Permalänk
Medlem

Bästa CPU-kylare under 600kr

Hej!
Har tänkt köpa/önska mig en ny CPU kylare som kylar bra och är tyst. Har kollat på både torn- och vattenkylare men vet ej vad som är mest prisvärt, har kollat på Cooler Master V8 och Antec Kühler H20 620.
Har LP minnen och ett BitFenix Shinobi Chassi.
Kommentera gärna vad ni skulle valt och vad som är bättre och sämre med olika kylare.

/Andreas

Edit: Vill att kylaren ska klara att kyla min 3570K på ca 4.2ghz utan problem!

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att luftkylning är mer prisvärt i den prisklassen.

Poängen med vattenkylning är ju, som jag ser det åtminstone, mycket det att man ska transportera bort värmen till en plats där man kan ha en stor jäkla radiator men de billiga färdiga systemen har ju sällan det och då är det ju tveksamt om det är någon större vits. (Det som kvarstår är väl att du i något högre mån bör få ut varmluften ur lådan, förutsatt att radiatorn sitter rimligt placerad.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag skulle tro att luftkylning är mer prisvärt i den prisklassen.

Poängen med vattenkylning är ju, som jag ser det åtminstone, mycket det att man ska transportera bort värmen till en plats där man kan ha en stor jäkla radiator men de billiga färdiga systemen har ju sällan det och då är det ju tveksamt om det är någon större vits. (Det som kvarstår är väl att du i något högre mån bör få ut varmluften ur lådan, förutsatt att radiatorn sitter rimligt placerad.)

Vad skulle du rekommendera?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den kan jag också rekomendera!

Permalänk
Medlem

Har haft en cooler master v8 och skulle inte rekommendera den! den som länkades innan eller en d14 från noctua. ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Den kan jag också rekomendera!

Skrivet av bobzombie:

Har haft en cooler master v8 och skulle inte rekommendera den! den som länkades innan eller en d14 från noctua. ha det gött

Nocuta D-14 skulle passa men Drak Rock Pro 2 är för stor...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa en Thermalright Silver Arrow SB-E eftersom swec gav en variant av den bäst i test och för att den har nöjda köpare, den finns på inet bl a och jag funderade på att köpa den till ett Define R4. Verkar som ett säkert kort iaf.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anky:

Hej!
Har tänkt köpa/önska mig en ny CPU kylare som kylar bra och är tyst. Har kollat på både torn- och vattenkylare men vet ej vad som är mest prisvärt, har kollat på Cooler Master V8 och Antec Kühler H20 620.
Har LP minnen och ett BitFenix Shinobi Chassi.
Kommentera gärna vad ni skulle valt och vad som är bättre och sämre med olika kylare.

/Andreas

Edit: Vill att kylaren ska klara att kyla min 3570K på ca 4.2ghz utan problem!

Jag tror/tycker att antec 620 med en eller två bra fläktar...spectre pro t ex

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Evo:N och sen köper du 2st fina fläktar till den

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anky:

Hej!
Har tänkt köpa/önska mig en ny CPU kylare som kylar bra och är tyst. Har kollat på både torn- och vattenkylare men vet ej vad som är mest prisvärt, har kollat på Cooler Master V8 och Antec Kühler H20 620.
Har LP minnen och ett BitFenix Shinobi Chassi.
Kommentera gärna vad ni skulle valt och vad som är bättre och sämre med olika kylare.

/Andreas

Edit: Vill att kylaren ska klara att kyla min 3570K på ca 4.2ghz utan problem!

http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2 om budgeten är strikt till 600kr

http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14 om du kan avvara en extra hundring

Jag har bara bra erfarenheter av båda två, du verkar ju vilja ha en tyst lösning och det kan jag garantera att båda är, samt dem kyler givetvis bra med. Är dock lite stora, men det skall inte vara problem med det chassit samt lp-minnen

MVH Eken

Visa signatur

CHASSI: Cooler Master ATCs 840: CPU: i7 2600k@4,5ghz: GPU: MSI GeForce RTX 2070 8GB ARMOR: HDD: wd 500gb caviar x2: SSD: Samsung Evo 860 256gb: RAM: Corsair vengeance LP 16gb 1600mhz: Bluray: Asus BW-12B1LT: PSU: Corsair RM 750x: MODERKORT: Asus Sabretooth p67: CPU KYLARE: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anky:

Nocuta D-14 skulle passa men Drak Rock Pro 2 är för stor...

Noctua NH-D14 är ju riktigt bra, sambon kör en sån till sin FX-8120 i 4,2GHz, själv kör jag Phanteks till min Phenom II på 4GHz.

Silver Arrow SB-E har dock bäst fläktar av de stora kylarna (tystats och normal PWM-styrning), men verkar inte finns i lager längre?

Alla tre ligger ju över 600kr, men iaf under 700kr och du får en kylare som håller i ett antal år och blir både kall och tyst, eftersom det är stora fläktar som inte behöver snurra så fort på dem.

Mellan-alternativet HR-02 Macho SE funkar ju också, men den är också rätt massiv, så man får kolla om den får plats.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1243373

Skrivet av Quinz:

Evo:N och sen köper du 2st fina fläktar till den

Fast när man börjar byta ut fläktarna som följer med, så blir den inte prisvärd längre, för då går ju totala priset upp så den hamnar där de bättre kylarna som redan har tysta fläktar ligger X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Fast när man börjar byta ut fläktarna som följer med, så blir den inte prisvärd längre, för då går ju totala priset upp så den hamnar där de bättre kylarna som redan har tysta fläktar ligger X)

Ingen förutom noctua har haft schyssta originalfläktar oavsett pris vad jag har märkt.

Dock så är jag sjukt kräsen och använder fläktkontroller oavsett:-)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Noctua NH-D14 är ju riktigt bra, sambon kör en sån till sin FX-8120 i 4,2GHz, själv kör jag Phanteks till min Phenom II på 4GHz.

Silver Arrow SB-E har dock bäst fläktar av de stora kylarna (tystats och normal PWM-styrning), men verkar inte finns i lager längre?

Alla tre ligger ju över 600kr, men iaf under 700kr och du får en kylare som håller i ett antal år och blir både kall och tyst, eftersom det är stora fläktar som inte behöver snurra så fort på dem.

Mellan-alternativet HR-02 Macho SE funkar ju också, men den är också rätt massiv, så man får kolla om den får plats.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1243373

Fast när man börjar byta ut fläktarna som följer med, så blir den inte prisvärd längre, för då går ju totala priset upp så den hamnar där de bättre kylarna som redan har tysta fläktar ligger X)

Skrivet av Eken76:

http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2 om budgeten är strikt till 600kr

http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14 om du kan avvara en extra hundring

Jag har bara bra erfarenheter av båda två, du verkar ju vilja ha en tyst lösning och det kan jag garantera att båda är, samt dem kyler givetvis bra med. Är dock lite stora, men det skall inte vara problem med det chassit samt lp-minnen

MVH Eken

Vilken av dom här två tror ni blir bäst?
Scythe Kama Grand Cross Rev B
Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anky:

Vilken av dom här två tror ni blir bäst?
Scythe Kama Grand Cross Rev B
Noctua NH-D14

NH-D14 kyler garanterat bättre, men ljudnivån är nog lägre på den andra eftersom det bara sitter en fläkt på den som dessutom är 140mm och långsamt snurrande.

Skrivet av Curemylife:

Ingen förutom noctua har haft schyssta originalfläktar oavsett pris vad jag har märkt.

Dock så är jag sjukt kräsen och använder fläktkontroller oavsett:-)

Nä, de flesta kan man nog byta ut, men just de tre stora, NH-D14, Phanteks och Silver Arrow har ju riktigt bra fläktar från början.

Särskilt Silver Arrows TY-140 (141, 151 på den nya) får ju toppbetyg i test efter test för sin tysta ljudnivå medan den presterar lika bra kylningsmässigt som de andra. Samma 140mm fläkt sitter även på den billigare HR-02 Machon.

Alla är 120 eller 140mm och går upp till max 1300rpm, så det blir inte i närheten av den ljudnivå som de 120mm som sitter på t.ex. Hyper 212 eller H60/H80 och liknande som ofta ligger runt 2000-2500.

Sen har jag ju inbyggd styrning av fläktarna på mitt moderkort så jag kan ställa en hastighetskurva med 3-4 punkter mot temperatur, men den vanliga PWM-styrningen brukar klara det tillräckligt också på så här långsamtgående fläktar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

NH-D14 kyler garanterat bättre, men ljudnivån är nog lägre på den andra eftersom det bara sitter en fläkt på den som dessutom är 140mm och långsamt snurrande.

Nä, de flesta kan man nog byta ut, men just de tre stora, NH-D14, Phanteks och Silver Arrow har ju riktigt bra fläktar från början.

Särskilt Silver Arrows TY-140 (141, 151 på den nya) får ju toppbetyg i test efter test för sin tysta ljudnivå medan den presterar lika bra kylningsmässigt som de andra. Samma 140mm fläkt sitter även på den billigare HR-02 Machon.

Alla är 120 eller 140mm och går upp till max 1300rpm, så det blir inte i närheten av den ljudnivå som de 120mm som sitter på t.ex. Hyper 212 eller H60/H80 och liknande som ofta ligger runt 2000-2500.

Sen har jag ju inbyggd styrning av fläktarna på mitt moderkort så jag kan ställa en hastighetskurva med 3-4 punkter mot temperatur, men den vanliga PWM-styrningen brukar klara det tillräckligt också på så här långsamtgående fläktar.

Okej! Det blir nog då Noctua D14