Permalänk
Medlem

Några frågor ang. Corsair H70

Tjo!

Tog och byggde ihop mitt nya system häromdagen. allting funkar finfint, utom min H70. Då till frågorna:

1. Det kommer ett "knatter" från kylbocket när den är på. Om jag lägger datorn ned blir den helt tyst. Men i stående läge knattrar den. Har läst lite om dom och jag antar att det är luftbubblor som är boven. Någon som vet hur man kan få bort dessa? går det till sig?

2. Har kört datorn nu i ungefär 24 timmar och har övervakat temperaturerna lite. I idle så ligger min cpu ungefär runt 25-30 grader, och när jag spelar kryper den upp till 55-60 grader. Är detta högt eller är det normalt? Det jag funderade på är att min gamla AMD phenom med stockkylare aldrig gick över 60 grader, när den var svagt överklockad. CPU:n jag har är en i7 3770k. Kan tillägga att jag har tagit bort kylblocket en gång för att felsöka, och satt tillbaka med samma kylpasta. Kan detta spela roll?

3. Jag hade tänkt att klocka cpun lite, därav köpet av en H70, men när den inte leverar några enastående temperaturer så funderar jag på att byta ut den, om det inte går att göra något åt det hela

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk
Medlem

Låt datorn ligga ner några timmar, helst en hel dag (Har för mig att det är Corsairs egna tips) så kan luftbubblorna försvinner. Försök även att "knacka" lite på pumpen för att tvinga ut bubblorna.

Annars kan du ju reklamera pumpen om du är säker på att den inte är som den är

Permalänk
Skrivet av flipp3n:

Tjo!
3. Jag hade tänkt att klocka cpun lite, därav köpet av en H70, men när den inte leverar några enastående temperaturer så funderar jag på att byta ut den, om det inte går att göra något åt det hela

Är inte helt hundra men har för mig att 3770k har ganska höga temperaturer vid överklockning.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Låt datorn ligga ner några timmar, helst en hel dag (Har för mig att det är Corsairs egna tips) så kan luftbubblorna försvinner. Försök även att "knacka" lite på pumpen för att tvinga ut bubblorna.

Annars kan du ju reklamera pumpen om du är säker på att den inte är som den är

satt just och funderade på det faktiskt. Får prova och låta den ligga över natten och lite mer därtill. Ska pumpen vara igång eller ska man ska man stänga systemet?

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskrosbarnet:

Är inte helt hundra men har för mig att 3770k har ganska höga temperaturer vid överklockning.

läste något om det faktiskt, därav min fråga om mina temperaturer vid stock-clock är höga eller normala

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp3n:

satt just och funderade på det faktiskt. Får prova och låta den ligga över natten och lite mer därtill. Ska pumpen vara igång eller ska man ska man stänga systemet?

Tror datorn ska vara igång. Men är inte 100% på det, men nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Tror datorn ska vara igång. Men är inte 100% på det, men nära.

Nu ligger den och surrar på som vanligt. Den är iallafall tyst nu får hoppas på att den håller tyst sen när jag ställer den upp igen

Visa signatur

Den dagen, den sorgen