Nytt grafikkort fantastiskt tills jag fick hem det

Permalänk

Nytt grafikkort fantastiskt tills jag fick hem det

Hej alla,

Köpte ett nytt grafikkort förra veckan ett msi geforce 660gtx oc edition pluggade in det i datorn såg ifram emot att starta upp datorn och ingenting händer monitorn får ingen signal bioset postar inte däremot går alla fläktar inklusive grafik kortets.

var inget annat och göra utan började felsöka nu fyra dagar senare och en hel drös med försök har jag inte kommit någonstans.

Bytte ut min nätdel till vännens gjorde absolut ingenting.
Clear cmso ingenting hände.
Updaterade bioset ingenting.
Testade båda pci e platser på moderkortet hjälpte inte.
Provade att låta datorn köra på moderkortets grafikkrets med kortet i för att se om det visade sig in enhetshanteraren bioset postar inte med kortet i skulle tänkt på det men provade iallafal.

Satte i kortet i en väns dator går igång direkt inga problem.
Sätter jag i mitt gamla kort funkar datorn utan problem.

MSI Z68A-GD55 G3
Intel core I5 1155
2x4gb Corsair DDR3 1600
MSI Geforce 660GTX 2GB Twin frozr oc edition
320GB WD Caviar
Fractal design Newton R2 650W Modulärt

Ringde upp de jag köpt det av dagen efter (innan mycket av felsökningen) som tyckte jag skulle skicka tillbaka grafikkortet kortet känns förbaskat märkligt att göra det eftersom kortet funkar i vännens dator.

Får en känsla av att moderkortet och det nya grafikkortet inte tycker om varandra särskilt mycket även om de båda är av samma fabrikat.

kört slut på ideer så tänkte testa här och se om någon har erfarenhet av samma eller liknande problem

tack på förhand för tänkbara svar

/jimmy

Permalänk

:C ja sökte lite på google på kompatibilitet mellan dom men svårt att veta om det e Grafik-kortet som bråkar med just det Mobo-kortet eller om det är tvärtom.... maila MSI å fråga

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Varit i kontakt med MSI genom deras "tekniska" och efter lite prat fram och till baka fick jag ett svar i runda slänga "prova att sätta i kortet i ett annat moderkort (vilket jag redan skrivit att jag gjort) funkar inte det kontakta våra distrubitörer........ trodde experterna på korten skulle vara de själva ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av reloadjim:

Varit i kontakt med MSI genom deras "tekniska" och efter lite prat fram och till baka fick jag ett svar i runda slänga "prova att sätta i kortet i ett annat moderkort (vilket jag redan skrivit att jag gjort) funkar inte det kontakta våra distrubitörer........ trodde experterna på korten skulle vara de själva ....

En dum fråga kanske, men kopplar du in 6 pins strömkontakten i grafikkortet när du installerar det?

Du kan också prova att rensa CMOS, kolla i din moderkortsmanual hur du gör det. Sen installerar du grafikkortet och startar datorn.

Det kan också finnas någon biosuppdatering som fixar ditt problem, gå in på tillverkarens hemsida och kolla på changelog i den nyaste versionen utav bioset.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Jag tänker köpa samma kort, så jag hoppas de händer heller inte mig men, jag tror det låtar som om moderkortet och grafikkortet inte gillar varandra, de väldigt konstigt, har du försökt att sätta in VGA istället för DVI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

En dum fråga kanske, men kopplar du in 6 pins strömkontakten i grafikkortet när du installerar det?

Du kan också prova att rensa CMOS, kolla i din moderkortsmanual hur du gör det. Sen installerar du grafikkortet och startar datorn.

Det kan också finnas någon biosuppdatering som fixar ditt problem, gå in på tillverkarens hemsida och kolla på changelog i den nyaste versionen utav bioset.

Du kan gärna läsa hela hans inlägg..!

Permalänk
Medlem

Ingen hjälp men har varit rätt många liknande trådar både här och andra forum, där man uppgraderar grafikkortet och ingen bild hur man än gör.
Inte hållit koll på inblandade grafikkort dock, förutom att dom varit i senaste generation

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har räddningen, och dessa problem brukar oftast hända på INTEL processorer eftersom de har ett inbyggt integrated grafikkort, det du ska göra är att, sätta i ditt gamla kort, gå in i bios (uppdatera bios om du kan), hitta något som heter "PEG", (Pci Express Graphics) eller initiate graphic adapter, och det ska finnas något som heter PEG/PCI eller PCI/PEG, om du har PCI/PEG då kommer ditt integrated grafik bota först, om du har PEG/PCI så ska det först leta efter onboard alltså ditt kort. Jag har märkt att AMD har ingen problem med detta typ av problem de låter mer som Intel integrated problem som du måste fixa via bios.

Permalänk
Inaktiv

Gör som AMDBoy säger.

Sätt att det externa grafikkortet ska prioriteras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDBoy:

Jag tror jag har räddningen, och dessa problem brukar oftast hända på INTEL processorer eftersom de har ett inbyggt integrated grafikkort, det du ska göra är att, sätta i ditt gamla kort, gå in i bios (uppdatera bios om du kan), hitta något som heter "PEG", (Pci Express Graphics) eller initiate graphic adapter, och det ska finnas något som heter PEG/PCI eller PCI/PEG, om du har PCI/PEG då kommer ditt integrated grafik bota först, om du har PEG/PCI så ska det först leta efter onboard alltså ditt kort. Jag har märkt att AMD har ingen problem med detta typ av problem de låter mer som Intel integrated problem som du måste fixa via bios.

Skrivet av anon99339:

Gör som AMDBoy säger.

Sätt att det externa grafikkortet ska prioriteras.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med jag också.

Hjälpte en kompis bygga ihop en ny ator förra året och vi fick ingen bild med grafikkortet, ett GTX Gigabyte 460.
Vi fick använda det inbyggda istället och sedan installera drivare i windows för grafikkortet, då fungerade det sen.

Men jag tror helt enkelt att vi bara sätta skärmsladden i den interna grafiken och så tog den över, tror inte vi behövde pilla med något i bios dock, utan det tog helt enkelt över när det var det enda som var inkopplat.
Efter att drivare till 460 var installera fungerade allt som det skulle.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Skrivet av AMDBoy:

Jag tror jag har räddningen, och dessa problem brukar oftast hända på INTEL processorer eftersom de har ett inbyggt integrated grafikkort, det du ska göra är att, sätta i ditt gamla kort, gå in i bios (uppdatera bios om du kan), hitta något som heter "PEG", (Pci Express Graphics) eller initiate graphic adapter, och det ska finnas något som heter PEG/PCI eller PCI/PEG, om du har PCI/PEG då kommer ditt integrated grafik bota först, om du har PEG/PCI så ska det först leta efter onboard alltså ditt kort. Jag har märkt att AMD har ingen problem med detta typ av problem de låter mer som Intel integrated problem som du måste fixa via bios.

Skulle jag inte ha problem med mitt gamla kort om jag prioriterat integrerade grafikkretsen?

Har dock provat att dra igång datorn med det nya kortet med det integrerade igång för att se om kortet visade sig i enhetshanteraren och så länge kortet är på plats i någon av det två platser tillgängliga postar inte bioset. ändrade sedan tillbaka prioriteringen i bioset när jag satte i mitt gamla kort.

och ja 6 pins är där den ska.

I vilket fall som helst varit i kontakt med de jag köpt det av (vilka inte heller hade en aning vad problemet kunde vara) och ska skicka tillbaka det som ångerköp eftersom kortet i sig funkar, köper ett annat fabrikat och hoppas på det bästa det ända de varit med om var ett psu som inte var kompatibelt med en kunds dator men funkade bra i andra datorer.

Hoppas så är fallet så jag kan få en uppgradering av grafikkort i datorn och dessutom få det att funka.

nesligt med frakt kostnaden men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av reloadjim:

Skulle jag inte ha problem med mitt gamla kort om jag prioriterat integrerade grafikkretsen?

Har dock provat att dra igång datorn med det nya kortet med det integrerade igång för att se om kortet visade sig i enhetshanteraren och så länge kortet är på plats i någon av det två platser tillgängliga postar inte bioset. ändrade sedan tillbaka prioriteringen i bioset när jag satte i mitt gamla kort.

och ja 6 pins är där den ska.

I vilket fall som helst varit i kontakt med de jag köpt det av (vilka inte heller hade en aning vad problemet kunde vara) och ska skicka tillbaka det som ångerköp eftersom kortet i sig funkar, köper ett annat fabrikat och hoppas på det bästa det ända de varit med om var ett psu som inte var kompatibelt med en kunds dator men funkade bra i andra datorer.

Hoppas så är fallet så jag kan få en uppgradering av grafikkort i datorn och dessutom få det att funka.

nesligt med frakt kostnaden men men

Gjorde du som jag beskrev, med att sätta på PEG först eller slå av integrated grafikkort? Eller även testa VGA istället för DVI, kortet funkar du behövde inte lämna in den, man måste pilla lite för nån konstig anledning, de flera andra som har haft samma problem som dig och har löst det till sist, jag hoppas du inte får samma problem med ett annat kort, köpte du gtx 660 hos komplett eller?

Du ska även sätta in kabeln i sjävla grafikkortet inte på moderkortet, du kan också rensa CMOS, reseta RAM.

Permalänk

ok bara för att göra det så klart som jag möjligt kan.

Integrerad grafikkrest: Kör datorn med mitt gamla grafikkort hade jag prioriterat det interna skulle jag haft problem även med mitt gamla grafikkort. Dessutom beskriver jag hur jag provat med att köra med det integrerade grafikkretsen med och utan det nya grafikkortet. Detta visade sig inte fungera då så länge 660 gtx kortet är i moderkortet postar inte bioset.
Sjävlklart återställde jag bioset så att prioriteringen låg på pci e efteråt.

Dvi /vga : Det första jag testade var utgångarna inget jag skrev i inledande inlägg men det är gjort.

6 pins kontakt: Mitt moder kort har en 24pins och en 8 pins ingen anledning att jag skulle pressa i 6 pins kontakten i moderkortet utan det sitter i Grafikkortet. Det gamla har för övrigt två 6 pins så med nya kortet blir det en kabel (har inte pluggat in denna någon annanstans utan med modulärt nät agg åker den ut ur burken)

Clearcmos se inledande inlägg listar de saker jag redan testat clearcmos är där.

Vill inte trampa på några tår har bara försökt förklara med detta inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reloadjim:

ok bara för att göra det så klart som jag möjligt kan.

Integrerad grafikkrest: Kör datorn med mitt gamla grafikkort hade jag prioriterat det interna skulle jag haft problem även med mitt gamla grafikkort. Dessutom beskriver jag hur jag provat med att köra med det integrerade grafikkretsen med och utan det nya grafikkortet. Detta visade sig inte fungera då så länge 660 gtx kortet är i moderkortet postar inte bioset.
Sjävlklart återställde jag bioset så att prioriteringen låg på pci e efteråt.

Dvi /vga : Det första jag testade var utgångarna inget jag skrev i inledande inlägg men det är gjort.

6 pins kontakt: Mitt moder kort har en 24pins och en 8 pins ingen anledning att jag skulle pressa i 6 pins kontakten i moderkortet utan det sitter i Grafikkortet. Det gamla har för övrigt två 6 pins så med nya kortet blir det en kabel (har inte pluggat in denna någon annanstans utan med modulärt nät agg åker den ut ur burken)

Clearcmos se inledande inlägg listar de saker jag redan testat clearcmos är där.

Vill inte trampa på några tår har bara försökt förklara med detta inlägg.

Du säger att du inte får BIOS post, men startar datorn överhuvudtaget? Minns att min dator inte ens startade när jag smackade in ett grafikkort med ett för klent nätagg ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Ifall du har tillgång till ett annat grafik kort kan du testa ifall det går

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ok verkar löst nu visar sig att moderkortet inte med officiella senaste bios uppdateringen inte fixade mitt kort fick dra hem en beta version av bios uppdatering och sedan postade bioset precis som det ska ......önskar bara att jag kollat mer noggrant på msis egna forum hade lösts sig snabbare då.

Hoppas nu denna uppdateringen är stabil

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080