Reparation av PS3 60gb (1st Gen)

Permalänk

Reparation av PS3 60gb (1st Gen)

Tjena, ville bara se om någon kunnig hade lite svar om något som blivit aktuellt för dom senaste veckorna.

Varning: Small wall of text!

Jag har en PS3 60gb av första generationen, den som är bakåtkompatibel med PS2.
Den fick Ylod efter ca 3 års användning och detta reparerades men problemet kom tillbaka vid jämna mellanrum.
Så småningom dog nätaggregatet till den och ett nytt inköptes, maskinen rullade på i ca 2 månader innan nästa Ylod.
Detta sista ylod fick maskinen att tvärdö, ingenting jag försökt med har fungerat men jag har ändå sparat den då den legat mig varmt om hjärtat.

Har nu i veckan haft behov av att ha en mediaserver i sovrummet då jag har tinnitus och ej kan sova utan tv/musik.
Har klurat på vad den "effektivaste" lösningen skulle bli och kom fram till att ett inköp av en begagnad skärm och lagning av min PS3a skulle lösa det hela.

Då jag läst lite om att byta ut moderkortet till ps3an så fick jag reda på att detta kan bli dyrt, och jag dessutom måste byta blueray spelaren ifall jag vill kunna använda blueray för den delen. Men jag har dock för mig att andra gången jag lagade Ylod på den så läste jag något om att själva lödningsmedlet (tenn, zink vadfan det nu än är) var dåligt och att man kunde "byta" ut detta.

Vet inte riktigt om detta skulle funka eller hur man skulle gå tillväga, men hoppas det finns någon kunnig som kan ge mig svar !

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk

Dessa problem dyker alltid upp på ps3/xbox360. Iaf de äldre versionerna pga övehettningsproblem. Värmen har ingenstans att ta vägen så lödningarna på processorerna smälter och de slutar få kontakt med moderkortet.

En lösning som inte alltid brukar vara permanent är att skruva isär hela maskinen, ta ut moderkortet och helt enkelt använda en värmepistol för att få lödningarna att flyta på plats igen, man kan även tillsätta flux för att få det att flyta på plats bättre. Detta är riskabelt då du riskerar att bränna sönder komponenter helt och hållet.
Inann du sen skruvar ihop den igen så ta bort all kylpasta på processorerna samt metallen på kylarna och ersätt med en ca 3X3mms klick bra kylpasta, och du borde även sätta på kylpads på hela rören för att skydda moderkortet mot värme.

Permalänk
Medlem

Re-balling är en metod men dyr sådan om du vill själv utföra den - Kolla med PSXCare.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av nakednakedguy:

Dessa problem dyker alltid upp på ps3/xbox360. Iaf de äldre versionerna pga övehettningsproblem. Värmen har ingenstans att ta vägen så lödningarna på processorerna smälter och de slutar få kontakt med moderkortet.

En lösning som inte alltid brukar vara permanent är att skruva isär hela maskinen, ta ut moderkortet och helt enkelt använda en värmepistol för att få lödningarna att flyta på plats igen, man kan även tillsätta flux för att få det att flyta på plats bättre. Detta är riskabelt då du riskerar att bränna sönder komponenter helt och hållet.
Inann du sen skruvar ihop den igen så ta bort all kylpasta på processorerna samt metallen på kylarna och ersätt med en ca 3X3mms klick bra kylpasta, och du borde även sätta på kylpads på hela rören för att skydda moderkortet mot värme.

Detta är vad jag menade när jag reparerade den efter Ylod, ingenting permanent. Ska ju inte nödvändigtvis någonsin spela på den igen, men söker ju någoting mer "permanent".

Skrivet av 037180:

Re-balling är en metod men dyr sådan om du vill själv utföra den - Kolla med PSXCare.

Detta var det jag menade med lödningsmedlet ! Tack för att du satte ett namn på det, ska se om det finns någon chans att någon kan göra detta åt mig.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem

åkte också på YLOD efter 5 år, PS3 60GB 1st Gen, såfort jag har tid och lust så ska jag försöka fixa det, dock inte bråttom då jag inhandlande en PS3 Slim 320GB sålänge

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

åkte också på YLOD efter 5 år, PS3 60GB 1st Gen, såfort jag har tid och lust så ska jag försöka fixa det, dock inte bråttom då jag inhandlande en PS3 Slim 320GB sålänge

Jag köpte själv en Slim 320gb efter att jag spenderat säkert 8 timmar på att laga den under sammanlagt ett halvår, vill dock fortfarande ha min 60gb för alla PS2 spel som ligger och mediaserver då som sagt.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem

Jag provade precis expressvarianten med handduk + hårfön på min 30 gb. Ligger ute på altanen och kyls ner nu. Its Worth a shot.

for the record: Jag skyller på EA Sports och ett sämre än någonsin optimerat nhl 13

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Lyckades starta den iaf! Vi får se vad som händer när jag försöker spela!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Skrivet av holmberg:

Lyckades starta den iaf! Vi får se vad som händer när jag försöker spela!

Föreslår att du inte använder den till spel över huvudtaget när den nu väl fått Ylod. Använd den till tex film så att den inte överhettas.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rewinding:

Föreslår att du inte använder den till spel över huvudtaget när den nu väl fått Ylod. Använd den till tex film så att den inte överhettas.

Mmm. Kör med kylplatta - kanske hjälper det lite. Har iaf lirat åtskilliga timmar nhl senaste dagarna utan problem. Dock största delen i managermode och simulering.

Vi får väl se Hoppas den lever ett litet tag till. Funderar på att gå över till xbox om det kommer några fina erbjudanden i jul/mellandagsrea.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Min PS3 dog efter 3-4 år. YLOD/RLOD, pipandes. Kommer inte riktigt ihåg.

Skruvade isär den, in med moderkortet i ugnen på 200 grader. Någon hade skrivit 15 minuter på ett forum men efter 11-12 minuter började det ryka som bara fan. Öppnade ugnen och ut kom ett svart tjockt moln. Såg det sakta stigandes mot brandvarnaren och mycket riktigt, 2 sekunder senare tjöt det nåt fruktansvärt. Typiskt att man ska göra sånt här kl 2 på natten. Mina grannar undrar nog vad jag är för en filur...

Lite plastdetaljer hade smält, fick tvätta bort svart sörja lite här och var med T-röd. Lät det svalna på en bit kartong resten av natten....

Slängde på lite Arctic Silver 5, och skruvade ihop allting. Och se på fan!

Min PS3 lever än idag, det här var ca 1 år sedan. Nöjd som fasen med min insats

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Får bli en vända i ugnen i helgen. :/ Började krångla efter helgens prison break-marathon. Störande att fläkten inte går upp i varv!

Bakre vänstra delen (framifrån) blir varmast. Cpu eller gpu? Några särskilda nycklar/bits som behövs?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W