Microsoft Windows 8 är här

Permalänk

Är detta nå skämt eller? Start up tiden på Windows 8 är ju inte lite snabb :O, chockad jag vart! Sitter på gamla HP datorer o testar och trodde det skulle ta 30 min längre än XP att starta upp men här gick det undan och mycket snabbare än XP :S

Permalänk
Medlem

Jag har win7 i min stationära samt bärbara. Om jag köper en uppgradering kommer jag att kunna installera win8 i bägge datorerna då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1234:

Fungerar uppgraderingsversionen som den gamla retailversionen för windows 7. Så man kan flytta licensen mellan olika datorer?

Yes det gör det och för bara 279 kr är det giver köp!

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flugfarfar:

Det tipset fungerade fint för att stänga program jag inte är i, men programmet jag är i finns inte med i listan.

Känns lite komiskt att jag som ändå är en ganska bevandrad PC-användare inte kan begripa hur jag stänger ett program jag är i. Metro får inga pluspoäng av mig än så länge, men i övrigt gillar jag Win8.

Man kan även i metroläget grabba tag i översta kanten av appen och dra ner lite hurtigt mot nederdelen av skärmen - en swipe down alltså - så stängs appen.

Ett tips är också att observera skillnaden mellan win+tab och alt-tab.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Shoppat 2 licenser (139+279kr). Installerat både på laptop och stationär och än så länge tycker jag det är riktigt bra.. hinner knappt starta datorn heller innan den är igång.

Permalänk
Medlem

Har dem tagit bort desktop gadgets?

Permalänk

Håller Sweclockers på med en jämförelse mellan W7 och W8? Funderar på om jag ska dra in åtminstone w8 på laptopen snart. Har ju åtminstone fri tillgång till ett w8 system. Min kollega har det på sin dator och de ser rätt så najs ut. Startar snabbare också.

Vill veta mera fördelar med w8 innan jag går över från w7.

Varför tror folk att w8 skulle bli nya vista? Skillnaden mellan w7 och w8 är inte stor och skulle Windows sträva efter att gå mot det sämre?

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlzooon:

Håller Sweclockers på med en jämförelse mellan W7 och W8? Funderar på om jag ska dra in åtminstone w8 på laptopen snart. Har ju åtminstone fri tillgång till ett w8 system. Min kollega har det på sin dator och de ser rätt så najs ut. Startar snabbare också.

Vill veta mera fördelar med w8 innan jag går över från w7.

Varför tror folk att w8 skulle bli nya vista? Skillnaden mellan w7 och w8 är inte stor och skulle Windows sträva efter att gå mot det sämre?

Ja, funderar också på att slänga det i bärbara. Sägs att uppstarten ska vara snabbare vilket är trevligt.

Sen det här med att batteritiden sägs bli bättre i Win8, är det nån som upplevt nån skillnad?

Permalänk
Medlem

Jag provade på 139 kr erbjudandet med 2 Windows 7 Ultimate 32/64 nycklar som jag hade fått från MSDN men ingen av dem gick att registrera med erbjudandet? Verkar ju ändå som att de har lite koll på när licensen aktiverades första gången?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag provade på 139 kr erbjudandet med 2 Windows 7 Ultimate 32/64 nycklar som jag hade fått från MSDN men ingen av dem gick att registrera med erbjudandet? Verkar ju ändå som att de har lite koll på när licensen aktiverades första gången?

Skumt. Min nyckel från msdnaa funkade. Det var PRO dock.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Skumt. Min nyckel från msdnaa funkade. Det var PRO dock.

hmm de e märkligt, jag får ett mail i stil med :

Registrering avbruten
Informationen som angavs vid registreringen berättigar tyvärr inte till uppgraderingserbjudandet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

menar du windowsupgradeoffer.com? Där matar man ju bara in "fantasiinfo"!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

menar du windowsupgradeoffer.com? Där matar man ju bara in "fantasiinfo"!

Nä, man måste ange en nyckel också.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlzooon:

Varför tror folk att w8 skulle bli nya vista? Skillnaden mellan w7 och w8 är inte stor och skulle Windows sträva efter att gå mot det sämre?

Windows har varit lite av ett fall av två steg fram och ett steg tillbaka, ungefär.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Windows har varit lite av ett fall av två steg fram och ett steg tillbaka, ungefär.

Om man kollar på XP -> Vista -> w7 ja. Fast jag vet inte du kanske tänker på fler saker än jag? När jag började med datorer då var det xp som gällde så jag har inte någon större erfarenhet av de äldre operativsystemen.

95, 98 och millennium har jag bara använt mig av väldigt lite och var kanske max 10 år när jag satt vid en sådan dator.

Skrivet av SiRai:

Ja, funderar också på att slänga det i bärbara. Sägs att uppstarten ska vara snabbare vilket är trevligt.

Sen det här med att batteritiden sägs bli bättre i Win8, är det nån som upplevt nån skillnad?

På jobbet igår så var jag på ett seminarium som Microsoft höll i. Det var någon snubbe ifrån STHLM som gick igenom om w8 och jämförde det med w7. Känns rätt så bra när man varit med på en sådan genomgång, det känns ju lite onödigt att byta upp sig från Windows 7 till Windows 8 utan några större anledningar. Jag menar, man kan ju tycka att ett operativsystem som redan fungerar bra är onödigt att ersätta med något främmande, fast det är ju inga jättestora skillnader.

Allting som finns i W7 finns i W8. Prestandamässigt så presterar W8 bättre enligt killen från Microsoft. Han sa att det går att dra in W8 på vilken Vista-maskin som helst, utan svårigheter och ja jag tror inte att han ljuger för ca 80 pers.

Batteritiden skall även den vara mycket bättre, operativsystemet är mycket strömsnålare. Ex. När man tabbar till andra program i W8 så går dessa program ned i (vad jag skulle kalla dom för) stealth-mode även fast de är helt fel betydelse. Programmen hamnar i ett speciellt viloläge och drar mycket mindre på RAM och CPU än vad öppna men oanvända program gör i W7. Funktionen är begränsad på ett hyfsat smart sätt, du kan exempelvis låta spotify stå på medan du surfar på nätet osv. Men exempelvis office, en film på VLC går ner i stealth mode när man tabbar till något annat.

Förbättrad batteritid och snabbare uppstart är bekräftad. En SSD på det med sen borde det inte ta mer än 5 sekunder.

Det jag älskade mest av allt var aktivitetshanteraren. Riktigt stor skillnad om ni frågar mig, sjukt användbart ifall RAM eller CPU blivit överbelastad av någon skit du inte vill ha igång. Går lite snabbare att hitta problem som kan ligga bakom varför datorn är så seg osv. Det jag gillade här var procentsatserna som markerade belastningen av RAM, CPU och Disk. Färgerna där rött-orange markerar högre belastning, samt kategoriuppdelningen windows processer, bakgrundsprocesser och applikationer.

Kanske det bästa av allt som Windows gjort med Windows 8 är att man inte behöver installera en massa extra och onödig skit för att komma igång. Adobe reader och Flashplayer syftar jag ganska mycket på då. Det är många gånger som jag installerat operativsystem och bara blivit sugen på att besöka tuben och glo på lite skit innan man lägger sig. Jag minns iallafall den där känslan av hur lack man känner sig när man måste installera ytterligare program för att kunna nå målet. Riktigt bra tänk där...

Ni kan ju bara tänka er själva när ni slösat mellan 10-70 minuter av er tid för en installation av ett operativsystem och det första ni måste göra när ni väl installerat kärnan är att påbörja nya installationer för att kunna använda datorn. Installationer som säkert också kräver att du startar om datorn, frustrerande helt enkelt.

Detsamma gäller virusskyddet, Microsoft Security Essentials är inbyggt i operativsystemet, så du slipper alltså att hämta hem det på egen hand. Kanske är lite jobbigt om man föredrar andra sprogram men MSE funkar helt ok. Ja lite lat är jag kanske men känslan av allt i ett har verkligen ökat.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken nu, jag kan antingen köra på xp 32 bit eller skaffa win8 64 till min stationära, svårt val?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself