Permalänk

PhysX på gammalt kort?

Tjenare!

Nu byter jag över från rött till grönt och har då en fråga till er som kan detta.

Jag har nu införskaffat mig ett GTX 670 och har ett gammalt 9800GT liggandes här hemma.

Skulle det fungera att jag använder det 9800GT't enbart för physx? Jag har inte mycket kunskap om detta, så hjälp och tips uppskattas.

Mvh Daniel

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

japp det skulle gå men du skulle tappa med det bara för gtx 670 mycket snabbare

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Skrivet av tvedberg1:

japp det skulle gå men du skulle tappa med det bara för gtx 670 mycket snabbare

Hur menar du då? Tar inte 9800GT över enbart PhysX delen? Eller hur fungerar det?

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Hur menar du då? Tar inte 9800GT över enbart PhysX delen? Eller hur fungerar det?

jo den tar physx men det är så långsamt mot ett gtx 670

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Skrivet av tvedberg1:

jo den tar physx men det är så långsamt mot ett gtx 670

Aha, jag trodde att den var till för att "underlätta" för det primära kortet. Att den slapp arbeta med physx då. Men tack för informationen!

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Skrivet av DanneBern:

Aha, jag trodde att den var till för att "underlätta" för det primära kortet. Att den slapp arbeta med physx då. Men tack för informationen!

Jo, 670't slipper arbeta med PhysX om 9800 gör det. men om 9800 är för långsamt, så kommer datorn få vänta på att det ska bli klart med physX-beräkningarna, och det hela går långsammare.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Jo, 670't slipper arbeta med PhysX om 9800 gör det. men om 9800 är för långsamt, så kommer datorn få vänta på att det ska bli klart med physX-beräkningarna, och det hela går långsammare.

Aha! Bra förklaring! Ska nog undvika 9800 kortet då..

Mvh Daniel

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Skrivet av DanneBern:

Aha! Bra förklaring! Ska nog undvika 9800 kortet då..

Mvh Daniel

Har du ändå båda så skadar det ju inte att experimentera
Hur resultatet blir beror nog mycket på vilka spel du kör, och hur krävande fysik dom har.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Har du ändå båda så skadar det ju inte att experimentera
Hur resultatet blir beror nog mycket på vilka spel du kör, och hur krävande fysik dom har.

Ja, jo, det stämmer ju visserligen Kan ju vara kul att testa. Jag har tänkt köpa borderlands 2 lagom till helgen då det har rätt mycket physx godis. Får la se om jag märker någon fps-skillnad!

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk

testade sätta in mitt gamla gts 250 som physx kort med mitt primära gtx 670 och det blev cirkus 5 mer fps i borderlands 2 =D

men med det extra ljudet + strömförbrukningen kändes det inte så motiverat att ha det gamla monterat för de fåtal spel som har physx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Ja, jo, det stämmer ju visserligen Kan ju vara kul att testa. Jag har tänkt köpa borderlands 2 lagom till helgen då det har rätt mycket physx godis. Får la se om jag märker någon fps-skillnad!

Ett ensamt GTX 670 ska klara medium PhysX utan större beskymmer. Så 9800 kortet blir inte så användbart då.
Och för High PhysX så behöver du nog något närmare ett GTX 460.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av broderbluff:

testade sätta in mitt gamla gts 250 som physx kort med mitt primära gtx 670 och det blev cirkus 5 mer fps i borderlands 2 =D

men med det extra ljudet + strömförbrukningen kändes det inte så motiverat att ha det gamla monterat för de fåtal spel som har physx.

Skrivet av ParasiteX:

Ett ensamt GTX 670 ska klara medium PhysX utan större beskymmer. Så 9800 kortet blir inte så användbart då.
Och för High PhysX så behöver du nog något närmare ett GTX 460.

Nej, jag tror nog det blir att skippa det kortet som physx, då jag nyligen testade att montera det och märkte att det låter som fasen.. Men tack för all hjälp och information!

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderbluff:

testade sätta in mitt gamla gts 250 som physx kort med mitt primära gtx 670 och det blev cirkus 5 mer fps i borderlands 2 =D

men med det extra ljudet + strömförbrukningen kändes det inte så motiverat att ha det gamla monterat för de fåtal spel som har physx.

+5 FPS upp från vadå, 20 eller ~100?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av DanneBern:

Ja, jo, det stämmer ju visserligen Kan ju vara kul att testa. Jag har tänkt köpa borderlands 2 lagom till helgen då det har rätt mycket physx godis. Får la se om jag märker någon fps-skillnad!

Borderlands 2 är ganska tungdrivet på fysikfronten. Jag märker av en viss skillnad när mitt 670 slipper sköta fysik, men jag har ett 560 Ti som PhysX-kort. Och som mest har jag sett det belastat till 69%, så njae, låt ditt 9800 vila ett tag

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*