Installation av Corsair H40 - Någon som har erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Installation av Corsair H40 - Någon som har erfarenhet?

Tjenare SWECLOCKERS.
Fick precis min kylare (Corsair H40) och jag har inte allt mycket erfarenhet när det gäller installation av vattenkylning.
Dock vet jag inte om jag ska ta bort själva höljet som man spänner processorn.

Någon som kan hjälpa mig eller har någon erfarenhet när det gäller installation av Corshairs kylare?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

kolla manualen som du fick med.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Om du känner dig osäker så är det bara att söka på Youtube och följa en How-to guide

Sparade dig lite tid, ta en titt på denna video så ska det gå utan problem! http://www.youtube.com/watch?v=PUxoFiFuS_g

Permalänk
Medlem

Yes, YouTube är nog lättaste sättet att lära sig hela proceduren och få ett tips eller två. Kolla gärna fler än en video så att du känner dig 100% säker innan du börjar!

Lycka till!

Edit: bara så du vet så heter företaget Corsair, inte "Corshair"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Manualen är rätt dålig och beskriver inte alls mycket! Har letat på youtube och hittar inte ngn direkt guide "steg för steg" hur man gör. Iallafall, märkte precis att kylpastan är nästan borta! Undrar om man behöver kylpasta om man kör med "vattenkylning"?

Permalänk
Medlem

Manualen är helt värdelös till alla Corsair's vattenpumpar men kolla runt på nätet eller fråga här i tråden när du kör fast,

du måste rengöra den gamla kylpastan på din processor och det ska finnas förapplicerad pasta på alla corsair's slutna vattensystem!

för att rengöra från kylpasta kan du använda oljefri aceton eller okq8's spolarvätska osv eller köpa rengöringskit från inet som jag har som luktar citron du använder näsdukar som du köper i mataffären i plastförpackning.

mycket viktigt att det är ett STARKT ämne som avdunstar utan att lämna några spår därav måste de va oljefritt!

Har du ingen som kan hjälpa dig att montera? montera processorkylare är det värsta man kan göra i princip

kan väl hjälpa dig i den mån jag kan, har monterat både h50-h70-h60-h80 i olika system så har gjort det ett par gånger, det värsta jag upptäckte var att få på backplaten så var noga med den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Manualen är helt värdelös till alla Corsair's vattenpumpar men kolla runt på nätet eller fråga här i tråden när du kör fast,

du måste rengöra den gamla kylpastan på din processor och det ska finnas förapplicerad pasta på alla corsair's slutna vattensystem!

för att rengöra från kylpasta kan du använda oljefri aceton eller okq8's spolarvätska osv eller köpa rengöringskit från inet som jag har som luktar citron du använder näsdukar som du köper i mataffären i plastförpackning.

mycket viktigt att det är ett STARKT ämne som avdunstar utan att lämna några spår därav måste de va oljefritt!

Har du ingen som kan hjälpa dig att montera? montera processorkylare är det värsta man kan göra i princip

kan väl hjälpa dig i den mån jag kan, har monterat både h50-h70-h60-h80 i olika system så har gjort det ett par gånger, det värsta jag upptäckte var att få på backplaten så var noga med den!

Jag drog bort kylpastan med vanligt hushållspapper. Fungerade utmärkt.

Permalänk
Medlem

Edit (någon vänlig själv hann före, mitt svar kan ses som överflödigt

Hej,

jag kan med säkerhet besvara en av dina frågor och det är JA du behöver kylpasta även vid vattenkylning.

Det brukar medfölja för-applicerad kylpasta på produkten du köpt, dessa tenderar att vara ett väldigt tunt lager men skall vara fullt tillräckligt för att uppfylla sin funktion.

Om du anser att den är skadad eller att du råkat få bort någon kylpasta så kan du rengöra den och sedan applicera på nya kylpasta.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Skrivet av Uvania:

Har du ingen som kan hjälpa dig att montera? montera processorkylare är det värsta man kan göra i princip

Nu överdriver du väl ändå. Skräm inte upp stackarn.

Själv lyckades jag alldeles utmärkt genom att följa instruktionerna och ta det lugnt. Att se en film hjälper säkert ännu mer för att få en övergripande uppfattning innan man sätter igång.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke103:

Jag drog bort kylpastan med vanligt hushållspapper. Fungerade utmärkt.

Tänk på att som personen innan nämner så vid rengöring så skall du använda lämpligt rengöringsmedel innan du applicerar nytt.

Länk till pasta + rengöring

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARL650:

Tänk på att som personen innan nämner så vid rengöring så skall du använda lämpligt rengöringsmedel innan du applicerar nytt.

Länk till pasta + rengöring

Jo, det är nog mycket möjligt, men som sagt så fungerade det med hushållspapper för mig, och min H70 har fungerat felfritt i snart 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Manualen är helt värdelös till alla Corsair's vattenpumpar men kolla runt på nätet eller fråga här i tråden när du kör fast,

du måste rengöra den gamla kylpastan på din processor och det ska finnas förapplicerad pasta på alla corsair's slutna vattensystem!

för att rengöra från kylpasta kan du använda oljefri aceton eller okq8's spolarvätska osv eller köpa rengöringskit från inet som jag har som luktar citron du använder näsdukar som du köper i mataffären i plastförpackning.

mycket viktigt att det är ett STARKT ämne som avdunstar utan att lämna några spår därav måste de va oljefritt!

Har du ingen som kan hjälpa dig att montera? montera processorkylare är det värsta man kan göra i princip

kan väl hjälpa dig i den mån jag kan, har monterat både h50-h70-h60-h80 i olika system så har gjort det ett par gånger, det värsta jag upptäckte var att få på backplaten så var noga med den!

Eftersom att du har monterat de flesta av corsair borde detta inte vara något problem för dig alls. Jag har processorn FX-6100 och är inte säker om jag ska plocka bort själva "plasthållaren" som spänner processorfläkten åt.

Tittade precis på denna och den gav ingen hjälp alls. Suger att manualen är så himla dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubiz:

Eftersom att du har monterat de flesta av corsair borde detta inte vara något problem för dig alls. Jag har processorn FX-6100 och är inte säker om jag ska plocka bort själva "plasthållaren" som spänner processorfläkten åt.

http://www.youtube.com/watch?v=laJzDIInFTI

Tittade precis på denna och den gav ingen hjälp alls. Suger att manualen är så himla dålig.

plasthållaren från den förra kylaren ska ju bort, det enda som ska vara kvar är en rentvättad cpu fastspänd i cpu sockeln! kom ihåg att du kanske måste montera ur moderkortet för att få dit backplaten, tog mig ungefär 20 minuter och bråka med backplaten till h60/h80 som säkerligen är av samma konstruktion på h40, ge inte upp! den passar till slut.

ta gärna ett foto på den delen du menar om det var någon annan "plasthållare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke103:

Jag drog bort kylpastan med vanligt hushållspapper. Fungerade utmärkt.

sedan suddar man bort sista skiten som blir kvar efter att du dragit med hushållspapper ^^
brukar själv göra det och skillnad blir det när man har cpu n i moderkortet och suddar på (plockar sedan bort suddrester ifall det blir några )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke103:

Jag drog bort kylpastan med vanligt hushållspapper. Fungerade utmärkt.

jo kan erkänna att jag gör det själv med men brukar blåsa av runt processorsockeln med tryckluft om det mot förmodan skulle vara några pappersrester kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

plasthållaren från den förra kylaren ska ju bort, det enda som ska vara kvar är en rentvättad cpu fastspänd i cpu sockeln! kom ihåg att du kanske måste montera ur moderkortet för att få dit backplaten, tog mig ungefär 20 minuter och bråka med backplaten till h60/h80 som säkerligen är av samma konstruktion på h40, ge inte upp! den passar till slut.

ta gärna ett foto på den delen du menar om det var någon annan "plasthållare"

Är på jobbet just nu och är tillbaka vid 22 tiden. Då ska bilder tas!

Skickades från m.sweclockers.com

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRG7dInNE_A3VVnTx43wI...

Den svarta plasthållaren dock är min blå. ska den bort helt, finns inga skruvar ser ut mer som plastpluppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubiz:

Är på jobbet just nu och är tillbaka vid 22 tiden. Då ska bilder tas!

Skickades från m.sweclockers.com

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRG7dInNE_A3VVnTx43wI...

Den svarta plasthållaren dock är min blå. ska den bort helt, finns inga skruvar ser ut mer som plastpluppar.

Vad har du för moderkort? kan ju vara något som ska vara på moderkortet, ta hellre en egen bild när du kommer hem på det så vi kan hjälpa dig bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Vad har du för moderkort? kan ju vara något som ska vara på moderkortet, ta hellre en egen bild när du kommer hem på det så vi kan hjälpa dig bättre

Så här ser moderkortet ut!
http://www.inet.se/produkt/1902229/asrock-960gm-gs3-fx
Hoppas du förstår vad jag menar, den blåa "ramen" så att säga.
Och som du ser på bilden så är det inga skruvar, utan små genomskinliga plastpluppar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubiz:

Så här ser moderkortet ut!
http://www.inet.se/produkt/1902229/asrock-960gm-gs3-fx
Hoppas du förstår vad jag menar, den blåa "ramen" så att säga.
Och som du ser på bilden så är det inga skruvar, utan små genomskinliga plastpluppar!

har aldrig monterat en vattenkylare på amd moderkort men det verkar ju som att det inte finns några andra fästpunkter än vad som sitter under det skyddet så den ska nog väck ja, men är inte 100% säker

Edit: verkar som du ska använda den vid montering, finns det ingen beskrivande bild i monteringsguiden?

kollade på monteringen av h40 och den ser i mina ögon exakt ut som h70 så¨ett tips är ju att kolla runt efter h70 monteringsvideos för amd istället om det finns dåligt av dom för h40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

har aldrig monterat en vattenkylare på amd moderkort men det verkar ju som att det inte finns några andra fästpunkter än vad som sitter under det skyddet så den ska nog väck ja, men är inte 100% säker

Edit: verkar som du ska använda den vid montering, finns det ingen beskrivande bild i monteringsguiden?

kollade på monteringen av h40 och den ser i mina ögon exakt ut som h70 så¨ett tips är ju att kolla runt efter h70 monteringsvideos för amd istället om det finns dåligt av dom för h40

Nopp bilderna är så himla dåliga, låter rätt konstigt att jag ska använda den eftersom att då kommer jag inte åt den med den svarta plastbrickan från kylningen.

Får titta om jag hittar ngn video på youtube.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubiz:

Nopp bilderna är så himla dåliga, låter rätt konstigt att jag ska använda den eftersom att då kommer jag inte åt den med den svarta plastbrickan från kylningen.

Får titta om jag hittar ngn video på youtube.

Skickades från m.sweclockers.com

då ska den nog bort, kollade asrock's hemsida och hittade ingen information om den iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

då ska den nog bort, kollade asrock's hemsida och hittade ingen information om den iaf

Finns det ingen här som har gjort installerat ngn av crosairs kylare på en för en AMD processor :(? Vågar inte riktigt försöka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Följde dessa två guider och allt flöt på!

Permalänk
Medlem

grattis du hittade lite mer på h50/h70 va? h40 är inte lika populär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

grattis du hittade lite mer på h50/h70 va? h40 är inte lika populär

Haha ja, dock vet jag inte om jag har kopplat de rätt.

Fläkten - CPU FAN1
Pumpen - PWR FAN1

Verkar flyta på, 15-20c vid ingen belastning. 30-40 vid mkt belastning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubiz:

Haha ja, dock vet jag inte om jag har kopplat de rätt.

Fläkten - CPU FAN1
Pumpen - PWR FAN1

Verkar flyta på, 15-20c vid ingen belastning. 30-40 vid mkt belastning.

Skickades från m.sweclockers.com

jo, det ska funka, se till att PWR FAN1 går på högsta läget i BIOS så inte pumpen "klickar"

CPU FAN1 kan du köra på auto om du vill ha ner ljudnivån på fläkten, kör min på att den ska vara upp till level 5 (av 9) vid 65'c

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

jo, det ska funka, se till att PWR FAN1 går på högsta läget i BIOS så inte pumpen "klickar"

CPU FAN1 kan du köra på auto om du vill ha ner ljudnivån på fläkten, kör min på att den ska vara upp till level 5 (av 9) vid 65'c

Okay tack för tipset! Skall testas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Har du ingen som kan hjälpa dig att montera? montera processorkylare är det värsta man kan göra i princip

Kabel-dra-gömma-jävlas montering/dragning tycker jag är MYCKET värre.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Kabel-dra-gömma-jävlas montering/dragning tycker jag är MYCKET värre.

beror ju på chassi men det var fan omöjligt och gömma kablarna från min h70 :/ resten har jag noll problem med! buntband och lite våld och allt är finfint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

beror ju på chassi men det var fan omöjligt och gömma kablarna från min h70 :/ resten har jag noll problem med! buntband och lite våld och allt är finfint

Tepjade mina längs toppen av chassit brevid mina exhaust fläktar, ända stället dom syns vid är vid molex adaptern.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz