Permalänk
Medlem

LÄCKAGE! Vattenkylning.

Hej,

Monterade igår ihop vattenkylning för en 3570k på ett ASUS Maximus Gene V. Hade allt monterat utanför lådan, testade allt, vred och vände på grejerna för att se så att allt satt bra. Flyttade över allt i burken, läcktestade i en timme ungefär, noll läckage. När jag sedan startade datorn insåg jag att den grinade för att jag inte hade någon CPU-fläkt monterad, tryckte då dit en bara för att testa.

Jag måste då på något sätt kommit åt anslutningen till CPU-blocket, för när jag drog igång datorn började det pysa och droppa från ena anslutningen.

Ryckte ur strömkabeln direkt, petade ur moderkortsbatteriet och lutade datorn så att vattnet droppade bort från moderkortet. Det hade enbart kommit ett par droppar på kanten på PCI-E-slottarna och lite på power-knappen.

Jag torkade försiktigt med lite papper för att få bort det ytliga vattnet, sedan har jag låtit datorn stå i ca 16 timmar mestadels med en stark skrivbordslampa som ska hjälpa torkningen.

Då till själva frågan: Hur länge ska jag vänta innan jag testar igen (med originalkylare för att se så att inget är trasigt)? Ser helt torrt ut, men har tänkt att ge det någon timme till.

Har beställt nya slangar och anslutningar som förhoppningsvis ska passa lite bättre.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Du kan ju använda hårtork eller läga hela komponenter i ugnen efter du tvätat dom i tex T-röd. Gjorde jag med en hel laptop som fått ett par omgångar med vatten och cola i sig innan jag fick den. Tangentbord mm var döt innan jag fick den och efteråt fungerade allt.

Men som sagt det kommer inte med några garantier. Har du tillsattser i vattnet typ glykol och skit så mins jag hur fina mina parrallel portar blev efter det droppade på dom en gång i tiden. Rent destilerat vatten bör man kunna skölja av komponenterna med eller sprit sedan torka dom för att få bort sådan skit som kan ställa till det men som sagt det är på eget bevåg. Dom gånger jag testat har det fungerat bra.

Permalänk
Medlem

läcker det i i blocket eller anslutningen?
Ganska vanligt att blocken spricker i plasten om man drar åt anslutningen för hårt..

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem

gällande väntan så beror det lite på vad du har använt för vätska..

Har du använt riktig vätsta för detta ändamålet så är det bara att torka bort och köra..
Det vattnet leder inte ström

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Du kan ju använda hårtork eller läga hela komponenter i ugnen efter du tvätat dom i tex T-röd. Gjorde jag med en hel laptop som fått ett par omgångar med vatten och cola i sig innan jag fick den. Tangentbord mm var döt innan jag fick den och efteråt fungerade allt.

Men som sagt det kommer inte med några garantier. Har du tillsattser i vattnet typ glykol och skit så mins jag hur fina mina parrallel portar blev efter det droppade på dom en gång i tiden. Rent destilerat vatten bör man kunna skölja av komponenterna med eller sprit sedan torka dom för att få bort sådan skit som kan ställa till det men som sagt det är på eget bevåg. Dom gånger jag testat har det fungerat bra.

Det var bara destillerat vatten som läckte, så tror inte att jag måste skölja av grejerna.

Skrivet av prOZac:

läcker det i i blocket eller anslutningen?
Ganska vanligt att blocken spricker i plasten om man drar åt anslutningen för hårt..

Det var slangen som släppte i anslutningen. Blev väl någon extra påfrestning när jag pillade med fläkten som gjorde att den gled ur.

Det är kompressionsanslutningar, men slangen är inte så lysande, så har nytt på G.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOZac:

gällande väntan så beror det lite på vad du har använt för vätska..

Har du använt riktig vätsta för detta ändamålet så är det bara att torka bort och köra..
Det vattnet leder inte ström

Sant, det är destillerat vatten.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Ta ut grafikkortet när du testar, kanske inte troligt att det skulle hända något när den startar men tycker det vore smart att ta ut allt som skulle kunna kortslutas

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Ta ut grafikkortet när du testar, kanske inte troligt att det skulle hända något när den startar men tycker det vore smart att ta ut allt som skulle kunna kortslutas

Bootade utan grafikkort, funkade fint. Körde i kortet, allt funkar klockrent! Tänkte stresstesta lite nu, för säkerhets skull.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Du gjorde allt enligt konstens alla regler sa det borde inte vara nagot problem. Jag fick en lacka och var tvungen att fixa till kompressionsfittingsen pa CPU-blocket under natten, som tur ar droppade det bara ner lite pa mitt grafikkort som har en backplate + papper pa sig, sa det blev inga skador. Detta var dock efter 8h lacktest.

Efter att jag klippt slangen battre/dragit den smidigare sa har det inte lackt alls.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Destilerat och avjoniserat vatten förbli inte icke ledande specielt länge om du häller det i en loop med koppar eller aluminium då syreatomerna i vattenmolekylerna snabbt kommer börja rycka loss elektroner från koppar/alu eller andra metaller som inte är ädla. Därimot om man ska skölja med vatten bör det ju var fritt från tillsatser och avjoniserat men som sagt då är det ju en förbruknigsvara.

Men vatten som varit i en loop det leder ström oavset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Du gjorde allt enligt konstens alla regler sa det borde inte vara nagot problem. Jag fick en lacka och var tvungen att fixa till kompressionsfittingsen pa CPU-blocket under natten, som tur ar droppade det bara ner lite pa mitt grafikkort som har en backplate + papper pa sig, sa det blev inga skador. Detta var dock efter 8h lacktest.

Efter att jag klippt slangen battre/dragit den smidigare sa har det inte lackt alls.

Skönt det!

Skrivet av pa1983:

Destilerat och avjoniserat vatten förbli inte icke ledande specielt länge om du häller det i en loop med koppar eller aluminium då syreatomerna i vattenmolekylerna snabbt kommer börja rycka loss elektroner från koppar/alu eller andra metaller som inte är ädla. Därimot om man ska skölja med vatten bör det ju var fritt från tillsatser och avjoniserat men som sagt då är det ju en förbruknigsvara.

Men vatten som varit i en loop det leder ström oavset.

Jo, precis. Har läst kemi A så har lite koll! ^^ Nu hade jag ju tur ändå känns det som.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Sant, det är destillerat vatten.

Destillerat vatten kan leda ström. Du tänker på avioniserat vatten.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Destillerat vatten kan leda ström. Du tänker på avioniserat vatten.

Självklart, det var avjoniserat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Avstängd

Det är knepigt detta med anslutningar, man ska hellst klippa slangen med en slangavklippare så att omskärelsen blir rak och ligger platt mot anslutningen. Låter mysko att det skulle börja läcka av lite påfrestningar. Man måste jyu kunna böja slangarna för att montera komponenter. HAr du rätt dimension på anslutning/slang?

Permalänk
Medlem

Bara för att jag undrar, vilket vattenblock ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Det är knepigt detta med anslutningar, man ska hellst klippa slangen med en slangavklippare så att omskärelsen blir rak och ligger platt mot anslutningen. Låter mysko att det skulle börja läcka av lite påfrestningar. Man måste jyu kunna böja slangarna för att montera komponenter. HAr du rätt dimension på anslutning/slang?

Jo, var ganska taskiga skärytor.

Skrivet av JohanFalk:

Bara för att jag undrar, vilket vattenblock ?

Supreme LT, det äldre.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Avstängd

Skärytorna måste vara helt raka, jag klippte en slang en gång och det var en liten skåra på änden vilket gjorde att det pyste ut vatten om man vickade på slangen. Troligen ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Skärytorna måste vara helt raka, jag klippte en slang en gång och det var en liten skåra på änden vilket gjorde att det pyste ut vatten om man vickade på slangen. Troligen ditt problem.

Beställt en sån där klippare från inet, verkar ganska nice!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Kör med en mattkniv du kan få ut hela bladet på.. sen får man vara försiktig. Kör själv med såna fat boys som man skruvar fast släkten med.. litar inte på buntband..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning