Valve ökar antalet testare till Steam för Linux

Permalänk
Melding Plague

Valve ökar antalet testare till Steam för Linux

Spelhuset Valve trappar upp satsningen på Steam för Linux och utökar betaprogrammet till fler användare. Samtidigt tillkommer ett dussin nya titlar i spelbiblioteket.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I approve ^

Permalänk
Medlem

Låter kanon...nu hoppas jag att Blizzard hoppar på tåget och då finns det ingen anledning att köra Windows för min del :D.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Ni som har testat: Presterar det bättre än i Windows?

Permalänk
Medlem

Det kanske blir att man får köra Ubuntu på speldatorn när Steam släpper sin skarpa verison.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Ni som har testat: Presterar det bättre än i Windows?

Det tvivlar jag på med tanke på det usla drivrutinsstödet från både Nvidia och AMD. Kul att det satsas mer på andra plattformar än bara Windows. Nu har ju både Mac och Linux tillgång till Steam, och då kan det ju faktiskt börja hända intressanta grejer i spelvärlden.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Fördelen är väl att man kanske satsar mer på grafikdrivarna för linux. Annars är jag totalt ointresserad av spel men älskar att använda linux. Släpper de programmen som open source månntro?

Permalänk
Inaktiv

Detta kan bli intressant när/om (för mig) intressanta spel kommer. Enda anledningen att jag ens kör Windows är för spel.

Permalänk
Medlem

Vad roligt det ska bli!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av anemic:

Det kanske blir att man får köra Ubuntu på speldatorn när Steam släpper sin skarpa verison.

Känner samma sak som dig. Då hade man kunnat köra endast Ubuntu på sina datorer.

Skrivet av Gender Bender:

Det tvivlar jag på med tanke på det usla drivrutinsstödet från både Nvidia och AMD. Kul att det satsas mer på andra plattformar än bara Windows. Nu har ju både Mac och Linux tillgång till Steam, och då kan det ju faktiskt börja hända intressanta grejer i spelvärlden.

Nja vet inte om de har så dåligt stöd. Nvidia släppte en ny drivrutin i samband med starten av beta testandet och det förbättrade prestandan rejält.

Källa:

http://nvidianews.nvidia.com/Releases/NVIDIA-Delivers-Massive...

Här är ett stycke från Valve där man talar om hur det presterar i Linux.

"The third category is especially interesting because it involves working with hardware manufacturers to identify issues in their drivers and, as a result, improving the public driver which benefits all games. Identifying driver stalls and adding multithreading support in the driver are two examples of changes that were the result of this teamwork.
After this work, Left 4 Dead 2 is running at 315 FPS on Linux. That the Linux version runs faster than the Windows version (270.6) seems a little counter-intuitive, given the greater amount of time we have spent on the Windows version. However, it does speak to the underlying efficiency of the kernel and OpenGL. Interestingly, in the process of working with hardware vendors we also sped up the OpenGL implementation on Windows. Left 4 Dead 2 is now running at 303.4 FPS with that configuration"

Källa:

http://blogs.valvesoftware.com/linux/faster-zombies/

Verkar med andra ord som att OpenGL är effektivare än Direct3D som kommer med Windows.

Låsta standarder behöver inte per automatik vara bäst vilket man ser även i detta fallet.

För att kommentera nyheten känns detta riktigt bra!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Gött. Ska installeras så fort det släpps officiellt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Det tvivlar jag på med tanke på det usla drivrutinsstödet från både Nvidia och AMD. Kul att det satsas mer på andra plattformar än bara Windows. Nu har ju både Mac och Linux tillgång till Steam, och då kan det ju faktiskt börja hända intressanta grejer i spelvärlden.

"Usla" är nog att ta i, eftersom jag antar att du gör det i jämförelse med dito drivrutiner för Windows, eller hur? När det gäller Catalyst är skillnaderna större, medan Nvidias drivrutiner i princip ger jämnvärdig prestanda (Nvidias blob delar till största delen samma kod). Sedan kan nog samma fenomen dyka upp som på Windows plattformen att enstaka spel åtminstone innan uppdateringar presterar sämre än de borde.

Hur som finns det åtminstone jämförande grafer för prestanda: AMD Catalyst och Nvidia.

Permalänk
Medlem

Jag välkomnar den dag då man inte är beroende av Windows för spel.

Kan jag spela mina spel på Ubuntu hade jag gjort det, Linux framför Windows any day.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Skippa Windows helt kanske? Osx som workstation och lite media osv, sen köra linux på gamingburken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Skippa Windows helt kanske? Osx som workstation och lite media osv, sen köra linux på gamingburken.

Eller varför inte linux hela vägen?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Fungerar alla steam-spel också eller är det bara själva steam plattformen som ska testas?

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem

Suveränt! Snart ominstallerar jag main burken och kör Ubuntu på den fullt ut istället för att hoppa mellan två operativ system!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Jag som precis installerat ubuntu för att lära sig linux/ubuntu är väldigt glad över detta!
Är hittills väldigt imponerad över just prestandan. En gammal dator från 2006 startade lika snabb som min ssd&i5 dator. Riktigt häftigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosh1:

Fungerar alla steam-spel också eller är det bara själva steam plattformen som ska testas?

Bara plattformen, spelen måste ju vara skriva för Linux annars kommer de INTE funka. I dags läget ett 30 tal spel som artikeln säger. Om du går igenom steams Mac lista och sänk antalet så kommer du nog komma till det riktiga antalet spel i framtiden.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Låter kanon...nu hoppas jag att Blizzard hoppar på tåget och då finns det ingen anledning att köra Windows för min del :D.

Det finns ju egentligen ingen anledning för Blizzard att inte hoppa på tåget. Det skulle betyda ett nytt marknadssegment med relativt lite merjobb, med tanke på hur Linuxkompatibla deras storspel redan är genom wine.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Ja men vad hjälper det här om drivrutinerna är kassa...

Provade senaste Ubuntu i helgen... för att överhuvudtaget ens få en chans att köra AMDs egna drivrutiner fick jag nedgradera Xorg samt patcha kernel modulen... vilket till sist visade sig att mitt grafikort i laptopen inte stöddes av drivrutinen längre.

Och Radeons Open Source drivrutin är inte ens med i leken på samma sätt som en Windows drivrutin är.

I Windows kan jag t.ex köra Left 4 Dead och Minecraft utan större bekymmer, det går inte alls i Linux.

* Dessutom har Open Source drivrutinen en fruktansvärt irreterande bug som gör att muspekaren försvinner i tid och otid med mitt kort. En bug som många har men som tyvärr inte blivit fixad än.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Härligt! Jag använder nog linux mer och mer för varje dag som går. Det är riktigt bekvämt med virtualisering, men om lite spel skulle fungera bättre i linux så ser jag ingen anledning till att inte ha en dedikerad Linux-installation :), så länge man slipper Ubuntu dvs.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

coolt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Jag kör redan dualboot unbuntu/windows 7 x64, hade det inte varit pga spelen hade jag bara kört Unbuntu tidigare!! Det finns ingen anledning att köra Windows när allt iaf jag gör känns rappare på Unbuntu, kan tänka mig att det blir ännu snabbare på vissa andra distar!!

Permalänk
Avstängd

att ubuntu skulle vara snabbare än windows 7 på samma hårdvara har jag aldrig upplevt på mina datorer iaf..
Men den här nyheten är riktigt trevlig och förtjänar en kaka.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Gott! Det börjar lukta Linux mer och mer för min del, särskilt efter en testinstallation av Linux Mint i en virtuell maskin, som var den smidigaste och snabbaste installationen av ett operativsystem jag någonsin varit med om, där allt fungerade direkt, out of the box!

Go Valve!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hoppas på det här! Det kommer dock ta många år innan vi ser alla nya speltitlarna på Linux, men någonstans måste man ju börja!
Tycker själv inte det är något fel på Windows, men Linux kostar inte som Windows gör, och kommer det riktiga drivisar för all hårdvara till Linux så är det ingen mening med Windows längre för min del

Permalänk

Ojoj så många år man väntat på detta, ÄNTLIGEN händer det något! Tack steam, valve och gabe!

Visa signatur

[Q6600@3.2GHz] [2048mB] [2xHD 3870 CF] [2xRaptor] [2xRE2 500GB] [HDA Explosion]

Permalänk
Medlem

Det går redan nu att testa steam för Ubuntu även fast man inte är med på "testlistan" Läs här:
http://www.omgubuntu.co.uk/2012/11/reddit-users-bypass-valve-...

Har själv testat och det funkar fint

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580