Linus Torvalds vill göra 2560 x 1600 pixlar till standardupplösning i persondatorer

Permalänk
Medlem

Kan säga att upplösningen på MBPr är helt sjukt fantastiskt, gå ifrån 1366x768 till 2880x1800 var ett rätt stort steg. Kan säga att bara läsa texter är en fröjd för ögat man vill knappt se på en annan skärm numera.

Nu när Apple satt startskottet för högupplösta skärmar i sina produkter så hoppas jag resten av tillverkarna får arslet ur vagnen och börjar leverera, skulle sitta fint med 2x24" med samma upplösning eller bättre.

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dealerovski:

Gillar inte linus macbook pro ?

Bästa svaret är kanske ett direkt citat från en intervju det här året:

Citat:

I actually use Apple hardware because I tend to like it... It doesn't just work, the hardware design is fine; the hardware itself, they're often doing stupid things. I like the Macbook Air, but I don't use OS X on it obviously; but they did stupid things, so it's more inconvenient than a PC.

Flera inskjutna satser där som gör det lite rörigt. Så visst han gillar på ett sätt MacBook än om Apple gjort den mindre bekväm att använda än en PC... det låter lite som att det tyvärr var det bästa valet bland flera dåliga. Jag kommer inte ihåg när det var, men det är inte så länge sedan han drog igång en annan harang på Google+ om just bristen på en ideal bärbar dator.

Permalänk
Medlem

är det någon tillverkar som har en 2560x1600 skärm på 15" portabel dator på G, den hade jag köpt direkt

Permalänk
Medlem

Bra där Linus, du är verkligen front line material! Kom igen, hade det inte varit Linus som talar hade det varit en icke-nyhet. Finlandssvensken sparkar in öppna dörrar.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk

Magnus Betnér!

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte skriva någonting i nyhetstrådarna men jag måste bara säga att jag verkligen håller med om att det är hemska upplösningar på dagens bärbara (standard bärbara)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk

Värst vad folk är anti högre upplösning?

Själv kör jag 1920x1080 på min 24"are. Personligen tycker jag detta är i underkant för att arbeta på, och jag gillar inte det hoptryckta 16:9 formatet.

Vad spel gäller borde väl de flesta favorisera högre upplösning än massa effekter? Det har jag alltid gjort iallafall!

Fullhd är dock tillräckligt på 40 tummare som man sitter 4 meter ifrån!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen anledningen? Min skärm med upplösningen 1280x1024 från 2003 fungerar utmärkt. Ska man höja upplösningen mer måste allt bara förstoras.

Dessutom borde vi hålla kvar vid 4:3 formatet. Widescreen är kanske bra när man tittar på film, men för allt annat är det tämligen värdelöst

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

Jag är för högre upplösning, det har ju som stagnerat lite kan jag tycka. Men det kommer väl förr eller senare

Visa signatur

i5 3570k _ 16GB _ Fractal Design Define R4 _ GTX 680 och två skärmar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dava:

Vad är egentligen anledningen? Min skärm med upplösningen 1280x1024 från 2003 fungerar utmärkt. Ska man höja upplösningen mer måste allt bara förstoras.

Dessutom borde vi hålla kvar vid 4:3 formatet. Widescreen är kanske bra när man tittar på film, men för allt annat är det tämligen värdelöst

Jag tycker ditt resonemang är än märkligare. Varför ska saker förstoras bara för att dess upplösning är högre? Bara för att de gamla matrix skrivarna hoppade från 9 till 24 pinnar i skrivarhuvudet behövde inte tecknen bli mindre, eller hur? Det finns ju inget som säger att ett tecken måste bestå av ett visst antal punkter; ju fler punkter tecknet fördelas på ju bättre ser det ut.

16:10 tycker jag tvärtom fungerar utmärkt eftersom du bättre utnyttjar ytan när t ex två dokument läggs bredvid varandra. Överlag är det ett enklare bildförhållande när flera program placeras ut kant i kant på skärmen. Däremot kan jag hålla med om att 16:9 tippar över åt andra hållet och blir mer en begränsning än fördel vid vanligt arbete framför skärmen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dava:

Vad är egentligen anledningen? Min skärm med upplösningen 1280x1024 från 2003 fungerar utmärkt. Ska man höja upplösningen mer måste allt bara förstoras.

Dessutom borde vi hålla kvar vid 4:3 formatet. Widescreen är kanske bra när man tittar på film, men för allt annat är det tämligen värdelöst

Är det inte för mycket pixlar? Innan sånt som Herculesgrafik kom och förstörde allt http://en.wikipedia.org/wiki/Hercules_Graphics_Card så var vi ju nöjda med 80 tecken textdisplayer, ascii grafiken är på väg att helt dö ut från spelen numera och det är trist att en sån teknik tynar bort, dessutom kan man knappt hitta några 13-14" crt monitorer i butikerna längre och om man väl hittar en så har de blandat in färg, det gör det bara ännu tyngre för datorn att behöva ta hänsyn till sånt.
Jag undrar om vi egentligen inte skulle gå tillbaka till skrivareterminaler, de låter så fint när datorn matar ut uppgifter, dessutom kunde man byta färgband och på så sätt få olika färger utan att påverka datorns prestanda

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Känns ju som spel kommer bli onödigt tungdrivna med den här upplösningen.
Upplösningen är nästan dubbelt så hög som den jag spelar i idag, spel som Guild Wars 2, BF3 osv kommer inte gå att spela...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Woho mer 16:10 och riktiga högupplösta skärmar! Vi behöver fler språkrör för detta.
Även om 1080 funkar bra på TVn betyder det inte att det bör vara taket för upplösning på skärmar.

@shelter Att din dator inte klarar av BF3 Ultra i 1600p är tyvärr ett väldigt dåligt argument för att hålla tillbaka utvecklingen.

Permalänk
Skrivet av klk:

är det någon tillverkar som har en 2560x1600 skärm på 15" portabel dator på G, den hade jag köpt direkt

Macbook Pro 2880x1800 på 15' Retina Display LED IPS

Därför jag undra vad Linus har emot Mac hårdvara ?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1284424

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Macbook Pro 2880x1800 på 15' Retina Display LED IPS

Därför jag undra vad Linus har emot Mac hårdvara ?

Det dumma med den datorn är att windows inte fixar upplösningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Känns ju som spel kommer bli onödigt tungdrivna med den här upplösningen.
Upplösningen är nästan dubbelt så hög som den jag spelar i idag, spel som Guild Wars 2, BF3 osv kommer inte gå att spela...

Så du spelar dessa mycket på laptops som var vad Linus efterfrågar högre upplösning på?

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Rätt intressant att se, hur vissa tillverkare faktiskt fortsätter med 1366x768, förra decenniets 15.6"-standard. Pappas Dell Latitude D820 från '06 har 1680x1050, betänk då att det var nästan sju år sedan.

Precis som någon skrev här, vill jag tillägga att jag är en av dem som inte riktigt har förstått HD-hysterin. 1080 bildpunkters bredd fanns ju redan i slutet av 90-talet...

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Löjligt att en 10" platta har 2560x1600 för mindre pengar än en 24" desktop-skärm med samma upplösning och LED-teknik för mindre pengar, och då får man ju inte bara en skärm utan även en helt fungerande "dator"... Men jag vill ha en 2560x1600 med 120Hz och specs som funkar för spel.. Får väl vänta 10 år till på en sån som utvecklingen har varit senaste åren... :/

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Rätt intressant att se, hur vissa tillverkare faktiskt fortsätter med 1366x768, förra decenniets 15.6"-standard. Pappas Dell Latitude D820 från '06 har 1680x1050, betänk då att det var nästan sju år sedan.

Precis som någon skrev här, vill jag tillägga att jag är en av dem som inte riktigt har förstått HD-hysterin. 1080 bildpunkters bredd fanns ju redan i slutet av 90-talet...

Jo, min Dell D820 från 2006 hade 1680x1050. Och min Dell E6220 från 2012 har 1366x768.. =/
Visserligen 15,6" mot 12,5" men vadå?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Vill ni ha? Betala för det och sluta gnälla? "Ge oss..." Bygg själv? Nej, precis. STFU!

Det blir standard när ni köper det?
Ja, det är enklare att stoppa fler pixlar i en surfplatta. Appar hanterar ingen avancerad grafik, så det krävs inget för att köra upplösningen. Så är det inte för datorer.

Permalänk
Medlem

Måste hålla med Linus på det, när det finns mobiltelefoner med 1080p upplösning ( http://www.theverge.com/2012/10/17/3515158/htc-shows-off-stunning-5-inch-1080p-j-butterfly-phone-in-japan ) så borde det inte vara för svårt att tillverka vanliga 24" skärmar i bättre upplösning än fulHD.

Och kan det vara så svårt för folk att förstå att man kan ändra dpi-inställningar när man höjer upplösningen så ser saker normalstort ut?

Stödjer inte Windows något vektorformat för ikoner som man lätt kan skala upp? Har själv inte så stor koll på vad Windows kan eller inte kan, då jag inte kört det på några år nu och då var det WinXP.

Permalänk
Medlem

Vem f*n kan/vill läsa text som är ~1 mm hög?
11" skärm med nästan dubbelt så hög upplösning som min 22" gör att det krävs förstoringsglas för att se vad där står.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Vem f*n kan/vill läsa text som är ~1 mm hög?
11" skärm med nästan dubbelt så hög upplösning som min 22" gör att det krävs förstoringsglas för att se vad där står.

Men jösses, läste du ens artikeln? Läs en gång till och inse hur okunnig du är.

Skrivet av GaMeR2K5:

Jämför vanlig gammal CRT-skärm med någon LCD-skärm av modernare snitt. Skillnaden i skärpa är verkligen extrem.
Satt ett tag vid en CRT-skärm idag... helt otroligt hur man kan använda sig av LCD-skärmar egentligen. O.o

Jo det beror ju på att skärpan är så mycket sämre på CRT-skärmen att allt ser mjukt och "fint" ut. En LCD med överlägsen skärpa framhäver tyvärr även bristerna i bilden, tills vi får vettig upplösning.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Det dumma med den datorn är att windows inte fixar upplösningen

Windows 8 gör!

Permalänk

Betala vad det kostar?

Varken Linus eller någon här har jobbat i tillverkningsindustrin.
Fösök fårstå vad area innebär för yield och betala sedan vad det kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Dessutom borde vi hålla kvar vid 4:3 formatet. Widescreen är kanske bra när man tittar på film, men för allt annat är det tämligen värdelöst

Och du bara ordbehandlar och surfar på omoderna hemsidor förstår jag. Jag som jobbar med datorn har gärna ett normalt 4:3 webbläsarfönster upp och ett till fönster på resten av skärmen där jag läser information som ska över i webbläsaren. Det kan vara ett mail från någon med frågor där jag måste svara på frågor och svaret finns på en produktsida på engelska. Liten skärm måste man alt-tabba 100 gånger innan man skrivit färdigt svaret. När jag programmerar har jag debuggern i ett litet fönster och webläsaren/editorn på resten. Inte vill jag sitta och byta överlappande fönster hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Så du spelar dessa mycket på laptops som var vad Linus efterfrågar högre upplösning på?

Beror på hur man ser det, det går väl hand i hand, förmodligen kommer vanliga skärmar ha ännu högre upplösning.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >