VIP/VIPA Domainname routing(howto?)

Permalänk
Medlem

VIP/VIPA Domainname routing(howto?)

Hejsan
Jag sitter med en utvecklingsmiljö med 2 servrar som köper Hyper-V där en server virtuell maskin fungerar som DHCP/Router(RRAS) för att ge tillgång till internet för de övriga virtuella maskinerna. Alla dessa virtuella maskiner kör under samma externa ip och har ett antal domäner/subdomäner pekat mot sig. Min fråga är dock hur man routrar dessa domäner till rätt virtuell maskin?

Jag vet att det ska vara möjligt då jag vet att vår driftleverantör och tidigare driftleverantörer på mitt jobb gör på detta sätt. Och att det ska med hjälp av bla. VIP/VIPA (Virtual IP address) vara möjligt, men jag som sytemutvecklare ligger nog aningen efter när det gäller dessa kunskaper

Ex:
domain1.tld > hyper-v1.virtual1
domain2.tld > hyper-v2.virtual1
domain3.tld > hyper-v1.virtual2
domain4.tld > hyper-v2.virtual1
domain5.tld > hyper-v1.virtual3
domain5.tld > hyper-v2.virtual3

Permalänk
Medlem

Du får sätta upp en proxy som delar skickar vidare webbtrafiken till rätt server, exempelvis nginx.

Permalänk
Medlem

Hejsan
Tack för svaret, jag har kommit fram till samma slutsats! Dock verkar det inte finnas något inbyggt stöd för detta i Windows Server 2008 R2 utan kommer tidigast i Windows Server 2012 vilket jag inte har lust att uppdatera till ännu. Man kan dock använda sig av Forefront TGM men då får man ju med en jädra massa funktionalitet jag inte behöver.

Jag ska ta och läsa på den du tipsade om, tack för svaret

Permalänk
Avstängd

Där har du anledningen till att man skipper m$ på server sidan.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

Där har du anledningen till att man skipper m$ på server sidan.

Veckan om inte årets sämsta argument, inget hindrar än ifrån att köra en extern proxy som jag blev tipsad om tidigare. Sedan kan man ju tycka vad man vill om Microsoft men man ska alltid ha argument som faktiskt inte är tagna ur tomma intet.

Jag kör gärna Debian men så vitt jag vet finns det saker man faktiskt inte kan köra under Debian eller något annat *nix.

Permalänk

Ngnix är ingen höjdare under Windows tror jag, tittade lite snabbt på deras sida och kunde snabbt konstatera att:
Known issues

Although several workers can be started, only one of them actually does any work.
A worker can handle no more than 1024 simultaneous connections.
The cache and other modules which require shared memory support do not work on Windows Vista and later versions due to address space layout randomization being enabled in these Windows versions.

Possible future enhancements

Running as a service.
Using the I/O completion ports as a connection processing method.
Using multiple worker threads inside a single worker process.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Jag tänkte nog köra Ngnix under Debian i så fall faktiskt