1TB diskar på dator som endast stödjer 500GB? (Dell Inspirion 670)

Permalänk
Medlem

1TB diskar på dator som endast stödjer 500GB? (Dell Inspirion 670)

Hej!

Jag köpte 2 1TB-diskar till en sådan burk som jag tänkte raida och leka lite med, men läser på specifikationerna nu att de endast hanterar 500GB per HDD >_<
Det gäller en Dell Inspiron 670.
http://www.crash-bg.com/CATALOG/computers/Dell_precision_670_...

Citat:

Serial ATA/150 7,200 RPM drives up to 500GB and Serial ATA/150 10,000 RPM drives at 80GB

; Ultra 320 SCSI 10,000RPM drives up to 300GB
and
15,000RPM drives up to 146GB
3
; Chassis supports up to four internal drives (2 terabytes storage maximum)

Går det flasha till något BIOS eller liknande för att kunna ha 1TB diskar, eller är det helt kört?

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem

Hittar du inget bios som stödjer högre är det bara att köpa ett RAID kontrollerkort som klarar 1TB+

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Alla moderna OS struntar i BIOS när det gäller diskaccess, så jag kan inte se några andra problem än att du kanske behöver en mindre disk som du bootar ifrån. Sedan kanske specen säger så för att det inte fanns större än 500G när maskinen släpptes.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Alla moderna OS struntar i BIOS när det gäller diskaccess, så jag kan inte se några andra problem än att du kanske behöver en mindre disk som du bootar ifrån. Sedan kanske specen säger så för att det inte fanns större än 500G när maskinen släpptes.

Du har halvrätt. I trådskaparens fall kommer han inte alls kunna använda diskarna, då han vill kladda med raid vägrar raidkontrollern använda de större diskarna, då det är raidkontrollerns bios som begränsar så går det inte initisera större diskar och lägga i ett array. har själv erfarenhet från detta särskills på äldre SIL kontrollers, oftast går det inte hantera i raid bios och i vissa fall visas inte ens diskarna.

Trådskaparen ville leka med raid och kommer säkerligen få införskaffa ett raid kontrollerkort.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Du har halvrätt. I trådskaparens fall kommer han inte alls kunna använda diskarna, då han vill kladda med raid vägrar raidkontrollern använda de större diskarna, då det är raidkontrollerns bios som begränsar så går det inte initisera större diskar och lägga i ett array. har själv erfarenhet från detta särskills på äldre SIL kontrollers, oftast går det inte hantera i raid bios och i vissa fall visas inte ens diskarna.

Trådskaparen ville leka med raid och kommer säkerligen få införskaffa ett raid kontrollerkort.

Bittert.

Det funkar inte med mjukvaruraid heller?

Alternativt skulle jag kunna slänga in 2 mindre diskar, och då borde mina 1TB diskar ändå kunna hanteras av mitt OS? (Debian)

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Skrivet av som99:

Du har halvrätt. I trådskaparens fall kommer han inte alls kunna använda diskarna, då han vill kladda med raid vägrar raidkontrollern använda de större diskarna, då det är raidkontrollerns bios som begränsar så går det inte initisera större diskar och lägga i ett array. har själv erfarenhet från detta särskills på äldre SIL kontrollers, oftast går det inte hantera i raid bios och i vissa fall visas inte ens diskarna.

Trådskaparen ville leka med raid och kommer säkerligen få införskaffa ett raid kontrollerkort.

Fast den integrerade SATA-kontrollern verkar ju inte vara något speciellt, så då kan man lika väl köra med mjukvaru-RAID. Speciellt när det gäller 0/1 som det är i fråga om här.

Edit: Enklaste är ju bara att testa vad som händer (eftersom du redan verkar ha hårdvaran), släng in diskarna och boota med en live-cd och se om diskarna detekteras av OSet.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

edit: ovanstående skrev vad jag tänkte skriva och postade innan jag skrev klart.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Fast den integrerade SATA-kontrollern verkar ju inte vara något speciellt, så då kan man lika väl köra med mjukvaru-RAID. Speciellt när det gäller 0/1 som det är i fråga om här.

Edit: Enklaste är ju bara att testa vad som händer (eftersom du redan verkar ha hårdvaran), släng in diskarna och boota med en live-cd och se om diskarna detekteras av OSet.

Tack för svar. Jag får helt enkelt vackert testa under veckan

UPDATE:
För de som eventuellt stöter på samma frågeställning:
Det gick bra att köra in och formatera 1TB diskarna

Visa signatur

Shit happens