Grafikkort till en arbetsdator?

Permalänk
Medlem

Grafikkort till en arbetsdator?

Hejsan alla!

Håller på att plocka ihop en dator åt farsan och undrade vilket grafikkort som lämpar sig bäst till en arbets dator? Datorn ska bara användas till jobb etc. och innebär att han inte är i behov av ett monster kort. Jag har kollat runt lite och blir fundersam... finns ju t.ex. GTX 610,620,630,640 och upp till 650. Vissa är med CUDA, andra med inte.

Vilket av dessa lämpar sig bäst egentligen om han inte kommer spela något med datorn? Känns ju nästan som att man vill välja det billigaste då det inte kommer spela så stor roll när han sitter och jobbar. Har jag fel?

MVH Sami

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baned:

Hejsan alla!

Håller på att plocka ihop en dator åt farsan och undrade vilket grafikkort som lämpar sig bäst till en arbets dator? Datorn ska bara användas till jobb etc. och innebär att han inte är i behov av ett monster kort. Jag har kollat runt lite och blir fundersam... finns ju t.ex. GTX 610,620,630,640 och upp till 650. Vissa är med CUDA, andra med inte.

Vilket av dessa lämpar sig bäst egentligen om han inte kommer spela något med datorn? Känns ju nästan som att man vill välja det billigaste då det inte kommer spela så stor roll när han sitter och jobbar. Har jag fel?

MVH Sami

Jobb?

Vilken typ av jobb? Excel eller hård CAD? Vi behöver mer info

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baned:

Hejsan alla!

Håller på att plocka ihop en dator åt farsan och undrade vilket grafikkort som lämpar sig bäst till en arbets dator? Datorn ska bara användas till jobb etc. och innebär att han inte är i behov av ett monster kort. Jag har kollat runt lite och blir fundersam... finns ju t.ex. GTX 610,620,630,640 och upp till 650. Vissa är med CUDA, andra med inte.

Vilket av dessa lämpar sig bäst egentligen om han inte kommer spela något med datorn? Känns ju nästan som att man vill välja det billigaste då det inte kommer spela så stor roll när han sitter och jobbar. Har jag fel?

MVH Sami

Om vi snackar word excel powerpoint. Och surf typ. Då så är det nog ett hd 5450 jag skulle välja. Billigaste förutom Geforcee 210. Men 10 kronors skillnad är inte så farligt då 5450 lätt är värt dom 10 extra även i detta fall.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Övriga komponenter? Ifall vi pratar processor med inbyggd grafik, kan man la nöjda sig med det

Permalänk
Medlem

Nä, inge CAD eller liknande, mest programmering och typ surfande bara. Det är en i5-3570k, vilket har en inbyggd grafikprocessor om jag inte är helt ute och cyklar? Men alltså, ett 5450 är ju 2 generationer äldre än typ ett GT 610 som kostar runt 100 spänn mer... är det inte en stor skillnad mellan dessa två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baned:

Nä, inge CAD eller liknande, mest programmering och typ surfande bara. Det är en i5-3570k, vilket har en inbyggd grafikprocessor om jag inte är helt ute och cyklar? Men alltså, ett 5450 är ju 2 generationer äldre än typ ett GT 610 som kostar runt 100 spänn mer... är det inte en stor skillnad mellan dessa två?

Är det en så ny CPU så räcker ju inbyggda grafiken som sagt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt strunta i grafikkort om systemet bygger på en 3570.

Permalänk
Medlem

Eftersom processorn har inbyggd GPU finns det ingen mening med att köpa något extra kort om det bara är office och surf som är användningsområdet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Om vi snackar word excel powerpoint. Och surf typ. Då så är det nog ett hd 5450 jag skulle välja. Billigaste förutom Geforcee 210. Men 10 kronors skillnad är inte så farligt då 5450 lätt är värt dom 10 extra även i detta fall.

5450 med passiv kylning. Riktigt bra kort som ger nog mycket acceleration för att titta 1080p filmer på youtube utan problem. Kortet låter inget och drar ingen ström, blir inte varmt och tar knappt plats i chassit.

Skrivet av Baned:

Nä, inge CAD eller liknande, mest programmering och typ surfande bara. Det är en i5-3570k, vilket har en inbyggd grafikprocessor om jag inte är helt ute och cyklar? Men alltså, ett 5450 är ju 2 generationer äldre än typ ett GT 610 som kostar runt 100 spänn mer... är det inte en stor skillnad mellan dessa två?

Som många andra skrev behöver du inget kort bara ditt moderkort har utgång för grafik och stöd grafik på CPU.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Om din far uppskattar en tyst och strömsnål dator så ta och lämna bort grafikkortet helt och kör på integrerad grafik. Fläktarna på ett diskret grafikkort låter en del och dessutom drar det en del extra ström. Onödigt att satsa på ett grafikkort om han inte kommer behöva det.

Permalänk
Medlem

Så processorn borde nog räcka till. Jag har inte någon erfarenhet om den inbyggda GPUn i i5an men behöver man göra något speciellt för att använda GPUn? Räcker det bara att koppla in skärmen genom moderkortet? Moderkortet jag tänkt beställa är ett:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746648

Hur är det med med grafikkorts minnet då? Tar den från det totala minnet jag har på datorn? Vill även lägga till att han ibland brukar leka med Photoshop och lite bildredigering, borde nog vara lugnt med bara en i5a då kanske?

Permalänk
Proffsmobbare

HD4000 som sitter på 3570K är i princip identiskt i prestandan ett HD5450.

Jag gör lättare CAD/Inventorassemblys utan problem på mitt mobila HD4000.

Permalänk
Skrivet av Baned:

Nä, inge CAD eller liknande, mest programmering och typ surfande bara. Det är en i5-3570k, vilket har en inbyggd grafikprocessor om jag inte är helt ute och cyklar? Men alltså, ett 5450 är ju 2 generationer äldre än typ ett GT 610 som kostar runt 100 spänn mer... är det inte en stor skillnad mellan dessa två?

Som dom andra säger strunta i GPU:n och kör på en större SSD eller en SSD om du inte har en

Visa signatur

Adam Mcintosh