Obegränsat mobilt bredband existerar inte längre?

Permalänk

Så ja! Precis! Kan de inte ta fram lite statistik så vi får se hur pass "belastade" näten eller nätet är? För bara strömningstjänster som Spotify, Viaplay, Svt Play, Voddler och nu Netflix kan väl inte ensamma köra ner ett mobilnät i diket?

Jag tror också att det finns kapacitet för att köra på fullt ut, men de vill nog reservera lite extra mos åt sina lite finare kunder, typ företagare. Och så får de in mer klirr i kassan förstås. Våga vägra mobilt bredband! Jag lovar att de kommer börja ändra på villkoren och se över sina priser om de börjar tappa kunder. Kan man fixa till det med fast bredband så ska man försöka göra så i första hand.

För visst är det flexibelt med mobilt bredband, både vad gäller rörlighet men också det att man slipper förhålla sig till uppsägningstider när man ska flytta, eller inkopplingstider när man flyttar in. Men tyvärr är det inte riktigt moget än för att helt ersätta det traditionella fasta nätet. Det är lite som IP-telefonin eller bredbandstelefonin, det fungerar visserligen, och många har skrotat sina gamla telefoner och vanliga abonnemang. Men tappar man Internet så fallerar allt. Det är en stor svaghet med den nya trenden. Det är bättre att sprida ut det så att man har ett plan B, om det skiter sig så att säga. Tänk på att man inte ens kan anmäla felet till operatören om man inte har en mobiltelefon.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Rekordmedlem

3-4g och liknande långdistansradionätverk kommer av fysiska orsaker och kostnad inte att kunna ersätta fast koppling, man måste ha mycket små celler och/eller få användare för att få upp hastigheten, och dessutom så måste basstationen klara av den totala trafikmängden, det är lite vilseledande att påstå att det är ett alternativ till fast uppkoppling, speciellt i städerna där det är hög användardensitet så blir det väldigt lite kapacitet/användare.
I glesbefolkade områden kanske det kan fungera tekniskt, men där bygger de flesta operatörerna inte ut ändå.
Radio funkar bra som komplement när man verkligen behöver mobilitet, men det kommer inte att kunna ersätta fiber och ska man nå den kapacitet som krävs så får man i princip bygga nätet som wifi, dvs små stationer, kanske max 50m räckvidd och det kommer att bli så dyrt att det är ointressant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Nähe?... vadå då? Varför är det överbelastat? Du som har så bra koll kan väl upplysa oss lite istället för att bara sitta och sucka? Äh, du vet inget! Du bara hittar på! Hade du vetat så hade du sagt det.

Nej tack, jag tänker verkligen inte ge mig på det här med att försöka få dig att tro eller tycka något annat, det är ett hopplöst fall, om än lite komiskt. Jag tror nog att jag nöjer mig med att sitta och sucka över dina raseriutbrott över operatörerna i Sverige.

Edit: För övrigt, det är samma villkor som gäller företagare som gäller privatpersoner, det finns gräns på hur mycket datatrafik som man har tillgång till utan någon hastighetsbegränsning. Mobilt bredband är aldrig menat att ersätta fast bredband helt och hållet, utan är främst riktad till kunder som är behov av ett bredband som vet att de inte kommer att befinna sig på en specifik plats.

Skrivet av buddaz:

Det har inte med överbelastning att göra. Det finns utrymme.

I 3G nätet finns det tyvärr ingen utrymme, men det är inget man talar högt om. Har dock slutligen läckt lite information angående detta, då samma förutsättningar (och problem) råder för i princip alla operatörer, mest av allt för Telia & Tele2's 3G nät med tanke på den enorma kundbasen; Var en hel del artiklar angående detta för ett par veckor sedan, kanske har undgått.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Blixtvik känner jag till sedan tidigare. Var det inte de som blev uppköpta av Alltele? För Alltele är vad jag har nu. Jag hade Bredaband2 innan och de hade också en eller två avbrott på typ 1 år, plus att man måste använda port 2525 istället för vanliga 25 för POP synkronisering av e-post. Det är likadant med den nya operatören, att man använder 2525 istället för 25 porten trots att jag då både bytt operatör, dator och lägenhet. Det kanske är dags för mig att byta operatör en gång till.

Vilket nät och vilken operatör har du nu?

Har Bredband2 100/100, kollektivanslutning som ingår i hyresavgiften, fixat själv :).

Port 25 är det väll ingen som använder längre än möjligtvis de som skickar ut spam?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Radio funkar bra som komplement när man verkligen behöver mobilitet, men det kommer inte att kunna ersätta fiber och ska man nå den kapacitet som krävs så får man i princip bygga nätet som wifi, dvs små stationer, kanske max 50m räckvidd och det kommer att bli så dyrt att det är ointressant.

Pratar vi kapacitet så tänker jag främst på framtiden. När tekniken går framåt förutsätter jag att folk kommer vilja kunna streama 1080p eller rent av 4k i framtiden. Det kan jag aldrig inte se att 4G skulle klara av till den breda massan. Med tanke på fysikens lagar har jag svårt att se hur man skulle få ihop en 5G som löser problemen också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Är det inte bättre att överhuvudtaget kunna använda nätet?

Hade operatörerna INGA begränsningar så skulle vi klaga på det istället.

Det är klar att det är bättre att kunna använda nätet än inte alls. Problemet är bara att tillgång till bredband innefattar både mobilt och fast bredband. Jag har inte tillgång till fast bredband och det mobila jag har är under all kritik. De som inte kan få tillgång till fast bredband borde iaf vara undantagna från det tak som operatörerna sätter. Alla som har fast bredband kan ju tex titta på hur mycket film de vill.

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk

Bara en kommentar till vad telenor/BBB skriver:

De menar alla att du kan bli strypt om du använder mer än 100BG OCH att det samtidigt är hög belastning på nätet, vilket antagligen är kvällstid när alla åker hemåt/sitter hemma och streamar film och laddar ner.
Skulle gissa på att du nattetid samt dagtid inte har nån begräsning alls.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eviltrix:

Telenor har ett val som heter bredband stor.
http://www.telenor.se/privat/hemmalosningar/bredband-stor.htm...

Detta får du surfa hur mycket som helst. Ingen bandbredds minskning även om du tankar 2TB / dag

Testat själv, och har alldrig fått någon sänkning på hastig heten. Men kan bero på att det är inte många som använder telenor 4G mobilt bredband här. Är det många i området kan det inträffa.

lite ljug är det.
enligt dig ingen minskning - det står dock i deras avtal:
Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna. 100 GB är en väldigt stor mängd data och motsvarar t ex 1500 timmar strömmad musik, eller 250 timmar strömmad video.

Klicka på prislista, så lite längre ner.

men att dom inte gjort nåt åt dig innebär inte per auto att nästa person klarar sig.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

lite ljug är det.
enligt dig ingen minskning - det står dock i deras avtal:
Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna. 100 GB är en väldigt stor mängd data och motsvarar t ex 1500 timmar strömmad musik, eller 250 timmar strömmad video.

Klicka på prislista, så lite längre ner.

men att dom inte gjort nåt åt dig innebär inte per auto att nästa person klarar sig.

Det beror nog mycket på när man surfar och tankar tror jag.

Själv tankar jag mest på nätterna. Eller under vanlig arbetes tid. Då det inte är många uppkopplade.

Permalänk
Medlem

Utan att läsa hela tråden så tror jag aldrig att det har funnits något 3G som har varit helt obegränsat, Det är antagligen bara folk som inte läser allt innan dom köper precis som vanligt...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danne:

Utan att läsa hela tråden så tror jag aldrig att det har funnits något 3G som har varit helt obegränsat, Det är antagligen bara folk som inte läser allt innan dom köper precis som vanligt...

Det har funnits, jag har själv haft det hos Telenor och det har funnits andra som haft det också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok måste ha varit precis när dom erbjöd den här tekniken, Har inget minne av att det någonsin har varit helt "fritt"

Permalänk
Rekordmedlem

Ja de flesta hade fri trafik i början, det första 3g jag hade själv var från europolitan och det var fri trafik på det också. Det är nu den sista tiden när teleoperatörerna marknadsfört det som alternativ till fast uppkoppling som de infört trafikbegränsningar och på så sätt gjort det helt omöjligt att ha just som alternativ till fast uppkoppling, men folk har ju gått på bluffen och bundit upp sig så operatörerna tjänar pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

tycker det skall vara kriminellt skylta med "fri surf" för att sedan skriva finstilt att det är tex 80GB /månad, detta borde anmälas! precis som telia skröt med sitt "bredband" på en styv halv megabit

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Vi börjar med fri trafik:
Finns det sådanna abonemang?
Ja det gör det men det är inget Leveratören skyltar med men vill man ha det som större företag/myndighet så är det inga som helst problem att få det. Kostar inte särskillt mycket extra heller.

Är man då garanterad någon bandbredd?
Nix, Man får trängas med alla andra i varje fall. Det är mest en planerings/budgetmässig smidighet man köper sig.

Har Telia/tele2 rejäla problem med överlast i sina nät just nu?
Ja. Har sett lastsiffror på hela städer som börjar bli överbelastade vid 6-7 tiden på morgonen (dvs dålig perstanda). Vid 07.30-08.00 är näten så fulla att man inte längre kan ta emot alla enheter som försöker ansluta. Sen har man det problemet till fram emot 17-18 tiden då det bara är överlastat en bra bit in på kvällen.

Sen till Crym:
Livet är inte rättvist. Bara gilla läget, själv sitter jag på 2 mbit ADSL och kan inte få nått annat heller men va fan, sånt är livet

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Edit: För övrigt, det är samma villkor som gäller företagare som gäller privatpersoner, det finns gräns på hur mycket datatrafik som man har tillgång till utan någon hastighetsbegränsning.

FEL!

Jag pratade med Telenor förra veckan;
"Hej!

Jag funderar på att byta upp mitt mobila bredband som i dagsläget är 3G/16mbit/s till 4G.
Som privatperson finns det ett övre tak för datamängd, oavsett vilken abonnemangsform man tecknar (100gb). Gäller även detta för företag?
I dagsläget blir det nog att lägga till mobilt bredband 32mbit/s på mitt affärspaket max. Ingen bindningstid och modemet köper jag själv (huawei E398)"

Och fick som svar;

"Hej!

Tack för ditt e-mail!

Vi kan givetvis höja din surf till 4G hastighet, detta är då en tjänst som måste läggas på abonnemanget. Denna tjänsten kostar 499 kr/månad och har ingen uppsägningstid. Det finns inget övre tak på denna tjänst utan det är fri surf."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Hos Tele2 så drar de ner hastigheten efter din gräns, men det är fortf fritt att surfa.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

FEL!

Jag pratade med Telenor förra veckan;
"Hej!

Jag funderar på att byta upp mitt mobila bredband som i dagsläget är 3G/16mbit/s till 4G.
Som privatperson finns det ett övre tak för datamängd, oavsett vilken abonnemangsform man tecknar (100gb). Gäller även detta för företag?
I dagsläget blir det nog att lägga till mobilt bredband 32mbit/s på mitt affärspaket max. Ingen bindningstid och modemet köper jag själv (huawei E398)"

Och fick som svar;

"Hej!

Tack för ditt e-mail!

Vi kan givetvis höja din surf till 4G hastighet, detta är då en tjänst som måste läggas på abonnemanget. Denna tjänsten kostar 499 kr/månad och har ingen uppsägningstid. Det finns inget övre tak på denna tjänst utan det är fri surf."

Tolknings fråga, du kan fortfarande surfa när du laddat 100GB men du är strypt (telenor har inte ljugt). Frågan skulle vara om man blev strypt, inte om det fanns en övre gräns. DU ställde alltså fel fråga.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

FEL!

Jag pratade med Telenor förra veckan;
"Hej!

Jag funderar på att byta upp mitt mobila bredband som i dagsläget är 3G/16mbit/s till 4G.
Som privatperson finns det ett övre tak för datamängd, oavsett vilken abonnemangsform man tecknar (100gb). Gäller även detta för företag?
I dagsläget blir det nog att lägga till mobilt bredband 32mbit/s på mitt affärspaket max. Ingen bindningstid och modemet köper jag själv (huawei E398)"

Och fick som svar;

"Hej!

Tack för ditt e-mail!

Vi kan givetvis höja din surf till 4G hastighet, detta är då en tjänst som måste läggas på abonnemanget. Denna tjänsten kostar 499 kr/månad och har ingen uppsägningstid. Det finns inget övre tak på denna tjänst utan det är fri surf."

Nej, inte fel.

Har du ens läst de avtal som gäller för mobil bredband hos de svenska operatörerna?
"Fri surf" är ett term som används mer eller mindre av alla operatörer, det innebär att de kan komma att strypa din hastighet om du förbrukar mer än en viss gräns där de anser att du har förbrukat "extremt" mycket, men eftersom du fortfarande kan surfa dvs. de har inte stängt av ditt abonnemang så används termen "fri surf". Sen har Telenor ingen specifik volymbegränsning men det är de ensamma om, jag talade generellt angående hur majoriteten av operatörer i Sverige beter sig.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Tolknings fråga, du kan fortfarande surfa när du laddat 100GB men du är strypt (telenor har inte ljugt). Frågan skulle vara om man blev strypt, inte om det fanns en övre gräns. DU ställde alltså fel fråga.

Ah, glömde klistra in det, men nej, jag blir inte begränsad som företagare.

Permalänk
Medlem

Det står att man kan begränsas temporärt med Telenors 4G, _OM_ masten är överbelastad. Vilket väldigt, väldigt sällan händer. Så det är obegränsat.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Ah, glömde klistra in det, men nej, jag blir inte begränsad som företagare.

Från Telenor's allmäna villkor för företag:

7.4 Telenor förbehåller sig rätten att vidta åtgärder mot användning av mobil data som överstiger begränsning i Avtalet eller, om sådan begränsning inte anges, mycket kraftigt avviker från genomsnitts-användning, till exempel nedladdning av extremt stora mängder data eller massanrop och liknande till annat abonnemang. Sådana åtgärder kan bestå i begränsningar av abonnemanget och användning av Tjänst.

Tänk då på att om du ofta laddar ner 1080P filmer och dylikt vilket kan gå loss på flera hundra GB i månaden så kommer du med allra största sannolikhet att få en begränsad åtkomst då "genomsnitts-användning" är oftast väldigt låg på mobila bredband både hos privat och företagskunder.
Så oavsett om de påstår att det är helt obegränsad eller ej, så är det alltså inte det i verkligheten; Sen är kanske sannolikheten så stor att man råkar ut för en begränsning av sitt abonnemang vid det de kallar "extrem användning" men man kan inte påstå att det är helt och hållet obegränsat.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Förtydligande av Telenors villkor.

Skrivet av kevvs:

Saxat från Telenor:
Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna.

(Någon kanske redan har skrivit följande i tråden men jag orkade inte läsa alla inlägg så med risk för upprepning...! Håll till godo.)

-Vad man dessutom får acceptera med Telenors villkor är att de har även ett slags negativt pot-system för de kunder som faller i kategorin "repetitiv extremanvändning" m.a.o en typisk återfalls-tankare eller tvångsmässig-fildelarofil.

En kund kan mycket väl tanka över de tilldelade 100GB under en kalendermånad då och då utan repressalier.
Men om man som jag tankar cirkus 400gb / kalendermånad under tre månader i streck så lägger systemet på en spärr på hastigheten och man har då också förbrukar sin pott följande månader tills man kommer ikapp norm-förbrukningens 100gb tillgodo-datamängd.

Så ta ett exempel på en kund som tankar 400gb ena månaden. och 200gb andra månaden och får följaktligen får sin hastighet sänkt får dras med 0.5mbit eller lägre i upp till sex månader i följd. Lagom kul att betala 349kr/månad för snigel-nät.
Detta kan man diskutera med kundtjänst och be om dem släppa spärren en eller kanske tom två gånger om man lovar och svär att man ska "sköta sig" och banta ner sin datatrafik.

Men det är förbannat nog fult av Telenor att skryta med avtal som i text beskriver "Fri surf / surfa så mycket du vill" men håller tyst om de mjuka villkoren i det finstilta. Man deklarerar ju tydligt texten att nätet är en delad resurs och 100gb är vad de låter kunden tanka men hur svårt är det att lägga alla korten på bordet och låta alla klart och tydligt förstå innebörden av den juridiska rätten Telenor har mot kunden.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag blev inspirerad av bland annat den här tråden så jag startade en tråd om hur mycket datatrafik vi använder http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...
Det vore intressant om många mätte och sedan kan man kanske diskutera vad "extremförbrukning" är, jag själv känner mig inte som en extremförbrukare utan som en som använder internet aktivt för mediakonsumption.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja du, det här med begränsad nerladdning via 3G är ju som rena rama Australien.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag har avtal med telenor från 2010 för mobilt bredband surfhastighet upp till 8 Mbit/s med obegränsat surfvolym. Den är 3G och funka utmärkt. Kunde inte hitta obegränsat 4G numera.

Visa signatur
Permalänk

Har kollat runt lite på detta

Universal telecom Surfa 57 är förvisso bara 1 megabit ner och ännu mesigare 128 kilobit upp. Men ändå. 57 spänn i månaden, och den ska vara obegränsad. Tres nät. Finns dock en klausul om begränsad fart vid "extremt användande", men det anges inte vad detta egentligen innebär avseende datavolym. Troligen får man dock NATad IP med sådana budgetabbonemang vilket är ett härkel för vissa...

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk

Tele2 har ett företagsabonnemang, XL 4G som är obegränsat.