Permalänk
Medlem

Windows vs linux

Hejsan, jag hoppas på att detta är den mest passande forumdelen för denna tråd. Annars får ni flytta den.

Jag har en serverdator (som dock ligger i delar nu) som jag har använt som webbserver, filserver och några spelservrar.
Jag har kört med Windows server 2008 hela tiden men när serverdatorn vill plovka ihop sig själv så tänkte jag satsa på Linux men jag är inte så hightech så att jag kan navigera i server versionen.

Då till frågan, är linux ubuntu desktop versionen "bättre" än windows server 2008 till mina behov?

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Skrivet av alatan:

Hejsan, jag hoppas på att detta är den mest passande forumdelen för denna tråd. Annars får ni flytta den.

Jag har en serverdator (som dock ligger i delar nu) som jag har använt som webbserver, filserver och några spelservrar.
Jag har kört med Windows server 2008 hela tiden men när serverdatorn vill plovka ihop sig själv så tänkte jag satsa på Linux men jag är inte så hightech så att jag kan navigera i server versionen.

Då till frågan, är linux ubuntu desktop versionen "bättre" än windows server 2008 till mina behov?

Jag skulle nästan säga att installera ett 'riktigt' server-OS.
Kolla på Debian (minimal, självklart), samt CentOS.
Bra mycket resurssnålare. Rekommenderar lighttpd. Kör det själv, och är hyfsat nöjd.
Använder cirka 80Mb RAM med torrents, IRC, samt en hostad sida.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Jag skulle nästan säga att installera ett 'riktigt' server-OS.
Kolla på Debian (minimal, självklart), samt CentOS.
Bra mycket resurssnålare. Rekommenderar lighttpd. Kör det själv, och är hyfsat nöjd.
Använder cirka 80Mb RAM med torrents, IRC, samt en hostad sida.

Har dessa ett skrivbords gränssnitt?

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Skrivet av alatan:

Har dessa ett skrivbords gränssnitt?

Nej, vad ska du med det till?
Eller, CentOS kanske har? Ingen aning.
Det räcker att konfigurera SSH, sen har du allt du behöver via PuTTy från en windoze burk.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Nej, vad ska du med det till?
Eller, CentOS kanske har? Ingen aning.
Det räcker att konfigurera SSH, sen har du allt du behöver via PuTTy från en windoze burk.

Som sagt så är jag inte så fasligt duktig. Jag har skådat min vän via skype och där använder han Putty har jag sett.
Jag får väll helt enkelt lära mig!

Ska installera Debian virtuellt och testa lite

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Skrivet av alatan:

Som sagt så är jag inte så fasligt duktig. Jag har skådat min vän via skype och där använder han Putty har jag sett.
Jag får väll helt enkelt lära mig!

Ska installera Debian virtuellt och testa lite

Underbart. Jag rekommenderar dock CentOS före Debian då det använder Yum, en pakethanterare som inte är ökänd för usel dependency health.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

"webbserver, filserver och några spelservrar." De två förstnämnda fungerar utmärkt under linux. Spelservrarna beror helt på vilket spel, vissa har klienter för linux och andra säkert inte.

Tänket för att göra sakerna är samma i Linux som i Windows. Skillnaden är att du skriver det du vill göra i Linux medan du pekar och klickar i Windows. I början är det lite svårare att få grepp om saker i Linux men när man lärt sig hur man gör så är det i många fall smidigare att jobba där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

"webbserver, filserver och några spelservrar." De två förstnämnda fungerar utmärkt under linux. Spelservrarna beror helt på vilket spel, vissa har klienter för linux och andra säkert inte.

Tänket för att göra sakerna är samma i Linux som i Windows. Skillnaden är att du skriver det du vill göra i Linux medan du pekar och klickar i Windows. I början är det lite svårare att få grepp om saker i Linux men när man lärt sig hur man gör så är det i många fall smidigare att jobba där.

Spelservrarna funkar även i Linux, source spel

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Som sagt så är jag inte så fasligt duktig.

Sitter man och konfar mha putty på en dator som har internet och en webläsare så behöver man inte vara så fasligt duktig heller. Finns mycket hjälp att tillgå. Det enda man behöver lära sig är eg att hantera den/de texteditor(er) som finns installerade, men det ska inte vara några större problem med de flesta editorer.

Sen när man väl konfat allt så bara rullar det på, typ.