Hjälp, grafikkortsminne kört?

Permalänk

Hjälp, grafikkortsminne kört?

Hej har fått underliga pixlar/kvadrater/artefakter på skärmen de uppkommer bara imellanåt och försvinner för en stund finns det någon/något sätt att fastställa vad som är fel.
Dvs, jag har testat googlat det och kollat drivrutiner och tagit ut och satt i grafikkortet, temperaturerna ligger på 35*C på gpu'n.

Visa signatur

BitFenix Prodigy, Intel i5 3570K, ASRock Z77E-ITX, Cooler Master Silent Pro M2 620W, Evga Gtx 670 ftw, 2x120gb SSD, 1X500gb HDD, 1tb Seagate Barracuda, 16Gb RAM Corsair Vengenz

Permalänk
Hedersmedlem

Vid vilket tillfälle händer detta? Jobbar du med något? Ser på film? Testat burken med tex Unigine Heaven?
Viken/ka drivis/ar har du testat?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det händer lite då och då, både i windows, webläsaren och samt ibland i spel. Som sagt det kommer och går hela tiden ibland inget på flera timmar sen dyker det upp helt plötsligt.
Jag kör på nvidias 306.97 för gtx670, och provat raderat dem helt och ominstallera dem.
Skall testa Unigine Heaven nu tänkte jag se vad för resultat man får.

Visa signatur

BitFenix Prodigy, Intel i5 3570K, ASRock Z77E-ITX, Cooler Master Silent Pro M2 620W, Evga Gtx 670 ftw, 2x120gb SSD, 1X500gb HDD, 1tb Seagate Barracuda, 16Gb RAM Corsair Vengenz

Permalänk
Medlem

Halmstad fastighetsbolag.. =D

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av syndicatan:

Det händer lite då och då, både i windows, webläsaren och samt ibland i spel. Som sagt det kommer och går hela tiden ibland inget på flera timmar sen dyker det upp helt plötsligt.
Jag kör på nvidias 306.97 för gtx670, och provat raderat dem helt och ominstallera dem.
Skall testa Unigine Heaven nu tänkte jag se vad för resultat man får.

Du bör kunna få ett nytt på garantin.

Permalänk

Sådär har kör Unigine Heaven och resultatet lyder=
Det dyker inte upp några artefakter eller rutor alls under hela testet,
Score = 2936
112,6 Fps
min45,1 - max193,2 Fps
och en gpu tempratur på 70-75*c under testet

Visa signatur

BitFenix Prodigy, Intel i5 3570K, ASRock Z77E-ITX, Cooler Master Silent Pro M2 620W, Evga Gtx 670 ftw, 2x120gb SSD, 1X500gb HDD, 1tb Seagate Barracuda, 16Gb RAM Corsair Vengenz

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Du bör kunna få ett nytt på garantin.

Det som är grejjen är att jag inte har pappren från komplett inköpsstället då jag köpt det av en kille som vann det på en tävling.

Visa signatur

BitFenix Prodigy, Intel i5 3570K, ASRock Z77E-ITX, Cooler Master Silent Pro M2 620W, Evga Gtx 670 ftw, 2x120gb SSD, 1X500gb HDD, 1tb Seagate Barracuda, 16Gb RAM Corsair Vengenz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av syndicatan:

Det som är grejjen är att jag inte har pappren från komplett inköpsstället då jag köpt det av en kille som vann det på en tävling.

Synd.

Det enda jag kan rekommendera som sista utväg är att du bakar kortet i ugnen. Det brukar lösa artefaktproblem på nvidias kort.

Det finns mängder av guider så det är bara att söka på google/youtube.

Permalänk
Medlem

kommer artefakterna ungefär på sama ställe?
I så fall kanske du bör testa med en annan monitor och se om problemet kvarstår.

Att baka ett så pass nytt kort är inte att rekommendera, om du inte har butiksgaranti kan du alltid vända dig till tillverkaren av kortet.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Det hände när jag hade min Samsung 830 i datorn. Plockade ut den här och satte i den gamla mekaniska disken, då fungerade allting utmärkt.
Satte tillbaka SSD'n, och systemet uppförde sig som vanligt igen. Det började precis som TS visar på en bild, sedan började bilden hoppa och vridas på skärmarna, blinka och ränder ritades upp och ned även horisontellt.

Permalänk
Medlem

testat att öka volten lite?
och nej jag hade då inte bakat kortet i första hand eller andra...

det är inte klockat va?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rogga67:

kommer artefakterna ungefär på sama ställe?
I så fall kanske du bör testa med en annan monitor och se om problemet kvarstår.

Att baka ett så pass nytt kort är inte att rekommendera, om du inte har butiksgaranti kan du alltid vända dig till tillverkaren av kortet.

Skrivet av Saven:

testat att öka volten lite?
och nej jag hade då inte bakat kortet i första hand eller andra...

det är inte klockat va?

Observera:

Citat:

Det enda jag kan rekommendera som sista utväg är att du bakar kortet i ugnen.

Nej, inget att rekommendera innan man prövat allt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Synd.

Det enda jag kan rekommendera som sista utväg är att du bakar kortet i ugnen. Det brukar lösa artefaktproblem på nvidias kort.

Det finns mängder av guider så det är bara att söka på google/youtube.

Var det inte så att det inte funkar med nyare kort då de inte använder bly-lödtenn? blyfria smälter ju först vid ca 250 grader och då spränger kondensatorerna :/ (vet av egna erfarenheter...)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Saven:

testat att öka volten lite?
och nej jag hade då inte bakat kortet i första hand eller andra...

det är inte klockat va?

nej det är orginal, ska se om jag kan höja volten lite

Visa signatur

BitFenix Prodigy, Intel i5 3570K, ASRock Z77E-ITX, Cooler Master Silent Pro M2 620W, Evga Gtx 670 ftw, 2x120gb SSD, 1X500gb HDD, 1tb Seagate Barracuda, 16Gb RAM Corsair Vengenz

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Var det inte så att det inte funkar med nyare kort då de inte använder bly-lödtenn? blyfria smälter ju först vid ca 250 grader och då spränger kondensatorerna :/ (vet av egna erfarenheter...)

det funkar bättre om man gör med varmlufts pistol & isolerar allt förutom GPU:n med värmebeständig tejp däremot ligger inte kortet EXAKT helt i våg så kommer gpu att flytta lite på sig & då funkar den inte efter den gången

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem men det var inte grafikkortet. Det var skärmkabeln som hade taskig skärmning. Bytte till en ny finare och problemet försvann. Nu säger jag inte att detta är vad som skett här men det du fotograferat ser ungefär ut som det bruset jag såg. Fast hos mig var det i mycket större utsträckning.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Såg ut sådär för mig förut, kom på att jag använt min Raspberry Pi med min dvi-sladd, och vips så försvann det när jag skruvade i DVI-sladden ordentligt.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatan80:

det funkar bättre om man gör med varmlufts pistol & isolerar allt förutom GPU:n med värmebeständig tejp däremot ligger inte kortet EXAKT helt i våg så kommer gpu att flytta lite på sig & då funkar den inte efter den gången

Då är det ju ingen ide att försöka förens det är riktigt usligt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Tackar för all hjälp ska se om det löser sig annars blir det att ta till någon metod i värsta fall köpa ett nytt :S

Visa signatur

BitFenix Prodigy, Intel i5 3570K, ASRock Z77E-ITX, Cooler Master Silent Pro M2 620W, Evga Gtx 670 ftw, 2x120gb SSD, 1X500gb HDD, 1tb Seagate Barracuda, 16Gb RAM Corsair Vengenz

Permalänk
Skrivet av Saven:

testat att öka volten lite?
och nej jag hade då inte bakat kortet i första hand eller andra...

det är inte klockat va?

sååå jävla dum

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R