Permalänk

Tömma systemet på vatten?

Hej ja har köpt nytt chassi och nyslang och vätska till min vattenkylning. Och nu undrar jag vilket sätt är bäst att tömma systemet?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Klippen man inte längst ner i loopen? eller tar loss slangen där, andra ifall du inte har en drainport

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Klippen man inte längst ner i loopen? eller tar loss slangen där, andra ifall du inte har en drainport

Jadu jag vet inte om man gör de derför ja fråga xD har nog ingen drainport tror ja ? Mitt kit ser du i Sign

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Att ha en drainpoint ar helt onodigt i de flesta fall!

Jag kor med pumpen langst ner i systemet, sa haller den bara utanfor datorladan och drar av slangen fran ena kompressionsfittingen och anv. en tratt for att fa ner vattnet i en PET-behallare. Eftersom jag ALDRIG ar nojd med nagonting tommer jag min loop valdigt ofta.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Skrivet av Xelathur:

Att ha en drainpoint ar helt onodigt i de flesta fall!

Jag kor med pumpen langst ner i systemet, sa haller den bara utanfor datorladan och drar av slangen fran ena kompressionsfittingen och anv. en tratt for att fa ner vattnet i en PET-behallare. Eftersom jag ALDRIG ar nojd med nagonting tommer jag min loop valdigt ofta.

Så ja ska bara dra av slangen till inlopp på pumpen? ja ja min pump och reservator sitter ihop

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Kanske kan dra ur efter pumpen och pumpa ut vattnet ur systemet? Fast låt inte pumpen gå torr, det ska inte vara bra av vad jag förstår.

Permalänk
Medlem

Tänk på gravitationen och lossa slangen där det passar bäst. Ta en bunke eller liknande så slipper du fiffla med trattar och flaskor. Det kan du fixa sedan. Lämpligast brukar ju därför vara i botten. Har du någon vän till hands kan du luta chassit och därmed lättare få slangen ner i bunken.

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig ägt något vattenkylningskit eller vattenkyld dator.
Men rent logiskt så undrar jag om man inte kan öppna upp sidan på burken, ta två köksstolar, ställa dom mot varandra (ej med ryggstöden mot varann) och sedan koppla ur den slang som sitter närmast sidan på burken, vilket nu blir rakt neråt?
Vilket därmed bör bli att vattnet rinner ut på golvet alternativt skålen eller nåt likande?

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Kanske kan dra ur efter pumpen och pumpa ut vattnet ur systemet? Fast låt inte pumpen gå torr, det ska inte vara bra av vad jag förstår.

Skrivet av jocke92:

Tänk på gravitationen och lossa slangen där det passar bäst. Ta en bunke eller liknande så slipper du fiffla med trattar och flaskor. Det kan du fixa sedan. Lämpligast brukar ju därför vara i botten. Har du någon vän till hands kan du luta chassit och därmed lättare få slangen ner i bunken.

Skrivet av Yorgo_:

Nu har jag aldrig ägt något vattenkylningskit eller vattenkyld dator.
Men rent logiskt så undrar jag om man inte kan öppna upp sidan på burken, ta två köksstolar, ställa dom mot varandra (ej med ryggstöden mot varann) och sedan koppla ur den slang som sitter närmast sidan på burken, vilket nu blir rakt neråt?
Vilket därmed bör bli att vattnet rinner ut på golvet alternativt skålen eller nåt likande?

Tack för tipsen. Det där mes stolarna lät smart de borde funka bra Får hoppas alla delar kommer till veckan som kommer

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Att ha pumpen pa for att tomma ar helt onodigt, och jag rekommenderar det inte. Varfor riskera lackage och sprut for att tjana in 10 minuter? Ta din tid och gor det ordentligt med gravitationen som enda hjalpmedel istallet!

Ryck bara av slangen fran pumpen och holl dem over en uppsamlingspunkt/bunke eller nagot.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Att ha pumpen pa for att tomma ar helt onodigt, och jag rekommenderar det inte. Varfor riskera lackage och sprut for att tjana in 10 minuter? Ta din tid och gor det ordentligt med gravitationen som enda hjalpmedel istallet!

Ryck bara av slangen fran pumpen och holl dem over en uppsamlingspunkt/bunke eller nagot.

Håller med, att ta det lungt och sakta är en av dom bästa tipsen med allt inom vattenkylning. Finns många som agera först och tänker sen, men det är då grejer ofta går fel.

Här är en bra bild från galleriet hur en bra drainport ser ut, TH10 - Part 3 av MisterX.

Dold text
Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Håller med, att ta det lungt och sakta är en av dom bästa tipsen med allt inom vattenkylning. Finns många som agera först och tänker sen, men det är då grejer ofta går fel.

Här är en bra bild från galleriet hur en bra drainport ser ut, TH10 - Part 3 av MisterX.

Riktigt schysst drain, har man tajt kabeldragning m.m sa kan det bli svart att flytta pumpen - da ar en drainport en riktigt bra losning. Egentligen sparar man in mycket tid med att planera in en drainport tidigt i sitt bygge, men eftersom jag inte ar klar ( EK DCP 4.0 pumpen ar ju nastintill oanvandbar ) sa far jag fixa till min loop nar jag byter pump, nar det nu blir

Tack for da link

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Ett alt är att köra med QDC eller quick dissconnects i systemet och köra med en hane eller hona extra för att kunna tömma den vägen vilket är smidigt nästan smidigare än att köra med en drainport tycker jag iaf efter erfarenheter med ett par vattenkylningar.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

om det är jävligt bråttom att tömma systemet, öppna både i toppen och botten, svosh och systemet är tömd.
Är detta planlagd från första montering är det inget jättejobb, antingen med ett par tjusiga "drainports" eller helt enkelt T-stycken och plugg.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds