Asus lanserar Padfone 2 – mobiltelefon med dockningsbar surfplatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Se på tv-serier gör jag hellre innan jobbet eller på en söndag när man inte har något att göra. Om man ska små surfa finns ju mobilen. Ser faktiskt inget bra användnings område för en pad. Bara en sak som vissa vill ha för att dom vet inte var dom ska spendera sina pengar. Det ända användningsområdet jag kan komma på är väll om man åker lång resa kan det vara kul att se på film eller någon men då finns andra bättre alternativ. Fast i vardagliga livet ser jag ingen som helst användning för en pad. Bara en förväxt telefon som man inte kan ringa med. Kanske blir intressant med win8 pads men har svårt att se användningen för det också när det finns laptops

Om man åker tåg eller buss till jobbet? bara för att du anser att småsurfning passar bättre på en mobil än en platta betyder det ju inte att alla tycker så, tror knappast att majoriteten köper surfplattor bara för dom "vet inte var dom ska spendera sina pengar", finns många användningsområden.

Permalänk

Mobil.se har tydligen fått det verifierat direkt av Benson Lin, Corporate Vice President på Asus att det inte lanseras något tangentbord till den i dagsläget. Han mumlar något om känsla i tangentbordet och att de kikar på en lösning, vilket man kan tro på om man vill. Förhoppningsvis så vaknar de andra tillverkarna till liv och kommer med något som är värt mina pengar..
http://www.mobil.se/nyheter/vi-kollar-in-asus-padfone-2-1.513357.html

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RaZman:

I nyheten framgår endast att batterikapaciteten ökas när telefonen kopplas in. Vad händer när batteriet i paddan tar slut, dör "skärmen" men lämnar telefonen fullt laddad? Låter mer troligt att den kör på tills telefonen är död. Om fallet är det förstnämnda så blir (den totala) batteritiden ändå betydligt bättre/längre om man kombinerar sin smartphone med exempelvis en iPad.

Det är ju bara att räkna den totala batterikapaciteten.
7140 mAh, varken mer eller mindre.

Telefonen har ju all "hårdvara" i sig så du kan ju inte köra paddan utan den vilket det låter som att du tror.
"I nyheten framgår endast att batterikapaciteten ökas när telefonen kopplas in" Ja? Du kan ju ändå bara använda paddan när telefonen är i.
Smartphone + iPad är en hel del dyrare och då har du inte ens samma prestanda som i den här, dessutom får du tänka på att telefonen har ett 3/4G modem vilket fortfarande fungerar när den är dockad i paddan.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Det är ju bara att räkna den totala batterikapaciteten.
7140 mAh, varken mer eller mindre.

Telefonen har ju all "hårdvara" i sig så du kan ju inte köra paddan utan den vilket det låter som att du tror.
"I nyheten framgår endast att batterikapaciteten ökas när telefonen kopplas in" Ja? Du kan ju ändå bara använda paddan när telefonen är i.
Smartphone + iPad är en hel del dyrare och då har du inte ens samma prestanda som i den här, dessutom får du tänka på att telefonen har ett 3/4G modem vilket fortfarande fungerar när den är dockad i paddan.

Och du kan faktiskt ringa och smsa med den även i pad format, vilket då inte går på många andra pads, även ipad. Detta gäller ju även med tangentbordsdockan, vilket gör den ännu mer unik.

Permalänk
Medlem

Eller så sparar man pengarna och använder ett förstoringsglas istället (plattan=nära samma upplösning).
Men seriöst, känns ändå rätt ointressant efter apples skärm-framsprång (äger inget apple).

Permalänk
Medlem

Finns Padfone2 att boka via någon svensk leverantör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det är ju bara att räkna den totala batterikapaciteten.
7140 mAh, varken mer eller mindre.

Telefonen har ju all "hårdvara" i sig så du kan ju inte köra paddan utan den vilket det låter som att du tror.
"I nyheten framgår endast att batterikapaciteten ökas när telefonen kopplas in" Ja? Du kan ju ändå bara använda paddan när telefonen är i.
Smartphone + iPad är en hel del dyrare och då har du inte ens samma prestanda som i den här, dessutom får du tänka på att telefonen har ett 3/4G modem vilket fortfarande fungerar när den är dockad i paddan.

Fast nu är ju 7140 mAh betydligt mindre än vad som finns i exempelvis iPad (verkar däremot vara mer än andra Android-plattor dock). Jag är helt med på att plattan inte går att använda utan telefonen, det var det jag ansåg opraktiskt i min första kommentar. Oavsett om batteriet i plattan är laddat eller inte så förbrukar man ju effektivt batteriet i två enheter genom att använda den under någon längre period. Kombinerar man en iPad (11 666 mAh) med en SGS3 (2100 mAh) så har man alltså nästan dubbla kapaciteten mot Padfone 2, även om mAh bara tillåter en uppskattning.

Men det är väl en ganska onödig diskussion egentligen. Som du nämner skiljer sig både pris och prestanda i de båda lösningarna så det spelar mindre roll att jag tycker Padfone-lösningen är opraktisk.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Enda jag undrar över är att hur länge det kommer dröja innan ruttna äpplet kommer och stämmer även ASUS för "plagiat" ?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Givetvis, men alla köper inte surfplattor för att sitta hemma i soffan. Är man på resande fot finns inte alltid möjlighet att ladda när man vill och behöver, då surfar/spelar/arbetar jag hellre på paddan och sparar batteriet i telefonen för när jag behöver det.

Men om du bara har en telefon med dig och batteriet tar slut? Då är det kört ändå liksom?

Om du tänker så, så kan du ju inte köpa några produkter.

Och plattan lär ha väldigt lång batteritid.

Permalänk
Skrivet av Tomas_88:

Trodde att Apple hade patent på ordet "Pad". Ack så fel jag hade!!

Finns en anledning till varför ThinkPads inte är producerade av Apple.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut. Kan jag tänka mig som nästa telefon/pad.

Permalänk
Entusiast

Ge mig den där nu!!! Kruxet är att man är bunden i ett år till:-(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nyfiken på hur den fungerar!

Permalänk
Avstängd

http://www.asus.com/Mobile/PadFone2/#specifications

Finns det inget stöd för .avi?

Har aldrig haft någon smartphone.. Så finns det appar som etc VLC som har codecs för att kunna spela upp filer som just .avi eller .mkv?

Permalänk
Medlem

Någon som vet när man kan förbeställa den?

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Någon som vet när man kan förbeställa den?

Jag har bokat på webhallen! (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall0s:

Jag har bokat på webhallen! (:

Aha, ska kolla där, tack:D

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Blir en sådan till jul, ser verkligen fram emot det då bara telefonen i sig verkar snuskigt bra. Dessutom platta (om än ej full HD) på köpet, vem kan tacka nej?

Permalänk
Avstängd

Är det någon här som köpt den och kan ge en kommentar?

Permalänk
Medlem

Fick hem den igår

Fick hem Padfone2:an igår.
Har knappt hunnit testa än men både telefonen och plattan känns riktigt fräscha. Hört att telefonen ska kännas plastig och billig, det tycker jag definitivt inte(!).
Då ramen är i aluminium så känns den inte helt olik iPhone, dock skönare form på baksidan (enligt mig) som skiljer sig från Apples platta baksida. Dock ovant med bakåtknappen till vänster jämfört med höger på min gamla galaxy s.
Observera att Micro SIM-kort behövs, hämtade just ett sånt för en timme sedan och måste nu föra över alla kontakter en i taget, manuellt.
Annars har både luren och plattan riktigt fina skärmar med klara färger och skarpa kanter. OBS. ej full HD-upplösning men då skulle nog priset vara betydligt högre, känns dessutom inte nödvändigt på en 10.1"-skärm.
Kan dock inte uttrycka mig om prestanda än då jag inte hunnit pröva, kan inte heller kommentera huruvida den är köpvärd eller ej, men vill du, som jag, ha både en ny telefon och en platta så kan det vara något att titta närmare på. Jag köpte för övrigt 64-givaren.
Hoppas min minirecension, skriven på min nya Padfone2 var hjälpsam för någon.

Mvh

Permalänk
Medlem

Hehe. beställde en Lumia 920 idag så blev tyvärr ingen padfone

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Något dygn senare

Nu har jag lekt lite mer med luren och funnit många bra och trevliga funktioner. Om dessa är specifika för just den här telefonen vet jag ej då min förra telefon är drygt 3 år gammal och inte hade många space:ade grejer så har inte mycket att jämföra med.
Exempelvis finns widgets för spotify mediaspelare där du kan styra musiken från hemskärmen, youtube med senast upplagda klipp man kan bläddra mellan och kolla på, samt så kan du lägga upp din gmails inkorg (eller utkorg eller vad du nu vill se), detta har du på hemskärmen så du ser direkt alla mail i inkorgen utan att behöva gå in genom appen, väldigt smidigt.
Vissa applikationer har dock en tendens att krascha, så som kontakter när man vill radera en kontakt, beror nog på mjukvara som med all säkerhet kommer patchas.
Padfonens design verkar vara baserad på HTCs telefoner så tidigare HTC-användare kommer nog känna sig lite mer hemma i början än jag som kommer från Samsung, det är dock mycket trevligt att inte känna sig hemma utan att få upptäcka allt nytt och spännande.
Till sist kan jag säga att kameran är mycket bra, så länge man inte zoomar in alltför mycket då digital zoom ger rätt trista och gryniga bilder precis som med alla mobilkameror med fast objektiv. Blixt finns och fungerar bra.

Mvh