AMD tappar på processormarknaden – nu under 17 procent

Permalänk
Melding Plague

AMD tappar på processormarknaden – nu under 17 procent

Intel förstärker ledningen bland x86-baserade processorer och innehar nu 83,3 procent av marknaden. Huvudkonkurrenten AMD tappar och drabbas dessutom av skiftet mot mobila enheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hahaha redaktionen spär på amd artiklar en efter en. Okej vi har fattat Amd är på nedgång nu!

Permalänk
Medlem

Tråkiga siffror men jag hoppas fortfarande på att amd ska ta sig upp ur detta.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kanarya:

Hahaha redaktionen spär på amd artiklar en efter en. Okej vi har fattat Amd är på nedgång nu!

Det handlar inte om att strö salt i såren!
Det är fortfarande en "nyheter"

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Hoppas amd fixar detta. Måst stödja dom med att köpa amd baserad HTPC samt amd grafikkort. Intel ensam på marknaden? Så kan vi bara inte ha det!

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kanarya:

Hahaha redaktionen spär på amd artiklar en efter en. Okej vi har fattat Amd är på nedgång nu!

Vilken annan artikel har sagt att AMD är under 17%?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Tråkigt.

Hoppas att AMD kommer med något riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Känner mig elak som har en Intel processor i min dator nu

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

De verkar ju inte ta så kloka beslut heller. Som att lägga ner linuxutvecklingen - då tappar de även servermarknaden...

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bara synd om dem, de gjorde ju bort sig total med FX-serien. Lite duktigare ingenjörer borde det allt finnas att anställa kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Det är ju inte bara synd om dem, de gjorde ju bort sig total med FX-serien. Lite duktigare ingenjörer borde det allt finnas att anställa kan man tycka.

Men FX serien är inte dålig och fungerar ypperligt för majoriteten av dator användare. Dock så har nog AMD sämsta säljarna och sämsta marknadsavdelningen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Min nästa dator kommer ha en FX-processor, så jag gör vad jag kan

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De har haft en del motgångar det senaste. Hoppas det inte är för sent att styra om skeppet mot djupare vatten så inte Intel får monopol på marknaden. Vore inte så bra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Två ord: Inte bra...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Amd <3

Permalänk
Medlem

En ny phenom skulle behövas... En 1100t hänger ju fortfarande med bra även fasst den har 3-2år på nacken.

Permalänk
Medlem

Är det någon som är förvånad?...

Med tanke på hur mycket pengar Intel faktiskt puttar in i sitt är de inte konstigt att dom leder och med hyfsad marginal.
Och amd har hamnat så mycket efter nu på entusiast sidan av datorer frågan e om dom kan återhämta sig efter de.

Kollar vi på strömförbrukning effektivitet och prisvärdhet så ligger ju inte riktigt AMD där längre utan Intel är ett bättre val i dom flesta fall, det finns ju alltid undantag när flertrådat kan ta nytta och en bulldozer cpu kan vara väldigt användbar.

Och jag säger inte att AMD cpuer är indirekt dåliga utan att dom inte kan prestera tillräckligt bra för att fightas med konkurrenterna(Intel), iaf inte i prestanda toppen och knappt i mellan klass iaf inte när de kommer till cpu prestanda.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Fanns bara sandy bridge i mina ögon när jag köpte min dator.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Men FX serien är inte dålig och fungerar ypperligt för majoriteten av dator användare. Dock så har nog AMD sämsta säljarna och sämsta marknadsavdelningen.

Helt korrekt. För att dra ett riktigt bra exempel; Hadde Steve Jobs jobbat på AMD från start, hadde intel konkat för ca 15år sedan. Givetvis en grov överdrift och allt sådant, men förmodligen inte helt orimligt eftersom Steve kanske är vår tids bästa marknadsförare.

Permalänk
Medlem

Sista PCn jag hade en Intel i var min gamla router/webserver med Linux, en P2-400, innan jag skaffade en dedikerad hårdvarurouter. De har varit alldeles för dyra i många år nu för CPU-kraft som i de allra flesta fall är långt mer än man behöver.

För att strömförbrukningen ska spela roll rent pengamässigt, så måste man ju ha datorn på med full belastning 24/7 och det har då inte jag. I idle är det ingen större skillnad på FX och Ivy och där någonstans ligger det ju vid normalt surfande eller när datorn bara står och är lagring åt mediaspelarna.

Även när jag spelar t.ex. WoW så har jag ju inte ens 50% total CPU-belastning på min 1090T, sambon som kör 8120 har ju ännu mindre, så den drar inte lika mycket ström.

Passade dessutom på att uppgradera min gamla HTPC från Athlon x4 640 till en sprillans ny 5800K igår Grymt prisvärt för HTPC med möjlighet att köra spel ordentligt utan extra grafikkort, så jag stöder gärna AMD!

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Snusfri

Inkompetent ledning som gjort/gör väldigt knepiga beslut tillsammans med en inkompetent marknadsavdelning som lovade guld och gröna skogar när verkligheten var en öken gör att vilket företag som helst går dåligt.

Hoppas att de inser att high-end cpu's inte är deras melodi, det är bara att kolla på FX-serien och istället satsar på "budget" modeller för kontor, billiga surfburkar och liknande, givetvis med låg effektförbrukning.

Även fast jag är "rabiat" Intel-fanboy så finns det en marknad för AMD, nämligen det jag skrev om ovan, dock så skulle de kunna göra s.k modulära stationära datorer som skulle gå hem hos en hel del folk tror jag.

Tex en 24-27" skärm med inbyggt moderkort, cpu, slot-in dvd/bluray, ssd för OS (Windows 8) samt en 1-2TB för lagring av filer och medföljande trådlöst tangentbord/mus, en snygg enkel och lagom burk för normala Svenssons som är uppgraderingsbar med tex mer minne, byte av hårddiskar.

Tänk Er en iMac fast med utbytbara delar, dvs den är uppgraderingsbar.

Där tror jag att AMD skulle kunna plocka många marknadsandelar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Nåja, jag fortsätter.
Köpte en FX-8350 som kommer idag.
Sedan när man slänger ihop datorer åt kompisar blir det alltid AMD.

Hoppas de kommer loss någon gång.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Phenom II X6 är princip den bästa processorn som AMD har tillverkat. Den gick ut för tidigt..

Permalänk

Detta är anledning varför jag ska köpa en fx 8350 nu i vinter Samt så rekommenderar jag AMD förre intel/nvidia.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

går rykten om att Intel vill köpa majoriteten av andelarna på Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Sista PCn jag hade en Intel i var min gamla router/webserver med Linux, en P2-400, innan jag skaffade en dedikerad hårdvarurouter. De har varit alldeles för dyra i många år nu för CPU-kraft som i de allra flesta fall är långt mer än man behöver.

För att strömförbrukningen ska spela roll rent pengamässigt, så måste man ju ha datorn på med full belastning 24/7 och det har då inte jag. I idle är det ingen större skillnad på FX och Ivy och där någonstans ligger det ju vid normalt surfande eller när datorn bara står och är lagring åt mediaspelarna.

Även när jag spelar t.ex. WoW så har jag ju inte ens 50% total CPU-belastning på min 1090T, sambon som kör 8120 har ju ännu mindre, så den drar inte lika mycket ström.

Passade dessutom på att uppgradera min gamla HTPC från Athlon x4 640 till en sprillans ny 5800K igår Grymt prisvärt för HTPC med möjlighet att köra spel ordentligt utan extra grafikkort, så jag stöder gärna AMD!

Det är för att blizzard lyckats låsa in sig på en tråd sedan mop.
Därför är det viktigt med hög klockfrekvens på huvudtråden och resten behöver knappt jobba.
Och därför du ser så lite total cpu användning för en tråd flaskar innan du kan nyttja andra trådar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Vi behöver fler som köper AMD.
Men många verkar sträva efter monopol...

Lite positiva nyheter dock:
http://www.techpowerup.com/174368/AMD-FX-8350-Overclocked-to-...

och:
http://technewspedia.com/rumor-amd-will-launch-this-month-its...

Det senare är ett rykte, men ändå intressant.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Vem vill ha monopol? Inte jag.

Synd, ser mörkt ut men hoppas AMD kommer finnas kvar på proc. marknaden. Heja AMD, ska dra mitt lass genom att gå AMD nästa gång.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk

"I cry just a little"

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Entusiast

Synd...Men det går ingen nöd på AMD, dom gör utomordentliga grafikkort och dom skall ju göra komponenter till det nya Playstation 4 (Förmodligen).

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈