AMD rear ut en mängd processorer i Athlon II- och A-serierna

Permalänk
Melding Plague

AMD rear ut en mängd processorer i Athlon II- och A-serierna

En ny prislista avslöjar att AMD sänker priserna på ett tjugotal processorer ur Athlon II- och A-serierna, däribland en modell med den nya arkitekturen Trinity.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den blir nog några HTPCs i galleriet i framtiden skulle jag kunna tänka mig

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk

Gött! Men vem använder AMD processor?
(Undantag till HTPC)

Permalänk
Skrivet av MuffinManxD:

Gött! Men vem använder AMD processor?
(Undantag till HTPC)

Jag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Min upplåsta Phenom II 550 (B50) som jag köpte för 2 år sen på Netonnet som "fyndvara" för 500 kr. är fortfarande billigare och bättre än de Athlon modellerna som är på den listan.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S, Intel i9 9900k, Palit GeForce RTX 2080 Ti GamingPro OC, Samsung 970 EVO 250GB , Samsung 860 EVO 500 GB, 32 Gb RAM,Corsair H60 V3, Corsair RM750W V2

Permalänk
Medlem

En Athlon II X4 räcker väldigt långt ändå. Kul att se att de är så otroligt konkurrenskraftigt prissatta. Tråkigt bara att det är lite svårt att få tag på 45nm AMD processorer överlag. :/

Permalänk
Medlem

Synd att inte Phenom 2 965 BE är med i listan! Även om den redan är billig så vore de ju inte fel om den blev ännu billigare xD
Nä men AMD är värd att få mer, för dåliga är dom inte egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdnanB:

Min upplåsta Phenom II 550 (B50) som jag köpte för 2 år sen på Netonnet som "fyndvara" för 500 kr. är fortfarande billigare och bättre än de Athlon modellerna som är på den listan.

Och min turbokonverterade BMW E30 med 700HK som jag stal helt gratis är snabbare och billigare än en ny Ferrari.

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt kär i Athlon II processorerna, går säkert fortfarande att finna användning för dem i budgetmaskiner tror ni inte?

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Gött! Men vem använder AMD processor?
(Undantag till HTPC)

Jag kör AMD i alla mina fyra datorer. Brazos, bulldozer, tuban och snart en fx-8350 som ligger på posten och väntar och det funkar prima!

Permalänk
Skrivet av MuffinManxD:

Gött! Men vem använder AMD processor?
(Undantag till HTPC)

Jag.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Synd AMD inte gör mobiler, då hade du varit 100% AMD, nu är du bara 99,99% AMD.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Synd AMD inte gör mobiler, då hade du varit 100% AMD, nu är du bara 99,99% AMD.

Dock så har han ett nvidia grafikkort så han är bara 50% AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Jag i min server
För priset av Intels billigaste quadcore fick jag moderkort, minne och en AMD Quadcore som dessutom drar mindre ström.

AMD är på hugget känner jag

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuffinManxD:

Gött! Men vem använder AMD processor?
(Undantag till HTPC)

Jag gör, vist hade jag köpt en intel-prolle istället den där dagen om jag hade cash nog.. Men AMD-prollen gör jobbet! Tänker köra såhär tills dess att jag inte längre spikar 60fps i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Gött! Men vem använder AMD processor?
(Undantag till HTPC)

Jag

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Gött! Men vem använder AMD processor?
(Undantag till HTPC)

Jag, både privat och i jobbet.
De flesta på jobbet sitter på AMD-prollar nu faktiskt.
Nästa år blir det ännu fler, så ja, det är nog ganska
många som använder AMD.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fernlund:

Den blir nog några HTPCs i galleriet i framtiden skulle jag kunna tänka mig

Japp, beställde min nya HTPC idag, men det blev med Intel CPU för att jag är lite speciell

Annars hade jag nog köpt AMD till vänner och bekanta som behöver en enkel surfdator, i alla fall hade jag gjort det om det var någon som ville ha en stationär dator men alla (i min närhet) verkar sky dem som pesten än hur billiga de blir
Brorsan har en pentium 4 2.0GHz uppställd som jag hoppas att han aldrig använder

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Funderar på ny HTPC och undrar vilka av dessa prollar drar minst ström samt generarar minst värme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Gött! Men vem använder AMD processor?
(Undantag till HTPC)

Har du hunnit skriva upp mig också?

Permalänk
Skäggig legend

Synd att det inte finns något bra mini-itx med många SATA, annars hade jag fixat min HTPC/NAS på stört!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Jag använder snart AMD

Permalänk
Inaktiv

Har lite AMD hemma jag med. Däremot med nVidia-chipset som jäklas lite när det känner för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt med prissänkningar! Själv fyndade jag en Athlon II X4 645 på marknaden för 700 kr inklusive ett bra tillhörande moderkort för ett tag sedan (jämfört mot nypris fick jag moderkortet på köpet). Funkar över förväntan i servern. När det gäller dessa prisnivåerna är det nästan inte lönt att köpa begagnat men några hundralappar billigare blev det ju. Borde gå att fynda begagnat på AM3 nu när folk uppgraderar till Vishera.

Visst har jag några intelprocessorer men desto fler från AMD och på något sätt tycker jag det känns roligare med AMD. Varför är det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Visst har jag några intelprocessorer men desto fler från AMD och på något sätt tycker jag det känns roligare med AMD. Varför är det så?

Jag undrar också vart min förkärlek till AMD kommer ifrån. Kanske gillar man helt enkelt "Underdog" aspekten?

Då menar jag inte att jag klankar ner på dem men Intel är ju ett mycket kraftfullare företag vart toppskiktsmodeller stått utan konkurens ett bra tag nu.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Man måste sitta på en bra gammal burk om dessa CPU:er ska kallas uppgradering eller har jag missat något?:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Gött! Men vem använder AMD processor?
(Undantag till HTPC)

Tjejen har en X2 555BE!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Man måste sitta på en bra gammal burk om dessa CPU:er ska kallas uppgradering eller har jag missat något?:D

Det är inte alla som har nog med pengar att alltid ha det nyaste för hus, familj och hobby. Prioriteringar. Även om det är roligt att ha det "bästa" inom datorer.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Man måste sitta på en bra gammal burk om dessa CPU:er ska kallas uppgradering eller har jag missat något?:D

Skrivet av Weuffelhjaern:

Det är inte alla som har nog med pengar att alltid ha det nyaste för hus, familj och hobby. Prioriteringar. Även om det är roligt att ha det "bästa" inom datorer.

Prioriteringar som sagt. De flesta med familj räknar sina hundralappar noggrant varje månad.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Gött! Men vem använder AMD processor?
(Undantag till HTPC)

Jag!

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...