Vad ska jag köra för OS på min hemserver?

Permalänk

Vad ska jag köra för OS på min hemserver?

Hejsan!

Nu ger jag för i he***e upp! Har försökt att få igång ubuntu server på min gamla stationära dator, men jag lyckas verkligen inte! Jag får själva servern att rulla, men konfiguration av samba och deluge övergår mitt förstånd! Så nu undrar jag om jag kan få något tipps på något annat server OS eller liknande som jag kan köra?
Servern ska ha två uppgifter. Agera torrentklient och dela ut filmer m.m på nätverket.

Någon som har något förslag?

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk

Windows ME

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joniss_13:

Hejsan!

Nu ger jag för i he***e upp! Har försökt att få igång ubuntu server på min gamla stationära dator, men jag lyckas verkligen inte! Jag får själva servern att rulla, men konfiguration av samba och deluge övergår mitt förstånd! Så nu undrar jag om jag kan få något tipps på något annat server OS eller liknande som jag kan köra?
Servern ska ha två uppgifter. Agera torrentklient och dela ut filmer m.m på nätverket.

Någon som har något förslag?

Windows Home Server funkar bra! Eller vänta på Windows Server 2012 Essentials, jag tror det kan bli bra! Kör just nu RCn...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av joniss_13:

Hejsan!

Nu ger jag för i he***e upp! Har försökt att få igång ubuntu server på min gamla stationära dator, men jag lyckas verkligen inte! Jag får själva servern att rulla, men konfiguration av samba och deluge övergår mitt förstånd! Så nu undrar jag om jag kan få något tipps på något annat server OS eller liknande som jag kan köra?
Servern ska ha två uppgifter. Agera torrentklient och dela ut filmer m.m på nätverket.

Någon som har något förslag?

är det allt så pröva Vortexbox. får du inte det att funka är det läge att inreda hela ditt hem med Applegrejer, alternativt dra ur alla sladdar och flytta ut i skogen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

Windows Home Server funkar bra! Eller vänta på Windows Server 2012 Essentials, jag tror det kan bli bra! Kör just nu RCn...

Den ska jag köra när den kommer ut, och om jag kommer över den. Sitter på gamla original-WHS nu men den börjar bli till åren. Hur är det med RC:n, kan du uppdatera till färdiga versionen eller är det nyinstallation som krävs?

Permalänk

Tackar! Måste säga att amahi såg rätt lockande ut. Blir till att testa

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk

Kör själv ubuntu server med lamp installation både hemma och nu även på jobbet.
När man installerat webmin så är allt väldans enkelt att få igång och pratar bra med allt mellan himmel och jord. (tom datorer från det där fruktföretaget )

Visa signatur

5800X3D / Corsair 2X16GB 3600Mhz / 970 Evo / RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce / Lian Li O11 Dynamic Evo

Permalänk
Sötast

Att köra uTorrent och att dela ut filmer kan vilket OS som helst göra, xp vista win7 tom win 95, varför inte windows 2000 eller win server2008?

Permalänk

Jag skulle köra FreeNAS.
Har själv kört det i 2år nu och aldrig krånglat.

Finns torrent GUI och allt du behöver.
Det krypterar dina diskar också om du vill (jag kör det).

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FisheRswe:

Jag skulle köra FreeNAS.
Har själv kört det i 2år nu och aldrig krånglat.

Finns torrent GUI och allt du behöver.
Det krypterar dina diskar också om du vill (jag kör det).

Jag brukar också rekommendera FreeNAS. Nu vill han dock ha torrentklient och det ingår inte i FreeNAS. Om han inte får ubuntu server att funka med deluge (som är jättelätt) tror jag inte han får FreeNAS och transmission att funka... om ingen hittar en rejäl guide förstås.

Eller har de inkluderat transmission i FreeNAS nu? Jag kanske är ute och cyklar...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mac Os X kör jag. Kört det på min mac mini i 4.5 år i sträck utan en enda krasch. Enda gången jag behövt boota om är vid uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

Windows Home Server funkar bra! Eller vänta på Windows Server 2012 Essentials, jag tror det kan bli bra! Kör just nu RCn...

Är Windows Server 2012 Essentials nya Home server?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av nivv:

Är Windows Server 2012 Essentials nya Home server?

Har för mig att 2012 essentials ska motsvara Small Business Server (SBS), lämpligt för mindre företag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder tuppen:

Har för mig att 2012 essentials ska motsvara Small Business Server (SBS), lämpligt för mindre företag..

Jaha ja, det låter dyrt! Jag har samma fråga som TS. Det jag eftersöker är att kunna köra typ raid5. Alltså, 3 diskar är för lagring, 1 är för backup om någon av dem går sönder. Hur löser man detta bäst? Finns det någon funktion för detta i W7 kanske?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

FreeBSD är ett trevligt OS på en server.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder tuppen:

Har för mig att 2012 essentials ska motsvara Small Business Server (SBS), lämpligt för mindre företag..

Skrivet av nivv:

Är Windows Server 2012 Essentials nya Home server?

Ja och nej. Windows Server 2012 Essentials är en ihopslagning av Home och Small business server. Den ska därför ha minst samma funktioner som Home server. Släpps på MSDN den 4/9 blir att testa det då!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av nartub:

Den ska jag köra när den kommer ut, och om jag kommer över den. Sitter på gamla original-WHS nu men den börjar bli till åren. Hur är det med RC:n, kan du uppdatera till färdiga versionen eller är det nyinstallation som krävs?

Det är dessvärre nyinstallation... Ska dra in RTM när den släpps 4/9 på MSDN...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

freenas?

Permalänk
Medlem

Allt är relativt och beror vad du ska ha den till. Jag skulle rekommendera att köra Windows Server 2008/2012 om du kräver Windows tjäsnter. Annars brukar jag alltid förespråka Debian, om du ska köra en nas fungerar FreeNAS underbart med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joniss_13:

Hejsan!

Nu ger jag för i he***e upp! Har försökt att få igång ubuntu server på min gamla stationära dator, men jag lyckas verkligen inte! Jag får själva servern att rulla, men konfiguration av samba och deluge övergår mitt förstånd! Så nu undrar jag om jag kan få något tipps på något annat server OS eller liknande som jag kan köra?
Servern ska ha två uppgifter. Agera torrentklient och dela ut filmer m.m på nätverket.

Någon som har något förslag?

Arch Linux. På deras wiki finns det vettiga guider man kan följa.
Samba: https://wiki.archlinux.org/index.php/Samba
Deluge: https://wiki.archlinux.org/index.php/Deluge
Och finns det inte i deras wiki hittar man snabbt svaret när man söker i deras forum.

Själv tycker jag transmission funkar bra för mitt lilla behov av torrents (att ladda ner linuxdistar):
https://wiki.archlinux.org/index.php/Transmission

Jag tycker ubuntu är mycket svårare än Arch Linux. Det är jättesvårt att hitta vettig info om ubuntu, inte ens deras hemsida innehåller vettiga guider. För samba fick man gå in på deras dokumentation för filserver och sedan windows networking men där hade de ändå utelämnat den viktiga detaljen att man måste skapa användare och lösenord för samba (utöver den vanliga användaren och lösenordet i operativsystemet). Visserligen hade de direktlänk till sambas officiella dokumentation på hundratals sidor, men ingen orkar ta sig igenom detta. Hur gör användare av ubuntu egentligen när de söker information? Känns som de tvingas googla till diverse utdaterade guider om hur man gjorde för 5 år sedan i debian... Men med Arch Linux går man bara till wikin och läser hur man gör idag. Stämmer det inte får man själv uppdatera wikin för att hjälpa medmänniskorna. Visst det finns många utdaterade sidor på Arch wiki också men där försöker folk verkligen att hålla den uppdaterad.

Sorry för min rant om ubuntu men fler än jag känner nog så. Själv har jag svårt att rekommendera ubuntu för de som vill lära sig linux eller köra server. Vill man köra något liknande ubuntu så känns debian vettigare. Det är vanligare på servrar och det är lättare att hitta info. Arch Linux är väl egentligen lite väl föränderligt för att köra på en server som man kanske inte uppdaterar allt för ofta men jag kör det ändå även på servern tack vare att det är så enkelt att använda.

Permalänk
Medlem

openmediavault fungerar utmärkt, finns även modul för transmission

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av win server 2008 på min hemserver. Fungerar hur bra som helst och är enkelt att jobba med.

Permalänk
Hedersmedlem

Min hemmaserver kör FreeBSD. Kunde inte vara mer nöjd.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Jag brukar också rekommendera FreeNAS. Nu vill han dock ha torrentklient och det ingår inte i FreeNAS. Om han inte får ubuntu server att funka med deluge (som är jättelätt) tror jag inte han får FreeNAS och transmission att funka... om ingen hittar en rejäl guide förstås.

Eller har de inkluderat transmission i FreeNAS nu? Jag kanske är ute och cyklar...

Transmission finns iallafall som plugin till FreeNas
Detta är vad jag hade kört på en enkel hemma server för fildelning och torrent-nedladdning.

Permalänk
Medlem

OpenIndiana med Napp-IT + Transmission?
Titta igenom guiden på http://napp-it.org/doc/downloads/napp-it.pdf
Guide för installation av Transmission: http://www.dev-eth0.de/installing-a-bittorrent-client-with-we...