Lite 3D med Gigabyte Z77X-UP7 TH, 7970 och Intel i7-3770k

Permalänk
Medlem

Lite 3D med Gigabyte Z77X-UP7 TH, 7970 och Intel i7-3770k

Jag körde en runda i samtliga (utom 3DMark01) 3DMark-tester med Gigabyte's GA-Z77X-UP7 TH. Tanken var att känna efter om brädan är lika stabil som GA-Z77X-UP5 TH, och svaret är helt klart "ja". De skillnader som jag han att märka var inte många, men några har jag hittat än så länge:
* Både Z77X-UP5 och Z77X-UP7 är grymt stabila i CPU-spänning, dock ligger inställd spänning lite närmare verklig spänning på UP7.
* De tighta minnesinställningar jag hade på UP5 fungerar inte på UP7, vilket tyder på att åtminstone detta UP7-BIOS är lite tightare än det jag hade på UP5.

Det var de skillnader som jag känt och som jag blivit lite överraskad av. Det finns givetvis fler skillnader, men det beror på att Z77X-UP7 och Z77X-UP5 faktiskt är olika brädor.

Lite bilder då. Gigabyte's 7970-kort har jag redan skrivit om så jag postar lite bilder på Z77X-UP7 istället. Som vanligt medföljer katthår och damm i bilderna gratis.

Färgschemat matchar mina Ares-minnen.

Det finns slot nog att köra 4-vägs på grafikkorten. Lite intressant är den svarta slot som ligger mellan första och andra orange sloten. Denna slot går direkt till CPUn vilket gör att brädan även lämpar sig ypperligt även vid användning av bara ett grafikkort.

De här knapparna var kanonbra tycker jag. Kanske inte så stor användning av dem när brädan väl sitter i ett chassi, men perfekt för den som sitter och försöker få ur det mesta ur sitt system. Här kan du ändra BCLK och multipler.

En lite tydligare bild på knapparna och på mätpunkter för de viktigaste spänningarna.

En LN2-knapp som sänker klocken. Switcha denna om du har problem att boota, men systemet är stabilt inne i Windows. Boota in i Windows och switcha sen tillbaka. Du kan även använda den när du försöker validera så hög CPU-klock som möjligt.

2st LAN.

Stabil plåt på baksidan som mothåll till kylningen på ovansidan.

Lite resultat då. Alla bench är körda med exakt samma inställning. Först ut 3DMark03: 157516p

3DMark05: 47267p

3DMark06: 37722p

3DMark Vantage: 42287p

3DMark11: 13675p

Snart dags för lite mer klockning. 2st grafikkort är förberedda, 1st kvar att fixa till.

Jag kan tillägga för den som är intresserad att klockningen kommer att ske live på GameX i Gigabyte's bås. Förutom ovanstående uppsättning av hårdvara så blir det förhoppningsvis klockning och benchmark med AMD-processor.

Permalänk
Medlem

Hann med att testa lite ikväll. 15582 i 3DMark11 Performance med singlekort.

Permalänk
Medlem

snuskigt fin 3770! bottnar den vid 5.8 eller finns lite mer att ta?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Samtliga utom 01, Anders?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vill-ha-bräda! Den, lite vattenkylning på CPU och grafikkort med oranga slangar, verkar som det kan bli snyggt!

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Ingen runda med 01, Stisse. Jag har totalt glömt bort inställningar så det får bli till att sitta och testa vid tillfälle. Jag tycker faktiskt att det är en av de roligaste benchmarken.

Det blev lite test av CPU-klock ikväll. Multipeln tog slut på 63. Här är en runda med SP32M, helt otweakat:

Vad gäller 3DMark11, så borde iaf 5.9GHz gå igenom efter lite fintrimning. Här med lite lägre minneshastighet än tidigare