Permalänk
Medlem

Ivy Bridge IHS MOD resultat

Hej kära Sweclockare!

Jag har nu anslutit mig till Ivy Bridge IHS Mod klubben och detta är mitt resultat. Notera att processorn var något överklockad i testerna.

Till Testerna används IntelBurnTest med Stress Level: Very High

Före:

Efter:

OBS: Notera den höga CPUTIN Max temperaturen. CPUtin blir alldrig så varm utan det är någon form av felläsning eller sensorstrul. Jag tycker det verkar som om Asus dragit till med en fuling i de senaste Biosuppdateringarna och låter fläktkurvan gå efter ungefär det dubbla verkliga värdet, för att på något sätt kompensera för Ivy Bridge temperaturerna. Vad vet jag.

I alla fall.

77 - 61 = 16
80 - 57 = 23
84 - 67 = 17
77 - 61 = 16
92 - 73 = 19

16+23+17+16+19 / 5 = 18.2

Jag måste säga att en temperaturssänking på i genomsnitt 18.2 grader inte känns helt dumt! Någonstans i mitt inre önskade jag nog ännu lägre temperaturer men det kan hända att jag var ovan och klantig med att applicera den något speciella kylpastan Coolaboratory Lioquid PRO.

Det gäller en dator enligt följande utformining:

Chassi: Node 304
Moderkort: ASUS p8z77-I deluxe
Processor: I5 3570K @ 4.5 GHZ 1.25V
RAM: 2x4GB 1600MHZ Corsair Vengeance LP Blue
Processorkylning: Noctua nh-u12p med 2 x Arctic Cooling 120mm PWM fläktar
Grafikkort: Asus GTX 670 DirectCU 2

Kylpasta: Coolaboratory Liquid Pro mellan Processor och IHS och även emellan IHS och CPU-Kylare.

Jag var måttligt (väldigt) nervös under arbetet och hjärtat slog både ett och två extra slag när jag slant till lite då och då med knivbladet, men även en klant som jag kunde tydligen lyckas. När datorn faktist startade så ville jag nästan börja dansa med katten av lycka. Men jag lät bli och firade med en kopp kaffe istället.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Hej kära Sweclockare!

Jag har nu anslutit mig till Ivy Bridge IHS Mod klubben och detta är mitt resultat. Notera att processorn var något överklockad i testerna.

OBS: Notera den höga CPUTIN Max temperaturen. CPUtin blir alldrig så varm utan det är någon form av felläsning eller sensorstrul. Jag tycker det verkar som om Asus dragit till med en fuling i de senaste Biosuppdateringarna och låter fläktkurvan gå efter ungefär det dubbla verkliga värdet, för att på något sätt kompensera för Ivy Bridge temperaturerna. Vad vet jag.

I alla fall.

77 - 61 = 16
80 - 57 = 23
84 - 67 = 17
77 - 61 = 16
92 - 73 = 19

16+23+17+16+19 / 5 = 18.2

Jag måste säga att en temperaturssänking på i genomsnitt 18.2 grader inte känns helt dumt! Någonstans i mitt inre önskade jag nog ännu lägre temperaturer men det kan hända att jag var ovan och klantig med att applicera den något speciella kylpastan Coolaboratory Lioquid PRO.

Jag var måttligt (väldigt) nervös under arbetet och hjärtat slog både ett och två extra slag när jag slant till lite då och då med knivbladet, men även en klant som jag kunde tydligen lyckas. När datorn faktist startade så ville jag nästan börja dansa med katten av lycka. Men jag lät bli och firade med en kopp kaffe istället.

Jag planerar att göra samma sak med min 3770k, den har en tendens att bli 90+ om jag överklockar minsta lilla samt petar på vid.
Vilken kylpasta bör jag välja tro? Har fått för mig att Arctic Sillver är en dålig idé då det är silverpartiklar i pastan vilket skulle kunna repa kretsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Jag planerar att göra samma sak med min 3770k, den har en tendens att bli 90+ om jag överklockar minsta lilla samt petar på vid.
Vilken kylpasta bör jag välja tro? Har fått för mig att Arctic Sillver är en dålig idé då det är silverpartiklar i pastan vilket skulle kunna repa kretsen.

Hej! Jag vill nog rekomendera Coolaboratory Liquid Pro mellan kärna och IHS. En lite bökig pasta att ha och göra med då den består till 100% av flytande metall, kan vara svår att dosera och sprida ut i jämnförelse med konventionella pastor, men många får väldigt bra resultat med den.

http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:4610247

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Hej! Jag vill nog rekomendera Coolaboratory Liquid Pro mellan kärna och IHS. En lite bökig pasta att ha och göra med då den består till 100% av flytande metall, kan vara svår att dosera och sprida ut i jämnförelse med konventionella pastor, men många får väldigt bra resultat med den.

http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:4610247

Hur doserade du pastan? Med tanke på att det inte är den konventionella formen kvadrat då en riskorn i mitten brukar räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Hur doserade du pastan? Med tanke på att det inte är den konventionella formen kvadrat då en riskorn i mitten brukar räcka.

Jag tror den bästa metoden är att placera ut en mycket liten droppe i taget, arbeta in den med en bommullspinne i ytan och upprepa tills det ligger ett jämnt, glansigt lager.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Jag tror den bästa metoden är att placera ut en mycket liten droppe i taget, arbeta in den med en bommullspinne i ytan och upprepa tills det ligger ett jämnt, glansigt lager.

Bomull är väl att undvika eftersom fibrer kan fastna i pastan? Jag skulle nog använda en plasttandpetare eller dylikt, istället för att fördela det. Men då vet jag att det får bli manuell fördelning istället för att tillförlita sig på att det fördelas av trycket från IHSen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Bomull är väl att undvika eftersom fibrer kan fastna i pastan? Jag skulle nog använda en plasttandpetare eller dylikt, istället för att fördela det. Men då vet jag att det får bli manuell fördelning istället för att tillförlita sig på att det fördelas av trycket från IHSen.

Det är sant man får vara försiktig så de inte luddar av sig, men bommullspinne är vad företaget själva rekomenderar. Men testa helt enkelt försiktigt vad som fungerar bäst för dig! Lycka till med modden.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Det är sant man får vara försiktig så de inte luddar av sig, men bommullspinne är vad företaget själva rekomenderar. Men testa helt enkelt försiktigt vad som fungerar bäst för dig! Lycka till med modden.

Jag ska införskaffa kylpastan sen får det bära eller brista, förhoppningsvis så slipper jag köpa en ny cpu för 2.7k

Permalänk
Hedersmedlem

Ruggigt bra resultat!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Fantastiska siffror härligt jobbat!

Jag förstår att du var nervös, jag tyckte det bara var jobbigt när jag plockade ur min cpu och rengjorde den när jag bytte kylare. Så att ha bort IHS:en hade jag aldrig haft nerver till

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Ruggigt bra resultat!

Skrivet av wankeer:

Fantastiska siffror härligt jobbat!

Jag förstår att du var nervös, jag tyckte det bara var jobbigt när jag plockade ur min cpu och rengjorde den när jag bytte kylare. Så att ha bort IHS:en hade jag aldrig haft nerver till

Tack så mycket för feedback! Vad bra att det ser fint ut.

Haha ja, jag tycker faktiskt också att kylarbyte är läskigt nog. Känslan av att sätta en kniv i sin processor och trycka och skära för kung och fosterland, det var en minst sagt bisarr känsla.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk

Hur fan får man fast den igen sen då ?
"knäpper" den liksom till eller hur bär man sej åt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Hur fan får man fast den igen sen då ?
"knäpper" den liksom till eller hur bär man sej åt ?

Eftersom man tar bort limmet som håller heatspreaden på plats så är det upp till sockelns egen fastspänningsfunktion att hålla den på plats sedan. Fungerar utmärkt.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Inget jag har provat själv men jag undrar om inte lite lagomt applicerad silikon skulle kunna hålla fast IHS om man nu inte vill ha den lös.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Hade velat utföra samma men är rädd för att min tumme mitt i näven hade sabbat kärnorna

Permalänk
Medlem

Finns silikon att köpa just för detta.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Denna bör ju vara lik som den på liontech http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p1156_Flytoche... ?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Inget jag har provat själv men jag undrar om inte lite lagomt applicerad silikon skulle kunna hålla fast IHS om man nu inte vill ha den lös.

En del av Ivy bridges temperaturproblem härstammar från att silikonet/limmet till IHSen är för tjockt applicerat och lyfter heatspreadern från kärnan. Men en riktigt tunn dutt silikon i var hörn bara så att allting sitter där det ska vore nog läckert!

Skrivet av Nikkop:

Fantastiskt! Hade velat utföra samma men är rädd för att min tumme mitt i näven hade sabbat kärnorna

Vä-häldigt läskig operation med sin beskärda del risker, men känslan av accomplisment är riktigt god om datorn faktiskt suckar till liv igen efteråt! Tänk bara på att använta så tunt knivblad som möjligt, börja i hörnen och arbeta långsamt men kontrollerat. De svarta limresterna kan man arbeta bort med bommulspinnar fuktade i kemiskt ren bensin och något att skrapa och gnugga med, t.ex ett plektrum eller en dremel utrustad med bommulsskiva.

Skrivet av XrOo:

Finns silikon att köpa just för detta.

Skulle du möjligtvis kunna länka till en passande produkt?

Skrivet av ante_ante:

Ser ut att vara någonting mycket liknande fast billigare, vore intressant att se någon jämnförelse mellan de två produkterna!

Visa signatur

Save Scummer!