Permalänk

OS på moderkortet

Hej

Är på G att bygga en ny dator, och håller på och kollar på moderkort.
Jag vill minnas att det finns vissa moderkort som har ett litet mini OS i ett ROM eller RAM på moderkortet som man kan välja att boota istället för tex. Windows. De ska bootas blixtsnabbt och man kan använda det om man snabbt vill kolla nått på internet, eller liknande.

Jag kan inte minnas vad detta heter, och google är inte min vän denna gången. Nån som har en aning om vad det är jag pratar om?
(Eller heter det olika för olika tillverkare?)

Nån som vet om detta är nånting att ha, eller kan man lika gärna lägga sitt vanliga OS på en SSD och få typ samma resultat.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske är express gate du tänker på, vad man nu ska med sånt till

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UNDO_2000:

Hej

Är på G att bygga en ny dator, och håller på och kollar på moderkort.
Jag vill minnas att det finns vissa moderkort som har ett litet mini OS i ett ROM eller RAM på moderkortet som man kan välja att boota istället för tex. Windows. De ska bootas blixtsnabbt och man kan använda det om man snabbt vill kolla nått på internet, eller liknande.

Jag kan inte minnas vad detta heter, och google är inte min vän denna gången. Nån som har en aning om vad det är jag pratar om?
(Eller heter det olika för olika tillverkare?)

Nån som vet om detta är nånting att ha, eller kan man lika gärna lägga sitt vanliga OS på en SSD och få typ samma resultat.

du kan göra så mycket mer på ett riktigt OS, så det är ingen ide att köra på någon nerbantad version på ett moderkort om det nu finns.

OS på SSD = ca 10 sekunders boottid. Vilket är i stort sätt ingen tid alls.

Permalänk
Sötast
Skrivet av UNDO_2000:

Hej

Är på G att bygga en ny dator, och håller på och kollar på moderkort.
Jag vill minnas att det finns vissa moderkort som har ett litet mini OS i ett ROM eller RAM på moderkortet som man kan välja att boota istället för tex. Windows. De ska bootas blixtsnabbt och man kan använda det om man snabbt vill kolla nått på internet, eller liknande.

Jag kan inte minnas vad detta heter, och google är inte min vän denna gången. Nån som har en aning om vad det är jag pratar om?
(Eller heter det olika för olika tillverkare?)

Nån som vet om detta är nånting att ha, eller kan man lika gärna lägga sitt vanliga OS på en SSD och få typ samma resultat.

Expressgate heter det, jag provade det första gången jag startade min första dator som hade det.

Jag tänkte "nice".... sedan dess har jag aldrig använt det igen.

Permalänk
Medlem

Antar att det är en funktion som endast finns på moderkort med UEFI, vilket är ersättaren till BIOS.
finns fortfarande kort som inte har UEFI och endel som har både BIOS och UEFI och går att välja vilket som ska användas.

Permalänk
Entusiast

Express gate är en minimal Linux-distribution, vars kärna sitter i en flashkrets på moderkortet. Resten av Express Gate -operativet satt i en speciell fil på hårddisken.
Meningen med Express Gate var att kunna starta upp datorn snabbt för enkla uppgifter som inte behövde ett fullvuxet operativsystem.
Mottagningen bland kunder var blandade. En del ansåg att dem extra sekundrarna man tjänade inte var värt besväret.

Själv anser jag det vara en rätt onödig funktion. Dagens operativsystem är redan så pass snabba i uppstarten att Express gate knappt gör något nämnvärd extra som gör det värt besväret.

http://en.wikipedia.org/wiki/Express_Gate
http://expressgate.asus.com/

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Tack för svaren alla.

Det var expressgate jag tänkte på ja, men efter era svar och lite övrigt plugg så känner jag att jag nog kan klara mig utan den funktionen... om den ens finns fortfarande.

Tack igen

Permalänk
Medlem

Köp moderkort med mSATA plats? Så kan du köpa en mSATA SSD och trycka på moderkortet, dvs en SSD på kretskort som inte tar upp någon plats alls, men har fortfarande alla egenskaper en riktig SSD har.

T.ex.

Eller ett gigabyte z77x-ud5h

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Ska (förhoppningsvis) snart bygga en ny dator och denna gång lutar det åt en liten rackare med ett ASRock Z77E-ITX. Där finns en Express gate som använda till det trådlösa nätverkskortet. Då jag enbart kommer köra trådbundet skulle det vara kalas om man kunde slänga in en liten ssd där. Någon som vet om det går och om det isf finns så små kort?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Perrablerra:

Lånar tråden lite.
Ska (förhoppningsvis) snart bygga en ny dator och denna gång lutar det åt en liten rackare med ett ASRock Z77E-ITX. Där finns en Express gate som använda till det trådlösa nätverkskortet. Då jag enbart kommer köra trådbundet skulle det vara kalas om man kunde slänga in en liten ssd där. Någon som vet om det går och om det isf finns så små kort?

Har du ett eget os till trådlöst nätverk ? Express gate är ett mini os, pci express är kortplatser.
http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77E-ITX/
Var hittar du nått om express gate för wifikomunikation ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du ett eget os till trådlöst nätverk ? Express gate är ett mini os, pci express är kortplatser.
http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77E-ITX/
Var hittar du nått om express gate för wifikomunikation ?

Opps. Blandade ihop lite saker där. My bad :$

Visa signatur