Permalänk

Frågor om vattenkylning

Hej Sweclockare! Har lite frågor om vattenkylning jag hade hoppats ni kunde ge svar på, då jag är lite nyfiken på att plocka ihop ett paket och montera i min dator!

Jag är en total nybörjare när det kommer till vattenkylning så min första fråga:

1. Vad är det exakt man behöver för att sätta ihop ett kylningsystem?

2. Spelar det någon roll vad kylblocket är gjort av för material? nickel, koppar?

3. Vad ska man ha för fläktar? Vad är viktigt att tänka på?

4. Radiatorblock; 120mm eller 240 (alt. 360)?

5. Vad för pump ska man ha? Vad är viktigt att veta?

6. Behöver man någon speciell sorts kylpasta? Isådanfall vad för någon?

Har säkert glömt något, men tacksam för svar!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem

svarar på några av frågorna

2. Det är samma material, nickelblock är koppar block som är nickel pläterade. påverkar inte blocket eller kylförmågan, ta det du tycker är snyggt.

3. Det beror helt på vad du ska ha för radiator, om det är en anpassa för lågvarvade fläktar osv

4. Det beror på vad du ska kyla? Men du kan räkna att MINST ha en 120mm per vattenblock. gärna mer/större

5 Pump beror med på om du vill ha en tyst eller en med hög "prestanda" Hur stor loop du har osv

6. Du behöver ingen speciell kylpasta bara för du kyler med vatten

Förklara mer vad du ska kyla exakt och vad du kan ha för storlek på radiatorer budget osv?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Kul att se hur fler och fler vill skaffa vattenkylning.

Grejerna du behöver är:
Vattenblock, Pump, Radiator, Slang, Kopplingar, fläktar och en reservoar. Man kan lägga till saker som inte är nödvändiga men som kan göra så att allting ser snyggare ut. Tex. Anti-kink fjädrar, slang-klämmor, lysande fläktar osv.

Kylblocket skall helst vara gjort i koppar, nickel då det leder värme bättre än aluminium. Men det är helt upp till var person.

Fläktarna är en smak sak, Vill du ha dem tysta? Bra kylningsförmåga? Lysande? Billiga? Detta behöver man mer information på innan man kan bestämma.

Radiatorblock, här avgörs hur mycket du skall kyla, om du bara skall kyla CPU:n så räcker en 120mm om du ska kyla CPU:n och GPU med överklockning så skulle jag rekommendera en 360mm. (tjockleken skulle nog vara minst 30mm. helst 45)

Pumpen borde ha många L/h (liter per timme) för att flytta vattnet så fort som möjligt. Om du ska ha en liten loop med kort sträcka för vattnet att färdas behöver man ingen jätte kraftig pump men den skall ha bra omdöme i vilket fall som helst. man vill gärna inte ha en bränd CPU pågrund av dålig pump.

Kylpastan spelar ingen större roll vad man använder men en del bra saker att veta är att: Den borde inte vara för tjock då den skall spridas ut ganska bra. Den skall inte vara en sådan pasta som "limmar" fast blocket. Hur som helst kan man läsa omdömen om olika pastor lite här och var.

Reservoaren har ingen storleks betydelse alls, den kan vara liten, stor eller inte finnas alls (blir svårare att fylla systemet utan)

Kopplingarna skulle jag rekommendera "press" kopplingar, dessa pressar ihop slangen och tätar därmed slangen och har en gummi-ring som förhindrar läckor.

Använd INTE färjat vatten! Använd destillerat vatten! Finns färdigblandat som är o-ledande. Färjat vatten orsakar oftast korrosion i blocken och kan leda till missfärgningar i koppar och nickel.

Hoppas detta hjälper dig och ger dig en bra start!

Permalänk
Skrivet av Solding:

svarar på några av frågorna

2. Det är samma material, nickelblock är koppar block som är nickel pläterade. påverkar inte blocket eller kylförmågan, ta det du tycker är snyggt.

3. Det beror helt på vad du ska ha för radiator, om det är en anpassa för lågvarvade fläktar osv

4. Det beror på vad du ska kyla? Men du kan räkna att MINST ha en 120mm per vattenblock. gärna mer/större

5 Pump beror med på om du vill ha en tyst eller en med hög "prestanda" Hur stor loop du har osv

6. Du behöver ingen speciell kylpasta bara för du kyler med vatten

Förklara mer vad du ska kyla exakt och vad du kan ha för storlek på radiatorer budget osv?

Jag har tänkt kyla min i7 3770K och mitt GTX 670, sitter på ett Bitfenix Shinobi XL, som ska plats upp till 360mm radiatorer har väl en budget på ~2000kr. Jag prioriterar väl först och främst ett tyst system men ändå hyfsat balanserad värme/ljud!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Skrivet av ripper_viruset:

Kul att se hur fler och fler vill skaffa vattenkylning.

Grejerna du behöver är:
Vattenblock, Pump, Radiator, Slang, Kopplingar, fläktar och en reservoar. Man kan lägga till saker som inte är nödvändiga men som kan göra så att allting ser snyggare ut. Tex. Anti-kink fjädrar, slang-klämmor, lysande fläktar osv.

Kylblocket skall helst vara gjort i koppar, nickel då det leder värme bättre än aluminium. Men det är helt upp till var person.

Fläktarna är en smak sak, Vill du ha dem tysta? Bra kylningsförmåga? Lysande? Billiga? Detta behöver man mer information på innan man kan bestämma.

Radiatorblock, här avgörs hur mycket du skall kyla, om du bara skall kyla CPU:n så räcker en 120mm om du ska kyla CPU:n och GPU med överklockning så skulle jag rekommendera en 360mm. (tjockleken skulle nog vara minst 30mm. helst 45)

Pumpen borde ha många L/h (liter per timme) för att flytta vattnet så fort som möjligt. Om du ska ha en liten loop med kort sträcka för vattnet att färdas behöver man ingen jätte kraftig pump men den skall ha bra omdöme i vilket fall som helst. man vill gärna inte ha en bränd CPU pågrund av dålig pump.

Kylpastan spelar ingen större roll vad man använder men en del bra saker att veta är att: Den borde inte vara för tjock då den skall spridas ut ganska bra. Den skall inte vara en sådan pasta som "limmar" fast blocket. Hur som helst kan man läsa omdömen om olika pastor lite här och var.

Reservoaren har ingen storleks betydelse alls, den kan vara liten, stor eller inte finnas alls (blir svårare att fylla systemet utan)

Kopplingarna skulle jag rekommendera "press" kopplingar, dessa pressar ihop slangen och tätar därmed slangen och har en gummi-ring som förhindrar läckor.

Använd INTE färjat vatten! Använd destillerat vatten! Finns färdigblandat som är o-ledande. Färjat vatten orsakar oftast korrosion i blocken och kan leda till missfärgningar i koppar och nickel.

Hoppas detta hjälper dig och ger dig en bra start!

Okej! hur påverkar tjockleken på radiator kylningsförmåga? Bara lite nyfiken

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskrosbarnet:

Okej! hur påverkar tjockleken på radiator kylningsförmåga? Bara lite nyfiken

Desto tjockare, desto bättre kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskrosbarnet:

Jag har tänkt kyla min i7 3770K och mitt GTX 670, sitter på ett Bitfenix Shinobi XL, som ska plats upp till 360mm radiatorer har väl en budget på ~2000kr. Jag prioriterar väl först och främst ett tyst system men ändå hyfsat balanserad värme/ljud!

Då har du problem kanske, kommer kosta mer än det om du ska kyla CPU och GPU, så tycker du ska börja med antingen CPUn eller GPUn sedan bygger du ut det när du har mer pengar

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av ripper_viruset:

Pumpen borde ha många L/h (liter per timme) för att flytta vattnet så fort som möjligt. Om du ska ha en liten loop med kort sträcka för vattnet att färdas behöver man ingen jätte kraftig pump men den skall ha bra omdöme i vilket fall som helst. man vill gärna inte ha en bränd CPU pågrund av dålig pump.

Så länge pumpen klara 400l/h har det ingen betydelse, viktigare är trycket den kan komma upp i. Trycket mäts oftast i pumphöjd, 3.5m+ är bra att sikta på för att minimera vidare pumpköp i framtiden. Kolla också upp så att pumpen du valt inte för för mycket oväsen, återigen för att minimera svordomar och nyköp

Skrivet av prixt:

Desto tjockare, desto bättre kylning.

Det är inte riktigt hela sanningen, det är tjockleken samt antalet flänsar per cm och hur välbyggd radden är som bestämmer kylförmågan. Det är därför en XSPC EX som är en tunn 30mm rad har bättre kylförmåga än vissa tjockare raddar.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Som Solding säger så beror det mycket på komponenterna och chassit. Om dina komponenter är samma som sign, så är en 360mm radiatorer inga problem alls för chassit och prisskillnaden mellan 240 till 360 är inte exakt mycket.

3. Fläktar med högt statiskt tryck är ett bra förslag, men som sagt ovan så beror det lite på radiatorns fpi(Fins Per Inch).

4. Med det chassit och dom komponenterna så hade jag nog valt en 360mm radiator, räcker mer än nog och får plats utan problem.

5. Förslår Laing, dom tillverkar tysta pumpar med bra flöde och tryck. D5(MCP655/VPP655) eller DDC 1T(MCP350).

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av Solding:

Då har du problem kanske, kommer kosta mer än det om du ska kyla CPU och GPU, så tycker du ska börja med antingen CPUn eller GPUn sedan bygger du ut det när du har mer pengar

Då blir det nog att börja med CPUn, hur mycket kan det kosta på ett ungefär??

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Skrivet av Maskrosbarnet:

Jag har tänkt kyla min i7 3770K och mitt GTX 670, sitter på ett Bitfenix Shinobi XL, som ska plats upp till 360mm radiatorer har väl en budget på ~2000kr. Jag prioriterar väl först och främst ett tyst system men ändå hyfsat balanserad värme/ljud!

2000kr klarar du dig knappt till ett system för bara CPU tyvär.

Permalänk
Skrivet av Maskrosbarnet:

Då blir det nog att börja med CPUn, hur mycket kan det kosta på ett ungefär??

Fast låter inte ditt grafikkort mer än din processorkylare? Om du väljer smart kan du nog komma undan med runt 2000kr

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

2000kr klarar du dig knappt till ett system för bara CPU tyvär.

Håller med, åtminstone 2700-3200:- för ett bra och tyst system. Bättre att spara lite och köpa kvalitativa komponenter.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskrosbarnet:

Då blir det nog att börja med CPUn, hur mycket kan det kosta på ett ungefär??

CPU block ~400kr
Pump ~500kr
Radiator ~800kr
Slang ~50kr
nipplar ~250kr 30kr/st
Reservoar ~300kr

= 2300kr Och detta är relativt billiga saker då som du får köpa

sen ska du ha kylvätska, fläktar kanske vinklade adaptrar osv så blir ett par hundra till där

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Så länge pumpen klara 400l/h har det ingen betydelse, viktigare är trycket den kan komma upp i. Trycket mäts oftast i pumphöjd, 3.5m+ är bra att sikta på för att minimera vidare pumpköp i framtiden. Kolla också upp så att pumpen du valt inte för för mycket oväsen, återigen för att minimera svordomar och nyköp

Det är inte riktigt hela sanningen, det är tjockleken samt antalet flänsar per cm och hur välbyggd radden är som bestämmer kylförmågan. Det är därför en XSPC EX som är en tunn 30mm rad har bättre kylförmåga än vissa tjockare raddar.

Jo, men jojo så klart det är så. Hade inte den kunskapen för att förklara bättre bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Håller med, åtminstone 2700-3200:- för ett bra och tyst system. Bättre att spara lite och köpa kvalitativa komponenter.

Bara tysta och bra fläktar kan gå på upp till 2000kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

Bara tysta och bra fläktar kan gå på upp till 2000kr...

Tyst och bra fläktar för 2000:- ? Möjligtvis om man fyller alla platser och PnP på radiatorn med typ Noctua NF-F12 ? Men behövs inte exakt så pass mycket ventilation, räcker med push på radiatorn och typ 1-2 insug. Notera att jag sa "åtminstone", och tysta fläktar är inte så pass dyra heller. Noiseblocker är under 100:- styck, har bra statiskt tryck och väldigt tysta.

Vill du få ett kit så billigt som möjligt, så förslår jag http://www.aquatuning.se/.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p13754_Alphaco... här har du ett kitt.. allt som behövs medföljer, du kan köpa och byta ut fläktarna om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p13754_Alphaco... här har du ett kitt.. allt som behövs medföljer, du kan köpa och byta ut fläktarna om du vill.

Tydligen ska det vara något problem med Alphacools vattenblock, ska kolla upp det. Dock vet jag inte om dom har fixat det eller inte.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Tydligen ska det vara något problem med Alphacools vattenblock, ska kolla upp det. Dock vet jag inte om dom har fixat det eller inte.

Dold text

Nej det skall inte vara några problem med blocken, http://www.youtube.com/watch?v=D-giu-qjuGM Här använder Lauren ett av kitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

Nej det skall inte vara några problem med blocken, http://www.youtube.com/watch?v=D-giu-qjuGM Här använder Lauren ett av kitten.

Läste du vad problemet var ? Länkade i spoilern, det är angående gängningen i vattenblocket som bara är gängade på en sida. Med nog mycket tryck så kan det bli ett problem, men som sagt innan så kan det vara fixat nu.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

Kylblocket skall helst vara gjort i koppar, nickel då det leder värme bättre än aluminium. Men det är helt upp till var person.

99% av alla block som säljs nu är gjorda i koppar, och några är nickelpläterade på utsidan för utseendets skull. Aluminium är något man aldrig ska använda till vattenkylning om man inte vill ha stor risk för att korrosion ska uppstå.

Skrivet av ripper_viruset:

Använd INTE färjat vatten! Använd destillerat vatten! Finns färdigblandat som är o-ledande. Färjat vatten orsakar oftast korrosion i blocken och kan leda till missfärgningar i koppar och nickel.

Det är snarare destillerat vatten som kan "orsaka" korrosion, då det inte har anti-korrosionstillsatser. En bra kylvätska är bättre för att undvika korrosion. Missfärgningar av koppar/nickel är definitivt inget problem, möjligtvis kan färgen försvinna efter några veckor om man köper en dålig vätska.

Permalänk

Tack cvför alla svare! är lite rund om foten för tillfället, men om någon har lust skulle ni kunna plovcka ihop ett system ned kylblock för cpu??

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk

Försök att hitta 230mm radiatorer

Skickades från m.sweclockers.com