Permalänk

Vattenkylning 1,5K

Hej,
Har börjat bli mer intresserad av överklockning och funderat på om det kanske skulle vara kul med riktig vattenkylning. Kan nån här kanske hjälpa till och sätta ihop ett paket för 1500kr. Vill bara kyla processorn till att börja med (3570k) i ett bitfenix prodigy så det går som mest in en 240mm rad. Har ni några andra tips för en nybörjare?

Är det här hyffsade delar för pengarna?:

Alphacool NexXxoS Xtreme 240
EK Reservoir Combo DCP 2.2
EK Water Blocks DCP 2,2
EK-Supreme LTX CSQ
Masterkleer 10/13 Clear/UV Blue
Slangsockel G1/4 NK10 black nickel FatBoy

Summa: 1401:-

Tack på förhand.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vill du ha ett tyst och effektivt system kommer det kosta mer än 1500:-, skulle förslå att spara ihop lite mer. Typ runt 2300-3000:- för ett system med lite mer kvalitativa komponenter.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Vill du ha ett tyst och effektivt system kommer det kosta mer än 1500:-, skulle förslå att spara ihop lite mer. Typ runt 2300-3000:- för ett system med lite mer kvalitativa komponenter.

Är det så illa? Jag vill ju inte ha allra bästa grejerna, så länge det är bättre än vanliga kylare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av grottsten:

Är det så illa? Jag vill ju inte ha allra bästa grejerna, så länge det är bättre än vanliga kylare.

Ska du klocka och kyla bättre än en vanlig kylare komemr du behöva en 360rad till grafikkort och CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Ska du klocka och kyla bättre än en vanlig kylare komemr du behöva en 360rad till grafikkort och CPU

Nu skulle han bara kyla CPU skrev han..

Är också intresserad av ett bra paket för max 1500 dom bara kyler CPU. Har aldrig byggt LC förut så följer tråden med intresse.

Permalänk
Medlem

ser bra ut tycker jag.

du kommer inte behöva några 45 eller 90 anslutningar i ett sånt litet chassie?
240 rad på bara processorn kommer gå fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekken:

Nu skulle han bara kyla CPU skrev han..

Är också intresserad av ett bra paket för max 1500 dom bara kyler CPU. Har aldrig byggt LC förut så följer tråden med intresse.

Han skrev också "Vill bara kyla processorn till att börja med", så att inte köpa åtminstone 240mm nu är väl lite dumbilligt ?

Skrivet av Saven:

ser bra ut tycker jag.

du kommer inte behöva några 45 eller 90 anslutningar i ett sånt litet chassie?
240 rad på bara processorn kommer gå fint

Kan vara motsatsen, för att det är ett så pass litet chassi kan 45/90 graders anslutningar behövs ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Han skrev också "Vill bara kyla processorn till att börja med", så att inte köpa åtminstone 240mm nu är väl lite dumbilligt ?

Kan vara motsatsen, för att det är ett så pass litet chassi kan 45/90 graders anslutningar behövs ?

det var ju dock en fråga iom att inte hade några plockat i hans packet

vet inte riktigt om han har kollat hur han ska dra slangen etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grottsten:

Är det här hyffsade delar för pengarna?:

Alphacool NexXxoS Xtreme 240
EK Reservoir Combo DCP 2.2
EK Water Blocks DCP 2,2
EK-Supreme LTX CSQ
Masterkleer 10/13 Clear/UV Blue
Slangsockel G1/4 NK10 black nickel FatBoy

Summa: 1401:-

Att vara dumbillig angående pumpar och anslutningar är inget jag förslår. Kompressions anslutningar är något jag skulle förslå, skulle också förslå ett bättre val av pump men det är väl för att jag bara haft problem med EKs/Jingway pumpar. Kommer du få plats med en 45 mm tjock radiator i en Bitfenix Prodigy ? Tänk på att fläktar är 25 mm tjock också, så alltså 70 mm ska det finnas plats för ?

Skulle förslå den här radiatorn. Bra prestanda, slimmad och skulle nog säga mer prestanda för priset.
http://www.coolingstuff.se/p/746/alphacool-nexxxos-st30-fc-24...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Ska du klocka och kyla bättre än en vanlig kylare komemr du behöva en 360rad till grafikkort och CPU

Han skulle dock enbart ha det till cpun. Men dock så förlorar han möjligheten att koppla på gpu i framtiden med den setupen. Fast borde man inte kunna kompensera liten radiator med en snabbare pump?

Mvh Terrakowski

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Att vara dumbillig angående pumpar och anslutningar är inget jag förslår. Kompressions anslutningar är något jag skulle förslå, skulle också förslå ett bättre val av pump men det är väl för att jag bara haft problem med EKs/Jingway pumpar. Kommer du få plats med en 45 mm tjock radiator i en Bitfenix Prodigy ? Tänk på att fläktar är 25 mm tjock också, så alltså 70 mm ska det finnas plats för ?

Skulle förslå den här radiatorn. Bra prestanda, slimmad och skulle nog säga mer prestanda för priset.
http://www.coolingstuff.se/p/746/alphacool-nexxxos-st30-fc-24...

Tack för tipsen, i och med att moderkortet ligger ned i prodigy så är det näst intill obegränsat utrymme för radiator.

Skrivet av iSw3de:

Ska du klocka och kyla bättre än en vanlig kylare komemr du behöva en 360rad till grafikkort och CPU

Om jag ska kyla ett grafikkort i framtiden köper jag en 200mm radiator och har i fronten av chassiet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av grottsten:

Tack för tipsen, i och med att moderkortet ligger ned i prodigy så är det näst intill obegränsat utrymme för radiator.

Skulle ändå valt den radiatorn, är ganska säker på att den har bättre prestanda och att den är slimmad kommer nog hjälpa slang dragningen.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Skulle ändå valt den radiatorn, är ganska säker på att den har bättre prestanda och att den är slimmad kommer nog hjälpa slang dragningen.

Det var det tipset jag tackade för

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om jag vore du så skulle jag köpa en http://www.coolingstuff.se/p/252/phobya-xtreme-200 + http://www.coolingstuff.se/p/566/cooler-master-mega-flow-200-... sen köpa till en 240 radiator om du ska kyla mer än CPU senare.

Sen måste jag rekomendera Kompression nipplar också, dom är värd dom extra kronorna iallafall.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av Citrona:

Om jag vore du så skulle jag köpa en http://www.coolingstuff.se/p/252/phobya-xtreme-200 + http://www.coolingstuff.se/p/566/cooler-master-mega-flow-200-... sen köpa till en 240 radiator om du ska kyla mer än CPU senare.

Sen måste jag rekomendera Kompression nipplar också, dom är värd dom extra kronorna iallafall.

Värt att fundera över!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska du dra kablar i ett sant litet chassi rekommenderar jag kompressionsfittings, annars kan det bli riktigt trakigt framover. Det ar latt vart nagra hundra for peace of mind nar det galler lackage.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Skrivet av Xelathur:

Ska du dra kablar i ett sant litet chassi rekommenderar jag kompressionsfittings, annars kan det bli riktigt trakigt framover. Det ar latt vart nagra hundra for peace of mind nar det galler lackage.

Ja, det får nog bli kompressionfittings i så fall. Vattenkylning kanske inte är det bästa alternativet med en 14årings plånbok.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag tror man kan få ett bra paket för 1500:- om man bara ska kyla processor. Man kan ju kanske köpa på aquatuning då de har euro och då kan man spara lite. Ett sådant billigt system kyler nog lite bättre än en corsair h100 och bra luftkylare, så absolut. Man kan ju använda grejerna även i framtiden också, så som radiator, pump, vattenblock. Vilket gör vattenkylning till en bra investering. Min vattenkylning än omkring 3 år gammal, och den används nu på mitt andra system as we speak. Kanske inte de bästa komponenterna men dugliga.

Permalänk
Medlem

Tja

Här finns ett par prisvärda paket http://www.inet.se/kategori/683/kit speciellt EK-KIT H3O 240 LTX

Mvh KillerX

Visa signatur

Gaming: Sabertooth P67 B3 & i7 2600k @4,2Ghz 1,28v kylda av EK H30 HFX + EK Mosfet loop | MSI GTX 770 Lightning 1320/ 7400 | Patriot Viper 3 IEM LE 16GB CL9 1600mhz | OCZ V4 128GB System/Spel + A-Data S510 120GB Spel + 3,5TB lagring | Corsair TX V2 850w | SoundBlaster ZxR + Qpad QH-90 | 298X4QJAB + Dell 19" | Aquarius X90 | Win 7 x64
Tablet: Nexus 7 LTE PA 4.4, Samsung Galaxy Player 5 CM 11 Mobil: Xperia Z2 RomAur v4.0

Permalänk
Avstängd

Jo de paketen är prisvärda om man vill ha riktig vattenkylning utan att kombinera själv (vilket är halva nöjet).

Permalänk
Skrivet av Az1337:

Jo de paketen är prisvärda om man vill ha riktig vattenkylning utan att kombinera själv (vilket är halva nöjet).

Om du tycker att det är ett nöje så får du gärna lägga ihop ett paket till mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det händer dock ganska ofta att någon köper lite billigare komponenter och sen ångrar det, jag förslår som sagt att du väntar lite, sparar ihop lite mer pengar och köper ordentliga komponenter.

Helst pumpen, du kommer absolut inte ångra dig om du köper en bra pump.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.