Idé : Vattenkylning fast utan randiator och pump

Permalänk

Idé : Vattenkylning fast utan randiator och pump

Tjenare! Har tänkt på en sak ett tag nu, när jag är inna på toan bukar jag titta på den extra utgången vid kallvatten röret som är för tvåttmaskiner, och där det tas ut i avloppet och undrat om det inte skulle gå att koppla slanar till det och göra en vattenkyld dator utan pump och radiator. Man skulle kunna reglera kylan och det skulle kunna bli riktigt kallt och trodligen inte så evergikrävande i jämnförelse med en pump och det skulle nog vara mycket billigare.
Vad tycker ni om idén? Finns det något i det som inte skulle funka?
Kondens kan undanvikas med att ha lågt tryck eller koppla in en radiator för att få temperaturen till en rimligare nivå.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Det finns en del byggloggar där folk har datorn med kallvatten från kranen, inget att rekommendera egentligen eftersom du kommer få kondens (vilket ju går att förebygga men ändå) och att det blir dyrt i längden om du inte har gratis vatten.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Det finns en del byggloggar där folk har datorn med kallvatten från kranen, inget att rekommendera egentligen eftersom du kommer få kondens (vilket ju går att förebygga men ändå) och att det blir dyrt i längden om du inte har gratis vatten.

bor man på ett sånt ställe där man får hyffsat kallt vatten, så TROR jag att man skulle kunna ha ganska lågt tryck och då inte slösa så mycket vatten, sen att ha på dygnet runt är ju kanske inte supersmart så man skulle nog kunna bygga en hybrid och ha kvar alla fläktar som man enkelt kan he av och på?

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Det finns en del byggloggar där folk har datorn med kallvatten från kranen, inget att rekommendera egentligen eftersom du kommer få kondens (vilket ju går att förebygga men ändå) och att det blir dyrt i längden om du inte har gratis vatten.

Aha, har letat efter det. Har du någon länk till ett sånt bygge? Jag har letat efter det.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Hjälpsam

Det var en nyhet för ett tag sedan om en kille som hade byggt vattenkylning av dassvattnet, använde toans reservoar som vattenkylningens reservoar. Om datorn blev för varm var det bara att spola en gång.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Det var en nyhet för ett tag sedan om en kille som hade byggt vattenkylning av dassvattnet, använde toans reservoar som vattenkylningens reservoar. Om datorn blev för varm var det bara att spola en gång.

Låter bra men det blir nog mycket kondens av chock-kylningen då trycket då toaletter brukar vara på max. Men det är mycket smart då vattnet kan andvändas till spolning efter.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Tänk på att du kommer slösa väldigt mycket vatten om du låter det stå på längre tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppoolliiss:

Låter bra men det blir nog mycket kondens av chock-kylningen då trycket då toaletter brukar vara på max. Men det är mycket smart då vattnet kan andvändas till spolning efter.

Projektet i fråga använder en vanlig pump som hämtar vatten ur reservoaren och sedan tillbaka så trycket är samma som vanligt.

Problemet är om man glömmer datorn på och aldrig spolar. Visserligen rymmer en toalett ganska mycket vatten och kyls delvis passivt men det blir ändå en stadig stigning av temperaturen. Ett sätt att automatiskt spola vid viss vattentemperatur skulle förbättre lösningen. Kondens borde med denna lösning inte vara ett jätteproblem då vattnet snabbt tar sig över rumstemperatur och därmed värmer bort den kondens som bildats direkt efter spolning.

Angående att ta direkt från väggen fungerar nog fint men du måste se till att hindra kondens och se till att hyresvärden (antar att du har vatten i hyran?) inte kommer på dig. Om vattnet står på full spolning dygnet runt kommer de antagligen börja leta efter läckage. Kommer de på att du spolar vatten dygnet runt kan du bli betalningsskyldig och/eller vräkt beroende på hur mycket vatten som går åt. Ett rör på fullt kommer upp i många liter/timmen. Du kan ensam lätt komma upp i vad resten av huset gör av med tillsammans.

Därför är det mycket viktigt att du begränsar flödet både under användning och stänger av det när det inte behövs.

Permalänk
Medlem

Om någon märker att det susar i röret dygnet runt så börjar de nog snart leta efter "hembränningsapparaten"

Men visst, det fungerar utmärkt att göra så, som labbsystem är det förträffligt. Man behöver inte många liter per minut för att kyla datorn, tänk på vilken tid det tar att koka 1 liter vatten i en vattenkokare på 2,2kW !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

skulle nog kunna funka. men jag tror att det kan bli problem med korrektion av metallarna i blocket som kan skadas om det är kranvatten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Har provat detta i köket. Fungerar utmärkt och man får riktigt bra temps. Tyvärr låter det ganska taskigt med rinnande vatten, hur liten mängden än är.

Så betalar man inte vattnet och inte har några grannar som kan tänkas klaga så är det nog bara köra på. Se upp för kondens osv bara.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Korrosion menar du?

Det är väl inga problem om man använder kopparblock? Speciellt med kallvatten?

Över längre perioder, jo det kommer nog vara ett problem. Finns väl sätt att motverka det, men eftersom du inte kan använda vätskor måste det vara något slags filter...

Hursomhelst, så låter det här som ett ganska jobbigt projekt och inget jag skulle pröva över längre perioder.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Har tänkt detta under en längre tid och tänkt bygga ett system inom snar framtid, vår hyresägare suger då vi tvingas använda ett elavtal på 1.20kr när vi kunnat få ner det till 0.40kr.

Angående korrosion så finns där filter, och angående kondens så finns där vätskor att applicera över det du inte vill ska bli vattenskadat.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

http://www.clearfoundation.com/Community/Photos/Faucon/37/Alb...
And there it is
Tänkte att det finns säkert någon som vill se den.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

En bong är en bättre ide. Ger låga tempraturer ner mot rumstempratur om den är stor nog och du slipper kondens. Du måste fylla på vatten i bland men bara skaffa lite blomor och säga att du vattnar mycket i så fall Men tror inte det kan dunsta så många liter på ett dygn så bör inte ge mer avtryck än en modärn tvättmaskin som körs en gång om dagen.

http://junkypc.com/uberbong-a-new-high-in-cpu-cooling/
nu behöver du ju inte byga en så stor sak som den det fins folk som byggt kompaktare lösningar med bra prestanda. En bong är en form av kyltorn. Vatten tas i botten på röret som aggerar resaovar sedan körs det till datorn och kyler den sedan retuneras det tillbaks lägst upp med en spridare typ dusmunstycke då man vill att vattnet ska pärla sig sedan faller det ner i botten av röret igen redo att användas igen.

Kylnigen av vattner sker genom att luft blåses in nedtill och kommer ut upptill så medans vattnet färdas uppifrån och ned med fritt fall så går luften nedifrån och upp och energin avlägsnas från vattnet både genom direkt värme utbyte men även till följd av ren avdunstning villket leder till väldigt låga tempraturer.

Folks som byggt kompakta lösningar har haft nivåer av tex nät och annat som fångar vattnet i ettaper så att det faller lågsammare ner helt enkelt och på så vis får en kortare bong med hög kappacitet. Var popis för för 10-12 år sedan när folk fortfarande byggde sina vattenkylningar själv i stor grad.

Men har man rätt verktyg, inte tummen mitt i näven så är väl en snygg bong iget svårt att bygga. Se till att ha bra ventilation i kåken dock så du inte får för hög luftfucktighet inne med fucktskador som följd. Kan ju vara bra att ställa den nära närmsta ventilations ventil i taket tex som många rum har.

Men i princip behöver man PVC rör för avlopp och en Y korsning där man kan ha fläkten och ett lock i botten sedan ett munstycke och en pump och vattenblock så har man sig en bong eller kyltorn då då detta används i industrier eller tex kraftverk för att det klarar höga kappasiteter och är kostnadseffektivt och rätt lite underhåll. Bara se till att vattnet inte tar slut så. Är man glöms kan man ju rigga en sensor eller nåt som varnar om vattennivån blir låg.

Är man nojig över tex avlagringar från kranvatten så kan man ju ha en värmeväxlare i mellan med om man är lite händig eller tom råkar ha en annars går det ju att bygga av kopparrör tex eller ett par gammla vattenblock som man monterar mot varan så kan man ha två lopar en för bongen och en för datorn med tillsatser och på så vis riskerar inte datorn att i alla fall gå i tomme och få luft i systemet om vattnet börjar tryta i bongen men det är väl lite överkurs kanske och blir genast lite dyrare med extra pump etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

skulle nog kunna funka. men jag tror att det kan bli problem med korrektion av metallarna i blocket som kan skadas om det är kranvatten.

Och hur länge håller inte kopparrören som är till kranvattnet i huset då ?

Dessa är inte tjocka men håller i ett antal decennier så man behöver inte oroa sig så värst mycket..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Och hur länge håller inte kopparrören som är till kranvattnet i huset då ?

Dessa är inte tjocka men håller i ett antal decennier så man behöver inte oroa sig så värst mycket..

Har man egen brunn med "aggressivt" vatten så kan det äta upp ett kopparrör på ett år. Fast nu har jag motsatt problem. För hög kalkhalt så blir det avlagringar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Vill man prova det som proof of concept eller vill ha det för överklockningsförsök och tycker detta är en roligare lösning än flytande kväve så är det väl bara att köra på.

Om man ska ha det till sin primära dator eller en server som går dygnet runt så blir det ett otroligt slöseri med vatten.
Lite grann som att låta bilen stå med motorn igång dygnet runt hela vintern för att slippa skrapa rutorna på morgnarna.

Jag är väl ingen 'miljömupp' heller, men tycker ändå man kan försöka tänka lite grann åtminstone.

Skrivet av Karaff:

Och hur länge håller inte kopparrören som är till kranvattnet i huset då ?

Dessa är inte tjocka men håller i ett antal decennier så man behöver inte oroa sig så värst mycket..

Det dröjer troligtvis många många år innan det ska hunnit käka sig helt igenom vattenblocket.
Men om du får beläggningar på vattenblocket så blir värmeöverföringen från blocket till vattnet mindre effektiv.

Permalänk

Jag tror inte att vattenmängden behöver vara så stor. Räcker nog med ett riktigt svagt flöde då vattner är så kallt. ca. 1L/h verkar som en rimlig mängd och kondensen går väl att ordna med en 240mm radiator som kanske har två tysta fläktar. Fast det borde väl inte behövas om flödet är så lågt?

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Det var en nyhet för ett tag sedan om en kille som hade byggt vattenkylning av dassvattnet, använde toans reservoar som vattenkylningens reservoar. Om datorn blev för varm var det bara att spola en gång.

Det här sätter verkligen ett leende på läpparna

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Karaff:

Och hur länge håller inte kopparrören som är till kranvattnet i huset då ?

Dessa är inte tjocka men håller i ett antal decennier så man behöver inte oroa sig så värst mycket..

jag tror dom är behandlade för att klara av kranvatten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

jag tror dom är behandlade för att klara av kranvatten.

Kranvatten är i normalfallet inte så aggresivt, det är ändå något de flesta människor dricker.

Körde f ö vanligt kranvatten i min vattenkylning i många år med lite glykol bara. Koppar är ganska stabilt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

En bong är en bättre ide. Ger låga tempraturer ner mot rumstempratur om den är stor nog och du slipper kondens. Du måste fylla på vatten i bland men bara skaffa lite blomor och säga att du vattnar mycket i så fall Men tror inte det kan dunsta så många liter på ett dygn så bör inte ge mer avtryck än en modärn tvättmaskin som körs en gång om dagen.

http://junkypc.com/uberbong-a-new-high-in-cpu-cooling/
nu behöver du ju inte byga en så stor sak som den det fins folk som byggt kompaktare lösningar med bra prestanda. En bong är en form av kyltorn. Vatten tas i botten på röret som aggerar resaovar sedan körs det till datorn och kyler den sedan retuneras det tillbaks lägst upp med en spridare typ dusmunstycke då man vill att vattnet ska pärla sig sedan faller det ner i botten av röret igen redo att användas igen.

Kylnigen av vattner sker genom att luft blåses in nedtill och kommer ut upptill så medans vattnet färdas uppifrån och ned med fritt fall så går luften nedifrån och upp och energin avlägsnas från vattnet både genom direkt värme utbyte men även till följd av ren avdunstning villket leder till väldigt låga tempraturer.

Folks som byggt kompakta lösningar har haft nivåer av tex nät och annat som fångar vattnet i ettaper så att det faller lågsammare ner helt enkelt och på så vis får en kortare bong med hög kappacitet. Var popis för för 10-12 år sedan när folk fortfarande byggde sina vattenkylningar själv i stor grad.

Men har man rätt verktyg, inte tummen mitt i näven så är väl en snygg bong iget svårt att bygga. Se till att ha bra ventilation i kåken dock så du inte får för hög luftfucktighet inne med fucktskador som följd. Kan ju vara bra att ställa den nära närmsta ventilations ventil i taket tex som många rum har.

Men i princip behöver man PVC rör för avlopp och en Y korsning där man kan ha fläkten och ett lock i botten sedan ett munstycke och en pump och vattenblock så har man sig en bong eller kyltorn då då detta används i industrier eller tex kraftverk för att det klarar höga kappasiteter och är kostnadseffektivt och rätt lite underhåll. Bara se till att vattnet inte tar slut så. Är man glöms kan man ju rigga en sensor eller nåt som varnar om vattennivån blir låg.

Är man nojig över tex avlagringar från kranvatten så kan man ju ha en värmeväxlare i mellan med om man är lite händig eller tom råkar ha en annars går det ju att bygga av kopparrör tex eller ett par gammla vattenblock som man monterar mot varan så kan man ha två lopar en för bongen och en för datorn med tillsatser och på så vis riskerar inte datorn att i alla fall gå i tomme och få luft i systemet om vattnet börjar tryta i bongen men det är väl lite överkurs kanske och blir genast lite dyrare med extra pump etc.

Kul lösning men ska man göra något praktiskt i den storleken är det väl bättre att hämta ett gammalt element (vattenradiator) från skroten och låta det vara både radiator och reservoar.

Permalänk
Medlem

Det kan man väl göra men som sagt en bong har fördelen med väldigt bra kylkappasitet eftersom vatten avdunstar vilket kräver VÄLDIGT mycket energi.

Kolla om du inte kan hitta lite gamla howtos i några arkiv på olika överklocknigsidor.

Permalänk
Medlem

Jag håller med föregående talare om miljötänk och har även sett folk få betala för sina akvarier som byggts med strömmande vatten på detta sätt. Kan bli en saftig räkning...

Men för sakens skull:
Vattens specifika värmekapacitet är 4,18 J/g.
Det betyder att det krävs 4,18 Joule för att värma 1 g vatten 1 grad.
1 Joule är 1 watt i 1 sekund.
Om du skulle spola 0,6 liter i minuten så passerar 0,01 liter vatten din CPU i sekunden, dvs 10g.
Om din CPU avger 126 W värme skulle 10g vatten höjas 3 grader i värme.
Om vattnet hålls på 20 grader så kan man ju rätt snabbt se att det inte ens krävs en halvliter i minuten, men som jämförelse drar min diskmaskin 13 liter för en diskning. Det skulle du nog överträffa varje timme, så någon skulle börja ana ugglor som får kläder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Eftersom folk här inne koncentrerar sig på småproblem och missar det stora, uppenbara, problemet får jag agera captain obvious.

Reglerar han flödet till datorn till att nästan vara ingenting på natten så kommer det inte komma något vatten alls nästa morgon. Reglerar han vattenflödet på morgonen/kvällen kommer det att forsa vatten genom systemet på natten. Han är inte ensam på vattennätet.

Permalänk

För er som prata om korrosion. Offeranod!

Permalänk
Medlem

Nu är vi alltså uppe i extraprylar i form av:
Radiator för att undvika kondens.
Tryckregulator för jämnt flöde.
Offeranod för korrosionsminskning.

Tror inte vare sig avlagringar eller korrosion är något problem med kopparblock. Beror lite på vart man bor, men om man funderar på när silen i vattenkranen behövde bytas senast för att den slammade igen så inser man hur stort problem man har. Och där låter man vattnet stanna och torka till och med...

Tryckregulator däremot är inte dumt, speciellt med tanke på att de flesta prylar för vattenkylning inte tål mer än max 2 bar, och vattennätet är byggt för max 8 bar. Tråkigt med läckage i block eller spruckna slangar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Kör man ren koppar tror jag rör ska vara goda för 100 år eller nåt så vill jag minnas. Koppar oxiderar rätt långsamt precis som brons så pratar nog hundradelar på hundra år eller nåt vill jag minnas. Aluminium bör undvikas i hop med koppar dock.

Har inga siffror men rent vatte noch koppar utan andra metaller som är mer ädla så ska det mycket till för att koppar ska oxidera till den grad att ett rör börjar läcka. Kyrkor mm har ju koppar tak. Fins koppar statyer. Massor med utsatta objekt som är av koppar och håller mycket länge.