playstation låser på 576p på min splitter nya sharp LE60741s kan ej få 1080p

Permalänk
Medlem

playstation låser på 576p på min splitter nya sharp LE60741s kan ej få 1080p

Hej. köpte igår en LE60741s fullhd led 3-d tv från sharp och har kopplat in allt som jag hade till min gammla samsung 40" lcd full hd cirka 4 år gammal.

Htpcn kan jag köra på 1080p 60hertz utan problem men jag får fasiken inte till det på mitt playstation.

Jag höll in playstationknappen på framsidan av spelet tills jag får ett beep för att sätta konsolen i inställning av upplösnings läge. Jag får bild men dock 576p. Jag har då gått in manuellt under systeminställningar och bildskärmsinställningar och kryssat i alla rutor upp till 1080p. bilden blir svart i 30 sekunder och återgår till 576p vilket indikerar att upplösningen inte stöds. Jag kan ställa in 720p och 1080i och få bild. men ibland då jag startar ett spel kör den 576p och ibland 720p så som spelet ska visas då man kör t.ex 1080i.

Detta är en helt ny tv och det står tydligt i specifikationerna att det är en fullHD tv med 1080p stöd. vilket jag även använder via htpc;n.

Hittar gammla inlägg med samma problem men andra tvapparater på andra forum men ingen med en lösning. vissa säger det kan vara kabeln? men känns ju föga otroligt då jag 5 min innan körde med den kabeln till den gammla tvn.

OBS (Allt är kopplat med hdmi genom min reciever yamaha rx-v465) även hdmi mellan reciever och tv.

oerhört tacksam för hjälp.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kan du köra PS3an direkt in i TVn och få 1080p?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

PS3 funkar tydligen inte 100% med alla tvapparater.

Permalänk
Medlem

testa att köra ps3 direkt i tv:n och se om det gör nån skillnad, kan ju vara recievern som spökar?
dålig hdmi kabel, testa en annan?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Märkligt, kan inte kolla just nu på min ps3:a men du kan inte bocka av 576p från inställningarna? (har för mig den var grå dock). när jag kör splitscreen på min tv, iaf på black ops så blir det också automatiskt 576p, riktigt störande...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

som ovan sa, prova kör PS3 -hdmi- TV direkt.
Sen kan du använda den andra sladden (gul röd vida kontakter) för att få ljud till hemmabion kanske? Det gjorde jag

Permalänk
Medlem

När det gäller spel så skulle jag inte rekommendera att köra bild genom recievern utan istället köra hdmi direkt till TV'n och optisk för ljudet. Min erfarenhet av recievers är att dom lägger på en hel del inputlag vilket inte är speciellt önskvärt i spel, skillnaden med hdmi genom min Harman Kardon AVR 255 vs hdmi direkt till TV'n är enorm för mig.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du har en ouppdaterad/'hackad' Ps3:a som inte har nyare uppdateringar, så skulle jag tippa på det. Polarn hade en Samsung eller Sharp (Kommer inte ihåg vad) som hade kraftiga problem med Ps3 tills den uppdaterades. Efteråt fungerade fint.

Som de andra säger så är det bäst att kolla ifall en direktkoppling fungerar och ger 1080p. (Är ju basic troubleshooting att eliminera alla extra faktorer!)

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Jag ska prova direkt jag får chansen efter jobbet att koppla direkt till tvn och se vad jag får för resultat. min ps3a är nyligen uppdaterad via uppdateringsmenyn inne i konsolen så det borde inte vara något problem. Det stämmer att jag inte kan bocka ut 576p den är grå och för bockad så den kommer jag inte åt alls. Recievern fungerade med min förra tv som sagt så borde ju inte vara den men man kan ju aldrig vara säker. hur mycket tappar jag genom att köra 1080i? dock är jag oroad ändå̈ eftersom ps3 får för sig att starta spelen i 576p ibland inte alltid och då blir det bedrövlig kvalite. aldrig haft det problemet tidigare.

Känner mig inte alls speciellt nöjd med tv;n och min känsla säger mig att en samsung skulle göra jobbet mycket bättre. tittade på denna även men sket i den för att den var 4000 dyrare men överväger starkt att åka och byta upp mig idag. någon som har nått att säga om det?

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/tv-55-tum-och-storre/samsung-ue60es6100/176741.5290/
.

Permalänk
Medlem

Stödjer TV'n HDCP det är ett krav för PS3 över 1400*xxxx. också möjligt att din reciver inte hanterar HDCP här med.

Kan också vara skadad HDMI kabel som inte klarar bandbredden som krävs för 1080p.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Stödjer TV'n HDCP det är ett krav för PS3 över 1400*xxxx. också möjligt att din reciver inte hanterar HDCP här med.

Kan också vara skadad HDMI kabel som inte klarar bandbredden som krävs för 1080p.

Jag lyckas inte få fram via nätet om min yamaha rx-v465 är hdcp kompatibel. kan den vara boven? I och med att det fungerade till den äldre tvn är det då någon inställning i den nya som jag kan slå av? känner mig helt vilsen i detta.

Permalänk
Skrivet av straaand:

Jag ska prova direkt jag får chansen efter jobbet att koppla direkt till tvn och se vad jag får för resultat. min ps3a är nyligen uppdaterad via uppdateringsmenyn inne i konsolen så det borde inte vara något problem. Det stämmer att jag inte kan bocka ut 576p den är grå och för bockad så den kommer jag inte åt alls. Recievern fungerade med min förra tv som sagt så borde ju inte vara den men man kan ju aldrig vara säker. hur mycket tappar jag genom att köra 1080i? dock är jag oroad ändå̈ eftersom ps3 får för sig att starta spelen i 576p ibland inte alltid och då blir det bedrövlig kvalite. aldrig haft det problemet tidigare.

Känner mig inte alls speciellt nöjd med tv;n och min känsla säger mig att en samsung skulle göra jobbet mycket bättre. tittade på denna även men sket i den för att den var 4000 dyrare men överväger starkt att åka och byta upp mig idag. någon som har nått att säga om det?

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/tv-55-tum-och-storre/samsung-ue60es6100/176741.5290/
.

det du förlorar med 1080i beror lite på hur långt bak du sitter, ju längre bak, ju mindre skillnad men testa så får du själv avgöra.

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

felet satt i min 5m långa hdmi kabel som jag inte hade en susning om att den satt där bakom. tack för all respons. blir dock ett tv byte nu ändå. man ska inte snåla då blir man missnöjd.