Permalänk
Medlem

Antec KÜHLER H2O 620 Hjälp!

Hejsan! Ska köpa nya dator då vill jag också ha en kylare. Har bestämt mig för Antec KÜHLER H2O 620 för jag vet att swec har gett den ett bra betyg och den är billig. Men det jag undrar kan man köpa push and pull? Hur stor skillnad blir det med push and pull?

Tack

Mvh Leo

Permalänk
Medlem

Push pull gör ganska stor skillnad i majoriteten av fallen, det gör temperaturer mer stabila och luften i området tillåts aldrig att bli lika varm som med endast en fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baku:

Push pull gör ganska stor skillnad i majoriteten av fallen, det gör temperaturer mer stabila och luften i området tillåts aldrig att bli lika varm som med endast en fläkt.

Okej, Tackar! Så du tycker att jag borde köra push and pull?

Permalänk

Push n Pull kommer inte göra ett skit med den radiatorn det kan jag lova.
Hade en H60 som har liknande radiator och det var helt meningslöst när jag körde Push n Pull.
Onödigt att lägga pengar på det.
Fast det känns ju bättre att ha det optimala som går att ha så gör som du själv känner men prestanda mässigt så kommer du inte märka nåt.

Permalänk
Medlem

Ja du ska uppenbart köra push and pull. Du får säkert med en fläkt i chassit som kan supporta. Använd den fläkten med den du får med antec 620. Jag använder det och är riktigt nöjd. Den kyler min Hexacore på 4ghz och låter nästan ingenting! Ligger på 58c i full load och 32c idle. Utan push and pull hade det inte varit samma resultat. Se bara till att dom blåser mot samma håll. Va har du för chassi btw?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Ehh, chassi fläktar är ju inte gjorda för SP.
Sen ska det vara samma fläktar helst med samma flöde. Lyssna inte på "Lexius" då han gör fel.

Permalänk
Medlem

Använder själv Antec 620 i PnP med GT 1450 fläktar till min 955BE @3.8Ghz atm. När jag testade gav PnP mellan fem och tio grader lägre temperatur än singel fläkt vilket ger mig idle 28 grader och full load 52 grader. Viktigt är dock att trycka in nog med luft i lådan för maximal kyleffekt. Så av egen erfarenhet skulle jag rekommendera PnP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Ehh, chassi fläktar är ju inte gjorda för SP.
Sen ska det vara samma fläktar helst med samma flöde. Lyssna inte på "Lexius" då han gör fel.

Du ska föra din åsikt, inte säga tala om andra och att de har fel, säg det till personen ifråga och red ut vad som är riktigt.

Du kan förvänta dig bättre temperaturer, men inte mycket. Skulle tippa från 1-7C,
Köp samma sorts fläktar med bra statiskt tryck, och bra med flöde

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Du ska föra din åsikt, inte säga tala om andra och att de har fel, säg det till personen ifråga och red ut vad som är riktigt.

Du kan förvänta dig bättre temperaturer, men inte mycket. Skulle tippa från 1-7C,
Köp samma sorts fläktar med bra statiskt tryck, och bra med flöde

Vadå ska jag hålla med en person som har fel ?
Tycker du har fått lite storhetsvansinne på det här forumet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Modex:

Hejsan! Ska köpa nya kylare har bestämt mig för Antec KÜHLER H2O 620 för jag vet att swec har gett den ett bra betyg och den är billig. Men det jag undrar kan man köpa push and pull? Hur stor skillnad blir det med push and pull?

Tack

Mvh Leo

Generellt är dessa "vattenkylare" inte speciellt effektiva då radiatorn är för klen. Visst kan det lite bättre temperaturer med push-pull, men då är en 620 ju inte så billig längre. Dessutom är en 620-fläkt inte speciellt tyst. Hur som helst kan ett färdigt vattenkylarpaket vara en bra lösning ifall chassit är litet eller man ska transportera datorn.

För lite extra pengar kan du få en Corsair H70 med 2 bra fläktar för 629:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757621
Om man vill kan man förbättre luftflödet genom dessa radiatorer, ger oftast större effekt än push-pull: #10422878

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Jag köpte en häromdan då jag ville byta ut min stockkylare. Köpte även två Noctuafläktar för att köra PP.

Lätt att installera, lite bök att få bakstycket på plats tyckte jag (1155).

Där ligger inga extraskruvar till den andra fläkten och det är inte standard M4, så jag fick köra hemmalösning.

Jag tycker den är prisvärd (jag gav 479 för den).

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av StefanLundgren:

Jag köpte en häromdan då jag ville byta ut min stockkylare. Köpte även två Noctuafläktar för att köra PP.

Lätt att installera, lite bök att få bakstycket på plats tyckte jag (1155).

Där ligger inga extraskruvar till den andra fläkten och det är inte standard M4, så jag fick köra hemmalösning.

Jag tycker den är prisvärd (jag gav 479 för den).

Fik du Noctua-fläktarna gratis eller? Bättre att köpa en bra kylare med bra fläktar från början. Tex. hade en Noctua D14 kostat ungefär lika mycket som din lösning, men den presterar en del bättre än 620:an.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Om man vill kan man förbättre luftflödet genom dessa radiatorer, ger oftast större effekt än push-pull: #10422878

Gillade detta med att använda fläktramar som distanser, aldrig tänkt på det innan.

Skrivet av Kent:

Fik du Noctua-fläktarna gratis eller? Bättre att köpa en bra kylare med bra fläktar från början. Tex. hade en Noctua D14 kostat ungefär lika mycket som din lösning, men den presterar en del bättre än 620:an.

D14 har sina begränsningar i mindre lådor, där kan det även vara av betydelse att radiatorn/kylfläns sitter vid ett utblås istället för över processorn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TGO:

Gillade detta med att använda fläktramar som distanser, aldrig tänkt på det innan.

D14 har sina begränsningar i mindre lådor, där kan det även vara av betydelse att radiatorn/kylfläns sitter vid ett utblås istället för över processorn.

Givetvis har 620 sina fördelar, det skrev jag även lite längre uppe. Har man däremot plats för en vanlig luftkylare är det att föredra. En 620 för 479:- plus 2 extra fläktar som kostar 200+ är inte så prisvärt. Finns även mindre luftkylare än D14 som presterar lika bra som en 620.

Skrivet av screamin-daemon:

Hur som helst kan ett färdigt vattenkylarpaket vara en bra lösning ifall chassit är litet eller man ska transportera datorn.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Vadå ska jag hålla med en person som har fel ?
Tycker du har fått lite storhetsvansinne på det här forumet.

Jag försöker bara förklara dig att du inte behöver inleda ett inlägg med att någon har fel och att du har rätt, berätta om dina erfarenheter för TS istället.
I många trådar har jag sätt dig skriva många saker som inte var rätt alls, inte skrev jag då att man inte bör lyssna på dig och att du har fel?

Antec med PnP är toppen, kör på bara!

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Jag försöker bara förklara dig att du inte behöver inleda ett inlägg med att någon har fel och att du har rätt, berätta om dina erfarenheter för TS istället.
I många trådar har jag sätt dig skriva många saker som inte var rätt alls, inte skrev jag då att man inte bör lyssna på dig och att du har fel?

Antec med PnP är toppen, kör på bara!

Det jag menar är att det kommer inte märkas ett skit fall han kör p n p.
Det har jag bevis på så tänker inte över min döda kropp hålla med om nåt sånt idiotiskt.
Testa själv DU ist för att verka The one and only computer master.
Du har inte teastat så varför sejer du att det är stoor skilnad ???
Och hur jag är så säker på att du inte testat de, jo då hade du hållit med mej.
Mr Smart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av punchline82:

Det jag menar är att det kommer inte märkas ett skit fall han kör p n p.
Det har jag bevis på så tänker inte över min döda kropp hålla med om nåt sånt idiotiskt.
Testa själv DU ist för att verka The one and only computer master.
Du har inte teastat så varför sejer du att det är stoor skilnad ???
Och hur jag är så säker på att du inte testat de, jo då hade du hållit med mej.
Mr Smart.

Ingen mening att vara otrevlig. Push/Pull ger resultat vid lägre varvtal men jämnas ut vid högre där radiatorns storlek/tjocklek blir en begränsande faktor. Dessutom spelar själva fläkten stor roll. Är det en sämre fläkt, med lågt statiskt tryck, kan man tjäna en del på push-pull. Även luftflödet i chassit spelar stor roll för en eventuell förbättring vid push-pull, så att påstå att push-pull är helt meningslöst är bara dumt. Olika scenarier ger ganska enkelt olika resultat.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Fik du Noctua-fläktarna gratis eller? Bättre att köpa en bra kylare med bra fläktar från början. Tex. hade en Noctua D14 kostat ungefär lika mycket som din lösning, men den presterar en del bättre än 620:an.

Nej, jag fick betala för dem. Fast man kanske skall ha dem gratis. Jag tror säkert att den medföljande är hur bra som helst, men jag vill ha det tyst, så därför tog jag andra fläktar.

Hade det varit bättre för mig att köpa en D14 hade jag gjort det.

Den får inte plats i min låda och jag har höga minnen.

620:an tar liten plats på moderkortet, vispar inte runt luften i lådan och håller processorn kall och fin. Därför passar denna mig perfekt och är enligt mig prisvärd.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem

Antec KÜHLER H2O 620 är identisk med Corsair H50.
Jag kör p/p med alla mina vätskekylare, med en distansring mellan push och radiatorn.
Det blir några grader bättre eller lite tystare för man kan ha lite lägre hastighet på fläktarna.
På min Obsidian har jag den monterad med inblås, då har jag satt ett extra filter på utsidan, för annars blir det dammigt i radiatorn.
Det ger några grader till i sänkning, men då måste man ha effektivt utsug på någon annan plats i datorlådan, som på Obsidian med 3 120mm fläktar i toppen på lådan. finn slite bulder på det i mina gallerier
Orginalfläktarna till både antec och Corsair är inget vidare.
Jag brukar börja med FDs orginalfläktar, och sedan byta till Noctua när de dyker upp till bra pris.
De nyaste Noctua NF-F12 120mm 1500rpm är både tysta och efektivare.
Här visserligen på en H80 men den motsvarar Antec Kühler 920, kul video iallafall
http://www.youtube.com/watch?v=o26KOssbDOM&playnext=1&list=PL...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av StefanLundgren:

Nej, jag fick betala för dem. Fast man kanske skall ha dem gratis. Jag tror säkert att den medföljande är hur bra som helst, men jag vill ha det tyst, så därför tog jag andra fläktar.

Hade det varit bättre för mig att köpa en D14 hade jag gjort det.

Den får inte plats i min låda och jag har höga minnen.

620:an tar liten plats på moderkortet, vispar inte runt luften i lådan och håller processorn kall och fin. Därför passar denna mig perfekt och är enligt mig prisvärd.

Det jag reagerade på var att du sa den var prisvärd. Tycker dock priset blir lite väl saftigt sett till prestandanivån när man behöver köpa till bättre fläkt(ar), och det behöver man då org. fläkten både är ineffektiv och högljudd. Förstår att den kan vara en bra eller enda lösningen för många, men prisvärd? Nej inte när slutsumman hamnar nära 650-700 spänn.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Det jag reagerade på var att du sa den var prisvärd. Tycker dock priset blir lite väl saftigt sett till prestandanivån när man behöver köpa till bättre fläkt(ar), och det behöver man org. fläkten är ineffektiv och högljudd. Förstår att den kan vara en bra eller enda lösningen för många, men prisvärd? Nej inte när slutsumman hamnar nära 650-700 spänn.

Jag brukar köpa mina när det är rea http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650494 Utan fläkt, så man kan köpa favoritfläktarna till detta.
Paket med 2 fläktarhttp://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757621
eller på fyndhörnan http://www.komplett.se/k/kl.aspx?mfr=&bn=10076&sortBy=p&zbo2=... min ena H100 kostade bara 430:- där.
Men om man vill ha en vätskekylare så kan det väl få kosta lite extra om man vill ha den bästa lösningen mellan Kykare & fläkt.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Jag köpte två stycken Corsair Quiet Edition SP till min Antec Antec Kühler H2O 620 och jag tycker det fungerar riktigt bra. Som sagt är original fläkten inget att använda den låter väldigt mycket.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Men vet inte hur jag ska göra, PnP vet jag att jag ska ha. Om jag ska köpa den 620 eller H100? Vet att H100 ger bättre resultat men är det bättre att gå på den billiga och kanske lägga lite mer på något bättre tex en större SSD eller Ta ett bättre grafikkort?

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Det jag menar är att det kommer inte märkas ett skit fall han kör p n p.
Det har jag bevis på så tänker inte över min döda kropp hålla med om nåt sånt idiotiskt.
Testa själv DU ist för att verka The one and only computer master.
Du har inte teastat så varför sejer du att det är stoor skilnad ???
Och hur jag är så säker på att du inte testat de, jo då hade du hållit med mej.
Mr Smart.

Du verkar inte veta att jag satte upp sensorer i hela mitt chassi och kollade temperaturer med insug/utsug och en fläkt och pnp, kollade sensortemp och komponent temp, gav mig ca 4C mellan vanlig och PnP, nu uttalade du dig igen om något du inte har en aning om.
Hur i hela friden kan du veta om jag gjort tester? Gjort noga tester desutom.
På 1850rpm kanske det inte hjälper mycket då det redan kommer in massor luft, men du kan dra ner båda fläktarna och få lägre ljudvolym
Bara lägg ner, ditt snack hjälper ingen.

H100 vs 620? jag skulle tagit 620, skaffat två 1350rpms fläktar eller 1850 om du planerar överklockning och inte är rädd för ljud, billigare och du behöver inte 4 extra fläktar. SSD är ju alltid skönt att ha

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Du verkar inte veta att jag satte upp sensorer i hela mitt chassi och kollade temperaturer med insug/utsug och en fläkt och pnp, kollade sensortemp och komponent temp, gav mig ca 4C mellan vanlig och PnP, nu uttalade du dig igen om något du inte har en aning om.
Hur i hela friden kan du veta om jag gjort tester? Gjort noga tester desutom.
På 1850rpm kanske det inte hjälper mycket då det redan kommer in massor luft, men du kan dra ner båda fläktarna och få lägre ljudvolym
Bara lägg ner, ditt snack hjälper ingen.

H100 vs 620? jag skulle tagit 620, skaffat två 1350rpms fläktar eller 1850 om du planerar överklockning och inte är rädd för ljud, billigare och du behöver inte 4 extra fläktar. SSD är ju alltid skönt att ha

Tro vad du vill.
Men jag vet att det inte blir någon skilnad.
Radiatorn är för smal för att det ska ge effekt. Bara för man har en till fläkt så blir det ju inte kallare
som vissa tror. Det är när radiatorn är ganska tjock som det ger skilnad i pnp.

Permalänk
Medlem

Tjenare, snor tråden lite nu..
Jag ska köpa en Antec KÜHLER H20 620 efter jul, tillsammans med en FX-8350.
När man har bytt CPU, är det bara att sätta på lite kylpasta och sedan sätta fast kylaren och det är klart? Eller är det någonting man ska göra innan? Förresten, är det förapplicerad kylpasta på kylaren?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Tjenare, snor tråden lite nu..
Jag ska köpa en Antec KÜHLER H20 620 efter jul, tillsammans med en FX-8350.
När man har bytt CPU, är det bara att sätta på lite kylpasta och sedan sätta fast kylaren och det är klart? Eller är det någonting man ska göra innan? Förresten, är det förapplicerad kylpasta på kylaren?

De kommer i regel med förapplicerad kylpasta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Modex:

Tack för alla svar! Men vet inte hur jag ska göra, PnP vet jag att jag ska ha. Om jag ska köpa den 620 eller H100? Vet att H100 ger bättre resultat men är det bättre att gå på den billiga och kanske lägga lite mer på något bättre tex en större SSD eller Ta ett bättre grafikkort?

Tack

Vilket chassi och cpu har du? Nån speciell anledning till att du vill ha vattenkylare?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Vilket chassi och cpu har du? Nån speciell anledning till att du vill ha vattenkylare?

Define R4 och i5 3570K men tror jag går på 620 för den är billigare

Permalänk
Medlem

Och en annan sak. Finns det något sätt att få ett bättre flöde har hört att man för ett bättre flöde om man har slangarna nedanför radiatorn eller är det bara en myt?