Hjälp och tips sökes: Vattenkylning i Phantom

Permalänk
Medlem

Hjälp och tips sökes: Vattenkylning i Phantom

Hej,

Jag funderar på att införskaffa en NZXT Phantom (säg vad man vill om utseendet men jag gillar det ). Till detta chassit har jag tänkt skaffa vattenkylning för både CPU (Phenom II P965 @ 3,8ghz) och GPU (7970 stock). Dessutom ska helst kylningen hålla för uppgradering till framtida processor och eventuellt Crossfire.

Dock har jag lite funderingar. När jag kollade på radiatorer så hittade jag dessa på 200mm. Visserligen tunnare än de jag hade tänkt köpa men ytan borde motsvara mellan en 240 och en 360 av samma tjocklek. Två stycken borde alltså ge bra med kylning även med långsammare 200mm fläktar.

Phenom har plats för två stycken 200mm fläktar i toppen. Går dessa radiatorer att montera där eller är det problem med skruvhål/moderkort? Kommer en fläkt om 800 rpm var att räcka till? Tror ni att fläktarna kan monteras innanför plasthöljet på utsidan av metalchassit?

Kommer två av dessa tillsammans med 200mm fläktar om 800rpm (~80-100CFM) klara kylning av systemet? Behövs PnP med dubbla fläktar? Hur förhåller det sig om extra 7970 ska kylas?

Tacksam för generella råd om vattenkylning/radiatorer eller råd får de som äger en Phantom