Hjälp med vattenkylningsbygge i Lian Li PC-D8000

Permalänk
Medlem

Hjälp med vattenkylningsbygge i Lian Li PC-D8000

Jag har nu bestämt mig för att påbörja ett projekt med min första vattenkylning någonsin.
Jag tänkte gå all in på en gång.

Jag kommer bygga allting i ett Lian Li PC-D8000

De komponenter av intresse som ska in är:

1x Gigabyte G1.Sniper 3
1x I7 2600K
3x Gigabyte 7970 OC

Jag har plockat ihop en kundvagn på Inet: Inet kundvagn

Till detta skulle jag då komplettera med en Swiftech MCP35X2 Dual Pump
Samt 3 st EK - FC7970 Backplate - Svart CSQ

Jag har tänkt slänga 280 radden i toppen och 420 radden baktill, räcker dessa för att kyla 3st 7970 samt en 2600K?
Jag har ej tänkt klocka grafikkorten något, dock går processorn i 4.3k idag redan och minst lika högt lär den behöva fortsätta gå för att ej flaska.
Det finns möjlighet att slänga på en 120 rad extra baktill om det kan tänkas hjälpa något alls eller behövas?
Sen finns det möjlighet att slänga in 3x120 rad på vardera sida, ingen av dessa lösningar vet jag hur "enkla" de är dock då jag ej har fått hem chassit ännu.

Jag behöver givetvis anslutningar till detta med vilket är något jag skulle behöva lite hjälp med, kan man räkna 2 st 13/19 per produkt?
Där trippelbryggan ersätter behovet till grafikblocken men behöver 2st själv?
Sen behövs säkert en del pluggar med?
Jag misstänker att jag kommer få komplettera i efterhand med böjar/anslutningar/pluggar vilket man så klart absolut inte vill egentligen.

Har jag missat något väsentligt?
Hittar inga dräneringsventiler på Inet, är inte detta något man behöver/vill ha på lägsta punkten i loopen?
Vilka 140 fläktar skulle ni rekomendera till detta?
Jag har en tanke om att enbart köra Push skulle hålla ljudnivån nere, dock kanske fördelen med att kunna ha lägra varvtal motväger faktumet att placera en fläkt precis vid hålen i chassit?

Tips/hjälp/synpunkter mottages extremt tacksamt!

Kommentarer om kostnader/min sjukdom att spendera pengar undanbedes, jag är varken miljonär eller fattig.
Kommentarer som gör att jag sparar pengar utan att tumma på kylning/ljudnivå mottages dock tacksamt!

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk

Har du tänkt bygga en eller två loopar? Den pumpen du valt är rätt begränsad att den bara blir en loop, två MCP35x var dessutom billigare från den sidan så det känns som ett märkligt val. En ensam MCP35X är tillräckligt kraftig för att driva runt den slingan utan problem, dock kommer den behöva gå på rätt höga varv, vill du få det tystare kör på två loopar.

De raddarna kommer räcka utan problem, 140 raddar är rätt mycket större än 120 men om du bygger en loop med bara grafikkorten kanske det skulle vara bra med en extra 120mm i baken. Då skulle det bli en 280 till cpu och 420 + 120 till grafikkorten.

Ta alltid ett par extra anslutningar, det går åt, ta en eller ett två 45 graders och en extra 90 så kommer du förhoppningsvis slippa beställa mer i efterhand. En förlängning eller två är bra att ha när man kör 13/19 eftersom anslutningarna är så grova.

Dräneringsventil behövs inte och jag rekommenderar inte att köra på färgade vätskör som lämnar beläggningar överallt. Reservoaren hade jag personligen valt en billigare, det är ingen bra ide att montera pumpar i res som går i 5.25" facken eftersom det vibrerar som tusan, dessutom förlorar du en del av poängen med en MCP35x eftersom toppen är bra.

Push pull är helt klart överskattat när det kommer till riktigt vattenkylt

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Har du tänkt bygga en eller två loopar? Den pumpen du valt är rätt begränsad att den bara blir en loop, två MCP35x var dessutom billigare från den sidan så det känns som ett märkligt val. En ensam MCP35X är tillräckligt kraftig för att driva runt den slingan utan problem, dock kommer den behöva gå på rätt höga varv, vill du få det tystare kör på två loopar.

De raddarna kommer räcka utan problem, 140 raddar är rätt mycket större än 120 men om du bygger en loop med bara grafikkorten kanske det skulle vara bra med en extra 120mm i baken. Då skulle det bli en 280 till cpu och 420 + 120 till grafikkorten.

Ta alltid ett par extra anslutningar, det går åt, ta en eller ett två 45 graders och en extra 90 så kommer du förhoppningsvis slippa beställa mer i efterhand. En förlängning eller två är bra att ha när man kör 13/19 eftersom anslutningarna är så grova.

Dräneringsventil behövs inte och jag rekommenderar inte att köra på färgade vätskör som lämnar beläggningar överallt. Reservoaren hade jag personligen valt en billigare, det är ingen bra ide att montera pumpar i res som går i 5.25" facken eftersom det vibrerar som tusan, dessutom förlorar du en del av poängen med en MCP35x eftersom toppen är bra.

Push pull är helt klart överskattat när det kommer till riktigt vattenkylt

Tack för svar!

Som noob faller man ju lätt i fällan att dyrare är bättre och pump+reservoar är anpassade till varandra.

Jag hade ursprungligen tänkt mig en ensam loop, men det enda fördelen efter att ha läst ditt inlägg antar jag är den lilla redundansen 2 pumpar i samma slinga ger mot 2 i varsin slinga?

On man kör 2 loopar antar jag att det blir enklast med 2 helt separata system?

Är det smart att välja tillhörande reservoar
Eller faller jag i fällan igen då?

Ljudet är givetvis viktigt så jag antar att man får försöka fästa dessa pumpar/reservoar med någon sorts dämpning mellan pump och fäste, behöver man egenmodda detta eller finns det smarta lösningar? Det bör finnas plats för det mesta i chassit iaf.

Sen tar jag till mig kommentaren om vätskans färg, vet inte varför jag tagit grönt då chassit är helt stängt ändå.

Ny lista Inet: Inet lista2

Sen tänkte jag köra en NZXT SENTRY LXE Aluminum External Fläktkontroller till fläktarna, går denna även att styra pumpar med tro?
Eller finns det något smart sätt att utnyttja PWM funktionen kopplad direkt till moderkortet för grafikkorten?
För processorn antar jag att det bara är att koppla den till CPUFan utgången, till loopen för grafikkort vet jag ej dock.

Är det värt att slänga med lite värmeledande tejp med i oika tjocklek?

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Skrivet av gnuttiz:

Jag behöver givetvis anslutningar till detta med vilket är något jag skulle behöva lite hjälp med, kan man räkna 2 st 13/19 per produkt?
Där trippelbryggan ersätter behovet till grafikblocken men behöver 2st själv?
Sen behövs säkert en del pluggar med?
Jag misstänker att jag kommer få komplettera i efterhand med böjar/anslutningar/pluggar vilket man så klart absolut inte vill egentligen.

som du skriver så kan man räkna 2st anslutningar/produkt, (gärna kompressions anslutningar) vad det gäller pluggar så brukar det medfölja 2st till varje GPU block (för att kunna köra dem separat)

när jag byggde mitt system så valde jag att köpa 2st raka 2st 45* och 2st 90* för att kunna testa mig fram för att se vad jag behövde för att sedan beställa mer av det som saknades. tar ju bara 2-3dagar att få det hemskickat

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Har du tänkt bygga en eller två loopar? Den pumpen du valt är rätt begränsad att den bara blir en loop, två MCP35x var dessutom billigare från den sidan så det känns som ett märkligt val.

På vilket sätt är den begränsad av att det bara blir en loop? Till 3st GPUer plus CPU block och 2st radiatorer så är 2st bra pumpar som DDC ganska lagom.

Skrivet av Inveramsay:

En ensam MCP35X är tillräckligt kraftig för att driva runt den slingan utan problem, dock kommer den behöva gå på rätt höga varv, vill du få det tystare kör på två loopar.

Att köra det i två stycken separata loopar behöver inte betyda att det blir tystare. Jag skulle personligen hellre satsat på en enskild loop. Temperaturen kommer inte påverkas nämnvärt och han får ett enklare system att bygga samt att det blir något billigare p.g.a. endast en reservoar etc.

Skrivet av Inveramsay:

Reservoaren hade jag personligen valt en billigare, det är ingen bra ide att montera pumpar i res som går i 5.25" facken eftersom det vibrerar som tusan, dessutom förlorar du en del av poängen med en MCP35x eftersom toppen är bra.

Jag håller med om att 5.25"s reservoarer i vissa fall kan vibrera, men jag vet dock inte personligen om just hur denna modell är. Värt att tänka på är att Swiftech reservoaren kommer med samma top inbyggd som skickas med MCP35X2, och den är väldigt bra. Så man kan alltså köpa 2st av de billigaste DDC pumparna och ändå få den bästa toppen, minus hastighetsreglering dock om man inte satsar på en MCP35X. Möjligtvis kan en eller två D5 pumpar vara ett bättre val för TS, speciellt om han är ute efter låg ljudnivå.

Skrivet av Inveramsay:

och jag rekommenderar inte att köra på färgade vätskör som lämnar beläggningar överallt.

Om man köper en bra vätska som t.ex. Mayhems så är det i princip aldrig ett problem.

Skrivet av gnuttiz:

Är det smart att välja tillhörande reservoar
Eller faller jag i fällan igen då?

Den ska vara bra enligt vad jag har läst. En reservoar behöver inte vara särskilt avancerad, man behöver egentligen inte en alls, men de underlättar dock när man ska fylla på systemet och lufta det.

Skrivet av gnuttiz:

Ljudet är givetvis viktigt så jag antar att man får försöka fästa dessa pumpar/reservoar med någon sorts dämpning mellan pump och fäste, behöver man egenmodda detta eller finns det smarta lösningar? Det bör finnas plats för det mesta i chassit iaf.

För mig är vibrationsdämpning av pumpar alltid ett måste. Någon valfri skummgummimatta för pumpar säljs för runt 50kr i nästan alla vattenkylningsaffärer.

Skrivet av gnuttiz:

Sen tänkte jag köra en NZXT SENTRY LXE Aluminum External Fläktkontroller till fläktarna, går denna även att styra pumpar med tro?
Eller finns det något smart sätt att utnyttja PWM funktionen kopplad direkt till moderkortet för grafikkorten?
För processorn antar jag att det bara är att koppla den till CPUFan utgången, till loopen för grafikkort vet jag ej dock.

Den fläktkontrollern fungerar inte med pumparna du har valt då den ej stödjer vanlig PWM justering. Den klarar inte heller av de flesta ej-PWM pumpar då den bara kan leverera 10 watt per fläktutgång.

Skrivet av gnuttiz:

Är det värt att slänga med lite värmeledande tejp med i oika tjocklek?

Det finns inget användningsområde till det som jag känner till förutom om du ska montera om grafikkortsblocken någon gång.

TS, tänk på att kolla på sidor som Aquatuning.se, highflow.nl, caseking.de etc, ibland kan man spara flera tusenlappar i priserna jämfört mot Sverige. T.ex. Aquatuning har ofta lägst pris och en frakt på bara runt 50kr trots att de är baserade i Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazymike:

som du skriver så kan man räkna 2st anslutningar/produkt, (gärna kompressions anslutningar) vad det gäller pluggar så brukar det medfölja 2st till varje GPU block (för att kunna köra dem separat)

när jag byggde mitt system så valde jag att köpa 2st raka 2st 45* och 2st 90* för att kunna testa mig fram för att se vad jag behövde för att sedan beställa mer av det som saknades. tar ju bara 2-3dagar att få det hemskickat

Tack, jag har plockat ihop en lista med EK´s PSC anslutningar.
Tar lite extra prylar för att slippa vänta 2-3 dagar när jag sätter fart

Skrivet av Marcusk:

På vilket sätt är den begränsad av att det bara blir en loop? Till 3st GPUer plus CPU block och 2st radiatorer så är 2st bra pumpar som DDC ganska lagom.

Att köra det i två stycken separata loopar behöver inte betyda att det blir tystare. Jag skulle personligen hellre satsat på en enskild loop. Temperaturen kommer inte påverkas nämnvärt och han får ett enklare system att bygga samt att det blir något billigare p.g.a. endast en reservoar etc.

Nu blev det lite svårt igen, men jag tror ändå jag satsar på de 2 looparna för att undvika "risken" att 5,25" reservoaren/pumparna lever oliv utan att ha utrymme att dämpa.
Dessutom blir det faktiskt billigare med de 2 separata pumparna med "tillhörande" reservoarer. Något som välkomnas nu när prislappen visat sig svettig även för en idiot som mig.

Den fläktkontrollern fungerar inte med pumparna du har valt då den ej stödjer vanlig PWM justering. Den klarar inte heller av de flesta ej-PWM pumpar då den bara kan leverera 10 watt per fläktutgång.

Ok, då faller lite vitsen med den kan jag känna.
Finns det någon produkt som helt kan vara på skrivbordet och se ok ut / alternativt placeras i 5,25" slot och styra dessa nu 2st MCP35X?
Eller går det att lösa via moderkakan? Jag har svårt att få ihop den funktionen för grafikkorten.
CPU-loopen däremot bör ju ha den gratis via CPU-fan som jag skrev tidigare, om moderkortet klarar leverera watten vill säga?

TS, tänk på att kolla på sidor som Aquatuning.se, highflow.nl, caseking.de etc, ibland kan man spara flera tusenlappar i priserna jämfört mot Sverige. T.ex. Aquatuning har ofta lägst pris och en frakt på bara runt 50kr trots att de är baserade i Tyskland.

Tack för besparingstipsen, tyvärr var iaf just mina block samt resterande "dyra" saker i bästa fall samma pris som de svenska butikerna.
Jag stödjer gärna "lokalt" med om det inte är extrema skillnader.

Länkar ny lista med Allt jag nu tänkt förutom pumpar,reservoarer och fläktar, skippar färgtema helt och hållet denna gång. Lista
Får jag mersmak kanske jag bygger något nytt senare i mindre skala men med roligare utseende.

Det jag känner att jag "behöver" nu är egentligen ett ok på att dessa pumpar går att få tysta om man kör med dämpning som nämnts innan med det flödesbehov man kan tänka sig i det här projektet.
Samt som sagt om någon kan tipsa HUR jag ska reglera allt detta på bästa sätt.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnuttiz:

Nu blev det lite svårt igen, men jag tror ändå jag satsar på de 2 looparna för att undvika "risken" att 5,25" reservoaren/pumparna lever oliv utan att ha utrymme att dämpa.

Du behöver självklart inte en 5.25"s reservoar för att köra två pumpar. Du kan använda valfri som har G1/4"s anslutningar. Det går också att köra 2st separata pumpar ihopkopplade seriellt/parallellt med slang om man vill.

Skrivet av gnuttiz:

Ok, då faller lite vitsen med den kan jag känna.
Finns det någon produkt som helt kan vara på skrivbordet och se ok ut / alternativt placeras i 5,25" slot och styra dessa nu 2st MCP35X?
Eller går det att lösa via moderkakan? Jag har svårt att få ihop den funktionen för grafikkorten.
CPU-loopen däremot bör ju ha den gratis via CPU-fan som jag skrev tidigare, om moderkortet klarar leverera watten vill säga?

Antingen en fläktkontroller med PWM stöd via 4pins kontakt eller moderkortets inbyggda ska fungera för MCP35X. Strömförsörjningen behöver du inte oroa dig för med MCP35X och PWM styrning, det är med vanliga ej-PWM på en pump utan separat strömförsörjning som fläktkontrollern måste klara leverera strömmen.

Skrivet av gnuttiz:

Tack för besparingstipsen, tyvärr var iaf just mina block samt resterande "dyra" saker i bästa fall samma pris som de svenska butikerna.
Jag stödjer gärna "lokalt" med om det inte är extrema skillnader.

Om du köper kopparblock istället för nickelblock kan du få ner priset cirka 500kr totalt, någon särskild anledning att du valde nickel? (Nickel är mest för utseendet, är silvrigt istället för i koppar)

Skrivet av gnuttiz:

Det jag känner att jag "behöver" nu är egentligen ett ok på att dessa pumpar går att få tysta om man kör med dämpning som nämnts innan med det flödesbehov man kan tänka sig i det här projektet.
Samt som sagt om någon kan tipsa HUR jag ska reglera allt detta på bästa sätt.

De bör gå att få någorlunda bra ljudnivå på om du kontrollerar de via PWM och ställer de på något vibrationsdämpande.

Jag hade hellre rekommenderat D5 pumpar p.g.a. deras inbyggda hastighetsregulator (=ingen fläktkontroll behövs för hastighetsändring, du ställer in en skruv på baksidan på hastigheten du vill ha, man behöver oftast inte höja vattenflödet under högre belastning utan kan köra samma 24/7) och för att de är tystare än DDC pumpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Antingen en fläktkontroller med PWM stöd via 4pins kontakt eller moderkortets inbyggda ska fungera för MCP35X. Strömförsörjningen behöver du inte oroa dig för med MCP35X och PWM styrning, det är med vanliga ej-PWM på en pump utan separat strömförsörjning som fläktkontrollern måste klara leverera strömmen.

Tack, kör det nog direkt på moderkortet då nu när jag insett att jag missförstått att den matas separat och därför bör det vara lugnt

Jag hade hellre rekommenderat D5 pumpar p.g.a. deras inbyggda hastighetsregulator (=ingen fläktkontroll behövs för hastighetsändring, du ställer in en skruv på baksidan på hastigheten du vill ha, man behöver oftast inte höja vattenflödet under högre belastning utan kan köra samma 24/7) och för att de är tystare än DDC pumpar.

Tanken är ju att kunna minska pumpflöde och fläktar till absolut minimalt vid slösurfning som nu och sen spetta på lite vid spelande
Helt optimalt vore ju att ställa båda looparna på kurva, får se om man kan lyckas trixxa till det så att ett graffikkortsprogram styr en "chassifan" som jag kopplar ena pumpen till

Tack ännu en gång för hjälp/snabba svar.
Lägger nog en beställning redan imorgon om inget nytt dykt upp.

Antar att jag blir skyldig en bygglogg med även om detta bygge ej får fokus på utseende.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.