Fractal Design Newton R3

Permalänk

Jag är ägare av en sedan en vecka tillbaka och är jätte nöjd, fick precis det jag väntat mig. Missade dock att det inte passar helt i mitt bitfenix prodigy
Så det får hänga lite utanför men det går att fixa med längre skruvar och distanser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Verkar vara intressant, det jag ev saknar är en belastningstest där man testar exakt var fläkten startar och inte bara att den drar igång nånstans mellan 25-50% last, en liten detalj men den kan vara mycket intressant och viktig att veta för oss som helst vill ha helt passiv kylning om det är tekniskt möjligt, nätdelen lär vara mycket tyst, men även en lågvarvig fläkt kan höras ibland och om man bygger en dator för musikbruk så får det bara inte låta nått vid normal drift. Det kan vara oerhört störande om man har datorn i ett tyst akustikbehandlat rum, medan samma låga ljudnivå kan vara helt ohörbar i en normaltyst lägenhet, om det finns nått som rör sig så finns det ljud därför är det bra att veta när något börjar röra sig.

Det är ju bara att räkna?

Nätagget startar vid 25% last, 600*0,25 = 150W

Men du får rätt "kass" verkningsgrad vid 25%, vilket gör det mer värt att lägga dem extra pengarna du lagt på platinum, på passiva 80+Gold agg, då de får samma verkningsgrad (ungefär 90%)

edit*
Såg att den var temp-styrd, så vetefan

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd

varför finns det så få High End 350+400W agg ? det räcker gott och väl för min dator med ett hd 6950 .

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett 600W R3 och är väldigt nöjd, roligt att se att det fick bra betyg från sweclockers också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

varför finns det så få High End 350+400W agg ? det räcker gott och väl för min dator med ett hd 6950 .

Det finns bara ett och det är Seasonic G-serien. Dock får man punga ut med 600 spänn för 360W. Kan det komma ner en hundring så är det ett självklart val.

Permalänk
Medlem

Noobfråga: Vad är rippelvärde, och varför är högt värde dåligt?

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av occe94:

Noobfråga: Vad är rippelvärde, och varför är högt värde dåligt?

Det är hur mycket spänningen varierar, en perfekt nätdel har inga variationer alls utan den är stum och helt okänslig för last, men de blir dyra att bygga så därför tillåter man ofta en liten variation av spänningen, ett rippel.

Det perfekta hade varit om det röda streckat hade varit helt rakt och spännigen inte varierat alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör med ett R2 800 idag och det är fanimej ett av de bästa datorkomponent-köpen jag gjort. Ever. Kul att se att R3 levererar oxå!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Skrivet av femkantig:

man vet ju aldrig om man vill slänga dit ett extra grafikkort i framtiden (inte amd's dock pga extrem microstuttering)...

Sluta ljuga. Crossfire fungerar utmärkt. Däremot är 600w för lite om man är intresserade av de lite mer påkostade korten.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Moriquende:

Så du använder inte 24 och 8 pin kabeln eller?

Tror han menar till sleeving, då det underlättar extremt mycket om alla kablar är modulära.

Skrivet av joshoa:

varför finns det så få High End 350+400W agg ? det räcker gott och väl för min dator med ett hd 6950 .

Kostnadsfråga för företagen, det kostar mer (vill jag minnas) eller ungefär samma att utveckla högeffektiva lågwattare än högeffektiva högwattare, dock var detta ett tag sedan jag läste det så det har (förhoppningsvis) minskat. Således så gjorde företagen nätagg med högre effekt eftersom de sålde bättre, för om man t:ex skulle välja mellan ett 400 W och ett 650 W, båda 80+ silver men med samma prislapp, vilket hade du valt?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Härligt med kvalitetsagg i 600 Watts området! Det gillar jag!

EDIT: Det vore RIKTIGT nice med ett nätagg som blir sleevat i fabrik så att varje kabel är sleevad när man köper det! Det skulle lätt värt de extra pengarna!

For Corsair AX finns det fardiga sleevekits for ca 500 SEK, detta ar lite val mycket men med riktigt bra kvalite.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Så du använder inte 24 och 8 pin kabeln eller?

Vid installationen, nej. Och modulära kablar är enkla att korta ner och sleava...

Permalänk
Medlem

varför är texten på fel sida på agget?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hACmAn:

varför är texten på fel sida på agget?

Fel och fel, det beror ju på vilket håll man har fläkten åt och om man har nätagget uppe eller nere, och sen så vet jag inte riktigt vilken text du vill se, FD's logga eller specifikationerna på nätagget. Om det är som jag tror så har FD kommit fram till att de flesta chassin har nätagget i botten och med fläkten ner mot golvet och således så är deras logga det man ser.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Blir nog ett sånt här i nästa burk, är så jävla trött på Corsairs skit-agg efter att ha fått byta ut två stycken HX-650 v2 när jag byggde burk åt en bekant nyligen. Även det sista exet jag fick (som fick duga) hade en fläkt som varvade upp och ned var 10'e sekund och hade för hög 12V-lina som gjorde att Corsairs skit-vattenkylningssystem lät illa (pumpen snurrade för snabbt så man fick modda med diod).

Fractal <3

Permalänk
Medlem

Eftersom jag vet att FD läser här har jag en liten kommentar riktad direkt till er.
Jag har byggt ett antal speldatorer på sistone i Define R3 och R4. Jag gillar dem, och resultatet blir bra.
Det finns dock 2 saker som alltid är lite irriterande. Dels att ni fortfarande har en för kort kabel till front audio (gör den några cm längre) men det jag vill ta upp i denna tråd är just strömanslutningen till er fläktkontroller. Eftersom man bara monterar sata-enheter i dagens datorer, vore det då inte lämpligt att ni ser över strömanslutningen för fläktkontrollern? Ser att även med ert eget agg kommer man alltså behöva dra en separat kabel från nätagget bara för att mata några strömsnåla fläktar. Varför då inte skicka med en liten adapter så att man kan koppla den gamla molexkontakten till en av sata-kontakterna istället och således slippa en extra kabel från nätagget. En sådan adapter kan inte kosta er många kronor att producera och skicka med i kartongen.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

En liten fundering:
"Den lägsta lasten, som ligger på 25 % av nätdelens maximala kapacitet, är tänkt att simulera ett system under väldigt lätt belastning, exempelvis vid musiklyssnade eller surfning."

Vid erat test av AMD FX-8350 Vishera så drar hela systemet med Intel Core i7 3770K "vid väggen" under hög CPU-belastning 130Watt. Så 25% av 600W kan ju knappast räknas som lätt belastning? 25% av 600W = 150W (ej räknat med verkningsgrad)

Permalänk
Medlem

Köpte just 800w versionen. Helt tyst och inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är hur mycket spänningen varierar, en perfekt nätdel har inga variationer alls utan den är stum och helt okänslig för last, men de blir dyra att bygga så därför tillåter man ofta en liten variation av spänningen, ett rippel.

Ripplet är också det som förstör ens komponenter i förtid. Ju mer rippel, ju mer stress av övriga komponenter i datorn. Därför en liten besvikelse att inte Fractals platinum-agg är bättre på den fronten. Titta tex på Seasonic SS-520FL, det är deras senaste på 520 Watt som dessutom är fläktlöst, det har markant lägre rippel.
http://www.techpowerup.com/reviews/Seasonic/SS-520FL/9.html

Att Sweclockers inte testar effektiviteten under 100 Watt är också en besvikelse. När en dator går på tomgång, webbsurf o dylikt så drar den oftast under 100 Watt. De allra flesta desktops är nästan alltid i idle, så det är högintressant vilken effektivitet nätagget har där. Många nätagg är svårt ineffektiva vid liten last, dvs när datorn är i det läge den är i mest. En poäng med Platinum-märkningen är att den specar högre effektivitet vid lägre last än vad tex Gold gör. Dock måste vi upp till Titan-märkning innan det blir ordentliga krav på effektivitet vid låg last. Titan specar 90% effektivitet vid 10% last, någon som nästan inget nätagg klarar. Inte ovanligt att nätagg har ganska dålig effektivitet vid 10% last.

Se:
http://www.techpowerup.com/reviews/Seasonic/SS-520FL/6.html

Titta på hur det uppför sig vid låg last. Det agget har löjligt bra värden för låga laster, jag tror inte jag har sett något liknande tidigare. Över 90% effektivitet vid 90 Watt last är riktigt bra. Det har jag svårt att tro att Fractals agg är i närheten av, men innan någon testar det så vet vi inte.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Ripplet är också det som förstör ens komponenter i förtid. Ju mer rippel, ju mer stress av övriga komponenter i datorn. Därför en liten besvikelse att inte Fractals platinum-agg är bättre på den fronten. Titta tex på Seasonic SS-520FL, det är deras senaste på 520 Watt som dessutom är fläktlöst, det har markant lägre rippel.
http://www.techpowerup.com/reviews/Seasonic/SS-520FL/9.html

Att Sweclockers inte testar effektiviteten under 100 Watt är också en besvikelse. När en dator går på tomgång, webbsurf o dylikt så drar den oftast under 100 Watt. De allra flesta desktops är nästan alltid i idle, så det är högintressant vilken effektivitet nätagget har där. Många nätagg är svårt ineffektiva vid liten last, dvs när datorn är i det läge den är i mest. En poäng med Platinum-märkningen är att den specar högre effektivitet vid lägre last än vad tex Gold gör. Dock måste vi upp till Titan-märkning innan det blir ordentliga krav på effektivitet vid låg last. Titan specar 90% effektivitet vid 10% last, någon som nästan inget nätagg klarar. Inte ovanligt att nätagg har ganska dålig effektivitet vid 10% last.

Se:
http://www.techpowerup.com/reviews/Seasonic/SS-520FL/6.html

Titta på hur det uppför sig vid låg last. Det agget har löjligt bra värden för låga laster, jag tror inte jag har sett något liknande tidigare. Över 90% effektivitet vid 90 Watt last är riktigt bra. Det har jag svårt att tro att Fractals agg är i närheten av, men innan någon testar det så vet vi inte.

Skulle vara intressant att se ett test på G360 tex.
Alla nätaggstester borde testa 60 eller 80 watt tycker man. Verkningsgraden är väl inte direkt avgörande i strömförbrukningsavseende när det handlar om så väldigt små skillnader, men det är tillräckligt intressant i andra avseenden för att åtminstone bli testat.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Ser ut att vara ett kalasagg det där.
Hoppas att fläkten är kullagrad bara.

Long-life Ball-bearing Fan
Newton R3 Series PSUs are equipped with ball-bearing fans, which provide the longest expected fan life available on the market.

Permalänk
Medlem

vad är ljudnivån på fläkten i full load ? i dBA

Permalänk
Medlem

Synd Swec inte skriver vem som är OEM för nätagget. Jag tycker det ser ut som SuperFlower, men rikigt säker blir jag inte när jag tittar på bilderna på innanmätet. Jag har ett SF agg från NZXT, och innanmätet är väldigt lika..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lacrits:

Synd Swec inte skriver vem som är OEM för nätagget. Jag tycker det ser ut som SuperFlower, men rikigt säker blir jag inte när jag tittar på bilderna på innanmätet. Jag har ett SF agg från NZXT, och innanmätet är väldigt lika..

Alla nätagg av FD förutom de gamla integra som är gjorda av FSP ska ATNG stå som OEM tillverkare av.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Alla nätagg av FD förutom de gamla integra som är gjorda av FSP ska ATNG stå som OEM tillverkare av.

Ja, så kan det nog vara .. Och ATNG platinum liknar väldigt mycket Super Flowers Golden Green serie kan man googla sig fram till..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lacrits:

Ja, så kan det nog vara .. Och ATNG platinum liknar väldigt mycket Super Flowers Golden Green serie kan man googla sig fram till..

Aha, låter ju inte helt fel.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Precis beställt ett sånt här, får hoppas det blir najs!

Permalänk
Medlem

Köpte ett 1000w oj oj vilken kvalite känsla då man öppnade embalaget. 7970 CF och klockad CPU mår numera bra. Mitt förra agg ett Corsair 750w var på tok för belastat.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 3950X + Asus Ryujin 360 AIO, ROG Crosshair VIII Formula X570 PSU Corsair AX1200i, Kingston Fury Beast 32GB DDR4 /3600 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz 4K + LG TV 55" 55NANO866NA IPS 120Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers + only MWIII :-)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SoVeryIndie:

Sluta ljuga. Crossfire fungerar utmärkt.

Nej. Jag har nu suttit i två dagar och gjort ALLT för att övervinna skiten. Jag har nu gett upp och bestämt mig för att plocka ut det ena 7970:t tills AMD släpper sin drivrutin som tydligen ska åtgärda microstuttering.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers