Permalänk
Medlem

Ek 4.0 Pump som går i 45db?

Kan någon ge tips på en pump som klarar av ett mellanstort system? Se min bygglogg för vattenkylningskomponenter.
Hej!
Jag har spenderat de senaste veckorna med mitt datorbygge och har kommit fram till att pumpen fungerar klockrent men låter mer än vad jag trodde.

På produktspecifikationen står det 24.5db medans jag mäter uppåt 45-50 då systemet är hyffsat bleedat.
Frågan är då om dessa 24.5 db är uppmätta vid lägre spänning än den jag kör på eller om det bara är min pump som låter mer?

Tror ni att detta kommer att minska med tiden och om inte har någon några argument om varför man inte skall sänka spänningen till pumpen?

Lösningarna är att antingen; Reklamera pumpen eller ställa ner spänningen. Det står att den ska gå från 8volt så i teorin borde det väl inte vara något problem?

Ber om ursäkt för kass formulering, trött och sjuk.

Permalänk
Medlem

Vad mäter du med ? EK 4.0 är allt utom en tyst pump, vet att det kan bli problem när man undervoltar Laing DDC pumpar men ingen aning med EK 4.0.

Ska också aldrig lita på tillverkarnas mätningar, eftersom det finns massvis med sätt att mäta på.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Vad mäter du med ? EK 4.0 är allt utom en tyst pump, vet att det kan bli problem när man undervoltar Laing DDC pumpar men ingen aning med EK 4.0.

Ska också aldrig lita på tillverkarnas mätningar, eftersom det finns massvis med sätt att mäta på.

Ok.
Mätte med någon mätare vi har hemma.

Blir väl till att fixa lite ljuddämpande material och bygga något burliknande till pumpen då

Permalänk

Prova att håll dB mätaren längre och längre ifrån, förr eller senare blir det 24

Alternativt säljer du pumpen och köper en tyst, du kommer aldrig lyckas ljuddämpa den särskilt bra.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

EK CDP 4.0 ( samma som Phobya bl.a ) ar en riktig skitpump som du borde byta ut omgaende. Jag har forsokt med min men man kan inte gora nagonting at det.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

EK CDP 4.0 ( samma som Phobya bl.a ) ar en riktig skitpump som du borde byta ut omgaende. Jag har forsokt med min men man kan inte gora nagonting at det.

Kollade av en slump i tråden och såg ditt inlägg så nu blir det en bump!

Kan bekräfta att denna pump (även om den flyttar bra med vatten) INTE var ett bra köp. Kommer antagligen att beställa en annan.

Kan någon ge tips på en pump som klarar av ett mellanstort system? Se min bygglogg för vattenkylningskomponenter i signaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

Kollade av en slump i tråden och såg ditt inlägg så nu blir det en bump!

Kan bekräfta att denna pump (även om den flyttar bra med vatten) INTE var ett bra köp. Kommer antagligen att beställa en annan.

Kan någon ge tips på en pump som klarar av ett mellanstort system? Se min bygglogg för vattenkylningskomponenter i signaturen.

Jag har glomt att uppdatera mitt inlagg, jag kor faktiskt fortfarande med en EK DCP 4.0, fast denna gang i 5v-laget. Den later da i princip ingenting och gar valdigt tyst, men flodet ar inte sarskilt bra. For att stalla ner den till 5v var jag tvungen att anvanda en Lamptron 5.25" flaktkontroller med 40w per channel.

Fungerar galant!

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Att mäta decibel på en enskild komponent måste göras i ett ljudisolerat rum, annars mäter du komponentens plus rummets ljudnivå. Tänk också på att det inte finns någon som helst standard på hur mätningarna ska göras, så tillverkare kan t.ex. mäta från 100 meter om de vill, eller 1 meter om de vill få mer riktiga siffror. 1 meter brukar vara standardavstånd för ljudnivåmätningar på fläktar etc.

Tänk också på att Decibel/dB och dBA är helt annorlunda mått, ena mäter bara ljudtrycker direkt medan den andra mäter efter vilka frekvenser en människa tycker är irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Jag har glomt att uppdatera mitt inlagg, jag kor faktiskt fortfarande med en EK DCP 4.0, fast denna gang i 5v-laget. Den later da i princip ingenting och gar valdigt tyst, men flodet ar inte sarskilt bra. For att stalla ner den till 5v var jag tvungen att anvanda en Lamptron 5.25" flaktkontroller med 40w per channel.

Fungerar galant!

Skadas inte pumpen om man ger motorn för lite kräm? Starting voltage: DC 8V above säger specifikationerna, men du säger att det fyngerar bra vid 5v? I sådant fall borde jag via Pwm på Cpufan kunna reglera detta eller tänker jag helt fel?

@Marcusk
Absolut så är det smått idiotiskt att mäta som jag gjort och jag är inte ute efter 100%iga värden men enligt specifikationerna säger pumpen 24.5dB medans jag i öppet rum utan andra störningar mätt nivåer mellan 40-55 dB från 1m och längre.
Det egentliga problemet är att det är ett störande ljud och det blir resonans i lådan vilket sprider sig - missljud i fläktar osv även med vibrationsdämpande material och isolering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

@Marcusk
Absolut så är det smått idiotiskt att mäta som jag gjort och jag är inte ute efter 100%iga värden men enligt specifikationerna säger pumpen 24.5dB medans jag i öppet rum utan andra störningar mätt nivåer mellan 40-55 dB från 1m och längre.
Det egentliga problemet är att det är ett störande ljud och det blir resonans i lådan vilket sprider sig - missljud i fläktar osv även med vibrationsdämpande material och isolering

Mät nivån på bara rummet först så ser du nog att det definitivt inte är "utan störningar", jag gissar på att det är några tiotals gånger högljuddare än ett rum man ska mäta i:

Dold text

Att du mäter när pumpen står i en låda påverkar också resultaten negativt, om du vill få fram rätt resultat ska den hängas upp i gummiband eller liknande för att undvika vibrationer och resonans.

Om du ska göra en riktig mätning och jämföring bör du egentligen mäta i exakt samma rum och exakt samma plats i rummet som tillverkaren gjort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Mät nivån på bara rummet först så ser du nog att det definitivt inte är "utan störningar", jag gissar på att det är några tiotals gånger högljuddare än ett rum man ska mäta i:

Att du mäter när pumpen står i en låda påverkar också resultaten negativt, om du vill få fram rätt resultat ska den hängas upp i gummiband eller liknande för att undvika vibrationer och resonans.

Har du knäppt färdigt på mina fingrar ännu?
Skämt åsido. Du har helt rätt.

Permalänk

Tråkigt att ytterligare en person gått på nitlotten att köpa en EK pump, finns hundratals trådar om folk som är missnöjda med dom då de helt enkelt är kass.

Om du är ute efter en bra pump kolla på tex MCP350 vilket är en bra och tyst pump, "kräver" dock separat topp för optimal funktion. Använder själv en sån i min "passivt kylda vattenkylning" och nervoltade till typ 8-9V är det omöjligt att höra den. Kör med en cpu+gpu och 2 radiatorer med den.
http://www.coolingstuff.se/p/254/swiftech-mcp350

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Tråkigt att ytterligare en person gått på nitlotten att köpa en EK pump, finns hundratals trådar om folk som är missnöjda med dom då de helt enkelt är kass.

Om du är ute efter en bra pump kolla på tex MCP350 vilket är en bra och tyst pump, "kräver" dock separat topp för optimal funktion. Använder själv en sån i min "passivt kylda vattenkylning" och nervoltade till typ 8-9V är det omöjligt att höra den. Kör med en cpu+gpu och 2 radiatorer med den.
http://www.coolingstuff.se/p/254/swiftech-mcp350

Ser riktigt lovande ut, förklara vad du menar med separat topp. Relativt ny inom vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Fusy:

Ser riktigt lovande ut, förklara vad du menar med separat topp. Relativt ny inom vattenkylning.

http://www.coolingstuff.se/c/30/top-till-pump/a1/1

Du får bättre tryck, lägre ljudnivå och bättre anslutningsmöjligheter, klart att rekommendera. Tror det är denna jag använder http://www.coolingstuff.se/p/582/alphacool-ddc-top-acetal

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

http://www.coolingstuff.se/c/30/top-till-pump/a1/1

Du får bättre tryck, lägre ljudnivå och bättre anslutningsmöjligheter, klart att rekommendera. Tror det är denna jag använder http://www.coolingstuff.se/p/582/alphacool-ddc-top-acetal

Tackar så mycket!
Blir nog att beställa en sådan, Ek pumpen gick på strax under 400kr så skulle inte säga att det vart en så grov förlust nu när man jobbar! Man måste göra fel för att lära sig

Har du något tips på vibrationsdämpande material? Hört att många kör med en silikonplatta, vart får man tag på dessa utan att de kommer i tub?

Permalänk
Skrivet av Fusy:

Tackar så mycket!
Blir nog att beställa en sådan, Ek pumpen gick på strax under 400kr så skulle inte säga att det vart en så grov förlust nu när man jobbar! Man måste göra fel för att lära sig

Har du något tips på vibrationsdämpande material? Hört att många kör med en silikonplatta, vart får man tag på dessa utan att de kommer i tub?

Själv har jag ställt pumpen på en bit http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering... eftersom det var vad jag hade hemma efter att ha klätt ett annat chassi med det.

ska du köpa den bara för ändamålet kanske http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering... är bättre dock? Inget av alternativen är speciellt dyrt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Själv har jag ställt pumpen på en bit http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering... eftersom det var vad jag hade hemma efter att ha klätt ett annat chassi med det.

ska du köpa den bara för ändamålet kanske http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering... är bättre dock? Inget av alternativen är speciellt dyrt ändå.

Jag har något liknande som den sista du länkade. Kanske bara är jag som inbillar mig att det ändå vibrerar. Antagligen är det bara pumpen som går berserk.

Permalänk
Medlem

Blir inte förvånad att läsa att folk har problem med EK pumpen .. fast då kommer jag som tycker den funkar hur bra som helst, de ända jag var tvungen att göra var att jag tog en bit "dämpmatta" som vi har på jobbet och "står" på och la den under pumpen och efter det så hör jag aldrig pumpen .. kanske lite just vid uppstart av datorn.

Bara för att "slippa" frågor om vad jag menar med för matta så är det en sådan här http://www.ostlunds.se/sv/arbetsplatsmattor/yogaretailarbetsp...

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Skrivet av Fusy:

Jag har något liknande som den sista du länkade. Kanske bara är jag som inbillar mig att det ändå vibrerar. Antagligen är det bara pumpen som går berserk.

Jo, men skillnaden är vilken pump man ställer på dämpmattan, har aldrig haft en EK pump själv men en kompis som skaffade vatten innan mig köpte en 4.0 som lät enormt mycket, sen bytte han den mot en EK 2.2 eller vad de heter som också är kass

Skrivet av Miinan:

Blir inte förvånad att läsa att folk har problem med EK pumpen .. fast då kommer jag som tycker den funkar hur bra som helst, de ända jag var tvungen att göra var att jag tog en bit "dämpmatta" som vi har på jobbet och "står" på och la den under pumpen och efter det så hör jag aldrig pumpen .. kanske lite just vid uppstart av datorn.

Bara för att "slippa" frågor om vad jag menar med för matta så är det en sådan här http://www.ostlunds.se/sv/arbetsplatsmattor/yogaretailarbetsp...

Alla är vi olika känsliga, och det beror mycket på vad man har i datorn i övrigt, jag gick på en passiv torn-lösning för jag tyckte mina scyte gt var lite högljuda på 6-700 rpm, knappt hörbar men jag kände det på nått sätt, Sitter man med mer högljuda fläktar redan så kan man ju dränka oväsendet från till och med en EK 4.0

Permalänk
Medlem

Det är säkerligen bara invant Som när jag kör min bil. Sätter jag mig i bilen och drar upp fläkten på 2an så tycker jag det lever om som fan. Sen drar jag upp den på 4an för att få bort imman från rutan. Och då dååååååånar det. Men efter ett tag då jag drar ner den till 3an så upplevs den knäpptyst även fast den låter mer än 2an gjorde från början

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag på senare tid blivit otroligt känslig när det gäller missljud. Har inga problem med jämnt ljud men när pumpen gör att det blir missljud i fläktar och dylikt och att det blir nästintill pulserande ljud blir jag GALEN. Kan inte sitta vid datorn utan musik

Slänger en beställning på ny pump och så ska jag renovera bygget med lite isolering och vibrationsdämpande.

Man kan inte få allt rätt på en gång!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Laning D5 kan jag varmt rekommendera iaf. Väldigt stabil och tyst, sen kan du ju (iaf på flesta versionerna) ställa in den på 5 olika hastigheter.

Kör en sån nu med en top från EK. Jag håller på att bygga lite på den än, och jag hör inte ens att den är på när jag sitter med datorlådan öppnad uppe på bordet, måste känna på den så man känner vibrationerna för att veta om den är på eller inte. =P

Då kör jag på 4:an. Sätter jag på 5:an så börjar den låta en del, vet inte om andra har liknande "problem", det låter lite som att något i den inte riktigt gillar det, lite kullager-ljud sådär. Men eftersom 4:an verkar vara fullt nog för mitt system så är det ju inget jag bryr mig om direkt

Jag har iaf köpt till ett dämpningspaket till chassit, så botten i lådan är täckt med ca 1,5cm skummaterial med nån plast-yta ovanpå. Pumpen står bara på det materialet, inte fastsatt eller så på annat sätt. Är du snål av dig kan du få en överbliven bit av dämpmattan om du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Laning D5 kan jag varmt rekommendera iaf. Väldigt stabil och tyst, sen kan du ju (iaf på flesta versionerna) ställa in den på 5 olika hastigheter.

Kör en sån nu med en top från EK. Jag håller på att bygga lite på den än, och jag hör inte ens att den är på när jag sitter med datorlådan öppnad uppe på bordet, måste känna på den så man känner vibrationerna för att veta om den är på eller inte. =P

Då kör jag på 4:an. Sätter jag på 5:an så börjar den låta en del, vet inte om andra har liknande "problem", det låter lite som att något i den inte riktigt gillar det, lite kullager-ljud sådär. Men eftersom 4:an verkar vara fullt nog för mitt system så är det ju inget jag bryr mig om direkt

Jag har iaf köpt till ett dämpningspaket till chassit, så botten i lådan är täckt med ca 1,5cm skummaterial med nån plast-yta ovanpå. Pumpen står bara på det materialet, inte fastsatt eller så på annat sätt. Är du snål av dig kan du få en överbliven bit av dämpmattan om du vill

Haha uppskattar det men jag är inte så snål.. Ännu..

Låter som att jag borde forskat mer om pumpar innan jag beställde. Inget är skrivet i sten nu när mina ögon öppnats. Let the investigation begin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

Skadas inte pumpen om man ger motorn för lite kräm? Starting voltage: DC 8V above säger specifikationerna, men du säger att det fyngerar bra vid 5v? I sådant fall borde jag via Pwm på Cpufan kunna reglera detta eller tänker jag helt fel?

Jag var lite osaker forst jag med, men pa ett annat forum sa har en anvandare anvant sin EKP 4 vid ~5v 24/7 i ett ar, utan problem.
For att pumpen ska ga igang maste den vara 5v+, annars startar den inte.

Du kan inte reglera detta via moderkortets anslutningar, da pumpen kraver 20+ watt per kanal, dvs lar du anvanda en dedikerad stark flaktkontroll. Jag testade med div 12v-5v adapters o dylikt, ingenting fungerade forutom Lamptron FC2.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic