Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera

Tjenare, har tänkat att uppgradera min gamla slitna dator nu. Min processor har mer eller mindre säckat ihop så.

Det jag kommer ha kvar ifrån min gamla dator är:

nvidia gtx 550ti
Antec Truepower new 650w
Och min hdd, vilket är någon gammal 500gb ifrån samsung 7200rpm.
Något gammalt slitet chassi

Då är min fråga om någon har lite tips på kombinationer, är student så kommer gärna undan så billigt som möjligt. Men man ska ju inte vara dumsnål, är inte den personen som spelar de nyaste spelen eller så egentligen. Funderade på detta paket:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752348

Då är min fråga, tror ni allt fungerar, flaskhals lär väl inte vara ett problem? Nätagget lär väl orka att driva allting också.

Finns det något mer prisvärt för ungefär samma peng? Vet inte hur det är om man tjänar mer på att handplocka alla delar för sig än att ta ett färdig "paket". Har grundliga kunskaper om nästan alla komponenter utan moderkort. Är lite vilsen ang vilka moderkort som är bra och hur mycket pengar man skall lägga på ett.

Duger 8gb ram i dagsläget eller borde man slå till på 16gb?

Spelar det någon roll vad jag har för chassi sedan innan? Har något gammalt budgetchassi och har aldrig brytt mig innan egentligen.

tack på förhand

Permalänk

8gb räcker och blir över om du bara spelar. AMD 965 BE kanske skulle vara nått? http://www.inet.se/produkt/5308642/amd-phenom-ii-x4-965-3-4gh...

Permalänk
Medlem

Det har du nog rätt i, har hört mycket gott om den cpun :). Har som sagt ingen större koll på moderkort och kombinationer. Har någon förslag på några ram-minnen och ett moderkort som jag kan kombinera med den processorn?

Permalänk
Medlem

Vad sitter du på för CPU?

Permalänk
Medlem

en amd 6000+ atm, men den har säckat ihop totalt och går på 100% hela tiden så den måste jag byta ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffanio:

en amd 6000+ atm, men den har säckat ihop totalt och går på 100% hela tiden så den måste jag byta ut.

Att den går på 100% hela tiden har nog inget med hårdvaran att göra. Snarare nån tjänst som spökar. Men du kanske menar att den går på 100% i spel tex. Det är nog inte helt osannolikt att den gör
Vad har du för moderkort? Med lite tur så kanske det stöder Phenom II då får du en väldigt billig uppgradering, utan att byta ut nånting, är nog CPU:n som är största boven i dramat, DDR2 vs DDR3 gör väldigt lite skillnad.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Att den går på 100% hela tiden har nog inget med hårdvaran att göra. Snarare nån tjänst som spökar. Men du kanske menar att den går på 100% i spel tex. Det är nog inte helt osannolikt att den gör
Vad har du för moderkort? Med lite tur så kanske det stöder Phenom II då får du en väldigt billig uppgradering, utan att byta ut nånting, är nog CPU:n som är största boven i dramat, DDR2 vs DDR3 gör väldigt lite skillnad.

Japp jag formulerade mig lite fel. Det är främst i spel och liknande tillfällen som kräver ansträngning. Har ett asus m2n mx se plus tror jag att det heter, har försökt leta efter en processor som verkar duglig. Men mitt moderkort stödjer bara am2 socket, så det verkar mer eller mindre omöjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffanio:

Japp jag formulerade mig lite fel. Det är främst i spel och liknande tillfällen som kräver ansträngning. Har ett asus m2n mx se plus tror jag att det heter, har försökt leta efter en processor som verkar duglig. Men mitt moderkort stödjer bara am2 socket, så det verkar mer eller mindre omöjligt

Många Am2 fixar phenom II cpu:er efter en bios uppdatering. Tyvärr gör inte ditt det. Det fixar dock en Phenom X4 9450, vilket är mkt bättre än den du har, men blir nog svårt att hitta begagnat till bra pris. Skulle inte ge mer än 5-600kr för en sån.
Här är hela CPU Listan: http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM2/M2NMX_SE_Plus/#CPUS

Annars blir det Am3 bräda, och phenom ii 965 som vissa redan föreslagit. Eller om du hittar phenom II x6 begagnat till bra pris. Men du blir tvungen att köpa nytt ram också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Okej, får väl bli att köpa nytt moderkort, ram och cpu. Kan inte så mycket om moderkort, kan någon tipsa om något rimligt moderkort och ram-minne som fungerar bra med processorn? http://www.inet.se/produkt/5308642/amd-phenom-ii-x4-965-3-4gh...

Läser i många av recensionerna att många rekommenderar att man köper en ny fläkt, borde man göra det eller är det överskattat? Stör mig inte så mycket om datorn låter mycket egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffanio:

Okej, får väl bli att köpa nytt moderkort, ram och cpu. Kan inte så mycket om moderkort, kan någon tipsa om något rimligt moderkort och ram-minne som fungerar bra med processorn? http://www.inet.se/produkt/5308642/amd-phenom-ii-x4-965-3-4gh...

Läser i många av recensionerna att många rekommenderar att man köper en ny fläkt, borde man göra det eller är det överskattat? Stör mig inte så mycket om datorn låter mycket egentligen.

Detta verkar väldigt prisvärt, får många finesser för liten peng. Bland annat SLI och Crossfire om du får för dig att du vill ha det längre fram.
http://www.inet.se/produkt/1902255/msi-970a-g46-sli

Om du inte ska överklocka skulla ja säga att originalfläkten duger rätt bra. Det går att styra fläkthastigheten rätt bra på nya moderkort. Kör stock fläkten på min server med Athlon II och det funkar kalas, är ju ingen direkt belastning så den snurrar på runt 30% av hastigheten och hörs ingenting.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Detta verkar väldigt prisvärt, får många finesser för liten peng. Bland annat SLI och Crossfire om du får för dig att du vill ha det längre fram.
http://www.inet.se/produkt/1902255/msi-970a-g46-sli

Om du inte ska överklocka skulla ja säga att originalfläkten duger rätt bra. Det går att styra fläkthastigheten rätt bra på nya moderkort. Kör stock fläkten på min server med Athlon II och det funkar kalas, är ju ingen direkt belastning så den snurrar på runt 30% av hastigheten och hörs ingenting.

Okej, har inte planerat att överklocka. Men det låter strålande, hittade dessa minnen http://www.inet.se/produkt/5315229/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Är de något att ha? Vet inte hur det är med kombinationer av moderkort eller flaskhals och så. Men det är väl bara ddr2/3 som spelar roll beroende på vad man har för moderkort eller?

Permalänk
Medlem

det komplett paketet som du länkade i början är riktigt prisvärd och kommer funka asbra, byggde en sån nyligen till en polare.. du kommer inte bli besviken

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk

De minnena är bra!

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |