 Chassi.

Skulle vara tacksam om det är någon med samma chassi eller något liknande som då har mindre luft flöde som har testat ena eller båda varianterna säger vad dom tycker fungerade bäst. Självklart dom som har andra chassin med större luft flöde kan också säga vad ni tycker.

Har dock också tänkt bytta ut deras original fläktar till 2st 140mm från Cougar Vortex samt en på Sida för att luften ska ha fler vägar att gå.

Dessa ändringar gör jag bara för jag vill överklocka min CPU upp mot 5ghz kanske utan att den ska gå allt för varm.
Så frågan är vilken radiator fläkt hade ni rekommenderat för max prestanda?

Visa signatur

-- CPU: Intel® Core™ i7-4770 3,4Ghz -- CPU Kylar: Corsair H60 -- Moderkort: ASUS Z97-A -- Grafikkort: ASUS GTX 660 -- RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16gb -- PSU: Corsair HX 650W PSU -- Chassi: fractal design define r4 -- HDD: Corsair SSD Force Series GT 120GB --

Permalänk
Medlem

hade 2 GT 1850 fläktar på min h60. men bytte för någon månad sen för att jag tyckte dem lät för mkt.
visst dem flyttar mkt luft, men dem låter där efter också.

jag bytte till 2st Corsair SP 120, datan blev mkt tystare och den håller bättre temp nu på processorn.

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem

Inom siffror så är Scythe GT fläktar det bästa för radiatorer, bortsett från Delta eller andra högvarviga fläktar.

Skrivet av polika:

hade 2 GT 1850 fläktar på min h60. men bytte för någon månad sen för att jag tyckte dem lät för mkt.
visst dem flyttar mkt luft, men dem låter där efter också.

jag bytte till 2st Corsair SP 120, datan blev mkt tystare och den håller bättre temp nu på processorn.

Hoppas att du inte körde dom på full drulle, för isåfall är det inte exakt konstigt att GT fläktarna lät mer. Förstår inte exakt hur du fick bättre temperaturer med Corsairs när dom flyttar mindre luft och har lägre statiskt tryck.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Det är många som endå rekommenderar Cougar Vortex fläktarna inför GT eftersom dom låter nästan lika mycket. Samt dom säger att Cougar Vortex har mer vind ljud medan GT har tydligen något kusligt ljud när dom är på full fart.

Visa signatur

-- CPU: Intel® Core™ i7-4770 3,4Ghz -- CPU Kylar: Corsair H60 -- Moderkort: ASUS Z97-A -- Grafikkort: ASUS GTX 660 -- RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16gb -- PSU: Corsair HX 650W PSU -- Chassi: fractal design define r4 -- HDD: Corsair SSD Force Series GT 120GB --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purusha:

Det är många som endå rekommenderar Cougar Vortex fläktarna inför GT eftersom dom låter nästan lika mycket. Samt dom säger att Cougar Vortex har mer vind ljud medan GT har tydligen något kusligt ljud när dom är på full fart.

Kommer inte behöva köra dom på max med PnP, har aldrig haft GT fläktarna eftersom jag inte gillade utseendet. Men jag har haft Cougar Votex fläktar och dom är väl något tysta på lite lägre varvtal, alltså runt 700-800RPM.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.