Nya RAM-minnen, blåskärm i nytt Win8, hjälp sökes!

Permalänk
Medlem

Nya RAM-minnen, blåskärm i nytt Win8, hjälp sökes!

Hej!

Köpte dessa minnen idag till min laptop
http://www.inet.se/produkt/5315222/corsair-8gb-1x8192mb-cl10-...

Datorn startade felfrit efter bytet men har nu under kvällen fått 3-4 blåskärmar med felmeddelandet "driver_irql_not_less_or_equal".
Vad jag läst mig till så har det något med ram att göra.... Detta är vad som syns i programmet CPU-Z, visst skall inte DRAM Frequenzy vara så låg?

Vad skall jag göra för att lösa detta? Är det en windows update? Byta RAM? Ändra frekvensen i BIOS?
Skall även tillägga att jag precis kör igenom Memtest felfritt.
http://www.memtest.org/#downiso

Permalänk
Medlem

skulle gissa på att den lägre latensen ställer till det prova att manuellt ställa i dom i bios efter speccade latenser

dvs 1600Mhz 1.5volt latens 10-10-10-27

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

skulle gissa på att den lägre latensen ställer till det prova att manuellt ställa i dom i bios efter speccade latenser

dvs 1600Mhz 1.5volt latens 10-10-10-27

Var inne och letade i BIOS igår, men hittade inget ställe att ändra detta. Det är en laptop, så den kanske är låst för att ändra sånt ifrån fabrik?

Permalänk
Medlem

10gig? Hur många portar har du och antal stickor?
Du får dubbla mhz siffrorna. ~1333.

Ps. Latenserna är viktiga att dom stämmer med det som står på kartongen.
Kan du inte öka spänningen så kanske det finns ett alternativ i BIOS att ställa hastigheten på dem? T.ex XMP.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

10gig? Hur många portar har du och antal stickor?
Du får dubbla mhz siffrorna. ~1333.

Ps. Latenserna är viktiga att dom stämmer med det som står på kartongen.
Kan du inte öka spänningen så kanske det finns ett alternativ i BIOS att ställa hastigheten på dem? T.ex XMP.

2 portar, 2+8GB

Permalänk
Medlem

Om latenser inte matchar mellan stickorna osv så kan det bli problem.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

ta ur 2GB stickan och sätt i enbart 8GB stickan så ska du se det löser sig

förresten vad har du för laptop ?
märke och modell

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

ta ur 2GB stickan och sätt i enbart 8GB stickan så ska du se det löser sig

förresten vad har du för laptop ?
märke och modell

Asus UX32VD.