Det här med att blanda koppar och aluminium?

Permalänk
Medlem

Det här med att blanda koppar och aluminium?

Man ser det om och om igen.
Varningar i trådar för användning av aluminium och koppar tillsammans i vattenkylning.
Jag är av den uppfattningen att såvida det inte handlar om extremt tunna aluminiumprylar så kan inte det vara någon fara,
men motbevisa mig gärna.
Grunderna till mitt resonemang är som följer:

1. Aluminium skapar snabbt en väldigt tunn men tät keramisk oxid som sedan hindrar ämnet från att fortsätta oxidera.
Hade detta inte varit fallet hade nog min motorcykel behövt lämnas på lackering ASAP, och alla med aluminiumbåtar skulle nog hålla sig närmare strandkanten i saltvatten.

2. Jag har ett gäng värmepaket (heatcores) från bilar. De är gjorda av koppar och mässing.
Om det vore en väldigt stor risk vid blandning av aluminium och koppar skulle man nog inte välja den vägen i kyllösningen på en bil för 300kkr.

3. De flesta aluminiumdelar för vattenkylning är eloxerade. Det betyder att en galvanisk process (så som den som skulle äta upp allt ditt aluminium och lämna dig med ett dyrt akvaruim) skett under kontrollerade former, och ett skyddande oxidhölje har bildats. Då aluminiumen i kontakt med vattnet (elektrolyten) redan är oxiderad, fortsätter inte aluminiumet oxidera. Se tex på Zalmans kylartorn av aluminium. Den blå färgen är färgad oxid.

4. Jag har tre stycken vattenblock jag använt i tidigare loopar där botten är gjord av koppar och toppen av aluminium.
Där har tillverkarna (PolarFLO TT för CPU och GPU samt något Danger Den för peltierkylning av GPU) själva gjort denna "farliga" mix.
Dessutom så krävs det att aluminiumet och kopparn (anoden och katoden) har elektrisk kontakt med varandra så att elektronerna kan vandra från aluminiumet till kopparn för att denna reaktion ska uppstå. Bättre kontakt än gängade i varandra är nog svår att uppnå.
Hade isär dessa block förra veckan. Danger Den påvisar ingen som helst oxidation. PolarFLO där kopparbasen är rund och gängas in i toppen har skapat detta tunna oxidskikt precis i gängan vilket gjorde det svårt att öppna, men det borstades lätt bort med en tandborste.

https://www.dropbox.com/s/ffl25ru2ugs1rii/2012-11-05%2008.52....

På bilden kan man tydligt se reflektionen av koppar i den fortfarande så blanka aluminiumnippeln.
Dessa har jag inte polerat, utan de var helt oangripna vid demontering efter många månaders drift utan antikorrosionsmedel eller vattenbyten.

Så, vad tror ni?
Är det en hel struts som gjorts av denna fjäder, eller föreligger en stor risk vid blandning av komponenter som jag helt förbisett?

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Det du säger i punkt ett är felaktigt, Aluminium börjar oxidera direkt efter tillverkning, men oxiderar fortare om det blandas med andra metaller(Galvaniska strömmar) som t.ex koppar, enda sättet att få oxidationen att stanna av på aluminium om det blandas med andra metaller är att använda t.ex Zinkanoder som används på Aluminiumbåtar.
Zinkanoderna är en mindre ädel metall legering än aluminium och angrips därför före aluminium.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har varit med om kraftiga reaktioner mellan metaller på industriella kylsystem, där har det skapat läckor efter någon vecka, i en dator tar det nog längre tid eftersom det är en mycket enklare miljö, men nog finns det problem alltid, de metaller vi hade i systemen mot varandra var alu och en Mallorylegering baserad på koppar, även att köra med bara alu gav problem så testerna visade att Mallorylegeringarna var de som var stabilast och billigast.
Det som hände var att aluminiumet löstes upp till nått som var som lera i konsistensen och först spolades med runt i kylsystemet och då främst påverkade filter och givare, sedan efter en tid så hade det försvunnit så mycket gods på de platser det satt packningar att det började läcka och även en del anslutningar lossnade, det spelade ingen roll om de var gängade eller limmade utan de lossade ändå, de anslutningar vi svetsade anslutningsnipplarna på började läcka på andra ställen, men allt började läcka efter ett tag och filter och givare krävde mera rengöring för att fungera, pumparna verkade inte påverkas så mycket, men det kan de nog göra på hemmaprylar som har små pumpar som troligen nöts hårt om det kommer slam i dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av SpaceMan:

1. Aluminium skapar snabbt en väldigt tunn men tät keramisk oxid som sedan hindrar ämnet från att fortsätta oxidera.
Hade detta inte varit fallet hade nog min motorcykel behövt lämnas på lackering ASAP, och alla med aluminiumbåtar skulle nog hålla sig närmare strandkanten i saltvatten.

Jag följer tråden med intresse utan att vara nån expert.
Jag har också läst det du säger om skyddande oxidhinna. Det jag gissar är att den endast skyddar mot luft och luftfuktighet. Alumniumbåtar får nog i så fall problem om de har kontakt med koppardetaljer eller kanske även järn.

Som kuriosa läste jag nånstans om ett specialfall där man kan sabba oxidlagrets skydd även i luft. JAg ha rför mig att det är någon speciell amalgam dvs kvicksilverlegering som det räcker med en liten klick av på aluminiumytan så kommer hela aluminiumplåten ätas upp och falla sönder i en hög av oxid.. kul om en terrorist skulle ta med på ett flygplan..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Whippoorwill:

Jag följer tråden med intresse utan att vara nån expert.
Jag har också läst det du säger om skyddande oxidhinna. Det jag gissar är att den endast skyddar mot luft och luftfuktighet. Alumniumbåtar får nog i så fall problem om de har kontakt med koppardetaljer eller kanske även järn.

Som kuriosa läste jag nånstans om ett specialfall där man kan sabba oxidlagrets skydd även i luft. JAg ha rför mig att det är någon speciell amalgam dvs kvicksilverlegering som det räcker med en liten klick av på aluminiumytan så kommer hela aluminiumplåten ätas upp och falla sönder i en hög av oxid.. kul om en terrorist skulle ta med på ett flygplan..

Ja kvicksilver agerar katalysator och det ger en rätt snabb nedbrytning av aluminiumet, men så snabbt att det skulle funka som vapen att lösa upp flygplanet är det inte, det är troligen ett väldigt dåligt vapen eftersom säkerhetskontrollen skulle reagera på att nån kommer med en tunna kvicksilver, dessutom är densiteten så hög (13,6 Kg/dm^3) på kvicksilver att redan en läskflaska skulle bli väldigt tung att bära för de flesta, (tänk på att stål flyter som en kork i kvicksilver) men det är en av de processer som försvagar alu och ger servicekostnader.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja kvicksilver agerar katalysator och det ger en rätt snabb nedbrytning av aluminiumet, men så snabbt att det skulle funka som vapen att lösa upp flygplanet är det inte, det är troligen ett väldigt dåligt vapen eftersom säkerhetskontrollen skulle reagera på att nån kommer med en tunna kvicksilver, dessutom är densiteten så hög (13,6 Kg/dm^3) på kvicksilver att redan en läskflaska skulle bli väldigt tung att bära för de flesta, (tänk på att stål flyter som en kork i kvicksilver) men det är en av de processer som försvagar alu och ger servicekostnader.

Googlade lite på det för att fräsha up minnet. Jo kvicksilver är av just den anledningen förbjudet på flygplan tydligen. Som du säger så är det nog inte helt lätt att smuggla med sig. Men det verkar som om det är just en katalysator som alltså själv inte förbrukas, eller förbrukas i liten takt så därför skulle väl inte behövs så stor kvantitet. Sen verkar det som om aluminiumoxiden ger visst skydd ändå som man kan bryta ned med Gallium.

Hittade en länk btw: http://www.youtube.com/watch?v=Z7Ilxsu-JlY

Permalänk
Medlem

Måste tillföra att även om alu skulle skaffa sig en skyddande hinna som i kombination med andra metaller skulle vara stark nog att motstå dom så måste vi ändå ta med vattenflöde med i beräkningen.
Flödet och "virvlarna" som uppstår i böjar och kopplingar i allmänhet är starka nog för att "slipa" bort översta lagret av oxid vilket skulle äta upp en bit alu på ingen tid alls. Vilket sen hade märkts som en geggig massa i kylflänsar etc.

just my 5 cent

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Intressanta diskutioner.
Spännande med kvicksilvret. Det hade jag inte en aning om!

Jag måste ju helt klart medge att en aluminuimbåt mycket väl kan ha en zinkanod. Det låter rätt troligt då man har det på båtmotorer.
Jag kan ersätta det argumentet med att man här i Sverige dyker med ståltuber.
Det gör man inte i länder med hög salthalt för dom rostar sönder, där använder man aluminuim.
Järn är mer ädelt än aluminium, och halsarna på dykartuber är gjorda av mässing (som innehåller koppar), så varför håller aluminium bättre än stål?
Där borde flaskorna vittra sönder rasande fort, och ändå vågar man pressa in 200 bar i dem och haka bomben på ryggen??
Aluminium bildar ett skyddande oxidskickt (även i kontakt med luft precis som sagt), och det ger ett skydd mot fortsatt angrepp.
Det är fakta. Passiv yta kallas det skiktet.

Att det finns miljöer där aluminum oxiderar sönder, och även blir en del av ett galvaniskt, element är även det fakta.
Det leriga slagget är aluminiumoxid som nötts loss. Kanske var det i denna industri partiklar i vattnet, typ kylmedel till en CNC-maskin där massa metallflisor följer med kylvattnet och naturligtvis slipar rörens insida. Sånt har inte jag i min loop.

Jag motsäger absolut inte att det kan ske i en kyllop med aluminium, men att det inte borde ske i en vattenkylning på datorn.
Annars, hur kommer det sig att två stora tillverkare blandar Aluminuim och Koppar, och hur kommer det sig att inte mina kopplingar oxiderat mer på insidan än på utsidan? Detta är även det fakta, inte gissningar.

Saxade även detta från Wiki. Kanske inte alltid mest tillförlitligt, men tror det är tillräckligt för denna diskussion:

Aluminium räknas ofta som en icke korroderande metall men felaktigen så. Aluminium korroderar men bildar mellan pH 4 och 9 en cirka 10 nm tjock passiv oxidfilm som skyddar materialet.[4] Utanför detta intervall korroderar aluminium fort.../

Aluminium klarar av att vara i svavelsyra, nitrat och ättiksyra tack vare att det antingen bildas en passiv oxidfilm eller acetater som isolerar aluminiumet från oxidationsmedlet.

Dvs. Det bildas en skyddande hinna. Dest vatten som jag brukar ha i loopen är neutralt, dvs väl inom pH 4 till 9.
Alltså korroderar inte aluminium.
Jag vidhåller fortfarande. Det är helt riskfritt att blanda Al och Cu i en loop, såvida inte alu är extremt tunt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

http://martinsliquidlab.org/2012/01/24/corrosion-explored/

Förklarar hur, varför och vad som krävs för att.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

http://martinsliquidlab.org/2012/01/24/corrosion-explored/

Förklarar hur, varför och vad som krävs för att.

Grymt!

Radiatorn som korroderat innehöll tenn, vilket är fruktansvärt oädelt, så det är inte så konstigt.
Men blocket är ju byggt på samma sätt som mina, med kopparbas och alutopp.
Frågan är bara varför mina är helt opåverkade och hans helt uppätet.
Mina kanske bara rullat två år, medan hans fyra, men på två år borde jag ha några tecken på korrosion.

Anledningen att aluminiumet inte korroderar på en gång är för att koppar och aluminium ligger för nära varandra i ädelhetsskalan.
För att en galvanisk reaktion ska uppstå i större utsträckning krävs 0,5V potentialskillnad, och mellan alu och koppar är det bara 0,4V.

Jag tror anledningen till att jag klarat mig är att mina loopar gått 24/7.
Det verkar som om stillastående vatten korroderar mer.
Byggs säkert upp joner i vattnet som sedan leder elektronerna.

Kul att läsa att tillverkarna slutat göra block på det här sättet med. Det är ju ett tecken på att det kan gå illa.

Jag känner att nu kan jag sträcka mig till att det finns risker med att blanda, och man bör undvika det, men jag vidhåller att riskerna är högst överdrivna.
Däremot ska man nog kolla över sina prylar med någon månads mellanrum, och kanske ännu oftare i början, om man tänker blanda.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

SpaceMan inte så att du har haft hyggliga koncentrationer av glykol i systemet? Det verkar korrosions hämmande, och är en av anledningarna till att man törs blanda alu och koppar i bilar.

Jag har sett några riktiga katastrof bilder på helt igensatta vattenblock efter att man blandat alu och koppar, problemet är väll inte direkt att aluminiumet korroderar bort helt utan att man får föroreningar i systemet som sätter igen de fina kanalerna i vattenblocken.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

SpaceMan inte så att du har haft hyggliga koncentrationer av glykol i systemet? Det verkar korrosions hämmande, och är en av anledningarna till att man törs blanda alu och koppar i bilar.

Jag har sett några riktiga katastrof bilder på helt igensatta vattenblock efter att man blandat alu och koppar, problemet är väll inte direkt att aluminiumet korroderar bort helt utan att man får föroreningar i systemet som sätter igen de fina kanalerna i vattenblocken.

ursäktar men jag måste nämna att jag gillar din signatur XD
Antar hon syftar på vattenkylningen du troligen kör?

Ang glykol så hade jag helt glömt bort att nämna det. Trots allt ganska populärt att mixa ner det av någon anledning.
Själv tycker man skall köra koppar hela vägen igenom och sen silvercoil.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

SpaceMan inte så att du har haft hyggliga koncentrationer av glykol i systemet? Det verkar korrosions hämmande, och är en av anledningarna till att man törs blanda alu och koppar i bilar.

Jag har sett några riktiga katastrof bilder på helt igensatta vattenblock efter att man blandat alu och koppar, problemet är väll inte direkt att aluminiumet korroderar bort helt utan att man får föroreningar i systemet som sätter igen de fina kanalerna i vattenblocken.

Nepp, inget glykol. Kör på dest. vatten då jag tycker det duger utmärkt och är en fantastisk billig produkt jämfört med alternativen.
(Inte för att en skvätt glykol kostar många kronor...)

Däremot är jag fundersam på om killen på Martin-i-det-flytande-labbet´s bilder hade haft något i som ökade korrosionen.
Kanske något som försköt pH-värdet i vätskan?

Sen finns det ju ett solklart scenario, och det är ju "legering".
Mina prylar består troligtvis av en helt annan legering än de på bilderna, vilket gjort att jag klarat mig.
Kanske enda anledningen?

Har inte haft problem med aluox i flänsarna, däremot plasticid.
Det är visst nått ämne som finns i slangarna och bildar vita slemmiga ansamlingar (slå bort tanken!).
Någon som vet vilka slangar som är bättre för att slippa detta?

Citat:

Ang glykol så hade jag helt glömt bort att nämna det. Trots allt ganska populärt att mixa ner det av någon anledning.
Själv tycker man skall köra koppar hela vägen igenom och sen silvercoil.

Håller helt med dig.
Koppar rakt igenom är the way to go, och nu är jag mer övertygad än när jag startade tråden.
Jäkligt svårt att veta hur bra just de prylar man tänkt köpa kommer att motstå korrosion, så helt klart värt att backa tre steg från allt med aluminium.

Dock är ju mina prylar bevis på att det inte är ett absolut scenario att prylarna kommer falla i bitar efter en månad.
Alu är ju därför perfekt för gamblern!

Vad är silvercoil?

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Håller helt med dig.
Koppar rakt igenom är the way to go, och nu är jag mer övertygad än när jag startade tråden.
Jäkligt svårt att veta hur bra just de prylar man tänkt köpa kommer att motstå korrosion, så helt klart värt att backa tre steg från allt med aluminium.

Dock är ju mina prylar bevis på att det inte är ett absolut scenario att prylarna kommer falla i bitar efter en månad.
Alu är ju därför perfekt för gamblern!

Vad är silvercoil?

Sen silvercoil är en liten bit 99.999%rent silver som man lägger i sin loop för att förhindra växtlighet där i.
Min loop har nu snurrat nu sedan mars med alla block i koppar, rent batterivatten och en silvercoil, med andra ord inget märkvärdig utöver att vattnet är lite kristalklart nu som det var när jag hällde ner det.

Silver avger joner i vattnet som är ett mycket bra antialg/bakteriemedel som dessutom blir bättre ju längre du kör med samma vatten (emot att allt blev rätt från början och inget hann få fäste). Nackdelen är att vattnet blir strömförande och ett läckage "kan" bli otäckt, men det kan lite extra läcktestande råda bot på

länkt till en silvercoil som jag köpte ifrån
ett örhänge i rent silver fungerar precis lika fint om det skulle vara så.
Vissa butiker säljer tyvärr fulsilver som inte fungerar så bra om alls så research skadar inte.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RainesX:

Vissa butiker säljer tyvärr fulsilver som inte fungerar så bra om alls så research skadar inte.

Fulsiver ?
Du menar att det är nått annat du köper, typ en bit rostfritt stål?
Hursomhelst så funkar silver, men det börjar missbrukas och bli ett miljöproblem eftersom det finns i tex kläder och sprids till vattendragen via avloppen, nått som borde komma för datorer är uv sterilisering, många vill ju ändå ha ljus , så varför inte kombinera det med vattenreningen, antagligen funkar det med låg effekt eftersom vattnet cirkulerar och inte byts hela tiden, efter ett antal belysningar så borde det vara sterilt även med klen belysning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fulsiver ?
Du menar att det är nått annat du köper, typ en bit rostfritt stål?
Hursomhelst så funkar silver, men det börjar missbrukas och bli ett miljöproblem eftersom det finns i tex kläder och sprids till vattendragen via avloppen, nått som borde komma för datorer är uv sterilisering, många vill ju ändå ha ljus , så varför inte kombinera det med vattenreningen, antagligen funkar det med låg effekt eftersom vattnet cirkulerar och inte byts hela tiden, efter ett antal belysningar så borde det vara sterilt även med klen belysning.

yupp nysilver eller rostfritt.
Första coilen jag köpte var till och med i aluminium >.< vilket jag starkt tackade nej till och meddelade försäljaren som då plockade ur den ur sortimentet och skaffade en annan som var i silver.
Tror det var den butiken jag länka till men minns inte säkert nu då det var några år sen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Okej. Att silverjoner skapar en ogästvänlig atmosfär är ju positivt, men du är medveten om att du skapar ett precis likadant galvaniskt element om du petar in silver i systemet som aluminium, med enda skillnaden att det kommer vara dina kopparblock som oxiderar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Okej. Att silverjoner skapar en ogästvänlig atmosfär är ju positivt, men du är medveten om att du skapar ett precis likadant galvaniskt element om du petar in silver i systemet som aluminium, med enda skillnaden att det kommer vara dina kopparblock som oxiderar.

Skickades från m.sweclockers.com

I och med att man bör ligga mellan 0.15 och MAX 0.25 ifrån i index så klarar silver och koppar sig bra nog med sina 0.2V.

Wikipedia - Galvanic_compatibility
engineersedge - galvanic_capatability

Brukar kolla mina block i burken ganska regelbundet (typ en gång i månaden) och vad jag kan se så ser dom som nya ut ännu så länge (har plexitopp på både cpu och gpu)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Corson. Valens elektroner?
Det är därför man kör olika blanningar med vattnet. Jag har inte kört det själv men har kockat vatten i en slot-a. (jag var inte glad på den cpun. den gick igång igen. gjorde rent den med aceton med OLJA BAD BAD BAD)
Läste på lite om det ett tag.
Och om inget har ändrats så destå mer du leker med jonerna för att det inte ska ge koretion, destå sämre vörmeöverföring.
Så balansen är viktig om det ska vara 24/7 och mer än några månader,¨

Hoppas jag birdrog med något.

Edit2:
offtopic
SpaceMan om jag inte minns helt fel så är aluminumoxid ett av de starkaste legeringna som finns. En anledning till aluminimburkar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det handar om valenselekroner.
kan den so så får du korektion. rost osv. Det går att göra åt andra hållet också. Man kan tvinga det men det tar energi. MYCKET

Borde ha en stavning kontroll här inne. =/

Edit:
det rör sig inte datorn i din sign hoppas jag.

Edit:
hade läst fel så ignorera mig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

RainesX: Jo de ligger närmare varandra i ädelhetsskalan, däremot så legeras ju även koppar. Risken finns nog att om en tillverkare köpt in dålig koppar hamnar den på fel sida om marginalerna, som killen i Martins labs alu-block hade gjort.
Tror dock risken är mindre än med Cu-Al-blandningar, speciellt om det inte finns något som kan leda elektronerna mellan silvret och kopparen förutom vätskan.

hACmAn: Ja alu-burkarna är ju ett lysande exempel på hur tunn och tät oxiden är på aluminium.
Hade den burken varit gjord av järn hade den rostat igenom inom loppet av dagar.

Aluminiumoxid används som slipmedel just för sin hårdhet.
I naturen hittas den i form av safir och rubin, där safir är ren aluminuimoxid.
Enda hårdare i naturen är diamant.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mohs

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

RainesX: Jo de ligger närmare varandra i ädelhetsskalan, däremot så legeras ju även koppar. Risken finns nog att om en tillverkare köpt in dålig koppar hamnar den på fel sida om marginalerna, som killen i Martins labs alu-block hade gjort.
Tror dock risken är mindre än med Cu-Al-blandningar, speciellt om det inte finns något som kan leda elektronerna mellan silvret och kopparen förutom vätskan.

hACmAn: Ja alu-burkarna är ju ett lysande exempel på hur tunn och tät oxiden är på aluminium.
Hade den burken varit gjord av järn hade den rostat igenom inom loppet av dagar.

Aluminiumoxid används som slipmedel just för sin hårdhet.
I naturen hittas den i form av safir och rubin, där safir är ren aluminuimoxid.
Enda hårdare i naturen är diamant.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mohs

Där ser man, hade jag ingen aning om så det var intressant läsning
Att borund använder som slipmedel till tex smärgelduk viste jag mest pga namnet men att det var aluoxid i grunden var nytt.
Tack för länk och intressant läsning.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Ja tråden fylldes med mycket intressanta saker.
Mer än vad jag vågat hoppas på.

Blir nog ingen silvercoil så länge jag har kvar danger den-blocket till gpu:n. Skillnaden mellan Al och silver är lite för stor för att ta risken, men ska helt klart överväga det när jag byter kort och kylare.

Och apropå danger den.
Jag har haft tre andra block från dem med plexitopp. Två av dem har fått mikroskopiska sprickor som solstrålar runt kopplingarna.
DD använder sig av koniska G1/4" så det kan ju vara orsaken. Bildar ju en del spänningar...
Har hur som helst inte vågat mig på fler plexiinslag i min loop efter det.
Brukar plexi funka bra nu för tiden?
Mina block är ju närmare 10 år gamla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Sötast

Första tråden på länge som jag inte kunde låta bli att läsa från början till slut, fastän ämnet vattenkylning i sig är totalt ointressant för mig.

Roligt att se att folk fortfarande har hjärnor, tänker, experimenterar och utvecklas
Jag spenderar nog alldeles för mycket tid på spelforumen börjar det kännas som

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Ja tråden fylldes med mycket intressanta saker.
Mer än vad jag vågat hoppas på.

Blir nog ingen silvercoil så länge jag har kvar danger den-blocket till gpu:n. Skillnaden mellan Al och silver är lite för stor för att ta risken, men ska helt klart överväga det när jag byter kort och kylare.

Och apropå danger den.
Jag har haft tre andra block från dem med plexitopp. Två av dem har fått mikroskopiska sprickor som solstrålar runt kopplingarna.
DD använder sig av koniska G1/4" så det kan ju vara orsaken. Bildar ju en del spänningar...
Har hur som helst inte vågat mig på fler plexiinslag i min loop efter det.
Brukar plexi funka bra nu för tiden?
Mina block är ju närmare 10 år gamla.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä silver vill man inte ha ner när där finns alu på grund av indexskillnaden som du säger.

Angående plexi så måste man alltid vara mer försiktig med det än med acetal på grund av hur hårt och styvt det är.
Sen har det självklart med kvaliten och uppbyggnaden också som du säger med dom koniska kopplingarna.
Mina från EKWB har en rak och kort gänga samt att dom sluter tätt även om man bara drar åt för hand vilket är perkfekt och ingen risk för sprickbildning.
Så som med allt annat så gäller det kvalitet, research och sunt förnuft för att allt skall gå bra, både då som nu

Ren koppar med plexi= "hård"porr XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av SpaceMan:

Aluminiumoxid används som slipmedel just för sin hårdhet.
I naturen hittas den i form av safir och rubin, där safir är ren aluminuimoxid.
Enda hårdare i naturen är diamant.

Skrivet av SpaceMan:

Blir nog ingen silvercoil så länge jag har kvar danger den-blocket till gpu:n. Skillnaden mellan Al och silver är lite för stor för att ta risken]

Skrivet av RainesX:

Nä silver vill man inte ha ner när där finns alu på grund av indexskillnaden som du säger.

Ang aluminiumoxidens hårdhet i safir och rubin så är det väl samma som med diamant och grafit som båda är former av kol, dvs totalt olika molekylstruktur med helt olika elektriska och mekaniska egenskaper och väldigt trögt att skifta form

Ang silvercoil så är tror jag det är så att så länge den flyter i elektrolyten utan kontakt så att den bildar en elektrisk krets med den andra metallen så är det lugnt. Dvs om den ligger fritt i vätskan så skulle laddningarna behöva gå 'åt båda håll' i elektrolyten vilket om jag förstått rätt inte fungerar. Nu är det lite snillen spekulerar, så jag är inte tillräckligt säker för att chansa i min alu-rigg, men ändå.

Edit: Ännu mer snillen spekulerar: Eftersom den galvaniska korrosionen sker när det bildas en elektrisk krets med en liten men icke försumbar ström så borde man väl kunna stoppa den genom en perfekt balanserad motström? eller rättare sagt en motspänning så det inte blir nån ström?

Permalänk
Medlem

Allexz: härligt att höra! Klart du ska plaska vatten

RainesX: på den tiden satt nipplarna färdigmonterade med typ plexilim.
Det läckte inte så det rann, men det dunstade nog ut genom sprickorna för jag fick fylla ofta. Märkte det för nån vecka sedan då jag gick igenom alla gamla prylar inför nya projektet.
Kommer nog bli en plexires här i dagarna till nytt bygge, dock rak gänga med oring.

Whippoorwill: jag är med osäker på om vattnet kan agera ledare. Var fööör många år sedan jag läste kemi..
Däremot har du helt rätt i att man skulle kunna jorda ena sidan och lägger spänning på den andra så blir det inget galvaniskt element.
Blir som att ladda ett bilbatteri typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Allexz: härligt att höra! Klart du ska plaska vatten

RainesX: på den tiden satt nipplarna färdigmonterade med typ plexilim.
Det läckte inte så det rann, men det dunstade nog ut genom sprickorna för jag fick fylla ofta. Märkte det för nån vecka sedan då jag gick igenom alla gamla prylar inför nya projektet.
Kommer nog bli en plexires här i dagarna till nytt bygge, dock rak gänga med oring.

Whippoorwill: jag är med osäker på om vattnet kan agera ledare. Var fööör många år sedan jag läste kemi..
Däremot har du helt rätt i att man skulle kunna jorda ena sidan och lägger spänning på den andra så blir det inget galvaniskt element.
Blir som att ladda ett bilbatteri typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah så pass tänkte inte på det. Pysslade inte med vattenkylning på den tiden. Och alla jag kände som jag hjälpte byggde oftast eget av någon gammal kylare från en volvo eller en hink med vatten och is

Angående vatten och vara ledande så behövs det joner i vattnet för det.
Är det inga joner så är det ingen fara men så snart det smutsas ner så blir det ledande igen.
Sen har ju allt så klart med metallernas egenskaper, avstånd och tid osv som avgör hur ledande och vilka reaktion som uppstår.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av SpaceMan:

Whippoorwill: jag är med osäker på om vattnet kan agera ledare. Var fööör många år sedan jag läste kemi..

Som RainesX skriver så dröjer det inte länge innan vattnet innehåller föroreningar så det blir lite ledande , så det var inte riktigt det jag menade utan jag menade att frågan är om det blir en sluten krets. Alltså om man tänker på skolexemplet där man har en zinkbit och en kopparbit nedsänkt i koksalt och de är anslutna med sladdar till en lampa som lyser. I det fallet så sluter man ju kretsen genom att strömmen går genom sladden och lampan (även om man lika gärna ur korrotionshänseende skulle kunna kortsluta genom att låta metallerna nudda varandra). Skillnaden med silvercoilen är att där finns inget som sluter kretsen, det är som om man skulle låta kopparn och zinken ligga i saltlösningen utan att vidröra varandra. Kan det då bildas en elektrisk krets? Min spontana känsla är nej.
I de flesta fall i fråga om vattenkylningsdetaljer så är de jordade och därigenom bildar de en krets så fort vätskan blir lite ledande, men just silvercoilen är ju inte det om den ligger i en slang eller plastreservoar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Som RainesX skriver så dröjer det inte länge innan vattnet innehåller föroreningar så det blir lite ledande , så det var inte riktigt det jag menade utan jag menade att frågan är om det blir en sluten krets. Alltså om man tänker på skolexemplet där man har en zinkbit och en kopparbit nedsänkt i koksalt och de är anslutna med sladdar till en lampa som lyser. I det fallet så sluter man ju kretsen genom att strömmen går genom sladden och lampan (även om man lika gärna ur korrotionshänseende skulle kunna kortsluta genom att låta metallerna nudda varandra). Skillnaden med silvercoilen är att där finns inget som sluter kretsen, det är som om man skulle låta kopparn och zinken ligga i saltlösningen utan att vidröra varandra. Kan det då bildas en elektrisk krets? Min spontana känsla är nej.
I de flesta fall i fråga om vattenkylningsdetaljer så är de jordade och därigenom bildar de en krets så fort vätskan blir lite ledande, men just silvercoilen är ju inte det om den ligger i en slang eller plastreservoar.

Lampan bildar en sluten krets ja men lampan är också bara ett bevis för den kemiska reaktionen mellan dom två metallerna.
Er lekamnsynpunkt (som vi nog alla är här) så kan man ta denna frågan till "om ett träd faller i skogen och ingen finns där att höra det falla, ger det då något ljud ifrån sig".
Svaret är ju givet men ingen som kan bevisa det.

Reaktionen ämnena emellan infinner sig vare sig du använder en lampa att utvinna biprodukten eller inte. Min syn på det och inte nödvändigt vis rätt ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt