GTX570 SLI och överklockning + problem i BF 3

Permalänk

GTX570 SLI och överklockning + problem i BF 3

Hej alla!

Har sedan ett tag kört med ett gtx570 kort och lirat BF3. Körde i princip alt på ultra utom att par parametrar. Köpte dock ett tlil 570 och har nu SLI. Var säker på att jag skulle kunna köra detta i ultra settings (allt i ultra) i BF3 då en polare gör detsamma med sina 480 kort som är äldre. FPS:en jag får ligger runt 100+ men i bland uppstår (inte altid) ett hack. Det kommer och går lite orytmiskt. Först trodde jag att det var Micro stuttering men börjar misstänka att det kan vara så att minnet rinner ut grafikmässigt. Om jag sänker grafikinställningarna till high så försvinner problemet. Det skumma är att min FPS på ultra är över 100 så jag var helt säker på att kunna köra på denna inställning.

Min första fråga är: Är det någon här inne som kör SLI med 570 kort och möjligtvis spelar BF3? Hur rinner erat spel?

Andra frågan: Hur mycket kan man påverka genom att överklocka, om man ni överklockar det borde rimligtvis inte fixa mitt problem om det nu är minnet som är gissler utanborde i så fall endast påverka FPS:en? Ni får gärna posta någon guide vad man ska ställa in och vad man inte bör göra

Söker råd av någon kunnig här inne! Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

BF3 på ultra är optimerat för att använda 1.5 GB Grafikminne på 1920x1080 (vilket var vad max modellerna hade när det släpptes).

Då 570 endast har 1.28 GB minne kan det således problem. Dock brukar minnesproblem inte uppstå som hack i min erfarenhet utan som en rejäl FPS drop ned till 5-10 fps under några sekunders tid.

Det finns 3 saker jag skulle rekommendera dig att göra om du misstänker att minnet kan vara problemet:

1.) Ladda ned msi afterburner (om du inte redan gjort) och ställ in så du kan övervaka minnesanvändningen och fps i realtid på skärmen. Då kan du se hur nära du är taket.
2.) Sänk inställningarna på AA i BF3, kantutjämning (anti aliasing) behöver oftast inte vara på max men är mycket minneskrävande.
3.) Pröva att överklocka minnes frekvensen (osäker på hur mkt detta hjälper).

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att din polare kan köra Ultra med 460SLI. Jag kör själv den setupen och det är långt ifrån ultra-flyt. Kör på high, inget på ultra och mbao(heter det va?) avstängt. då flyter det bra utan drops under 60. Höjer jag säger grafikminnet ifrån direkt, feta drops långt under 60. Sen kanske dina "hack" kan bero på SLI-profilen... Typ stuttering?

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Skrivet av meandra:

Har svårt att se att din polare kan köra Ultra med 460SLI. Jag kör själv den setupen och det är långt ifrån ultra-flyt. Kör på high, inget på ultra och mbao(heter det va?) avstängt. då flyter det bra utan drops under 60. Höjer jag säger grafikminnet ifrån direkt, feta drops långt under 60. Sen kanske dina "hack" kan bero på SLI-profilen... Typ stuttering?

Hej igen, förlåt! Det är 480 kort

Permalänk
Medlem

Det är grafikminnet som går i taket, när det hackar. Du kan ladda ner Msi afterburner och kolla hur mycket minne det går åt för olika settings.
Dra ned på msaa och aa då de tar mkt minne i spel.
Lägg dig på en nivå där du har lite marginal till att maxa grafik minnet.

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem
Skrivet av skärmlasse:

Hej igen, förlåt! Det är 480 kort

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk

Det enda jag tycker är märkligt är att jag har en bild av att det skall hacka rätt stadigt om det nu är minnesproblem? Hacken kan ibland inte uppstå alls på 4-5 min. I bland inte alls + ibland konsekvent var 3 sek.

Man kan också tycka att större banor med mer miljöer bör hacka på mer än mindre banor, ibland kan jag lira stora banor med mindre hack och i bland mindre banor med mer hack.

Men angående MSI afterburner. Vad kan man igentligen ställa in där för att speeda på lite? Är lite rädd att smiska sönder korten bara? Finns ingen maxinställning för respektive kort som är testat etc?

Permalänk
Medlem

Om det är 480 kort som fungerade bra förklarar det saken då dessa har 1.5 GB minne vilket är mer än 570!

Att det uppstår ibland tyder definitivt på minnesproblem.

Till att börja med tycker jag inte du skall överklocka något alls i MSI Afterburner utan bara titta på minnesanvändningen (on screen display tror jag det heter).

Steg två är att laborera med grafikinställningarna i BF3 och se om du kan hitta något du är nöjd med som dina kort klarar av bra.

Endast om detta inte går skulle jag försöka överklocka, och då läsa på lite tips på andra ställen först också.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Om det är 480 kort som fungerade bra förklarar det saken då dessa har 1.5 GB minne vilket är mer än 570!

Att det uppstår ibland tyder definitivt på minnesproblem.

Till att börja med tycker jag inte du skall ändra något alls i MSI Afterburner utan bara titta på minnesanvändningen (on screen display tror jag det heter).

Steg två är att laborera med grafikinställningarna och se om du kan hitta något du är nöjd med som dina kort klarar av bra.

Endast om detta inte går skulle jag försöka överklocka, och då läsa på lite tips på andra ställen först också.

Ok men frågan kvartstår, fixa överklockning minnesproblem? Mitt problem är ju inte FPS:en, jag har hög fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skärmlasse:

Ok men frågan kvartstår, fixa överklockning minnesproblem?

Nej överklockning av GPU fixar inte några minnesproblem.
Överklockning av grafik minne kan göra det (beroende på massa andra faktorer såvitt jag förstått).

Är BF3 kodat för att försöka använda 1.5GB minne med vissa inställningar oavsett minnes hastighet och så mycket minne inte finns är det nog inte så mycket att göra annat än att kompromissa lite med inställningarna i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skärmlasse:

Det enda jag tycker är märkligt är att jag har en bild av att det skall hacka rätt stadigt om det nu är minnesproblem? Hacken kan ibland inte uppstå alls på 4-5 min. I bland inte alls + ibland konsekvent var 3 sek.

Man kan också tycka att större banor med mer miljöer bör hacka på mer än mindre banor, ibland kan jag lira stora banor med mindre hack och i bland mindre banor med mer hack.

Men angående MSI afterburner. Vad kan man igentligen ställa in där för att speeda på lite? Är lite rädd att smiska sönder korten bara? Finns ingen maxinställning för respektive kort som är testat etc?

Ja det borde hacka mer på stora banor, men om det är tex mycket förstörelse (ruiner och bråte) tar de mycket minne, även om banan är liten. Jag spelar mkt tdm i bf3 och det kan skilja ganska mkt från olika rundor hur mkt minne som används. Jag spelar på medium i 5760x1080 och ligger runt 1100-1300mb i gpu usage i stora som små banor. Har inte mssa och låg aa i custom settings/medium. Spelade ultra i 1920x1200 förut, men det är inget jag saknar.

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk

Hej

Det är jag som är polaren med GTX480-korten. Som "Skärmlasse" skriver så kör jag i stort sett allt på Ultra i BF3 1920x1080 (utom skuggor på high och AA Post avstängt för jag tycker bara det blir suddigt och fult) och ligger runt 80-120FPS beroende på spelsituationen. Detta helt utan hack, micro stuttering eller andra problem. Eftersom Skärmlasse inte har speciellt regelbundet "stuttrande"utan snarare oregelbundna hack misstänker jag, som en del andra i tråden, att det rör sig om minnesswappande eller liknande flaskhalsar.

Det skumma i sammanhanget är dock att dessa hack bara uppträder när polaren kör sina kort i SLI. Om han stänger av SLI och bara kör ena kortet på Ultra sjunker visserligen FPS:en men hackandet upphör också. Är det någon på forumet som har en bra förklaring till detta? Minneskraven i BF3 inställning Ultra borde ju vara lika höga antingen man använder ett singelkort eller kör två kort i SLI? Såvitt jag vet använder varje kort sitt eget minne när de är kopplade i SLI så det borde ju inte vara någon skillnad, eller? Kan det vara så att kort kopplade i SLI inte jobbar lika optimalt som ett singelkort och därför kan flaskhalsar uppstå?

Är det förresten någon som kan ge bra tips om hur man bäst minskar minnesanvändningen i BF3 med så lite påverkan på bilden som möjligt? Polaren skärmlasse är grafikjunkie och vill helst köra allt på Ultra. Att minska texturerna till high gillas inte och att dra ner upplösningen är uteslutet. Är det ändring av AA som ger bäst effekt eller har ni andra tips?

Visa signatur

"Second mouse gets the cheese"

Permalänk
Medlem

Ja det är aa som tar mest, med denna avstängd borde det inte vara några problem att klara ultra med 1280mb. Jag blandade nog ihop det med msaa och aa förut, jag har aa avstängd och låg msaa. Det är nog den enda chansen utan att byta kort till ett med mer minne. Kan ju pröva att sätta en max fps också, inte för att det påverkar minnet på ngt sätt men jag tycker att flytet i spelet blir bättre med en jämn fps rakt över. ( render.maxvariabelfpsxx) xx= max fps. 70 funkar fint för mig.

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk

Tack för tips!

Visa signatur

"Second mouse gets the cheese"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mousetrap:

Det skumma i sammanhanget är dock att dessa hack bara uppträder när polaren kör sina kort i SLI. Om han stänger av SLI och bara kör ena kortet på Ultra sjunker visserligen FPS:en men hackandet upphör också. Är det någon på forumet som har en bra förklaring till detta? Minneskraven i BF3 inställning Ultra borde ju vara lika höga antingen man använder ett singelkort eller kör två kort i SLI? Såvitt jag vet använder varje kort sitt eget minne när de är kopplade i SLI så det borde ju inte vara någon skillnad, eller? Kan det vara så att kort kopplade i SLI inte jobbar lika optimalt som ett singelkort och därför kan flaskhalsar uppstå?

Ja, dubbelt antal kort men inget mer minne (då det speglas) betyder ju att det i vissa fall kanske endast blir problem i SLI då man har nästan dubbelt så mycket beräkningskraft.

Det kan mycket väl vara så att det är mer minneskrävande att köra spelet i 200 fps än i 40fps. Därför låter s029dgs tips att försöka begräsna max fps smart.

Skrivet av Mousetrap:

Är det ändring av AA som ger bäst effekt eller har ni andra tips?

Svar ja. Att dra ned AA minskar minnesanvändningen överlägset mest.

Permalänk

-Kanon, tack alla!

Vi testar att mäta minnesanvändningen med MSI Afterburner ikväll och drar sedan ner AA och upprepar mätningarna. Vi testar också att begränsa max FPS så får vi se om vi löser det hela.

Visa signatur

"Second mouse gets the cheese"